[AG]De '5 vrijheden' voor een paard in groepshuisvesting

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Mizora
Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [AG]De '5 vrijheden' voor een paard in groepshuisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:01

Er staat in jouw eerste reactie ook niet meer dan dat het paarden op vlas/zaagsel moeten zijn, want stropaarden hebben de hele nacht iets te knabbelen. De hoeveelheid hooi was dusdanig dat hij hoogstwaarschijnlijk (vrijwel) volledig opgegeten werd.

Ik zeg daarnaast ook niet dat het helemaal niet beschermd, alleen dat het onvoldoende lijkt te beschermen als het puur gaat om het staan op stro. Onze shetten voeren we ook stro bij uit een net omdat ze fink beperkt worden in hun hooi-hoeveelheid. Daarnaast wordt bij hen de opname ook nog sterk vertraagd (2x2cm maas), dus ze staan 's nachts tot zo'n 6 uur zonder hooi gemideddeld gesproken. Maar zij hebben daarnaast ook nog wel wat sprieten gras en wat struikgewas om te plukken (hoewel dat ook steeds minder wordt).

Ik heb geen tijd om alle referenties te gaan checken om je een gedetailleerd antwoord te geven in hoeverre het eten van kg's stro werkelijk verschil maakt op het aantal maagzweren, maar de gedachte dat een paard in een strostal altijd wat te knabbelen heeft en dus geen maagzweren ontwikkeld, blijkt in ieder geval niet zo te zijn. Gemiddeld liggen de scores tussen 50 en 90% qua maagzweren, en het wisselt per onderzoeker of hier de maagwandirritatie bij mee is genomen en of ze alleen de bovenste helft van de maagwand onderzocht hebben of ook de onderste helft.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:04

En toch...heb ik de indruk dat veel paardenhouders uit gewoonte paarden op stal willen. En dat mensen die ze op stal hebben zeggen/denken dat hun paard dat ook fijner vindt, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Een paard is een gewoontedier. Ik vind dit artikel toch heel goed, laat ieder zoveel mogelijk hieraan werken, zo goed als het gaat in ieders situatie. Eerlijk kijken naar wat je doet. Er is altijd wel iets te verbeteren over of in ons geval te wensen over... En soms lukt iets helaas niet bij een bepaald paard of in een bepaalde situatie, maar je kunt er wel je best voor doen. Mensen zijn ook gewoontedieren en verdedigen vaak hun eigen manier van doen. Ik zie hier 4 gelukkige iets te dikke 24/7 weidepaarden, levend in een vaste groep(!), met water, schaduw en bomen/struiken om te schuilen. In de winter thuis op de paddock. Kan het nog beter? Jazeker! Schuilstal met flappen tegen de knutten, paddock/track aansluitend op de wei, geen zomereczeem meer, geen dazen, etc... Zo blijft er altijd iets te verbeteren te wensen over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:11

Mizora schreef:
Ik heb geen tijd om alle referenties te gaan checken om je een gedetailleerd antwoord te geven in hoeverre het eten van kg's stro werkelijk verschil maakt op het aantal maagzweren, maar de gedachte dat een paard in een strostal altijd wat te knabbelen heeft en dus geen maagzweren ontwikkeld, blijkt in ieder geval niet zo te zijn. Gemiddeld liggen de scores tussen 50 en 90% qua maagzweren, en het wisselt per onderzoeker of hier de maagwandirritatie bij mee is genomen en of ze alleen de bovenste helft van de maagwand onderzocht hebben of ook de onderste helft.


Ik snap dat je dat niet allemaal kunt uitpluizen, misschien dat ik daardoor ook verbaasd was over dat je zo stellig schreef over dat stro in de stal maagzweren niet vermindert, terwijl daar dus in feite wetenschappelijk gezien gewoon niets over bekend is. In het onderzoek dat je aanhaalt staan de paarden namelijk in een te kleine stal (9 ipv 10 vierkante meter) en is niet bekend hoe vaak er compleet uitgemest werd, en is de hoeveelheid stro voor/na niet gemeten. Je zou daardoor zelfs kunnen redeneren dat de 50% die geen maagzweren kreeg misschien wel zijn hooidieet aanvulde met stro.
Vandaar dat ik het ook gek vind dat als je onderzoek doet naar verveling/maagzweren/uren hooi, dat je als onderzoeker het paard tegelijkertijd wel beschikking geeft over een niet gecontroleerde extra voedingsbron, namelijk stro. Dan kan het namelijk zomaar zijn dat de 50% die geen maagzweren ontwikkeld wel extra aan stro knabbelde en zo de 6 uur zonder hooi doorkwam, terwijl degenen die wel maagzweren kregen/hielden zes uur naar hun lege hooinet stonden te staren. ;)

Al met al boezemt het onderzoek mij weinig vertrouwen in, en vermoed ik dat je het al helemaal niet kunt gebruiken om conclusies te trekken over dat stalstro niet tegen maagzweren werkt.

aikon
Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: [AG]De '5 vrijheden' voor een paard in groepshuisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:07

RuthenRoos ik kan uit ervaring zeggen dat 24/7 buiten niet voor elk paard geschikt is. Mijn pony's heb ik 2 jaar buiten gehad met bomen en struiken voor beschutting en in de winter 24/7 hooi tot hun beschikking. Maar de pony's waren echt niet happy, vooral met regen niet. Ondanks dat ze beide een 300 grams deken droegen in de winter kwamen ze er belabberd door. Nu staan ze 's nachts op een grote stal (4x7) met 24/7 beschikking tot hooi en overdag een uitloop van een kleine 2000 m2. Ze zijn afgelopen winter erg goed doorgekomen en vermaken zich nu beter dan 24/7 in het land.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 21:46

aikon schreef:
RuthenRoos ik kan uit ervaring zeggen dat 24/7 buiten niet voor elk paard geschikt is. Mijn pony's heb ik 2 jaar buiten gehad met bomen en struiken voor beschutting en in de winter 24/7 hooi tot hun beschikking. Maar de pony's waren echt niet happy, vooral met regen niet. Ondanks dat ze beide een 300 grams deken droegen in de winter kwamen ze er belabberd door. Nu staan ze 's nachts op een grote stal (4x7) met 24/7 beschikking tot hooi en overdag een uitloop van een kleine 2000 m2. Ze zijn afgelopen winter erg goed doorgekomen en vermaken zich nu beter dan 24/7 in het land.



Dat schrijf ik ook, het lukt niet altijd. Jouw pony's hebben toch een vrij ideaal leventje. Ik heb zelf inloopstallen, waarvan één met flappen. In mijn geval idealer, omdat die van mij het zelden koud hebben en de beschutting kunnen vinden en ik beweging buiten een box weer fijner vind ivm bewegingsapparaat(20+ paardje).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers