[AG]Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

[AG]Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-16 15:19

Bokt.nl
[ img ]
Foto door _l_amanda_l_.

Geschreven door Amanda


Wie geniet er nu niet van een heerlijke buitenrit? Het is de ideale manier om je hoofd even leeg te maken. Ook voor je paard is een buitenrit een fijne afwisseling van de dagelijkse training. Heerlijk is het om te rijden op de ruiterpaden, zonder ook maar iemand tegen te komen. Helaas is niet iedereen in de gelukkige omstandigheid om ruiterpaden in de omgeving te hebben en dus zal er over de weg gereden moeten worden. Soms wegen waar de maximum toegestane snelheid 80 km/u bedraagt. Levensgevaarlijk, vinden de meeste ruiters. Zij pakken dan ook vaak het naastgelegen fietspad. Maar mag dit nu eigenlijk wel?

De Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels (RVV) 1990 zijn daar heel duidelijk in: nee, dit mag niet.
In de Wegenverkeerswet is namelijk bepaald dat ruiters, koetsiers, maar ook begeleiders van rijdieren, trekdieren en vee bestuurders zijn.

Dit betekent onder andere dat:
- Ruiters en menners zich zoveel mogelijk rechts moeten houden. Zij mogen niet met zijn tweeën naast elkaar rijden.
- Een rijbaan is een weggedeelte bestemd voor rijdende voertuigen met uitzondering van de fietspaden en de bromfietspaden.
- Ruiters zijn verplicht gebruik te maken van ruiterpaden en als die ontbreken, mag een ruiter in de berm of op de rijbaan rijden. De berm moet breed genoeg zijn.
- Het overige verkeer mag niet worden gehinderd bij het gebruik maken van de berm of de rijbaan.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen mogelijk als de veiligheid van de ruiter en of de menner dat vereist. In bepaalde situaties zal het ook gedoogd worden dat ruiters over het fietspad rijden. Mocht de situatie het echt niet anders toelaten, maak dan gebruik van een fietspad. Zorg dan altijd dat je het overige verkeer niet hindert of in gevaar brengt, je netjes achter elkaar blijft rijden en je de mest van je paard opruimt. Fietsers en voetgangers ergeren zich over het algemeen weinig aan de paarden zelf, maar wel aan wat paarden regelmatig achterlaten op het fietspad: uitwerpselen die fietsers ook nog eens in gevaar kunnen brengen wanneer het regent en het glad wordt.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:23

Het mag niet, maar we doen het wel :)

Ik maak mij er wekelijks schuldig aan door met mijn shetlander en karretje over het fietspad richting bos te rijden. Ben dan nog aan het losstappen, ga met een snelheid van maar liefst 3 km/u en dat vind ik onverantwoord om daarmee over de naastgelegen eenbaansweg te rijden waar men minimaal 60 rijdt en waar het stikt van het vrachtverkeer richting het industriegebied.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Captain
Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:27

Ik rijd altijd over het fietspad. Simpelweg omdat ze op de rijbaan achterlijk hard rijden ondanks dat je maar 60 mag. Bovendien heb ik vaak een meisje op shetlander mee en dat vind ik echt onverantwoordelijk dan. Op het fietspad is prima. Politie ook al wel langs zien komen maar zeggen hier niks van. Die hebben ook wel wat belangrijkers te doen denk ik.

Felicxa
Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:28

Isapaardje schreef:
Het mag niet, maar we doen het wel :)

Ik maak mij er wekelijks schuldig aan door met mijn shetlander en karretje over het fietspad richting bos te rijden. Ben dan nog aan het losstappen, ga met een snelheid van maar liefst 3 km/u en dat vind ik onverantwoord om daarmee over de naastgelegen eenbaansweg te rijden waar men minimaal 60 rijdt en waar het stikt van het vrachtverkeer richting het industriegebied.


Inderdaad, ik ga echt niet met een shetlander die in draf nog nauwelijks de 10 km per uur aantikt in een vlotte draf op de rijbaan mennen. Op het fietspad heeft toch niemand last van me, ik ben makkelijk in te halen en ga bij tegemoet komend verkeer of wandelaars eigenlijk altijd stappen.

Maar ook met grotere pony's of paarden vind ik het soms nog wel eens echt gevaarlijk. Auto's die gaan bumperkleven of je met 60 km per uur voorbij scheuren met onvoldoende ruimte tussen de wagen en de auto. Brr.

Alle automobielisten hebben altijd maar haast. Die kunnen niet even een paar minuten wachten tot ze er veilig langskunnen. Ze hebben absoluut geen begrip voor je als menner of ruiter. Nee, geef mij dat fietspad maar. Veel veiliger.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 20-06-16 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

(✿◠‿◠)

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:29

normaal gesproken moet je met je paard over de weg rijden tenzij het voor je veiligheid is mag je op de fietspad rijden met je paard en dus als jij je niet veilig voelt op die drukke wegen mag je het fietspad op.

Tinklinger
Berichten: 209
Geregistreerd: 07-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:30

Ik denk dat de regels wel eens aangepast mogen worden.

You see a horse with your eyes ... BUT ... You feel a horse with your soul

Ineke2
Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:30

Als ik hier op de 80km weg ga rijden ipv het fietspad is dat levensgevaarlijk en ik denk dat de politie mij zelfs vriendelijk doch dringend verzoekt het fietspad op te zoeken.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:31

En als ik nou fiets en mijn paard er naast mee heb? Dan mag ik ook niet op het fietspad begrijp ik. Da's dan heel handig als wij de 80km weg op moeten. :(

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:32

Citaat:
.- Het overige verkeer mag niet worden gehinderd bij het gebruik maken van de berm of de rijbaan.


Maar als ruiter hinder je al vrijwel direct het verkeer op een drukke weg dus is het fietspad toch de meeste geschikte en veilig alternatief :)* :o?

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:33

Peppel01 schreef:
Ik denk dat de regels wel eens aangepast mogen worden.

het staat aan aangegeven in het ruiterbewijs theorie boek.
moet nog even kijken welke bladzeide dat er in staat

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:38

lolotjeh schreef:
normaal gesproken moet je met je paard over de weg rijden tenzij het voor je veiligheid is mag je op de fietspad rijden met je paard en dus als jij je niet veilig voelt op die drukke wegen mag je het fietspad op.

Nee als je geluk hebt wordt het dan gedoogd maar het mag in theorie niet. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Duke
Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:47

Gezond verstand en veiligheid staat boven de verkeersregels, volgens mij staat dat zelfs ook in de wet, hetzij in andere bewoording. Iedereen, inclusief de handhavers, zullen het ermee eens zijn dat je beter op het fietspad kan rijden dan op de 80-kilometer weg.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:48

Uhm, dat durf ik dan weer te betwijfelen eerlijk gezegd..... Maar ik ken het wetboek ook niet vanbuiten. Ik weet iig wel dat je in theorie als ruiter of menner niks op het fietspad te zoeken hebt. Ook niet op een 80km weg. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Duke
Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:53

Ik ken ook het wetboek niet uit mijn hoofd, maar met mijn autorijlessen (uuuuhhh 18 jaar geleden) kreeg ik al te horen: veiligheid staat boven de wet. Als je bijvoorbeeld extra gas moet geven om een voertuig in te halen omdat anders een gevaarlijke situatie ontstaat, mag je niet beboet worden voor te hard rijden (of kun je de boete aanvechten). Hetzelfde geldt voor als jij met een paard waarmee je 5km/u stapt op de 80km weg, je beter op het fietspad kunt lopen. Of liever de berm, maar ook dat is niet altijd veilig. Volgens mij is het zo uit te leggen.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:02

Je kan de boete ook aanvechten als je door het rood gereden bent. Gelijk krijgen is echter een heel ander iets.
Ik vrees toch dat de tijden veranderd zijn sinds jouw rijlessen; jij moet inschatten of je al dan niet veilig kan inhalen aan de toegelaten snelheid bv. Niet gas bij geven als blijkt van niet.
Als je dan betrapt wordt krijg je nl gewoon een boete. Iig in België dus zou je de grens over gaan zou ik die redenering toch maar even aan de kant zetten. :D

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Koper
Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:03

Felicxa schreef:
Inderdaad, ik ga echt niet met een shetlander die in draf nog nauwelijks de 10 km per uur aantikt in een vlotte draf op de rijbaan mennen. Op het fietspad heeft toch niemand last van me, ik ben makkelijk in te halen en ga bij tegemoet komend verkeer of wandelaars eigenlijk altijd stappen.

Maar ook met grotere pony's of paarden vind ik het soms nog wel eens echt gevaarlijk. Auto's die gaan bumperkleven of je met 60 km per uur voorbij scheuren met onvoldoende ruimte tussen de wagen en de auto. Brr.

Alle automobielisten hebben altijd maar haast. Die kunnen niet even een paar minuten wachten tot ze er veilig langskunnen. Ze hebben absoluut geen begrip voor je als menner of ruiter. Nee, geef mij dat fietspad maar. Veel veiliger.

Het grootste probleem is inderdaad dat de meeste automobilisten werkelijk geen flauw benul hebben wat ze moeten doen in de nabijheid van een paard. Lévensgevaarlijk. Wordt tijd dat daar eens serieus aandacht aan besteed wordt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Caaatje
Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:12

Of ik daar nu volgens de wet iets te zoeken heb of niet. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt op drukke wegen te rijden als er een breed fietspad aanwezig is als de berm ongeschikt is. Ik mijd deze wegen zoveel mogelijk maar als het zich voordoet ga ik mezelf, mijn paard en de onwetende automobilist die langs scheurt aan 90 per uur niet in gevaat brengen als het alternatief zoveel veiliger is.

spatter
Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:20

Nieuwsredactie schreef:
Bokt.nl

[ [url=m/x4kkJW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto door _l_amanda_l_.




In de Wegenverkeerswet is namelijk bepaald dat ruiters, koetsiers, maar ook begeleiders van rijdieren, trekdieren en vee bestuurders zijn.

Dit betekent onder andere dat:
- Ruiters en menners zich zoveel mogelijk rechts moeten houden. Zij mogen niet met zijn tweeën naast elkaar rijden.
- Een rijbaan is een weggedeelte bestemd voor rijdende voertuigen met uitzondering van de fietspaden en de bromfietspaden.
- Ruiters zijn verplicht gebruik te maken van ruiterpaden en als die ontbreken, mag een ruiter in de berm of op de rijbaan rijden. De berm moet breed genoeg zijn.
- Het overige verkeer mag niet worden gehinderd bij het gebruik maken van de berm of de rijbaan.


.


Staat dit letterlijk in de wet of maak jij dat er uit op?
Want dit spreekt elkaar nog al tegen.
Als ruiters en menners bestuurders zijn , moeten ze op de weg maar hebben ze ook het recht om op de weg te rijden en hoeven ze helemaal niet uit te wijken naar de berm, dat verwacht je ook niet van een traktor.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Amparo
Berichten: 136
Geregistreerd: 28-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:29

Er staat ook niet in de tekst dat ruiters en menners moeten uitwijken naar de berm, als ik het goed lees. Zij (wij) moeten enkel goed rechts houden en het verkeer niet hinderen. Dit wordt ook verwacht van trekkers. Althans, ik verwacht het wel van trekkers.

Ik vind het ook gevaarlijk om met mijn paard op een 80 km weg te rijden, maar is dat gelukkig in onze omgeving ook niet direct nodig.
Zoals Peppel01 ook al zei, regels veranderen zou in dit geval niet erg zijn.

CastaMickey
Berichten: 7256
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:36

Ik ga niet over een 80 km weg stappen, zo simpel is het. Die 5 minuten stap ik over het fietspad met mijn paard, je bent wel echt gek als je dat niet doet. Liever dit dan een dodelijk ongeluk veroorzaken.

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony

Ineke2
Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:38

Ayasha schreef:
Ik weet iig wel dat je in theorie als ruiter of menner niks op het fietspad te zoeken hebt. Ook niet op een 80km weg. :)

mjah ik heb geen keus hier, anders kom ik niet in het natuurgebied :) dus verkies ik het fietspad, voor mijn veiligheid én die van mijn medeweggebruikers.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:01

Ineke2 schreef:
Ayasha schreef:
Ik weet iig wel dat je in theorie als ruiter of menner niks op het fietspad te zoeken hebt. Ook niet op een 80km weg. :)

mjah ik heb geen keus hier, anders kom ik niet in het natuurgebied :) dus verkies ik het fietspad, voor mijn veiligheid én die van mijn medeweggebruikers.

Het ging me meer om het standvastige ide dat je altijd de wet zou mogen overtreden om ongevallen te voorkomen zoals het aangehaalde voorbeeld met het voorbij steken.... Dat is simpelweg niet waar. ;)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

marga1
Berichten: 879
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:03

Artikel 5 wegen en verkeerswet.
Je mag een ander niet in gevaar brengen. Dus daarom rij ik op het fietspad. Dit is dan mijn antwoord.

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:06

marga1 schreef:
Artikel 5 wegen en verkeerswet.
Je mag een ander niet in gevaar brengen. Dus daarom rij ik op het fietspad. Dit is dan mijn antwoord.

Maar geeft dat artikel jou de vrijheid om de wet te breken? Of betekent dat, dat als je niet zonder een gevaar te zijn op de rijbaan kunt rijden, dat je dan dus überhaupt niets op die plaats te zoeken hebt omdat je, zoals je zelf al aanhaalt, geen gevaar mag veroorzaken.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Ineke2
Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:13

Ayasha schreef:
Het ging me meer om het standvastige ide dat je altijd de wet zou mogen overtreden om ongevallen te voorkomen zoals het aangehaalde voorbeeld met het voorbij steken.... Dat is simpelweg niet waar. ;)

Nee dat klopt inderdaad. Er zijn teveel ruiters die doen alsof ze evenveel recht hebben op het fietspad als de fietsers. Dat is niet zo, echter tussen het recht hebben en nemen zit nogal een verschil.

Het grootste probleem is dat ( de meeste) ruiters hun mest niet opruimen of in de berm vegen en de haast die de rest van de weggebruikers altijd maar lijkt te hebben.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers