[AG] Beroemde paarden: Topspringpaard Milton

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

[AG] Beroemde paarden: Topspringpaard Milton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-16 14:01

http://www.bokt.nl / www.horseandhound.co.uk / www.eurodressage.com / www.phelpssports.com
Geschreven door: Urielle


In 1977 werd een schimmelveulentje geboren, Marius Silver Jubilee, uit de KWPN-hengst Marius (Marco Polo x Ominka v. Sinaeda) en de nationaal springende Irish Draught-merrie Aston Answer (Any Questions X x Top Walk XX). Marius Silver Jubilee werd aangekocht door de Britse topamazone Caroline Bradley, die tevens vader Marius internationaal gestart had. Ze verkondigde dat dit haar toekomstige Olympische paard werd. Ze kreeg gelijk. Hoewel hij nooit een Olympische medaille zou halen, had de schimmel inderdaad een bijzonder talent voor springen. Hij zou later bekend worden als de wonderschimmel Milton.

In 1983 stierf Caroline Bradley onverwacht op 37-jarige leeftijd aan een hartaanval terwijl ze op concours was. De ouders van Bradley besloten Milton te houden en dachten dat hij goed zou passen bij de rustige, paardvriendelijke rijstijl van John Whitaker. Deze wees het aanbod af, waarna de ruin kort gereden werd door Stephen Hadley. Via Paul Schockemöhle kreeg John Whitaker de schimmel alsnog te rijden in 1985. John Whitaker maakte op dat moment furore met Ryan’s Son, waardoor Milton in eerste instantie rustig de kans had in diens schaduw te ontwikkelen. Zijn springkwaliteiten vielen echter iedere kenner direct op.

John Whitaker nam Milton mee naar de kleine Grand Prix in Berlijn en werd daar direct derde. Hetzelfde jaar nog won hij de Wereldbeker in Bordeaux al. De schimmel sprong alles foutloos en weigerde hoogstzelden. Maakte Milton een fout, dan wist iedereen dat het een ruiterfout was. Met zijn bijzondere talent won Milton in 1987 bij het EK in St. Gallen individueel zilver en teamgoud, in 1989 bij het EK in Rotterdam individueel goud en teamgoud, de eerste plaats in de FEI Wereldbekerfinale in Dortmund, bij de World Equestrian Games in Stockholm individueel zilver en teambrons, de eerste plaats bij de FEI Wereldbekerfinale in Göteborg in 1991 en sprong bij de Nation Cup wedstrijden maar liefst zeven keer een dubbel nul-rondje.

Een Olympische medaille heeft Milton nooit behaald. Op het hoogtepunt van zijn carrière kozen de eigenaren ervoor om Milton niet af te laten reizen naar de Olympische Spelen van Seoul (1988), deels vanwege de gezondheidsrisico’s van de verre reis voor het paard, deels uit protest omdat Caroline Bradley niet naar de Olympische Spelen van 1976 in Montréal had gemogen. In 1992 mochten Whitaker en Milton wel naar de Olympische Spelen in Barcelona. Milton had last van de temperatuur en was over zijn sportieve hoogtepunt heen, maar stond toch tot de finale aan de leiding. In de laatste omloop struikelde de schimmel na de dubbelsprong in het diepe zand en Whitaker kon daarna niet anders meer doen dan stoppen.

Milton had net als de meeste toppaarden een enorme persoonlijkheid. Hij kon zijn grooms tot wanhoop drijven door te weigeren in zijn stal te gaan. Hij trok zijn dekens af en verscheurde ze. Milton liet zich zeker niet zomaar vertellen wat hij moest doen. De schimmel toonde ook graag zijn kunstjes: Na het parcours drukte Whitaker soms achter het zadel en dan toonde Milton zijn speciale levade.

In 1994 ging Milton op 17-jarige leeftijd met pensioen, alhoewel het inmiddels wereldberoemde paard ook via reclames en commerciële activiteiten nog steeds geld in het laatje bracht. Hij had ondertussen een winsom van ruin 1.25 miljoen Britse ponden. Daarmee was hij het eerste paard buiten de rensport wiens winsom boven de grens van 1 miljoen pond uitkwam. In 1998 kreeg Milton koliek maar werd met succes geopereerd. Een tweede koliekaanval in 1999 werd hem alsnog fataal.




Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


jansje73
Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:01

Wow het blijft voor altijd een wonderpaard ! Nog steeds een zwak voor Milton <3 . Wat een mooi verhaal over Milton.

esje01
Berichten: 4892
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: [AG] Beroemde paarden: Topspringpaard Milton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:09

Echt een karakter paard.
Ik weet zijn streken op stal nog maar al te goed.
Maar wat was ie bijzonder.

Goof
Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [AG] Beroemde paarden: Topspringpaard Milton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:22

Waarom is dit nieuws? Voorpagina nog wel?

jansje73
Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:28

esje01 schreef:
Echt een karakter paard.
Ik weet zijn streken op stal nog maar al te goed.
Maar wat was ie bijzonder.



Echt waar ? vertel maar meer !

Victory-Boy
Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:36

Milton. <3
Al was Jappeloup altijd mijn favoriet. :o

Honden: Mulak, Ninja, Chendo
Pony's: Victor, Mouse, Bloem

Suikerspinda
Correspondent
Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:55

Goof schreef:
Waarom is dit nieuws? Voorpagina nog wel?

Dit is een achtergrondartikel, te herkennen aan de [AG]-tag. Dit soort artikelen worden altijd eerst op de voorpagina geplaatst, en vervolgens, zodra ze van de voorpagina af'vallen', naar [AG] Achtergrondartikelen verplaatst. :)

Anoniem

Re: [AG] Beroemde paarden: Topspringpaard Milton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 18:39

Milton
Zelfde effect op mensen als Totilas. Een paard dat je nooit meer vergeet.

Rivendell
Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [AG] Beroemde paarden: Topspringpaard Milton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:56

Milton was super. Net als Jappeloupe inderdaad. Ook zo'n springwonder. Al was mijn favoriet uit die tijd Aldato. Dat was zo'n mooi paard

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:12

Milton, ik was helemaal weg van hem. Dat prachtige koppie, altijd de oortjes naar voren en vrolijk, zijn prachtige galoppassen met dat knietje erin. <3

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

ikkedus
Berichten: 3243
Geregistreerd: 24-09-05

Re: [AG] Beroemde paarden: Topspringpaard Milton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:20

Milton vergeet je idd nooit. Ik had hetzelfde bij Shutterfly.

[o]

Ketaki
Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: [AG] Beroemde paarden: Topspringpaard Milton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:38

ik blijf het een wonderbaarlijke schimmel vinden.


net als het verhaal van Jappeloup de luze, ook zon mooie.

ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [AG] Beroemde paarden: Topspringpaard Milton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:40

Wat een leuk artikel!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Jet
Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:35

Leuk verhaal over Milton! Inderdaad, net als Jappeloupe een heel speciaal springpaard!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:21

Jaaah, Milton en Jappeloupe uit de tijd dat ik uit mijn dak ging voor het springen op TV. Jappeloupe iets nog meer dan Milton. Daarna Olimpic Treffer. Maar ook Ratina Z

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [AG] Beroemde paarden: Topspringpaard Milton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:36

Milton....ik vond het een bijzonder paard!

Ingrid_ms
Berichten: 210
Geregistreerd: 31-08-19
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 21:02

Geweldig paard was Milton ❤


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers