[FOTO] kleur geteste paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tinniie
Berichten: 4661
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:11

Nog een ander vraagje, hoe komt het dan dan DD of Dd geen verschil geeft in fenotype en nd1/nd1 dikwijls wel? Zie ik toch erg vaak op FB fora enzo voorbijkomen dat ze al dikwijls voorspellen welke nd1/nd1 gaan terugkomen en ze echt super expressieve markings hebben, tot soms zelfs de opheldering van de vacht toe?

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024


Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:20

Citaat:
Ik zal jullie een beetje uit de brand helpen, hier komt precies het probleem aan de orde van het versimpelen om het helder te houden waardoor je bij dieper ingaan op de zaken juist verwarring krijgt. Voor het gemak wordt er op het internet en naar 'leken' vaak gepraat over genen terwijl we allelen bedoelen. Even heel schools de definitie van de twee:
Een gen is een stukje DNA dat codeert voor één eigenschap. Een allel is een bepaalde variant van een gen.
Dus het wildkleur gen is het stukje DNA dat wat 'vertelt' over de wildkleur status van het paard. Technisch gezien heeft ieder paard het wildkleur GEN, want dat stukje zit er even goed bij niet-wildkleur paarden alleen staat er dan dat ze niet wildkleur zijn :+ . Het wildkleur gen heeft 3 mogelijke variaties, oftewel allelen.
Waar nu de verwarring vandaan komt: een gen kan dus heel veel allelen hebben. Maar elk individu heeft 2 allelen per gen in zich zitten. Dus heeft een gen meer dan 2 allelen, dan kan je nooit alle allelen dragen.

En dan kom je inderdaad uit op je onderstaande schema. De mogelijke opties in een individu zijn inderdaad DD, Dnd1, Dnd2, nd1nd1, nd1nd2 of nd2nd2


Ok dan heb ik het toch juist op en snap het dus.
De nd2 staat gewoon voor geen dun 2 varianten.
Vandaar de 2, jullie deden precies of het nog iets aparts was. :o

Geen idee tinniie maar heb ook de indruk dat nd1/nd1 er anders uitziet dan nd1/nd2
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 12-06-19 19:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:22

Oh nee, het is inderdaad niks, het doet niks

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 19:50

Haha nu twijfel ik of we elkaar snappen.
nd2 is een variant, net zoals nd1 een variant is en D een variant is. Samen zijn het allemaal varianten van het wildkleur gen. nd2 IS dus wel wat, maar in onze ogen doet het niets omdat het de minst interessante kleur oplevert. Leuk weetje, nd2 is veel later (na domesticatie) ontstaan dan D en d1. Het is dus 'gewoon' een mutatie van 1 van de andere twee.

Even simpel gesteld:
Het D allel zorgt ervoor dat pigment niet in het midden van de haar kan komen en dat sommige plekken intenser/donkerder gekleurd zijn. Dus voor verdunning en markeringen.
Het nd1 allel geeft de opdracht dat de kernen van de haren ook pigment toelaten en dat sommige plekken intenser/donkerder gekleurd zijn. Dus geen verdunning en wel markering.
Het nd2 allel geeft opdracht dat de haarkernen gepigmenteerd worden, maar geen opdracht tot het kleuren van de markeringen.

In alle drie de gevallen heb je dus een stuk 'tekst' dat een proces regelt. De uitkomst van proces 3 (nd2) vind de gemiddelde kleurtjesfan alleen niet boeiend. Maar dat is een menselijke interpretatie, dat betekent niet dat er biologisch gezien niets is of niets gebeurt.


Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:12

Ok nu wordt het weer ingewikkeld :') want als er drie varianten zijn dan moet je toch ook nog een paard hebben dat geenenkele van de drie heeft dus dd is?

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:15

d bestaat niet.

Is verouderde term

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:16

Je hebt D nd1 en nd2.

En ieder paard, zonder uitzondering, heeft er daar 2 van.


Dus dat kan inderdaad in de opties die jij noemde


DD
Dnd1
Dnd2
nd1nd1
nd1nd2
nd2nd2

Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:22

Kweet toch niet hoor wat jullie nu zeggen. Hier staat duidelijk nd2/nd2 non dun wat me dan weer wel logisch lijkt.

[ img ]

Ik snap wel dat je bedoelt dat er altijd iets zit uiteraard je hebt zoals ik eerder zei 1 van vader en moeder 1 gekregen.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 12-06-19 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:26

Ieder paard heeft het gen (2x zelfs) voor wildkleur.

Wat er aan informatie op die twee genen staat geschreven is per paard anders.

En als het paard nd2nd2 is, dan is dat de versie die jij verwacht bij dd (dus niets van wildkleur aftekeningen)

Voor een kleurtjes fokker is dat inderdaad 'niets'.

Voor een bioloog is dat gewoon 1 van de opties.
Namelijk geen wildkleur markering en geen verdunning.

Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:30

Sorry maar nu zijn jullie er echt wel een potje van aan het maken hoor. :') Iedereen weet dat er altijd iets is. Maar de ene geeft kleur en de andere niet. Komaan wil toch niet zeggen dat het daarmee een variant is. We zijn tenslotte over kleur bezig.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 20:49

Fotsy schreef:
Ok nu wordt het weer ingewikkeld :') want als er drie varianten zijn dan moet je toch ook nog een paard hebben dat geenenkele van de drie heeft dus dd is?

Nee, want dat is dus de verwarring die die stomme n oplevert. Er bestaat niet iets wat niets is. Er staat altijd iets in dat stukje code. Er kan iets staan wat niet interessant is voor jou/ons als persoon die naar het uiterlijk kijkt, maar dat betekent niet dat er spontaan niets meer staat.

Van dun weet ik niet genoeg over de specifieke code om het tastbaar te maken, maar even een voorbeeldje over het creme gen(officieel MATP). MATP is dus de naam van het gen, dus de plek waar de informatie staat. Dan heb je 3 allelen: crème (Cr), pearl (prl) en onverdund (N <- eigenlijk heb ik liever de originele C).
Bij N (of C) werkt het mechanisme naar behoren: er staat een volledige code die correct vertaalt wordt. Even voor de beeldvorming, dit is een code van 15194 bases (de 'letters') achter elkaar.
Bij Cr is er één letter in deze code verwisselt (G is een A geworden) waardoor het niet meer correct kan worden afgelezen en de pigmentproductie van het rode pigment wordt verstoort.
prl weet ik niet helemaal zeker, maar naar mijn weten is daar een G op een andere plek in die 15duizend letterige code verandert in een A.

Maar in alle gevallen staat er dus een code, het is dus niet zo dat er bij onverdunde vachtkleur niets staat (daar staat zelfs de meest functionele code eigenlijk). Je hebt dus niet nog een 4e optie 'nodig' die niets is. Deze 3 variaties heb je, die kunnen voorkomen. Sommige variaties geven een aparte kleur, andere variaties doen dat niet.
En zo is het ook met wildkleur, alleen dan heb je D, nd1 en nd2 als 'keuzes' ipv Cr, prl en N.

We zijn niet over kleur bezig, we zijn over allelen en genen bezig die zich uiten in een kleur.



Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:18

Heel basic heb je drie opties.

'normale vachtkleur' (nd2)
'normale vachtkleur + wildkleuraftekening ' (nd1)
'verdunde vachtkleur +wildkleuraftekening' (D)


Voor een kleurtjes fokker is die eerste optie niets. Geen wildkleur, basiskleur, oninteressant.

Genetisch gezien betekent het (iets versimpeld) dat alle haren volledig gelijkmatig gepigmenteerd zijn, zonder bijzonderheden.

EmmaVZ
Berichten: 2703
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 00:04

En de reden waarom er geen n-variant of n-allel bij het wildkleur gen is, is omdat D eigenlijk het n-allel is. Bij paarden die het D allel hebben, werken alle mechanismes naar behoren. Het is de originele kleur, het 'wild-type', de originele of kloppende variant van het wildkleur gen. Nd1 en nd2 zijn de mutaties waarbij er ergens een fout in de code zit waardoor het mechanisme niet meer naar behoren werkt. Bij nd1 is dat de verdunning 'niet meer werkt', en bij nd2 'werkt niks meer' (versimpeld verteld).

Dit is een beetje een speciale case bij het wildkleur gen, aangezien bij andere genen zoals cream, net n-allel het wild-type is en Cr en prl de mutaties. Maar omdat Dun niet 'de standaard' is bij hedendaagse paarden (nd2 is dat) en daarom als een speciaal kleurtje gezien werd, werd het niet als een wild-type fenotype beschouwd (door leken?), waardoor het een naam kreeg (Dun, D) en niet 'geen naam' oftewel 'n'. De meeste wild-type allelen hebben geen naam, maar omdat Dun dus een 'speciaal kleurtje' gaf, kreeg het wel een naam, daarom is er geen n-allel bij het wildkleur gen. En nd2 krijgt een naam omdat het een mutatie is waarop getest kan worden en dus belangrijk is om een naam te krijgen. Als nd2 het wild-type was, had het waarschijnlijk geen naam gekregen en werd 'n' gebruikt.

*kruipt terug onder meeleessteen :o *

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 00:17

Hele interessante en heldere uitleg Emma! Dat is nieuw voor mij.



Heb er ook 1, Palomino getest!

[ img ]

Sorry, kon het niet laten :o.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 08:11

:') _O-

Emma das tenminste duidelijke uitleg dank je

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

EmmaVZ
Berichten: 2703
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:51

Graag gedaan hoor!

Die palomino heeft dan waarschijnlijk ook sooty en een nog niet geidentificeerd bontpatroon, want zulke vlekken heb ik nog nooit gezien! :wow: :D

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 22:42

Ik gok op een mutatie waarbij zowel rood als zwart toont op de vacht zelf, er is gegarandeerd Blue Blagdon, gek genoeg met een bruine basis aan de voorkant van het lichaam en inderdaad, wat je zegt, extreme sooty, want van de palomino blijft weinig over zo. Dat groene is makkelijk te verklaren, duidelijk een poging tot paneren in een grasveld.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

belletjhee
Berichten: 892
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ergens in het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 07:51


Juist dat wat moeite kost, blijkt achteraf de moeite waard..

[EJL-ITP] "A devil doesn't become an angel in just one day"

Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:49

Nog een testerke

eeAanCRDnd2

Dunalino dus


[ img ]

[ img ]

Aalstreep enz is voorlopig moeilijker te zien in zen vacht maar die zal dan wel weer opduiken.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Knolselder
Berichten: 4316
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:22

Ik doe eigenlijk nooit een volledige test. Ik test enkel daar waar ik over twijfel en wil zeker weten.

Zoals deze. Cremello, maar een buckskin vader. Dus wou weten of ze agouti draagt met oog op potentiele buckskins

eeAaCRCR
[ img ]

Wou vooral weten of ze wel of niet homozygoot zwart is.
EeAaCRcr
[ img ]

Wou weten of hij vos en creme draagt
Dun niet getest.
Eecrcr
[ img ]

Een grote passie voor kleine paardjes.

Volg onze veulentjes in 2024!
[KS-MK] Mini’s verwachten mini’s bij Spots N Dots Paradise 2024

Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:29

Begrijp ik knolselder maar op animal genetics doen ze vaak acties en dan heb je drie testen voor de prijs van 1, 2 kleur en 1 panel test dus das altijd mooi meegenomen want ik was ook al zeker dat hij eeAaCRn was gezien zen ouders getest zijn, dun was niet helemaal duidelijk maar ik dacht het wel en bij deze is het bevestigd.

Leuk dat ze wel alles kunnen voortbrengen.

Vind dat heel jammer dat de meeste quarters ook nog AA zijn.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Knolselder
Berichten: 4316
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:53

Die acties mis ik dus altijd :')
Ik wou het nu weten omdat er 2 ongelukjes op komst zijn. En om er dan toch iets extra leuk aan te geven wou ik de potentiele kleuren kennen.
Het dun hengstje is zowieso heterozygoot gezien maar 1 ouder dun is.

Een grote passie voor kleine paardjes.

Volg onze veulentjes in 2024!
[KS-MK] Mini’s verwachten mini’s bij Spots N Dots Paradise 2024

Tinniie
Berichten: 4661
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 17:47

Ja idd , ik doe ook enkel volledig bij de acties
De laatste hier:
eeAaCRcr nd1/nd1

[ img ]


EeaaCRcrD/nd2 sw2/n

[ img ]

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 05:25

Fotsy schreef:
Begrijp ik knolselder maar op animal genetics doen ze vaak acties en dan heb je drie testen voor de prijs van 1, 2 kleur en 1 panel test dus das altijd mooi meegenomen want ik was ook al zeker dat hij eeAaCRn was gezien zen ouders getest zijn, dun was niet helemaal duidelijk maar ik dacht het wel en bij deze is het bevestigd.

Leuk dat ze wel alles kunnen voortbrengen.

Vind dat heel jammer dat de meeste quarters ook nog AA zijn.

Waar testen jullie

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 07:04


Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers