Splash White veulentje in de maak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Toushie
Berichten: 7210
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Splash White veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-22 11:03

Ook hier voor de laatste maanden nog een topic. Gezien het weer van vandaag een mooi moment.

[ img ]

Dit zijn de papa en mama in spé samen.

Het is 2018 wanneer Indian een hengstveulen krijgt van de quarterhengst Third hot step. Eerlijk is eerlijk een super super bewuste keuze was het niet. Ja we wouden graag een nakomeling van Indian omdat ze echt een super paard was Kwa karakter en dan een mooie opvolger voor de toekomst. Kwa papier een mooie hengst en bij de eigenaar waar we de merrie 2 jaar daarvoor al hadden gekocht.

De combi is een prachtig veulen uitgekomen. Beter Kwa bouw dan de moeder , goede gangen en dus al met al dik en dik tevreden.
Skylar in 2018 als veulen

[ img ]

December 2021

[ img ]

Na lang wikken en wegen en ik denk anderhalf jaar lang zoeken naar de passende hengst besloten toen mijn merrie steeds terugkerend kreupel werd om nogmaals een veulen met haar te doen. Kreupelheid is onderzocht en geen erfelijke factor en ook geen risico ivm drachtigheid anders nooit gedaan.

Indian is een solidbred redroan painthorse merrie welke panel7 n/n is.

Dit keer dus heel lang onderzocht wat wil ik verbeteren , wat wil ik Kwa papier.

Ik wou graag een allround paard fokken, liefst meer ietwat meer richting pleasure maar wel met een beetje body.
Wanneer mogelijk zou een regular Paint de voorkeur hebben(bont)
Daarnaast is mijn merrie (te) lang in de rug , groot hoofd en is ze ietwat spicy met werken.
Ik dus opzoek gegaan naar een hengst die dat zou kunnen verbeteren.
Haar gangwerk daarin tegen is voor een Paint ruim te noemen en wou ik graag zien te behouden.

Dan begint de zoektocht , waarbij in ben uitgekomen in Frankrijk.
Contact gelegd met de hengstenhouder wat met Google tranlate ging. Want ik spreek op bonjour , en bon appétit na zo goed als geen frans :') En de hengsteneigenaar sprak geen andere taal behalve Frans.

Gelukkig voor ons hadden ze vrienden welke wel Nederlands spraken. Natuurlijk wou ik de hengsten graag ik reallife bezichtigen. Op basis van papier, foto's en filmmateriaal wel al een goed beeld kunnen vormen.

De hengsten dekken ook alleen natuurlijk en staan met de merries en veulens in kuddeverband. Wat betekend dat we met Indian een ritje naar Frankrijk zouden maken. In coronatijd allemaal nog ietsjes ingewikkelder.
Alvorens we af zouden reizen moest Indian nog een rhino enting en cemtest ondergaan.

Helaas ging de cemtest niet helemaal goed. Ruim een week van te voren hebben we dit gedaan zodat we op maandag en uiterlijk woensdag de uitslag zouden hebben. We zouden vrijdags vertrekken.
Maar we hoorden maar niks over de uitslag , uiteindelijk zelf gebeld en wat bleek de afgenomen swab was kwijtgeraakt -O-
Dit betekende geen tijdige uitslag er kon wel een nieuwe gedaan worden maar omdat het lab het maar 1x in de week deed konden ze er ook geen spoed achter zetten.. dus op donderdag nogmaals afgenomen en duimen op een zo spoedig mogelijke uitslag.

Zonder uitslag zijn we toch afgereisd naar Frankrijk want we hadden alles tot op de puntjes verder geregeld inclusief coronatesten , verblijf ect. En dat was niet zomaar eventjes te verzetten. Daarnaast rekening gehouden met de hengstigheid van Indian.

Na een rit van 15 uur met de trailer welke ook nog over rondweg van Parijs ging waren we aangekomen op onze bestemming. Indian die de hele rit geen kik heeft gegeven en super super braaf was hebben we daar op een stuk weiland gezet. Mevrouw was helemaal blij die deed 2 passen draven en kop naar de grond en toedeledokie baas :+

Wij hebben een hele rondleiding gekregen en natuurlijk de hengsten uitgebreid kunnen bekijken.
Even 2 foto's van hoe geweldig ze daar staan.

[ img ]

[ img ]

1 hengst die op basis van foto's , papier en video's erg interessant leek was in het echt gewoon zo niet passend. De hengsteneigenaar heeft ook echt goed meegekeken naar onze wensen , de bouw van de merrie om zo tot een goed besluit te komen. En die gaf ook aan van ja als je het zou willen prima maar ik vind hem niet geschikt.

Na alle hengsten gezien te hebben viel onze keuze op 3 hengsten ( Kwa papier redelijk gelijkmatig, en allemaal goed passend bij mijn merrie).

We zijn naar onze overnachting gegaan en hebben er toen onder het eten uitgebreid over gepraat. Papieren en alle voors en tegens bij elkaar gelegd.

De volgende ochtend contact opgenomen en gezegd dat we 2 hengsten graag nogmaals willen zien en ook wederom goed willen zien lopen ect.

We begonnen met de ook uiteindelijke papa. En hoe heerlijk is het als je gewoon de hengst in je handen krijgt en ga er maar mee lopen , kijk wat je wilt hoe hij voelt ect. Prachtig als je dat vertrouwen ook gewoon krijgt.

Daarna zijn we naar de 2e hengst gegaan welke lag te dutten in de wei met zijn kudde. En ook daar weer kon je gewoon bij hem gaan zitten echt super.

Onze keuze is uiteindelijk ook in overleg met hengsteneigenaar gevallen op snap.

Snap is een jonge hengst met nog weinig nakomelingen. Het is een sorrel homozygoot splash. Wat betekend daat het veulen hoe dan ook een splash is maar dat hoeft zich natuurlijk niet te uitten.
Hij is kort , ietwat halter gefokt dus forser Kwa bouw. Erg fijn hoofdje en super lief en meewerkend van karakter. Eerder wat timide dan extreem aanwezig. Daarnaast nog steeds mooie gangen en beweegt ook opwaarts.

Indian is er een maand geweest. En wat gewoon super gaaf was. Dat ondanks de uitslag van de cem er nog niet was maar mijn merrie hoog hengstig dat ze toch de hengst erbij hebben gelaten en ze dus al de volgende dag gedekt is.

Gelukkig en ook zoals verwacht was de cem uitslag gewoon goed.

Indian is direct bij die hengstigheid drachtig geraakt en is in Frankrijk gebleven totdat ze daar ook gescand is op drachtigheid. Dit is gebeurd met 25 dagen.
Nadat ze gedekt was een niet meer hengstig heeft ze die maand samen met de hengst gestaan en die waren dikke mik saampjes. Het dekken is natuurlijk onder toezicht gebeurd!

25 dagen scan *\o/*

[ img ]

Mama Indian

[ img ]

Papa Snap

[ img ]



Hoe indian er nu uitziet. Laatste foto was met 1e kerstdag . Ze lijkt niet heel dik maar ze draagt naar onderen.

[ img ]

Op 03 april 2022 zit ze op 335 dagen en zou ze dus in principe uitgerekend zijn.

De kleurkansen met splash natuurlijk zichtbaar zoals de papa of nauwelijks toonbaar.

[ img ]


Al met al ben ik erg blij met mijn keuze en ben ikzelf super benieuwd wat eruit gaat komen.

                                            Because maybe
                                            You're gonna be the one that saves me!
R.I.P Djules 21-06-2008 /06-07-2012 Never forget you
R.I.P Levi 04-05-2004 / 20-11- 2015 Hope you're happy now



belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Splash White veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:13

Wat leuk. En wat een reis was het.

Kaplaars
Berichten: 1529
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:33

Wat een avontuur al!
En knappe mama en papa, ik volg om te kijken wat er uit komt!

Te koop: Zilco webz kunststof tuig maat pony, bruin onderlegd.
Pb voor meer informatie

Tezzy
Berichten: 4583
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Almere

Re: Splash White veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:55

Leuk! Naast de app'jes ga ik je topic ook volgen :D

Tinniie
Berichten: 4661
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:59

Spannend! Wat een trip!
Splash 1 uit zich vaak inderdaad erg minimaal, ‘typische’ aftekening voor SW1 is sneb + kol + witte achtervoetjes.
Het is een incompleet dominant gen, dus in homozygote vorm veel ‘expressiever’ dan heterozygote vorm, zo flashy getekend als papa gaat dus helaas nooit lukken met 1 gen.

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101361
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Splash White veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:05

Oh die Snap! :~ Dat is nou helemaal mijn smaak. :+:
Ik ga je volgen!! :D

senna21
Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Splash White veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:51

Wat een mooi avontuur in Frankrijk. Ik volg graag.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

juniper
Berichten: 1561
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:45

Wat een process zeg, maar erg gaaf om te lezen hoe dat allemaal in zijn werk gegaan is!

Toushie
Berichten: 7210
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-22 15:33

Even een paar foto's van vandaag. Ook voor het eerst het veulen voelen bewegen *\o/*
Moeten helaas morgen wel even de dierenarts bellen omdat ze heel veel kleine plasjes doet dus vermoeden een eventuele blaasontsteking.
Vandaag is (goed geteld hoop ik) 258 dagen.


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]

                                            Because maybe
                                            You're gonna be the one that saves me!
R.I.P Djules 21-06-2008 /06-07-2012 Never forget you
R.I.P Levi 04-05-2004 / 20-11- 2015 Hope you're happy now


8Eveline
Berichten: 3199
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:37

<3 aaawh baby gevoeld bijzonder moment

Nog steeds dyslecties

Arianaaaa
Berichten: 533
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: In a galaxy far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:59

Snap is echt helemaal mijn smaak! Ben benieuwd wat ze ervan gaan maken, ik volg mee. :)

Lyona
Berichten: 1986
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Splash White veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:28

Wouw, wat een combi! <3 Ik volg ook!

Toushie
Berichten: 7210
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Re: Splash White veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-22 17:53

Ze is nu 262 dagen. Aan de onderkant zelfs met deken op is ze mooi rond van vorm.
Mevrouw heeft ook bedacht dat ze totaal geen dikke buik heeft want die is aardig fanatiek op de paddock , met lekker ronddraven , beetje gekke bokken sprongen maken.

[ img ]

                                            Because maybe
                                            You're gonna be the one that saves me!
R.I.P Djules 21-06-2008 /06-07-2012 Never forget you
R.I.P Levi 04-05-2004 / 20-11- 2015 Hope you're happy now


Toushie
Berichten: 7210
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-22 17:43

Vandaag is ze 268 dagen *\o/*
Is ze nog steeds heel soepeltjes , want bokken gaat haar nog heel erg prima af
[ img ]

[ img ]

[ img ]

                                            Because maybe
                                            You're gonna be the one that saves me!
R.I.P Djules 21-06-2008 /06-07-2012 Never forget you
R.I.P Levi 04-05-2004 / 20-11- 2015 Hope you're happy now


8Eveline
Berichten: 3199
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Splash White veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 17:44

Ben zo benieuwd hoe het veulen eruit ziet straks.

Nog steeds dyslecties

Toushie
Berichten: 7210
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-22 10:32

Als er trouwens nog hele creatieve mensen tussen de volgers zitten ?

Ik ben bezig met namen verzinnen voor op de stamboom.

De moeder heet :
Indian lauras Joke

Vader :
Shining macho stone.

(Bloedlijn vader verder is : barlink macho man)
En dan dus graag namen waarbij je enigzins dus de lijnen kan afleiden dus combi van de ouders.

Dus wie zich geroepen voelt :D

                                            Because maybe
                                            You're gonna be the one that saves me!
R.I.P Djules 21-06-2008 /06-07-2012 Never forget you
R.I.P Levi 04-05-2004 / 20-11- 2015 Hope you're happy now


hagelslag
Berichten: 8931
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Splash White veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 10:38

Ik volg echt zelden nog veulentopics.

Ik ben te ongeduldig ervoor. Ik kijk wel de foto's zodra als dat ze geboren zijn _O-

Maar jeetje, met zo'n geniale vader wil ik echt niet missen wat voor veulen eruit komt

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 10:40

Lauras shining stone
Shining indian stone
Stone macho man
Indian stone man

Toushie
Berichten: 7210
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-22 10:49

hagelslag schreef:
Ik volg echt zelden nog veulentopics.

Ik ben te ongeduldig ervoor. Ik kijk wel de foto's zodra als dat ze geboren zijn _O-

Maar jeetje, met zo'n geniale vader wil ik echt niet missen wat voor veulen eruit komt


Ik herken dat zelf ook. Want ja veulen foto's zijn toch het leukste!
Maar leuk dat je je hebt gemeld en met wat geluk hoeven we niet super lang meer te wachten. (ruime 2 maand )

Ooh bovenste naam belle boef staat bij mijn lijstje *\o/*

                                            Because maybe
                                            You're gonna be the one that saves me!
R.I.P Djules 21-06-2008 /06-07-2012 Never forget you
R.I.P Levi 04-05-2004 / 20-11- 2015 Hope you're happy now


hagelslag
Berichten: 8931
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Splash White veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:09

Niet super lang noem je dat _O-

Dat is echt nog heel lang

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:05

Toushie schreef:
hagelslag schreef:
Ik volg echt zelden nog veulentopics.

Ik ben te ongeduldig ervoor. Ik kijk wel de foto's zodra als dat ze geboren zijn _O-

Maar jeetje, met zo'n geniale vader wil ik echt niet missen wat voor veulen eruit komt


Ik herken dat zelf ook. Want ja veulen foto's zijn toch het leukste!
Maar leuk dat je je hebt gemeld en met wat geluk hoeven we niet super lang meer te wachten. (ruime 2 maand )

Ooh bovenste naam belle boef staat bij mijn lijstje *\o/*


Dan nu duimen voor een knappe kleine dame.

Lyona
Berichten: 1986
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Splash White veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:25

Ik ben heel slecht in namen, maar zal toch wat proberen.
Lauras Macho man
Indian Macho's joke
Shining Indians stone
Lauras stone man

Kaplaars
Berichten: 1529
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 13:29

Wachten duurt lang hè?

Indian’s shining rhinestone
A macho mans joke
Indians happy stone
Shine bright like a rhinestone
Indians shining travel Child/filly/colt (omdat het zo’n lange reis was)
Tell me a joke, macho/Laura/indian/of andere roepnaam

Te koop: Zilco webz kunststof tuig maat pony, bruin onderlegd.
Pb voor meer informatie

Kukkie
Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Splash White veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 14:36

Machos Joke 'n shine

Toushie
Berichten: 7210
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-22 15:31

Echt jullie zijn hardstikke creabea :D
@hagelslag het is al veeeeel minder lang dan 11 maanden :')

                                            Because maybe
                                            You're gonna be the one that saves me!
R.I.P Djules 21-06-2008 /06-07-2012 Never forget you
R.I.P Levi 04-05-2004 / 20-11- 2015 Hope you're happy now



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Lonneke, GrapeshotBot, lideli, micksage, Urona447 en 7 bezoekers