[AG]Extreme Mountain Trail

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

[AG]Extreme Mountain Trail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-17 12:11

Bokt.nl / Stal Tilburgs
Achtergrond
Tekst en foto door Amanda


Extreme Mountain Trail is in opkomst in Nederland. De ruige hindernissen, de nauwkeurigheid waarmee deze genomen moeten worden, het dapper maken van je paard of gewoon een leuke uitdaging. Allemaal reden om eens deel te nemen aan een dergelijk parcours. Maar wat is Extreme Mountain Trail nu eigenlijk?

Extreme Mountain Trail is pas in het jaar 2000 ontstaan in Amerika en is daarmee een relatief jonge tak van sport. In Amerika is het inmiddels uitgegroeid tot een wedstrijdsport en ook in Europa wordt het steeds populairder. De opzet van de Extreme Mountain Trail is een aantal hindernissen en obstakels in een parcours die je ook tijdens het buitenrijden tegen kunt komen. Het draait om de samenwerking en wederzijds vertrouwen en respect tussen ruiter/begeleider en paard. Het daagt zowel ruiter als paard uit om de obstakels zo nauwkeurig mogelijk, maar toch met een bepaalde snelheid te overwinnen. Extreme Mountain Trail is geschikt voor ieder ras, voor groot en klein, aan de hand of onder het zadel.

Elke ruiter wil graag een moedig en zelfverzekerd paard en volgens de ontwikkelaars is er geen andere manier zo efficiënt als de Mountain Trail om dit te ontwikkelen. Je geeft je paard een taak in situaties die niet altijd vertrouwd zijn voor hem. Op deze manier worden paard en ruiter gedwongen om goed samen te werken en de obstakels samen te overwinnen. Je geeft je paard het vertrouwen, maar tegelijkertijd laat je hem de hindernis op eigen benen overwinnen. Niet alleen in het parcours zal je paard dapperder worden, maar ook in andere situaties kan deze vertrouwensband helpen. Je paard heeft immers geleerd dat zijn ruiter hem zal helpen en begeleiden in moeilijke situaties. Het is een manier om je paard én jezelf dapperder te maken. Het is een spel waarbij de grenzen worden opgezocht en paard en ruiter samen hun vertrouwen versterken tot een betrouwbaar partnerschap.

De wedstrijdsport kent diverse moeilijkheidsgraden met verschillende uitdagende hindernissen. Zo kom je vaak een hoge brug met afdaling tegen. Ook boomstammen, rotspartijen en water mogen niet ontbreken in het parcours. Spannende hindernissen als de wip, de waterval, het bubbelbad en de hangbrug zijn voor de echte durfals. Veel obstakels zijn op zichzelf al spannend, maar in parcoursvorm vereist het behalve behendigheid en nauwkeurigheid ook nog een bepaalde snelheid. De Extreme Mountain Trail in de wedstrijden worden “as quickly as possible” gereden. En zoals het de Amerikanen betaamt moet er nog een extra dimensie aan de trail worden gegeven, want zo wordt de Extreme Mountain Trail (in wedstrijdelement) zonder hoofdstel gereden.

Gerelateerde fototopics:
[WN-ITP] Extreme Mountain Trail met Shetlander Kees
[WN-ITP] Onze 1e ontmoeting met Extreme Mountain Trail....
[WN-ITP] Extreme Mountain Trail in extreme weer!

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


spatter
Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:53

Extreme trail bestaat al veel langer en is een simpeler uitvoering van Mountain trail.

Bij Extreme Mountain Trail, bedacht door Mark Bolender, zijn de hindernissen veel technischer.
Hele aardige man trouwens met enorm veel kennis.

In Duitsland zitten verschillende parken waarvan de eerste eigenlijk extreme trail parken waren met veel boomstammen , op- en afgangen, watervijvers enz.
Ze hebben zelfs minstens 2 organisaties in Duitsland met ieder hun eigen regelgeving en wedstrijden maar sommige parken houden ook eigen wedstrijden.

De parken van Mark, waarvan Trail park Pauwels in Duitsland het dichtste bij is voor ons, worden onder zijn toezicht gebouwd en de hindernissen zijn ook echt maat gebonden zodat competitie overal op de wereld gelijkwaardig is.


Het laatste zinnetje klopt echt niet.
De wedstrijden worden wel degelijk met hoofdstel gereden al mag er veel wat betreft optoming, hoe minder hoe liever.
En er zullen best wedstrijden zijn zonder hoofdstel maar gelukkig mag je gewoon beginnen met een hoofdstel.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [AG]Extreme Mountain Trail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:19

Bedankt voor de aanvulling Spatter! +:)+

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:42

Het grappigste vind ik dat er noch sprake is van "mountains, noch een "trail" in al die foto topics...
En om die "extreme weersomstandigheden"moest ik helemaal _O-

spatter
Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:59

Kuggur mijn topic gezien, zie onderschrift?
Flinke sneeuwbuien hadden we, park was de eerste dag wit en het was ruim onder nul.
Okee, in vergelijking met IJsland misschien allemaal overdreven maar glibberig en glad werd het wel en een waterbak in gaan terwijl het zo koud is, is voor een paard net effe anders als dat het 20 of meer graden is.

Klopt, het gaat ook niet om de mountain en de trail maar om de opstakels die je tegen zou kunnen komen als je onderweg bent.
Het gaat om de techniek hoe je deze opstakels neemt al moet ik wel zeggen dat de parken van Mark in Amerika wel een tikkeltje groter en imposanter zijn als de parken hier maar het begin is er.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 16:47

Ja ik had dat topic gezien. Het is een beetje nat....en die sneeuw was al verdwenen.
Maar je bevestigd mijn punt inderdaad goed, zoals je zelf zegt, het gaat duidelijk niet over bergen of trailrijden.
Ik zou dan zeggen, noem het niet "extreem mountain trail". Geen bergen, geen trail, en extreem is het nou óók niet echt te noemen.
Wat overigens niet wegneemt dat deze activiteit ongetwijfeld héël leuk is om te doen, en een nuttige aanvulling op je paardentraining kan zijn.

spatter
Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 18:34

Kuggur ik weet niet wat jij gewend bent om te rijden maar een rolbrug is echt wel een gevalletje rijkunst of eigenlijk een kwak enorm vertrouwen van je paard.
En het bubbelbad of de waterplaat-bak is alleen te doen als je paard genoeg vertrouwen in jou heeft of zichzelf.

Een smalle evenwichtsbalk op hoogte is voor een paard zo breed gebouwd als de mijne , echt een hele opgave.

De op-sprongen zijn behoorlijk stijl en mijn paard redt dat alleen in galop.
In stap naar beneden is dan weer heel lastig want het mag niet gesprongen worden.

Verder vragen een aantal hindernissen dat je je paard heel goed moet verzamelen( traktorbanden, vierkant blok en de rollende ronde plaat), alle 4 de voetjes bij elkaar en hoe groter je paard, des te moeilijker wordt dat.
Even aangeven, Blue heeft dekenmaat 2.15, daar kunnen 2 IJslanders in.

Ik weet wel dat ik al een hoop gekke dingen gezien heb.
Springpaarden die uit de smalle tunnelbak sprongen, over het bubbelbad enz.
Paarden die moeilijk het water in gaan en al helemaal niet te porren zijn voor het bubbelbad.

Maar natuurlijk, als jou paard voor je door het vuur gaat, is ook zo'n parcours een koud kunstje.
Ik zou zeggen, plaats eens een filmpje van jou rij omgeving :P

De naam heb ik natuurlijk ook niet bedacht, dat heeft Mark Bolender gedaan, ik zou zeggen , stuur hem een mailtje :D

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

speurneusc
Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 18:39

om een beetje een idee te krijgen hoe het werkt en uitvoering kan zijn


zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

spatter
Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 18:51

Kijkje op Mark zijn eigen park
[ img ]

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

speurneusc
Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:09

gaaf he

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:12

Ook ik ga even reageren (mijn topic staat in de OP vermeld ;))

Extreme dingen zitten er toch echt wel degelijk in! Zet je paard maar eens op een rond plateau wat alle kanten op gaat draaien neer en zie zelf dan maar eens wat dat met ze doet!

Extreme alsin hoge mountains is het natuurlijk niet en zoals al aangegeven werd gaat het om de opstakels en om de manier waarop jij er samen met jouw paard overheen/doorheen komt.

Vandaag heeft mijn 6 jarige ruin samen met mijn man deelgenomen aan n trail clinic bij Stal Tilburgs (de stalling waar wij dus ook staan :D) en ik kan je zeggen dat zelfs ik versteld heb gestaan wat MIJN jonkie gedaan heeft! Niets is makkelijk en voor de 1e keer kan en mag ik absoluut niet klagen (doe ik ook niet, in tegendeel zelfs want ik ben apetrots op m!).

Zolang de mensen die hieraan mee doen het leuk vinden is het wat mij betreft prima, je hebt sowieso altijd mensen die dit niets vinden, die dit zielig vinden en zelfs mensen die vanaf de kant altijd alles beter denken te weten maar als je er zelf nog nooit bent geweest of dit hebt gedaan kan je imo ook niet oordelen ;)
Misschien hard om het zo even neer te zetten maar ja, ik heb mijn hart op mijn tong liggen en niet alles hoeft makkelijk te zijn in het leven (mijn mening en die spreek ik ook gewoon uit!).

Terug Ontopic: ik ben blij met de kans om dit te doen, om hiervan te leren en ook voor mijn relatief jonge paarden is dit een super training! Je ziet de paarden nadenken, voelen en dan doorlopen en soms zelfs hun angsten overwinnen en daar gaat het voor mij om!

Dit is een hele andere manier van omgaan met je paard en dat vergt ook training, de echt moeilijker dingen doe ik nog niet met mijn "jonkies" (6 en nu net 9) want dat alles komt vanzelf.

Mijn ruin heeft t top gedaan, mijn merrie (dus die in het genoemde topic) doet het ook super en zodra die straks weer klaar is om te trainen gaan we weer lekker in het trailpark aan de slag want het is zowel mentaal als lichamelijk voor paard EN ruiter/begeleider heel intensief!

@spatter: Wauw!! Dat ziet er ook echt heel gaaf uit!

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:19

Deze site is ook cool :D

http://www.extremtrail.ch/extrem-trail.html

Maar mijn paard zou al haar warmbloed pootjes breken ben ik bang.
Met mijn vorige paard ging ik wel regelmatig half skieent stijle hellingen af, die was overal voor in.

Ooit een trektoch in Australie gedaan waar het hart me regelmatig in mijn keel zat :P

spatter
Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:19

CL wat een luxe om daar te staan!

Ja, eigenlijk moet je paard alles doen aan een lange longeerlijn, dus geheel op eigen benen zonder hulp van de begeleider.
Dan pas beheerst je paard echt de oefening.

Te paard moet je met een los teugeltje rond kunnen rijden.
Je zet je paard er voor en hij loopt zelf de brug.

Helaas wil mijn paard alles graag doen in de hoogste versnellingen dus dat is mijn grootste opgave.
Ik had dit keer mijn standaard scharenbitje( rij normaal op 1 hand) in maar de volgende keer krijgt hij weer een trensje in.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:40

spatter schreef:
CL wat een luxe om daar te staan!

Ja, eigenlijk moet je paard alles doen aan een lange longeerlijn, dus geheel op eigen benen zonder hulp van de begeleider.
Dan pas beheerst je paard echt de oefening.

Te paard moet je met een los teugeltje rond kunnen rijden.
Je zet je paard er voor en hij loopt zelf de brug.

Helaas wil mijn paard alles graag doen in de hoogste versnellingen dus dat is mijn grootste opgave.
Ik had dit keer mijn standaard scharenbitje( rij normaal op 1 hand) in maar de volgende keer krijgt hij weer een trensje in.


Thanks! Ik ben ook erg blij dat ik de kans gekregen heb om daar te kunnen staan :D

Longeerlijn???? Dat word dus juist afgeraden! Je paard heeft dan nl veel teveel lengte om weg te kunnen of zelfs om te draaien (met alle gevolgen van dien!). Wij gebruiken een leadrope, zeker een langere lijn maar niet TE lang.

Een paard wat alles te snel wil doen is wel een opgave om die goed rond te kunnen sturen.... Komt vast goed!

En voor de mensen die bang zijn voor hun paard zijn/haar benen: Valt echt reuze mee hoor! De mijne gaan 4 kant in de bescherming (staat ook aangegeven dat dat het beste is maar als je dat niet wil is dat je eigen keuze, iets aantikken is nl zo gebeurd!) en ik vind dat ook echt wel nodig.

Zelf heb ik dus een Solid Paint en een NRPS'er en beide hebben nog geen pootjes gebroken ;)

Bij ons komen er echt alle rassen clinic'en.... Van IJslander naar KWPN'er en van Shetlander tot Trekpaard en alles ertussen, super gaaf om al die verschillende rassen te zien en ook hoe elk paard/pony weer heel anders om gaat met dezelfde obstakels :D

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:48

Believe me, die van mij breekt al haar pootjes. Die gaat op de wei al op haar snuffert. Je wil niet weten hoeveel hechtingen er al in dat dier zitten: meer dan dat ze oud is.
Je hebt onder de paarden nou eenmaal ook de minions zullen we maar zeggen ;)

Kesje
Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:04

Lijkt mij wel leuk om te doen hoor :D Vandaag een stukje gewandeld met Hare Majesteit, maar meer dan een klein heuveltje langs de weg op en af kunnen we niet voor elkaar krijgen hier in de omgeving. Ik denk dat ze hier ook wel voor in is.

Gave Polocrosse foto's zien? Klik!
Kijk ook eens op onze Instagram
Of bezoek onze Facebook pagina
Meer info op onze nieuwe Website
Videoimpressie

spatter
Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:22

CB Nouja, lange lijn, niet de volledige lengte van een longeerlijn nee, maar een halstertouw is veels te kort

Dit idee
[ img ]

[ img ]

[ img ]
En eigenlijk doe ik het nog fout want je moet zelf niet teveel mee lopen .
Zo deed Mark het voor
[ img ]
Hij blijft staan en het paard loopt er door.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Onali
Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [AG]Extreme Mountain Trail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:37

Spatter dankzij jouw topic ben ik ook gaan oefenen met mijn shet hiervoor.
Ben idd stal Tilburgs tegengekomen online, zat eerst nog te denken waar jij bent geweest of die in Friesland. Maar stal Tilburgs is completer dan die in Friesland.

Helaas ben ik van andere afhankelijk als het om vervoer gaat. Had gehoopt om mei/ juni te gaan maar denk dat het nu eerder september gaat worden :/
Ik denk ook dat ik het liefst meteen 2 dagen pak, voor 1 dag op en neer vind ik ook zo'n zonde.

Black is the colour of my true love's hair

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 22:01

@spatter: dat is zoals wij ze noemen n leadline.... is idd n stuk langer dan n gewoon halstertouw;)

@Onali: je zou dan nu al eens kunnen informeren bij mountain oak of die tegen die tijd nog n plekje vrij hebben.... Veel mensen die van verder weg komen willen 2 of 3 dagen komen trailen en blijven dan bij hun overnachten. Mogen ook alleen maar mensen met paarden logeren ;)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Bralindy
Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: [AG]Extreme Mountain Trail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 22:18

Zo cool! Wil dat echt eens een keer doen :)

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:18

Ben toch wel benieuwd of enkele van jullie ook naar de Extreme trail tijdens de HORSEMAN Days komen kijken, of wellicht zelfs mee doen.
Ik vindt het iig wel gaaf om te zien.

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:43

Ik had mee willen doen echter is mijn merrie geblesseerd en ga ik haar pas deze week rustig oppakken....

Nog aan het twijfelen of we wel gaan kijken want opzich is dat wel erg leuk :)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Lodewijk91
Berichten: 168
Geregistreerd: 31-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:27

Hoe toevallig, ik kom gister thuis van een clinic extreme mountain trail en meteen zie ik dit topic!
Ik ben helemaal om en vind het super leuk om te doen.
Het is allemaal toch moeilijker dan ik dacht.
Ook leuk want nu kunnen we vaker gaan en hebben we veel uitdagingen.
Hieronder foto's van ons gister in opperste concentratie.
[ img ]

De filmpjes van hierboven zijn ook super gaaf! hihi helemaal enthousiast hier *\o/*

spatter
Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:33

lodewijk wat een leuke foto's!

Ik had graag mee willen doen maar Blue zit nog met medicatie vanwege hoesten.
Pas volgende week is hij er vanaf maar volgens mij is de inschrijving al dicht.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Lodewijk91
Berichten: 168
Geregistreerd: 31-01-11

Re: [AG]Extreme Mountain Trail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:37

het vergt wel veel van je paardje vooral mentaal merkte ik.
Ze was op een gegeven moment er ook echt klaar mee en op.

Echt een aanrader als blue weer beter is! Ze geven je begeleiding waar nodig maar laten ook vrij in wat je er mee doet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers