[AG] Ammoniak, een verborgen gevaar in de stal.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Re: [AG] Ammoniak, een verborgen gevaar in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:10

Duhelo: mijn paarden staan overdag sowieso in de wei (in de zomer 24/7) en ik schep dagelijks de mest uit de stallen, strooi daarna riant op en schep minimaal 2x per week de hele stal leeg. Zelfs als je dagelijks de hele stal uitmest, heb je die damp nog.


Duhelo
Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:25

Thebiglion schreef:
Duhelo: mijn paarden staan overdag sowieso in de wei (in de zomer 24/7) en ik schep dagelijks de mest uit de stallen, strooi daarna riant op en schep minimaal 2x per week de hele stal leeg. Zelfs als je dagelijks de hele stal uitmest, heb je die damp nog.

Het is nergens persoonlijk bedoeld hoor. Ik vermoed dat 90% van de paardenwereld die "fout" maakt simpelweg omdat het niet opvalt dat het zo schadelijk is.
Om deze en nog veel andere redenen hou ik mijn paarden 24/7 buiten, maar op de ene plaats potten we de schuilstal ook op, dus komt dat vast ook op hetzelfde neer kwa waarden...

Janneke2
Berichten: 22729
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:31

Citaat:
Wat voor product was dat waarmee je 1x per week moest sproeien?
Citaat:
Ik stuur je een pb, wil hier verder geen reclame gaan maken.

Mijn post was meer bedoeld dat dit al veel langer bekend was, en dat er wel degelijk veilige producten zijn om het te voorkomen.

...mag ik ook een pb?

*razend nieuwsgierig*!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:40

Janneke2 schreef:
...mag ik ook een pb?

*razend nieuwsgierig*!

Mag ik ook? O:)

Anoniem

Re: [AG] Ammoniak, een verborgen gevaar in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:50

Hier ook geen last van. Paarden staan altijd buiten en een wei die regelmatig wordt gesleept :)

Edhunter
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-07-13

Re: [AG] Ammoniak, een verborgen gevaar in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:01

Er zijn genoeg middelen te krijgen in de veehouderij om ammoniak te reduceren! Daar hoeft niemand geheimzinnig over te doen!! Google en je vindt er van alles over.

kiki1976
Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [AG] Ammoniak, een verborgen gevaar in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:07

Klopt Edhunter, daarom ga ik er ook hier in het topic geen verdere reclame over maken.
Het viel me juist op dat mensen het niet weten, en dat de waarde's dus ook best schadelijk hoog kunnen oplopen.

Degene die het willen weten kunnen me een pb sturen.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

geerke
Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [AG] Ammoniak, een verborgen gevaar in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:12

als je dagelijks de natte plekken weghaalt zal het wel mee vallen....niet als je het een week laat broeien...

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [AG] Ammoniak, een verborgen gevaar in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:24

Met strokorrel kun je t wel dik 2 wkn laten liggen zonder ammoniaklucht. Op stro is t een heel ander verhaal..

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [AG] Ammoniak, een verborgen gevaar in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:35

Nou Geerke als je paarden heel de dag op de wei lopen en snachts op stal dan meurt het wel degelijk ook al haal je het elke dag weg.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

tinker_sally
Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 21:10

Zo blij dat mijn paard een uitloopstal heeft, en als hij al dicht gaat niet eens een buitenstal.
Paard naast haar is een grote luchtzuiger en die staldeur gaat snachts altijd potdicht.
Tussen mijn paard haar stalletje en zijn stal zit aan de binnenkant eerst houten planken tot de halve hoogte van de stal en dan spijlen.
Maar als ik dan soms mijn stal binnen loop is de lucht al niet te harden van de ammoniak.
In het stalletje daarvoor ruik je het ook.
En daar mag dat paardje dan in blijven staan.

Gelukkig weet ik dat mijne vaak buiten staat te slapen of met haar hoofdje in de deuropening staat.

Ik probeer ook via het potstal principe haar stal uit te mesten, en haal hem dan om de 2 weken helemaal leeg, maar heb niet het idee dat haar stal echt naar de ammoniak ruikt, totdat ik hem leeghaal dan wel.
Maar dan zorg ik dat ik het smorgens zodat ze er de hele dag niet in hoeft en laat hem aan de lucht drogen voor ik er nieuw stro in doe.

Gypsy's goud rinkelt en glittert niet. Het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

Jorex
Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 21:11

@geerke, die van mij kunnen overal in hun paddock plassen en toch moet t altijd in de stal, waardoor de grond vochtig wordt en vreselijk gaat meuren, wat echt niet binnen een paar uur weg is. En nee ik gebruik dus geen bodembedekker, want dan gaan ze alleen maar meer in de stal plassen ipv buiten. Reden waarom ze op die plekken wel plassen, is hun eigen geknoei van hooi, wat tweemaal daags samen met de mest wordt weggeschept. Hopelijk is het in onze nieuwe stal beter, daar liggen tegels in.

Alex en Jorie <3

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:56

Wij hebben potstallen en geen problemen met ammoniak. Voldoende beluchting, en voldoende opstrooien en dan blijft de ammoniak weg. Tevens hebben wij giergaten in de vloeren onder de paarden zitten, waardoor urine in de mestkelders loopt en je dus eigenlijk alleen de mest overhoudt. Stro blijft langer droog en je hebt dus minder last van ammoniak,

Imala204
Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:37

TerraHowrse schreef:
Janneke2 schreef:
...mag ik ook een pb?

*razend nieuwsgierig*!

Mag ik ook? O:)
ik ook een pb? :j

tijdens het rijden op een paard lenen we voor even ultieme vrijheid
Mijn GoPro Hero actioncam en Cambox isi3 filmpjes: https://www.youtube.com/user/fellow204
FB pagina : As Seen Through Horses' Ears Nederland en Belgiƫ

http://solvej.eu/

Jackie82
Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:51

De staldeur staat altijd open, dus frisse lucht zat!
En bij mij op stal is geen ammoniak lucht, stal aan huis met 2 mini shetjes

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:53

palousa_boy schreef:
Luchtverfrisser tegen ammoniak lucht? Alsof al dat drijfgas wel gezond is..


Ik denk dat hier een luchtWASSER bedoeld wordt.

geerke
Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:09

rapido schreef:
Nou Geerke als je paarden heel de dag op de wei lopen en snachts op stal dan meurt het wel degelijk ook al haal je het elke dag weg.



valt echt mee...komt denk ik omdat wij expres de betonnen vloeren schuin hebben gemaakt met geulen in het cement.Daar loopt het merendeel van de urine in naar buiten.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Riel
Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:13

LBLGypsyCobs schreef:
Blij met m'n open schuilstallen en ruime uitloop :)
Idem :-)

De grooms op grote stallen hebben het dus niet gemakkelijk :-(

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:45

Hoe moeilijk kan het zijn:


IEDERE DAG UITMESTEN!

Zelf tussendoor moeten vluchten voor de ammoniak dampen maar je paard er 23/24 in terug zetten? Is toch niet waar zeker?

Ook met vlas gewoon iedere dag de natte plekken weghalen. Beetje stalkalk strooien ( hoeft helemaal geen fancy nieuw uitgevonden product te zijn ) en je hebt het gewoon goed onder controle. Scheelt ook heel veel dampige paarden!

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:48

Janneke2 schreef:
Citaat:
Wat voor product was dat waarmee je 1x per week moest sproeien?
Citaat:
Ik stuur je een pb, wil hier verder geen reclame gaan maken.

Mijn post was meer bedoeld dat dit al veel langer bekend was, en dat er wel degelijk veilige producten zijn om het te voorkomen.

...mag ik ook een pb?

*razend nieuwsgierig*!


Calosan gewoon heel ouderwetse stalkalk!! Goed betaalbaar.

Janneke2
Berichten: 22729
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:50

Eh - is stalkalk iets dat ammoniak bindt?

Is dat de iets minder dure vorm van kalk die ik in de rabarber strooi?

En chemisch gezien kun je idd ureum binden aan kalk, zodat er minder ammoniak kan ontstaan. Vraag is wel weer, wat de rozenkweker/ champignonboer er van vindt, extra kalk in de stalmest.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-10-16 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

kiki1976
Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:57

Sorry maar is geen colosan hoor. Dat gebruik ik bij koliek :)

Stalkalk werkt naar mijn weten als een spons, en neem daardoor snel het vocht op waardoor het droger lijkt.

Degene waar ik het over hebt neutraliseert ammoniak en zet dit om.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Babootje
Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:07

kiki1976 schreef:
[
Ik stuur je een pb, wil hier verder geen reclame gaan maken.

Mijn post was meer bedoeld dat dit al veel langer bekend was, en dat er wel degelijk veilige producten zijn om het te voorkomen.


Kun je mij ook een PB sturen? :D

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:40

kiki1976 schreef:
Sorry maar is geen colosan hoor. Dat gebruik ik bij koliek :)

Stalkalk werkt naar mijn weten als een spons, en neem daardoor snel het vocht op waardoor het droger lijkt.

Degene waar ik het over hebt neutraliseert ammoniak en zet dit om.


Stalkalk bindt idd de ammoniak. Daardoor komt er veel minder van vrij. Legio melkveehouders gebruiken het.

Verder gewoon even goed lezen en jezelf informeren CALOSAN


Als jij de ultime oplossing hebt voor niet toxische ammoniak binding cq omzetting in de paardenstal ( en dus ook koeienstal) dan ben je een rijk mens. Dat mag je van mij groots aan de klok hangen want de voltallige veehouderij zit er om te smachten. Het lijkt mij eerder het zoveelste veel te dure fabeltje.
Maar wellicht verkoop je het toevallig in je webshop ( zonder reclame te maken natuurlijk).

Wil je geen ammoniak zul je gewoon iedere dag moeten uitmesten. En Calosan ( of soort gelijk iets van andere merken ) op de vermeende natte plekken strooien. 25 kilo kost zo'n 18 euro voor de klein verbruiker. Ik doe er met 4 paarden 1 maand mee. Grootverbruik ( intensieve veehouderij en de prijs daalt aanzienlijk) De tuinders zijn er juist blij mee. Niets geheimzinnings aan.

Verder de stallen zeer goed verluchten zonder tocht. Oude boeren wijsheden....

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:58

Thebiglion schreef:
Duhelo: mijn paarden staan overdag sowieso in de wei (in de zomer 24/7) en ik schep dagelijks de mest uit de stallen, strooi daarna riant op en schep minimaal 2x per week de hele stal leeg. Zelfs als je dagelijks de hele stal uitmest, heb je die damp nog.


Wil je geen damp zul je DAGELIJKS de NATTE plekken moeten verwijderen. Dat is de boosdoener!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers