[AG]Straôrieen, een Zeeuwse traditie

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

[AG]Straôrieen, een Zeeuwse traditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 15:46

*Boktwiki / Plus Online
Achtergrond

[ img ]
Strao Noordwelle 2009, foto door K. Wijn

Morgen is het weer zover, dan start het jaarlijkse Strao-rijden in een aantal Zeeuwse dorpen. Het straôrieen, dat strandrijden betekent, is ontstaan halverwege de negentiende eeuw als lentevoorfeest. Op acht dorpen op Schouwen (het oostelijke gedeelte van het eiland Schouwen-Duiveland) werden de paarden in aanloop naar Pasen van stal gehaald om de voeten te wassen in het zoute water op het strand. De gedachte hier achter was dat de dagen weer langer werden, de paarden konden dus weer van stal om het land te bewerken en daarom werd met het genezende zoute water de 'kwade geesten' (mok, rasp en andere beenaandoeningen) verjaagd en er werd tevens om een goed zaaiseizoen verzocht.

Voorheen waren het voornamelijk de boerenjonkers die met de Zeeuwse trekpaarden op klompen naar het strand gingen. Hiervoor werden de paarden gevlochten en versiert met een vroege lentebloem. Vanaf de jaren dertig van de twintigste eeuw droegen de mannen een witte broek, hoge zwarte schoenen, een zwarte jas en een zwarte pet of hoed en er werd zonder zadel gereden. Vrouwen mochten in het begin nog niet meedoen. Voorop reden de ervaren mannen en achteraan de nieuwelingen. Oorspronkelijk werd het straôfeest in alle dorpen gehouden op de maandag voor het vasten, vrijwel het hele dorp had op deze dag vrij. Voorheen hadden ook de dorpen Elkerzee, Brouwershaven, Dreischor en Moriaanshoofd een straôfeest. Toen de tractoren in opmars kwamen, werden de werkpaarden verruild en stierf het folklorefeest haast uit. Op haar diepste punt waren er slecht vijf paarden die meededen. Enkele liefhebbers hebben er toen alles aangedaan om het feest weer op de kaart te krijgen. Zo is onder andere het feest van een maandag naar een zaterdag verschoven.

De laatste jaren ontwikkelen zich per dorp verschillende 'nieuwe' tradities. Renesse heeft sinds 2008 twee routes, een korte en een langere strandroute. Alweer enkele jaren gaat de dominee te voet de stoet voorop het water in om zijn eigen voeten wassen. De rit van Burgh-Haamstede gaat door het bos De Domeinen, via het strand en hij eindigt bij de ring. In tegenstelling tot bij de andere straô's mag er op het strand, vanwege de grote groep paarden, niet gegaloppeerd worden. Aan het eind van de ruim drie uur durende rit kunnen diegenen die willen op het terrein van Slot Haamstede om het hardst galopperen. Wat in bijna elk dorp wel hetzelfde is zijn de stroosels (een soort kruidenkoek) die gekocht kunnen worden en de warme chocomel die aan de ruiters wordt verstrekt. Vrijwel elke stoet wordt binnengehaald met de lokale muziekvereniging, die de stoet begeleidt naar de ring. Na het straôrieen is er in de meeste dorpen, behalve in Burgh-Haamstede, ook het tradiotionele ringsteken. Na dit alles is het feest nog niet voorbij. Nadat de paarden goed verzorgd weer op stal staan, is er veelal live muziek in één van de lokale café's en wordt bekend gemaakt wiens paard het mooist versierd was en wie de beste ringsteker was.


Traditiegetrouw is Renesse het eerste dorp waar het straôfeest wordt gehouden. Dit zal morgen, 18 februari, plaatsvinden. Om 11.30 uur komt de stoet aan op het strand aan het einde van de Jan van Renesseweg. Dominee Goodijk zal de paardenbenen symbolisch wassen en in de middag vindt het feest voor de kinderen plaats. Burgh-Haamstede is altijd precies zeven weken voor Pasen, gevolgd door Noordwelle. De Strao in Burgh-Haamstede en Noordwelle vallen dit jaar echter samen. Zaterdag 25 februari start Noordwelle met zo’n 150 paarden. Om 12.00 uur komt de stoet aan bij Strandpark De Zeeuwse Kust om na een pauze naar het strand te gaan. Om 13.15 uur worden in Burgh-Haamstede de paardenbenen gewassen ter hoogte van de duinovergang bij de Rotonde van Westenschouwen. Om 16.30 uur wordt de stoet officieel ontvangen op de Ring van Haamstede.

Ver buiten Schouwen is het feest nu bekend en doen er vanuit alle omstreken paarden mee. Jaarlijks lopen er tot wel 150 paarden per stoet mee. Renesse, Burgh-Haamstede en Noordwelle hebben de grootste groepen. In Scharendijke, Ellemeet en Serooskerke zijn de groepen een stuk kleiner. De werkpaarden zijn inmiddels vervangen door een mengelmoes van koudbloedpaarden en -pony's en warmbloeden. Wie een glimp op wil vangen van hoe het vroeger was, komt in Noordwelle het meest aan zijn trekken. Dit kleine dorp heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld als dorp waaraan de meeste koudbloeden meedoen, waarbij ook de tradionele kleding nog wordt gewaardeerd.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Helene83
Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: [AG]Straôrieen, een Zeeuwse traditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:39

Wij doen dit jaar in Burgh Haamstede weer mee! *\o/*
Foto's van vorig jaar.. in Serooskerke..

[ img ]

[ img ]

Jaan81
Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: [AG]Straôrieen, een Zeeuwse traditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:22

Ik ga volgende week lekker naar Noordwelle! Morgen eens beginnen met de versiering

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Ceetje_bokt
Berichten: 5135
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [AG]Straôrieen, een Zeeuwse traditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:52

Ik ga dit jaar voor het eerst meedoen in Renesse. Lijkt me zo leuk!

Letizia
Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Re: [AG]Straôrieen, een Zeeuwse traditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 19:26

Janneke, zaterdag of zondag? Ik wil al jaren een komen kijken bij 1 van de ritten, maar komt er nooit van, dit jaar misschien eens een poging wagen :)

Jaan81
Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: [AG]Straôrieen, een Zeeuwse traditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 19:28

Zaterdag Letiets!

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-


Santos_05
Berichten: 3059
Geregistreerd: 23-12-04

Re: [AG]Straôrieen, een Zeeuwse traditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:45

Heel veel plezier morgen in Renesse! Wij gaan volgende week naar noordwelle!!

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Re: [AG]Straôrieen, een Zeeuwse traditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:46

ohh wat een mooie traditie!
heel veel plezier aan alle mensen die aanwezig zijn!

niienn
Berichten: 95
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Zeeland

Re: [AG]Straôrieen, een Zeeuwse traditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:57

Ik en mijn zusje gaan morgen ook bij Renesse rijden!

Anouk91
Berichten: 371
Geregistreerd: 23-09-08

Re: [AG]Straôrieen, een Zeeuwse traditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:42

Gaaf! Al verschillende keren mee gedaan. Veel plezier alle deelnemers!!

FahyaFemke
Berichten: 3555
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee, ZH

Re: [AG]Straôrieen, een Zeeuwse traditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:36

Leuk!!

Iedereen veel plezier, ik mag volgende week ook!

Fahya-Femke: [bitloos] officieel M1+3 16/9/2012: Nederlands Kampioen Bitloos klasse L ! | vind ik leukhttp://www.facebook.com/Natuurlijkmetjepaard
*klik!* natuurlijkmetjepaard.nl -> Dé paardvriendelijke pension-/rijstal @ Sint Philipsland!

Steff__
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: Goedereede

Re: [AG]Straôrieen, een Zeeuwse traditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:49

Het blijft mooi al!!
Ik haak helaas dit jaar af!!

Gijs v. Wilson x Elegant

rider
Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 08:38

Ik rij Renesse en Noordwelle mee. Nu druk aan t poetsen haha!


rider
Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:43



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers