Kleurvererving bij appaloosa's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
siko
Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:16

Donja schreef:
Peru's First Class is homozygoot LP, echter geen Patn1

Hoeveel kleiner wil je? Manda@bokt heeft een homozygoot LP en homozygoot Patn1 hengst, die ook nog homozygoot voor zwart is ;) Deze hengst is 1.25m


Wat is Patn1? (Moet me nog iets meer in kleurvererving verdiepen)

Er moet een merrie van 1.70 gedekt worden.. wordt vast wel een leuk kleiner maatje met die van Manda ;)

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:36

LP zorgt voor de 'aanknop' van appaloosa, dan heb je nog patn1 nodig om het panterbont patroon te krijgen.
Dus met homozygoot LP en homozygoot PATN1 heb je theorie 100% kans op panterbont. Helaas doet appaloosa soms gekke dingen, dus er zijn enkele gevallen bekend die genetisch panterbont zijn maar dat niet tonen in hun uiterlijk. Dus in de praktijk heb je waarschijnlijk 99% kans op een panterbont uiterlijk.

Met een fewspot die homozygoot LP is, maar heterozygoot patn1 heb je in theorie altijd een appaloosa maar 50% kans dat het dan een panterbont appaloosa is.


wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:55

Volgens mij geeft Lp met PATN1 niet automatisch panterbont, maar varieert het uiterlijk van stippen op het kruis met nauwelijks wit tot aan volledig panterbont. Ik dacht dat het de mooie stippen in het wit waren die door patn worden veroorzaakt, er zijn best veel testresultaten bekend van paarden met appaloosa-wittekening die toch geen patn1 hebben.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:01

siko schreef:
BlackBeautyZ schreef:
echt super interessant dit. op de afbeelding hieronder zie je mijn bijrijdpaard. de moeder van dit paard krijgt binnenkort weer een veulen, we hopen weer een stippel!
[ [url=m/QB2nOZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

hoe zit het dan als je een zwarte merrie hebt? kun je met een few spot hengst een stippel krijgen zoals mijn afbeelding?


Kun je met een vosmerrie ook deze stippels krijgen meteen few spot?

Mijn huidige nakomeling van een panterbonte hengst op dezelfde merrie is een vos :')


Als de fewspothengst homozygoot is voor zwart en je vosse merrie geen agouti heeft krijg je een zwarte appaloosa. Het patroon in de vacht is het best te voorspellen door naar de ouders van de fewspot te kijken.

siko
Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:25

Wittepit; Agouti laat zich niet zien bij vossen zeggen ze. Kun je door naar de nakomelingen van de merrie te kijken, herleiden of ze het agouti gen draagt? Bij mijn merrie heb ik nu:

1x appaloosa hengst(donkerbruin/zwart) panterbont = voskleurig veulen (kleurt naar koffievos)

1x zwarte hengst (everdale) = koffievos veulen

1x donkerbruine hengst (VDL en nog iets) = bruin veulen met zwarte manen en staart

Is zo'n gentest ergens te doen? En waar test je dan op? (Zag er zoveel voorbij komen)

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:33

Dan moet je agouti testen, bij een vos kan je dat inderdaad aan het uiterlijk niet zien.
Dat kan bij oa animal genetics, uc vgl davis en andere laboratoria


siko
Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:51

mooney schreef:
Dan moet je agouti testen, bij een vos kan je dat inderdaad aan het uiterlijk niet zien.
Dat kan bij oa animal genetics, uc vgl davis en andere laboratoria


Wat geef je op de test aan wat je testen? Ik zie bijv bij combibreed zoveel testen voorbij komen :')

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:12



dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:22

Dus voor 99% kans op panterbont moet je op zoek naar een hengst met homozygoot PATN1 en homozygoot LP, en kijk je dan ook nog naar de ouders qua uiterlijk, of maakt dat niet uit?

M'n merrie is sowieso homozygoot zwart. Ik ben nu aan het speuren bij de Knabstruppers, helaas hebben de meeste geen testresultaten online staan.

Manda
Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:27

Waarom is het patroon in de vacht het beste te voorspellen door naar de ouders van de fewspot hengst te kijken? Ik zie daar zelf nog niet heel veel voorspelbaars uit bij mijn fewspot hengstje :) .
Hij komt uit een fewspot vader x panterbonte moeder en is homozygoot LP en homozygoot patn1 getest en de twee foto's hieronder zijn twee bruin basis veulens van hem uit eenkleurige merrie's, beide met een totaal ander patroon :), de eerste kleurt naar verwachting later nog wel door naar volledig panterbont. Maar alle veulens van mijn hengstje zijn tot nu toe anders kwa patroon, hij heeft uit een zwarte welsh merrie een volledig panterbont veulen gegeven maar wel bijna helemaal wit met maar enkele zwarte stippen maar ook het tegenovergestelde namelijk uit een zwart panterbonte merrie een bijna volledig zwart veulen met alleen witte haren op de kont (inmiddels wel helemaal doorgekleurd).

Uit een bruine NRPS merrie:

[ img ]

Uit een vos arabische volbloed merrie:

[ img ]

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:14

Omdat er meer factoren meespelen die als resultaat panterbont geven dan de twee die te testen zijn. Hoe vaker er panterbonten in de afstamming voorkomen hoe groter de kans dat al die factoren doorgegeven zijn.
Denk dat Welsh en Arabier nou net twee rassen zijn waar meer (on)bekende witfactoren meespelen, en van bv sabino wordt al aardig het effect ervan op appies omschreven.
Jouw panterbonte hengstje is echt briljant getekend, maar dan telt ook weer mee dat het een hengstje is.

siko
Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 17:22

mooney schreef:
Bij combibreed moet je voor agouti deze hebben
https://www.combibreed.com/en-gb/Websho ... our-Agouti

Vind het trouwens wel prijzig daar

Zijn de ouders van je merrie bekend qua kleur?


Ik heb puur even gegoogeld waar ik eventueel zo'n test kan laten doen.

De ouders van mijn merrie zijn bekend. Vanuit de vaderlijn is het vrijwel allemaal vos --> in verschillende tinten moeder volgens mij ook vos en de moeder van haar ook.

Ze staat ingeschreven in het selle Française stamboek. Bijgaand een fotootje


[ img ]

Dit is mijn nakomeling van een appaloosa vader en deze merrie


[ img ]

[ img ]

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Manda
Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:44

wittepit schreef:
Omdat er meer factoren meespelen die als resultaat panterbont geven dan de twee die te testen zijn. Hoe vaker er panterbonten in de afstamming voorkomen hoe groter de kans dat al die factoren doorgegeven zijn.
Denk dat Welsh en Arabier nou net twee rassen zijn waar meer (on)bekende witfactoren meespelen, en van bv sabino wordt al aardig het effect ervan op appies omschreven.
Jouw panterbonte hengstje is echt briljant getekend, maar dan telt ook weer mee dat het een hengstje is.


Ja daar heb je inderdaad gelijk in, en de moeder speelt ook een rol als je met een fewspot dekt, ik denk ook dat de moeder onderdrukkende genen kan hebben of juist inderdaad die er extra expressie aan geven. Zoals bij mijn palomino appaloosa hengstje die op een snowcap lijkt maar alleen 1x LP heeft (en wel een extra witgen W20)

[ img ]

De ontwikkelingen gaan zo snel dus er zullen vast in de toekomst nog meer genen gevonden worden

siko
Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 06:44

Mooi hengstje Manda!
Merries kunnen ook onderdrukkende genen hebben? Bedoel je op het gebied van kleur of ook patroon etc?

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:18

Klopt siko, van ervaren fokkers hoor je vaak dat de hengsten opvallender getekend zijn in vergelijking met de merries.

siko
Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:46

Grappig dat dat bij elke diersoort toch een soort van terugkomt. Dat het mannetje de meest indrukwekkende is.

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 06:30


Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:45

gefeliciteerd, schitterende kleur. Wat is de afstamming?

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 13:36

Gefeliciteerd! Leuk ding!

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 13:55

Dit is het papier van de moeder:
[ img ]

De vader is Peru’s Armani

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 08:20

Ik snap m denk ik niet helemaal... als de moeder special d x Kennedy x goodtimes is... waar komt haar kleur vandaan?

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 08:23

how oeps...dat was idd niet het papier van de moeder. ik ga binnenkort even aan mijn buurman het juiste papier vragen _O-

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 08:25

Ik heb het nog (even uit de papieren van Prettyboy gehaald), dit is moeders:
[ img ]

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 08:33

Aha! Dankjewel! Voor de liefhebbers van brainstormen over de factoren die bijdragen aan het uiten van panterbont: in de lijnen van de merries van cordulas hoeve komt véél panterbont voor. Zelfs na inkruisen van effen hengsten geeft de lijn mooi gestipte nakomelingen.

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:41

love_odin schreef:
[ [url=m/PcUwVV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hallo ik had een vraagje.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe we deze kleur noemen?
Is hij nu vos of toch niet? :D



oh inpakken hoeft niet , hij gaat zo wel mee <3
( mijn man zou me wat , maar wat een ongeloofelijk knap ding!)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker