Mini veulens 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:42

Ik snap wat je zegt Mel, maar op dat moment was er ook geen betere dus dan wordt hij inderdaad kampioen. Ik zag het toen persoonlijk zelf wel aankomen met wat er in de groep liep. Maja er werdt toen ook niet echt op gestraft. Gstar precies het zelfde natuurlijk en ook nog eens hele stijle achter hoeven plus koehakkig, maja de nummer 2 is dan misschien weer net wat te zwaar en beweegt minder.
Al zou ik Harley nog steeds heel graag hier hebben. Was een geweldig paardje qua karakter enzovoort.

Daantje hij mankeerd gelukkig niets :) Of ik hem aanhoud geen idee. Ik heb hem gekocht voor aankomend jaar en als hij goed in de kudde kan blijven naast de andere paarden dan blijft die misschien wel, maar ik weet ook niet of ik volgend jaar mijn mini's gedekt wil hebben omdat dan ook een van de welshen oud genoeg is om te dekken en anders worden het er wel heel veel :)

marschwood
Berichten: 454
Geregistreerd: 25-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:43

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie als fokkers van onze paardjes vinden.Hein is uitgesproken minimaat-fan en dan is de keus niet heel groot.Beweging staat bij ons veruit voorop met (zwart)bont als voorkeur.We draaien op keuringen vaak wel goed mee maar ben zelf niet deskundig genoeg om de verbeterpunten te zien.Moondrop geeft over het algemeen een prachtig klein hoofdje door wat ik graag zie,maar daar houdt mijn kennis op.Laat maar horen.Opbouwende kritiek is heel welkom!

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:52

Ik vind dat jullie erg mooie paardjes hebben, Anneke. Ik ben ook altijd fan geweest van Moondrop, maar ik heb eigenlijk nog geen of niet veel volwassen nakomelingen van hem gezien. Of misschien wel, zonder ik het wist.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:59

Jullie zijn heel goed bezig met de minimaat, Anneke en Hein. Ik ben blij dat er mensen zich echt focussen op de allerkleinsten, want volgens mij is het een stuk moeilijker met de minimaat. Ook ik wil mij op de mini´s
blijven toeleggen, ben er ook altijd trouw aan gebleven. Hebben jullie zelf een hengstje?

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:24

Kritisch zijn mag best inderdaad :)

Uit huis dekken vind ik sowieso een plus voor ieder die mini's heeft. volgend jaar gaat alles op 1 na uit huis.

Heb toch de knoop doorgehakt om Belle naar Chevy te doen van angelique. Belle haar veulens zijn echt wel erg gaaf! Een dochter van belle heeft met chevy een reservekampioen minimaat gegeven dus heb goede hoop dat het veulentje ook zo goed wordt :)
Als er een hengstje uit komt dan wil ik graag een paar red dochters aanhouden, als er een merrietje uit komt dan gaat red met een andere amha een fijne zoon moeten geven haha!

Muisje gaat naar velvet. Hoop daar op een mooi grullo merrietje die toch zeker kleine maat blijft!

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:37

Happinez schreef:
RSDICBS, maar sla je dan de plank niet mis ? of begrijp ik je verkeerd...
je kan mij niet vertellen dat die ene 1ste premie hengst al je merrie's aanvult op de punten die je wilt.
Uitdekkingen zijn soms inderdaad best prijzig , en ik moet bekennen dat ik ook niet boven een X bedrag uit geef voor een dekking hoor maar als ik fok wil ik wel graag een combi maken waarbij ik zeker denk dat het de merrie kan aanvullen/verbeteren. ​

Rowan, ik snap jou wel hoor en ik denk ook dat je kritische mag zijn.
Ik moet ook eerlijk zijn dat ik nooit heb begrepen waarom Harley kampioen werd.
Hij was kwa model prachtig, en volgens mij kon hij ook best wel bewegen.. maar als je eerlijk bekijkt zou naar mijn inziens een hengst met zo'n weke kootstand nooit kampioen mogen worden op dat moment.. hoe goed hij verder ook is. Als het iets had geweest wat door zwakte kwam , dan had hij het jaar erop maar moeten terug komen en dan bijv. alsnog kampioen kunnen worden.


Nee ik denk dat je me verkeerd begrijpt idd. Ik bedoel dat er geregeld goedgekeurde hengsten te koop aangeboden worden. Dan ben je uiteindelijk minder geld kwijt om 2 merrietjes te dekken en nog enkele uit dekkingen te doen dan wanneer je die zelfde merries moet rondrijden om bij verschillende hengsten een uitdekking te halen. (Zo krijg je dus ook 'de handel' in mini's)
Veel hengsten gaan in training en daar wordt dan het beste uit de hengst naar boven gehaald. Daarmee komen ze op de keuring en krijgen hun premie.
Liever zie ik ze in de kudde, onze voormalige hengst Drops had lange benen stond super in verhouding, had een klein hoofdje, hij bleef van nature slank, hij stond op de volle vette weide tussen de merries met veulens en bleef de vriendelijke hengst die door onze kinderen uit de wei gehaald werd om te wandelen fietsen zwemmen enz.

Ik denk dat die 2 merries die ik met hem gedekt heb zeker verbeterd zijn. Beter nog dan dat ik ze voor een uitdekking had weggebracht.
Ik hoop dat hun nakomelingen nog eens zal zien.

De laatste 2 jaren heb ik uitdekkingen gehaald met de merries. Volgen jaar mag Drop junior dekken en wellicht kan ik dan afspraken maken met een andere hengstenhouder. Een dekking voor een dekking bv. Dat gebeurt wel vaker begreep ik van verschillende mensen. :)

Om dan te verbeteren is het ook wel handig om niet met oude hengsten te blijven dekken? Ik zie steeds meer gebeuren dat er steeds oudere hengsten (die wel goed gepresteerd hebben destijds) Nu nog steeds gebruikt worden. Op oudere merries en jongere merries. Zo kom je toch ook niet aan verbeteren toe maar blijf je dus uiteindelijk vermeerderen.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:26

RSDICBS schreef:
Om dan te verbeteren is het ook wel handig om niet met oude hengsten te blijven dekken? Ik zie steeds meer gebeuren dat er steeds oudere hengsten (die wel goed gepresteerd hebben destijds) Nu nog steeds gebruikt worden. Op oudere merries en jongere merries. Zo kom je toch ook niet aan verbeteren toe maar blijf je dus uiteindelijk vermeerderen.


Wel, dat vind ik dus helemaal niet. Er is een verschil tussen verouderd van type of een oudere hengst. Ik hoop dat je hetzelfde bedoelt.
Veel bloedlijnen van vroeger zie je de dag van vandaag niet meer. En van sommigen is dat heel jammer.
Ik denk dat het juist interessant kan zijn om die bloedlijnen te kruisen met lijnen van vandaag.
Er staan zo wel een paar ‘oudere’ bloedlijnen in mijn lijst die ik wel eens terug zou willen zien komen in een nieuwere versie. Helaas pindakaas zijn ze vaak van de radar verdwenen.
Die oudere lijnen hebben soms ook stabiele positieve fokresultaten. Maar zijn dan in het verleden verdrongen door nieuwe ‘hypes’ en andere nieuwe lijntjes waar men naar gaan grijpen is.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:37

Ik vind dat Hein en Anneke goed bezig zijn in de mini maat. Bij de mini maatjes kom je soms al snel beweging te kort en lengte in de benen, maar jullie zijn zeker goed op weg.

Bij mij zijn de mini's nu echt voor "erbij". Ik ben over gestapt op de welshen, maar wilde de nmprsjes niet missen. Ik heb gewoon moeder en dochter en een leuke hengst waarvan ik hoop dat die dit jaar weer een 1e premie haalt. Nadat de welsh hengst op de keuring is geweest gaan we maar eens aan hem beginnen qua training.

Ik ben het met oudere hengsten ook niet geheel eens. Kijk eens bijvoorbeeld naar Mon Cherie.. Tot op de dag van vandaag lopen zijn nakomelingen nog steeds bovenaan mee.

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:49

Dustinlover schreef:
Ik snap wat je zegt Mel, maar op dat moment was er ook geen betere dus dan wordt hij inderdaad kampioen. Ik zag het toen persoonlijk zelf wel aankomen met wat er in de groep liep. Maja er werdt toen ook niet echt op gestraft. Gstar precies het zelfde natuurlijk en ook nog eens hele stijle achter hoeven plus koehakkig, maja de nummer 2 is dan misschien weer net wat te zwaar en beweegt minder.
Al zou ik Harley nog steeds heel graag hier hebben. Was een geweldig paardje qua karakter enzovoort.

Oo voor jou snap ik het ook wel hoor. Je hebt ook een band met zo'n dier , ik bedoel het ook meer uit een keurings/stamboek oogpunt.
een kampioen is naar mijn inziens een dier wat moet uitblinken en correct dient te zijn.
Zit die er niet bij dan zou er toch geen kampioen moeten zijn. ( weet trouwens niet hoe dat is de regelementen zit hoor, of er een kampioen gekozen MOET worden. )

Laatst gingen kennissen van mij bij een fries kijken, die zitten meer in het friezen wereldje.
Een stermerrie... bleek dat dier toch enorm te maaien met d'r voorbenen.
Dan vraag ik me ook af , hoe kan zoiets.

RSDICBS, ah kijk had ik het idd anders opgevat.

Er zijn bepaalde hengsten en lijnen die gewoon heel 'stabiel' zijn en ja waarom zou je die buiten sluiten.
Heel zonde naar mijn inziens.
Ik moet me juist weer eens goed verdiepen in de jongere aanwas. Ik zie ze wel langs komen maar wat ze doorgeven e.d. moet ik echt weer induiken merk ik.
Laatste nmprs hengst die ik gebruikt heb is ook alweer 3 jaar geleden en dat is vanuit een nmprs oogpunt is die combi zwaar mislukt :+ :')

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 15:00

Mel volgens mij MOET er inderdaad een kampioen worden gekozen. Er is er gewoon eentje de beste en op dat moment was dat Harley. Ik vond hem zelf persoonlijk wel terecht kampioen en op alle kampioenen is wel iets aan te merken. Ik heb wel slechtere kampioen zien worden dus tja.. Wat is kampioenswaardig.. :)

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 16:23

Misschien dat ik bevooroordeeld ben met mijn "oude" hengst maar ik vind mijn hengst zeker nog een toegevoegde waarde heeft aan de fokkerij. Anders had ik hem niet gekocht natuurlijk.
In de AMHA showwereld draaien zijn kinderen en kleinkinderen nog steeds enorm mee. Niet alleen in Amerika maar ook hier in europa zie je regelmatig kleinkinderen van hem met grands en zelfs supremes naar huis gaan.


Red heeft geen giga beweging maar is wel correct, mooi hoofd met mooie grote ogen. Perfect recht op zijn benen. Ik denk zeker dat hij in de minimaat nog een hoop kan verbeteren met de juiste combinaties natuurlijk maar dat is met elke hengst zo.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 17:14

Ik vind die amha shows helaas niet alles zeggend.. Zovaak dat ze alleen in een groepje staan of maar met 2/3..
Als ik zie dat de hengst 22 nakomelingen heeft en nog maar 1 volwassen 1e premie merrie, paar 1e premie veulens/jaarlingen waarvan eentje kampioen maar als 3 jarige een 2e premie. Zelf ook een 2e premie.. Dan ben ik misschien heel hard maar als je dan wilt verbeteren dan zie ik geen toevoeging.

Kan het nog een fijn hengstje voor jezelf zijn natuurlijk en als je gewoon wat leuk wilt fokken dan is dat prima(zoals ik dat nu ook doe), maar voor verbetering zou ik deze hengst niet meer gebruiken.

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:20

Kijk bv naar het hengstje van sara. Hij is vast leuk, braaf, en heeft zijn strepen verdient maar wat heeft hij nou zelf gepresteerd?
Ik kijk niet zo zeer naar amha omdat ze daar zelfs zonder keuring mogen fokken met merrie en hengsten. Sorry maar alleen pq en dan heb je al een fokmerrie of dekhengst. Natuurlijk kun je hier keuringen doen, en gelukkig doen veel mensen dat maat als een paardje zoveel strepen heeft verdient op enkel zijn(jonge) nakomelingen dan zegt mij dat persoonlijk niks.

Mijn hengstje had ook perfecte rechte benen. Super sterke hoeven. Klein hoofdje met mooi groot oog. Dishy voorhoofd. Top karakter. Dat maakt hem nog niet geschikt voor iedere merrie.

En mon cherie. Ja ik vind dat een leuke hengst, maar ook met zijn nakomelingen kun je dan weer een stap verder naar het chique minipaard. Je hoeft niet perse door te gaan met een hengst die al zoveel nakomelingen heeft. En heeft hij werkelijk iedere merrie verbeterd? Nee dat denk ik niet. Ik denk dat er te veel met hem doorgegaan is omdat hij op dat moment misschien nieuw chique, het welsh gaf echt een mooi omhoog gerichte lekker sjouwende nakomeling met klein koppie en langere benen op de des tijds korte pootjes en grovere hoofdjes.
Hij heeft zeker toegevoegd en verbeterd in de nmprs fokkerij maar eens is het ook tijd om door te gaan met nieuw bloed.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:39

Maar waarom zou je niet doorgaan met een oude hengst die zijn strepen heeft bewezen, op nieuwe lijnen, die dan weer een ander soort nakomelingen kan tonen.

En dan heb ik het in het algemeen. Niet over specifiek een Red of een Mon Cherie.

Dat vind ik niet puur “vermeerderen”. Op andere en nieuwere lijnen kan zo een combinatie misschien best interessant zijn. Of soms zelfs op oudere lijnen, als die nakomelingen gewoon goed zijn, waarom niet.

Met het tempo waarmee de hypes en vernieuwingen soms gaan, is je hengst anders na 5j al ‘verouderd’ _O-

Edit: en bovendien moet iedereen maar lekker doen wat die zelf leuk en mooi vindt. En zelf beslissen welke hengst(en) die goed vindt voor zijn merrie(s).
Een ander hoeft ze niet te gebruiken als ze niet willen.

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:11

Red heeft nooit 1 voet in de showring gedaan dus nee hij heeft zelf niets gepresteerd :+
Wel 43 world champions en staat nog steeds in de futurity list op plaats 63, na zoveel jaar uit Amerika te zijn. in 2012 de 3de best verervende hengst onder de AMHA dekhengsten op nakomelingen.

Kijk naar zijn zoon; Ravenwood The One To Remember. correct me of i'm wrong, maar geïmporteerd door AA creek ranch, hoeveel prachtige veulens hij daar heeft gegeven en hoeveel behaalde prijzen, ook in goed gevulde ringen. Daarna bij stal heijden, ook prachtige nakomelingen.

Hij heeft dit jaar 3 grote maats nmprs merries gedekt en 2 driving gefokte AMHA merries. Al verwacht ik het meest in combinatie met de minimaat nmprs merrie. Hopelijk gaan er een paar mee op keuring aankomend jaar dat hij zich kan bewijzen :)


RSDICBS schreef:
Mijn hengstje had ook perfecte rechte benen. Super sterke hoeven. Klein hoofdje met mooi groot oog. Dishy voorhoofd. Top karakter. Dat maakt hem nog niet geschikt voor iedere merrie.

Waarom zou je ook een hengst willen geschikt voor iedere merrie? Dan heb je het perfecte plaatje gefokt :D En die bestaat tot op heden nog altijd niet.
Dat is ook de reden waarom we uit huis dekken met merries, omdat ze niet geschikt zijn voor eigen hengst

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:25

Het perfecte plaatje is ook voor iedereen anders :j

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:28

Maar dat is toch ook juist zo op dit moment? Dat de hengst idd na 5 of 6 jaar oud gevonden wordt?
Daar heb ik het ook niet over.
Ik heb het over bv een red en mon cherie.
Die hebben zo veel nakomelingen dat het best al wel wat eerder wat eerder had gekund, stoppen en door met de jonge aanwas.

Neem nu bv Velvet. Hij heeft zelf 2x een 2de premie. En 2x een 1ste premie.
Hij heeft 11 nakomelingen waarvan er 2 op de keuring waren. (Mijn merrie toevallig :7 ) had als veulen een 3de premie en als 4 jarige een 2de premie.
En 1 nakomeling die op de keuring was maar geen premie kreeg.
Gelukkig geeft hij ook top karakter mee als ik dat met 1 nakomeling mag beoordelen dus wat dat betreft zit je dan al goed, dan is het nog een juiste merrie erbij. En dan kom je een heel eind.

Nou moet iedereen zelf weten welke hengsten ze willen gebruiken natuurlijk. Het is ook minstens zo belangrijk een top karakter in je paardje te hebben.
Onze saf (de 1ste nakomeling van velvet) is daarin het top voorbeeld. Ze is echt het leukste paard wat wij hebben en ooit gehad hebben. Ze is super voorzichtig met kleine kinderen en dit was ze ook met mijn oma in de rolstoel. Ze is een geweldige moeder en ik kan echt niet zonder haar in de weide.

Ik wil hiermee dus niemand voor het hoofd stoten of beledigen. We doen allemaal ons best een leuk veulen te fokken en de ouders te verbeteren. Volgens mij zijn we al een heel eind op weg daarmee. En uiteindelijk moet je zelf tevreden zijn met het paardje. Welke premie ze ook krijgen.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:31

RSDICBS schreef:
En uiteindelijk moet je zelf tevreden zijn met het paardje. Welke premie ze ook krijgen.


Amen op dat zinnetje, meer heb ik in heel deze discussie niet te zeggen. _/-\o_

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:00

Ik heb het ook over de oudere hengsten, niet die van 5j oud. Dat zette ik erbij omdat bij wijze van spreken je hengst al verouderd is na 5j, zo snel gaat dat.

Nakomelingen worden niet alleen door de hengst gemaakt, een merrie draagt evengoed, misschien zelfs nog meer, bij tot het eindresultaat.
En zo kan je met nieuwe merrielijnen met een oudere hengst hele andere resultaten krijgen dan de nakomelingen die hij vroeger had.

Je kan een hengst niet beoordelen op de enige 2 nakomelingen die op de keuring zijn verschenen. In geval van Velvet in dit geval, maar evengoed in andere gevallen. Ze staan niet alleen in hun voortplanting.
Bij geen énkele hengst gaat elke nakomeling een verbetering zijn.

En wat is dan het verschil tussen oud en jong? Van een jong dier kan jij evenmin de nakomelingen beoordelen, want die zijn er dan vaak nog niet voldoende. En ze komen al helemaal niet allemaal op de keuring.

Dus nee, ik zie niet in waarom er alleen met de nafok van een oudere hengst gefokt zou mogen worden. En waarom met een oudere hengst fokken vermeerderen zou zijn.
Ik ken wel een aantal oudere hengsten die nog steeds voor prachtige nakomelingen zorgen of ik gerust zou gebruiken moest ik ze weten staan.

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:16

Ja zeker zorgt ook de merrie daarvoor. Maar je weet net zo goed dat een hengst gewoon veel sneller en zeker meerdere nakomelingen binnen enkele jaren kan hebben en daardoor meer invloed in de fokkerij.


Zeker zou ik ook een hengst gebruiken die al meerdere nakomelingen heeft gekregen over de jaren. Geen probleem mee :o Het lijkt alsof je het persoonlijk oppakt. Ik zei al dat het niet persoonlijk is. Enkel mijn mening.

Zullen we dan nu maar on-topic gaan en weer over de aankomende veulens updaten.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:02

Wel, als je het niet persoonlijk wil maken, zou ik persoonlijk al geen namen noemen van hengsten die van of bij mensen in dit topic zijn. Dat is niet zo handig en komt niet vriendelijk over vind ik. Een discussie kan je ook netjes voeren zonder dat.

Iedereen doet wat die wil en wat in die zijn plannen en doel past. Klaar. Wat Red en Velvet daar ineens bij komen doen is mij een raadsel. Laat mensen en dieren in hun waarde en kijk naar wat je zelf wil doen. Ieder maakt zijn eigen keuzes om tot zijn doel te geraken.

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:45

Persoonlijk vat ik het wel op als mijn naam en mijn hengst letterlijk genoemd worden.
Beetje jammer. Dat hij grote voorstanders en tegenstanders heeft is bij elke hengst zo maar zijn palmeras is nu eenmaal wat het is. Dat toevallig het halter type amha niet 100% nmprs zijn smaak is doet daar niets aan af.

Velvet wordt ook nogal letterlijk genoemd...

Uiteindelijk heeft ieder een doel voor ogen wat ze willen in hun kudde en zullen ze er naartoe werken met hun dieren. Over smaak valt niet te twisten.
Elk jaar zie ik dieren een eerste premie krijgen welke ik nog niet eens gratis zou willen bij wijze van :+ terwijl een 2de of 3de aansprekender zal zijn en misschien zelf veel beter fokken als die 1ste premie.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:51

Red kwam erbij omdat Sara hem noemde dat ze hem positief bij vind dragen aan het stamboek. Mijn mening is daar anders over want shows zeggen niets over de kwaliteit van een dier. Is gewoon de smaak van de jury. Dan moet je geen naam noemen van je dier :) . Dit is niet gemeen bedoeld overigens.
Harley en besty worden ook genoemd, maar als eigenaar en fokker lijkt het mij dat ik daar wel een mening over mag geven en als iemand anders dat dan doet omdat ik hem opnoem dan vind ik dat meer dan normaal.

Mc haalde ik aan omdat dat een van de weinige stempel hengsten is en tot op de dag van vandaag nog steeds mooie nakomelingen neerzet en ook zijn kinderen en kleinkinderen en verder doen het goed. Dan heb je gewoon een goede bevestigde lijn want je haalt ze er bijna stuk voor stuk allemaal uit.

Wat voor veel mensen geld is kijk goed naar je eigen paarden want daar gaat het vaak mis. Ik ga nu met mijn welsh hengst naar de hengstenkeuring en daar zijn ze nog strenger. Ik baal en ben verdrietig als die niet ggk wordt, maar ik ben kritisch genoeg dat ik de min punten zie dus het zou snappen. Al denk ik dat die meer plus punten heeft dan min punten. Of een jury dat vind... Tja... Daar kom je op een manier achter. :)

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Mini veulens 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:05

Besty en Harley werden inderdaad aangehaald door jou, als fokker en eigenaar, na de vraag wat je minder vond aan Jolene naar aanleiding van wat je zag aan Besty.

Maar dat staat helemaal los van wat er daarna allemaal aangehaald werd over de andere hengsten. Die hebben niets te maken met Besty en Harley. (Ik ben trouwens heel blij met mijn Harley nakomeling <3 en die is niet week gekoot)

Buiten MC zijn er nog wel een paar hengsten/lijnen waar je bijna niets meer van hoort. Misschien niet meteen stempelhengsten, maar toch jammer. En gek dat die paardjes dan compleet of bijna van de radar verdwijnen.

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:35

Dustinlover schreef:
Red kwam erbij omdat Sara hem noemde dat ze hem positief bij vind dragen aan het stamboek. Mijn mening is daar anders over want shows zeggen niets over de kwaliteit van een dier. Is gewoon de smaak van de jury. Dan moet je geen naam noemen van je dier :) . Dit is niet gemeen bedoeld overigens.
Harley en besty worden ook genoemd, maar als eigenaar en fokker lijkt het mij dat ik daar wel een mening over mag geven en als iemand anders dat dan doet omdat ik hem opnoem dan vind ik dat meer dan normaal.

Mc haalde ik aan omdat dat een van de weinige stempel hengsten is en tot op de dag van vandaag nog steeds mooie nakomelingen neerzet en ook zijn kinderen en kleinkinderen en verder doen het goed. Dan heb je gewoon een goede bevestigde lijn want je haalt ze er bijna stuk voor stuk allemaal uit.

Wat voor veel mensen geld is kijk goed naar je eigen paarden want daar gaat het vaak mis. Ik ga nu met mijn welsh hengst naar de hengstenkeuring en daar zijn ze nog strenger. Ik baal en ben verdrietig als die niet ggk wordt, maar ik ben kritisch genoeg dat ik de min punten zie dus het zou snappen. Al denk ik dat die meer plus punten heeft dan min punten. Of een jury dat vind... Tja... Daar kom je op een manier achter. :)

doe hem dan maar naar mij als ruin voor de wagen :P


show zegt mij ook nooit zo veel, ik bedoel ik heb ook een champion wpbr ruin in de wei lopen.
Hij was wel enige in zijn groep :+ :')
Ik deed ook mee voor de ervaring en het mooie lintje haha


Dustinlover schreef:
Mel volgens mij MOET er inderdaad een kampioen worden gekozen. Er is er gewoon eentje de beste en op dat moment was dat Harley. Ik vond hem zelf persoonlijk wel terecht kampioen en op alle kampioenen is wel iets aan te merken. Ik heb wel slechtere kampioen zien worden dus tja.. Wat is kampioenswaardig.. :)

Kijk als dat zo is dan veranderd de situatie natuurlijk al wel iets.
Een kampioen zou naar mijn inziens in de basis correct moeten zijn.
Dus goed gebit, een goede rug dus (geen karperruggen, of badkuipen) en een correcte beenstand.
Nu kwam Harley ter sprake , maar dat staat niet op zichzelf.
Als hij niet zo week gekoot was geweest dan had ik hem zeker als kampioen gezien hoor, niets ten nadele verder want zijn type verder vond ik heel gaaf <3


Ach ja , een beetje discussie is toch leuk.
En kan soms ook voor andere inzichten zorgen :j