Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-21 21:57

[ img ]

We hebben toch wel wat pech gehad de afgelopen jaren, en zeker ook met de fokkerij.
Na een prachtig merrieveulen in 2018 wilden we de combinatie in 2019 herhalen.

Dat draaide uit op een fiasco en ik haalde na een aantal maanden bij de hengst in het buitenland een merrie op die een schim was van zichzelf: stokkreupel, gestresst en in zichzelf gekeerd.
Vanaf het moment van weerzien mocht ik geen cm meer van haar zijde wijken.

Wat er precies gebeurd is (vastgelegen? uitgegleden?) zal ik nooit weten, maar ik voelde me vreselijk schuldig dat ik zo nodig een opvolger voor de hengst had willen fokken.
De merrie bleek bovendien gust.
Het was allemaal voor niks en ik was meer dan 5.000 euro en een illusie armer.

Ik was voorlopig wel genezen.
Fokken was misschien toch niet voor mij weggelegd.
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik bleef in de wandelgangen best veel reacties losmaken met mijn “Omar merrie” Manari Nur van 2018.

Daarom ben ik begin 2020 na veel aandringen en aansporen toch weer voorzichtig gaan oriënteren op hengsten.
Maar ik ben erg uitgesproken in mijn “visie” voor de fokkerij dus mijn keuze was niet zomaar gemaakt.
Ik koos uiteindelijk voor de hengst Karakum, zoon van Turali - zelf een volle broer van de befaamde Dagestan.
Karakum had diverse goede nakomelingen en onder meer een goedgekeurde kleinzoon bij een grote Russische stoeterij. Hij had zijn sporen in de fokkerij zeker al verdiend.

Ook door verdere omstandigheden, waaronder de pandemie, begonnen we laat in het seizoen en hadden we ruimte voor slechts 2 pogingen omdat we niet een te laat veulen wilden voor de verkoop.
Helaas bleef de merrie uiteindelijk alweer leeg.

Net als de vader van Manari Nur (inmiddels 32) was deze hengst, die van Rusland via Azerbeidzjan en Oekraïne op zijn oude dag in Nederland belandde, al op leeftijd.
Met de gedachte in 2021 vroeg te beginnen en het aanbod het dan nog eens te proberen startten we dit seizoen toch weer vol goede moed. Wel had ik een voorgevoel dat het niet meer zou lukken met deze hengst.
Een soort knagend onderbuikgevoel.
Dat gevoel bleek te kloppen.

Begin maart werd de hengst plots blind.
Gezien de kwaliteit en de afstamming van de hengst wilde ik niet direct een knoop doorhakken, temeer omdat de cyclus van mijn merrie door het rare weer laat op gang kwam.
Ik hield mei als uiterste grens aan.
Mijn gevoel zat helaas goed: op 27 mei werd Karakum ingeslapen.
Hij had het niet makkelijk gehad in zijn leven, en wist tot hij in Nederland kwam niet eens wat gras was. Ik had heel graag een veulen uit deze combinatie gefokt, maar helaas.

Intussen was het juni en de merrie stond nog steeds niet bij de hengstenhouder.

Zou het wel gaan lukken dit jaar?

Wel had ik een shortlist van hengsten die ik de komende jaren wilde gebruiken.
Zo stonden er onder meer twee halfbroers op de lijst: Ikon en Akbar.
Beide waren via diepvries beschikbaar, maar beide alleen voor eigen land ingevroren.
Twee zeer goede hengsten met oud bloed, behorend tot een erg zeldzame lijn die oorspronkelijk vooral Tekes van het alaman type (oorlogspaard) bracht.
Gezien de omstandigheden besloten we in eerste instantie voor Ikon te kiezen om zo de extra kosten om eventueel een volgende keer met de buitenlandse halfbroer (mits het Ikon veulen aan de verwachtingen voldoet) te insemineren.

De keuze voor diepvries is ook bewust.
Ik heb namelijk ook twee overzeese hengsten en een Russische hengst op het oog en dan is het handig eerst een indruk te hebben hoe mijn merrie diepvries pakt. Win-win.

Tekes fokken is zo al duur zat.

[ img ]
Ikon als jonge hengst.
Bron: Wikipedia / Wikimedia

Vorig jaar aan de keukentafel bij de barones van Akhal-Teke stoeterij Argamak vertelde ze dat ze nog behoorlijk wat rietjes had van Ikon, de Kir Sakar hengst (inmiddels ruin) in kwestie.

Het betreft een erg goed gefokt paard met veel “oud” bloed.
Zijn moeder is iets moderner dan die van halfbroer Akbar, maar omdat ze terugvoert op de hengst Finish zij het ze vergeven.
Ik heb wel even getwijfeld of ik mijn merrie wel geschikt vond voor specifiek deze hengsten, omdat je met deze combinatie lijnteelt toepast op een andere bloedlijn en zo een Teke fokt die qua type minder goed bij zijn bloedlijn past - naar verwachting wel een goed paard, maar “een Kir Sakar” die meer “Fakirpelvan” en “Arab” is dan Kir Sakar. Als dat een beetje logisch klinkt. :))

Zonder de pandemie hadden we deze keuze misschien niet gemaakt.
Zo zie je maar hoe plannen kunnen veranderen.

Het is dus Ikon geworden. En ik ben daar echt niet ongelukkig mee moet ik zeggen.

[ img ]
Ikon als ruin in Nederland.
Bron: Artur Baboev.

Diepvries vond ik wel spannend.

Ikon kwam in Nederland terecht als rijpaard voor de baron. Hij zou bij de verkoop worden gecastreerd, maar vanwege zijn mooie afstamming en kwaliteit is er destijds diepvries van hem zekergesteld.
Dit jaar verwachtten ze pas zijn eerste raszuivere nakomeling, ook al is hij inmiddels 21.

Na het volledig uitpluizen van de afstamming, doorrekenen van allerlei percentages en het afwegen van sterke punten en zwakke punten, voorouders bestuderen en deze combinatie van paarden en bloedlijnen specifiek, en natuurlijk ook allerlei praktische overwegingen, hebben we de knoop heel weloverwogen doorgehakt. :Y)

Qua type verwacht ik hier een edel maar grootramig veulen uit te fokken met voldoende massa, geschikt voor de lange afstanden en allround sport.
Ikon is zelf een grootramige, atletisch gebouwde hengst van 165.
Daarnaast beschikt hij over fijne, zeer ruime gangen waar zijn lijn om bekend staat.

Het is zelfs mogelijk dat ik uit deze combinatie een alaman type fok door de combinatie van bloedlijnen. We gaan het zien.
Via deze combinatie pas ik tevens lijnteelt toe op de Ametist zoon Muhtar, van IV x IV x V.

Nu we de 6 weken voorbij zijn open ik toch weer een volgtopic. Want... tot mijn grote opluchting is Muzanna eindelijk weer drachtig! Het was zelfs direct raak. En dat van een ruin. :P _/-\o_



We verwachten rond 20 mei 2022 een veulen uit de volgende combinatie:

Muzanna
[ img ]

x

Ikon
[ img ]


Info


Muzanna
Akhal-Teke
2007
Zahmet x Melhem v. Maksut 2
Arab lijn, Atabai familie.
Geboren in Jejsk (Eisk), Zuid-Rusland.

x

Ikon
Akhal-Teke
2000
Iylkindji x Plyajnaya v. Kaltaman
Kir Sakar lijn, Pel familie.
Geboren in Frankrijk.

[ img ]

[ img ]



Let op: dit veulen is voor de verkoop dus bij interesse stuur me gerust alvast een bericht.


Wil je meer weten over de hengst (ruin) en zijn afstamming, en over deze combinatie? Lees dan verder.
Je mag het natuurlijk ook overslaan en alleen plaatjes kijken. :+
Het is zo al een heel verhaal.

[ img ]

De vader van Ikon, Iylkindji, was afkomstig van de beroemde Yulduz stoeterij en is van daaruit naar Frankrijk verkocht.
Daar zijn meerdere goede nakomelingen geboren.
Hij was een medium grote valkkleurige hengst van de Kir Sakar lijn.
Deze lijn is zeer zeldzaam.
Hij voerde zelf echter vaker terug op de Arab lijn dan op Kir Sakar.
Dat is overigens niet willekeurig: Arab en Kir Sakar waren namelijk verwant via de hengst Ag-Ishan.

Iylkindji was een zoon van Dost die rechtstreeks van een kolchoz (collectieve boerderij) in Turkmenistan kwam waar deze lijn bekend stond om de uitstekende springpaarden en renpaarden, ook voor langere afstanden.

Iylkindji voerde lijnteelt op Akbar, een Arab lijn hengst “met een verhaal” (dat ik misschien nog eens vertel…) Ondanks alles won Akbar de grote 10.000 m race van Tashkent in 14 minuten en 14,8 seconden. Zijn nakomelingen hadden niet alleen invloed binnen de Akhal-Teke fokkerij.
Zo was een belangrijke stammerrie in de Trakehner fokkerij een dochter van Akbar: de palomino Teke merrie 1523 Ennam.

De moeder van Ikon, de uit Dagestan afkomstige Plyajnaya (1987-2014), was een dochter van meervoudig kampioen Kaltaman (1963) die zijn sporen op de baan en in de fokkerij toen al ruimschoots had verdiend.
Plyajnaya gaf goede veulens, allen met uitmuntend karakter.
Prelest, de moeder van Plyajnaya, was een invloedrijke dochter van de hengst Sere en volgens menig fokker een van de beste merries van die tijd.

De moeder van Ikon voert terug op Fakirpelvan (II x IV). Plyajnaya is verder ook terug te voeren op alaman type Tekes als Dor Bairam, Kir Sakar, Toporbai en Sapar Khan.
Het Dor Bairam bloed wordt vertegenwoordigd door de uitmuntende hengst Finish, wier moeder zelf een Kir Sakar dochter was.

Van moederszijde behoort Ikon bovendien tot de familie gesticht door de in 1932 geboren merrie 351 Pel (254 Khadji Bai x 59 Bami). Pel was zeer succesvol en ongeslagen op de baan.
De Pel familie is een van de belangrijkste fokfamilies binnen het stamboek.

Juist de combinatie van dat oudere bloed en Kaltaman met Iylkindji maakt Ikon interessant voor de verdere fokkerij dus ik hoop sowieso dat er een mooi veulen uitkomt. Ook beschikt hij over fijne, soepele gangen en een uitmuntend karakter.



Het doel is een grootramige middentype tot massief type AT te fokken en daarmee het bloed van verschillende sportieve takken van de Arab lijn en Fakirpelvan lijn samen te brengen. Een Teke die voor alle duursport (endurance, rensport, eventing) zeer geschikt is, maar ook een echte allrounder die niet misstaat in de dressuurring vanwege de fijne, soepele gangen waar deze lijnen en specifiek de Kir Sakar lijn om bekend staan.

Het veulen is voor de verkoop.
We houden voorlopig enkel onze huidige merries aan voor de fokkerij.
Muzanna is uitgerekend rond 20 mei 2022 van “Muzka II”.


[ img ]

Muzanna is licht metallic valk EeAaCrcr en Ikon is een metallic gouden palomino eeAaCrcr.
Agouti status weet ik niet absoluut zeker; hij kan eventueel ook homozygoot zijn.

De kleurkansen voor Muzka II zijn op basis daarvan (naar schatting) als volgt:

25,00% - Palomino
18,75% - Valk
12,50% - Vos
12,50% - Cremello
9,38% - Bruin
9,38% - Perlino
6,25% - Smoky Black
3,13% - Smoky Cream
3,13% - Zwart

Ook is er kans op metallic en witte aftekeningen.

[ img ]

De eerste nakomeling van Muzanna is onze grote trots Manari Nur (v. Kardash 4).
Een flashy, metallic goudvalk met vier hoge witte benen en een bles.
In alles doet ze denken aan een traditionele Turkoman: een extreem intelligent en mensgericht type oorlogspaard dat voor de duivel niet bang is en volstrekt onvermoeibaar is.
En... ze verdedigde haar mensen al met 4 maanden (!) oud.

Ze ontwikkelt zich tot een zelfbewuste, mooie en zeer rastypische Teke.
Als dit veulen half zo mooi en leuk wordt als Manari zijn wij dik tevreden!
Uiteraard wil ik mijn eerste fokproduct hier ook even showen. :o

[ img ]
Manari als jaarling.

[ img ]
Als 2-jarige.

[ img ]
Recent.

[ img ]

[ img ]
En tot slot nog een van Muzanna <3

Wil je verder op de hoogte blijven van het algemene wel en wee van mijn beide Teke merries en alles daar omheen?
Volg ons dan gerust ook hier: [PP] [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur
Dat zal ook het topic zijn waar ik me het meest zal blijven posten. :+

NB: Dan nog even aandacht voor het volgende. Foto’s van Ikon in NL door Artur Baboev.


Verder kan het lange wachten nu beginnen.
Misschien dat we nog scannen voor 1 oktober. Dat weet ik nog niet.

Heb je vragen? Stel ze gerust hier of in het andere volgtopic.
Wel moet ik melden dat ik deze post met hulp plaats en stukken tekst gesprokkeld uit oudere schrijfsels, want schrijven lukt mij momenteel niet. Een antwoord kan soms dus even duren. -O-



Bij dezen verklaar ik het Muzanna & Muzka II volgtopic voor geopend!

Wil je alvast een gokje wagen? Dat mag! Dan zet ik je in de lijst (kleur - geslacht - datum). :D
Dit keer geen poll. Dat is vanwege de omstandigheden te ingewikkeld. :7

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


xoranlover
Berichten: 6526
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:05

Spannend. Interessant ook om zo te lezen. Op naar een voorspoedige dracht en een mooi gezond veulen.

Sansa
Berichten: 45
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:12

Oh wat gaaf! Echt mijn droom om een Akhal-Teke te bezichtigen (en te kopen :o ) Hopelijk wordt het een fijne dracht en een gezond veulen!

“Treat people as if they were what they ought to be and you help them to become what they are capable of being.” - Johann Wolfgang Von Goethe

Dido2316
Berichten: 1997
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:13

Wauw, wauw, wauw! Super interessant, mooi en spannend! <3

fleurtjeuh
Berichten: 10265
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:16

Jaaa ik volg weer mee!
Zo benieuwd wat ze er deze keer van maakt!

Love is Love

My current situation is not my final destination.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:26

Gaaf! Ik volg :D
Mijn gok
valk hengst 1 juni :j

Neon
Berichten: 4906
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:33

Fijn dat ze drachtig is :D en nu maar lekker gaan genieten van je dames en het prutske in de buik :D

La_Lune
Berichten: 423
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:35

Goh, wat ontzettend interessant weer! Ik volg natuurlijk, want na Muzka 1, kan het niet anders dan dat ik er nu ook weer bij ben. *\o/*

amaniblauw
Berichten: 227
Geregistreerd: 17-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:37

Mijn gokje
Zwart- hengst- 22 mei 2022
Met bles en 2 witte voeten

Mri
Berichten: 15292
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 04:33

Gaaf! Hier een stukje dan kan ik ook dit topic volgen <3

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Qimm
Berichten: 15109
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 05:38

Spannend Jorieke <3 Heel benieuwd wat voor moois hier uit mag komen en wat fijn dat het allemaal in 1x gelukt is, beetje mazzel na alle ellende is jullie meer dan gegund.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Anoniem

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 05:51

Ohhh, wat spannend inderdaad! Je kan er altijd zo mooi en boeiend over vertellen; blijkbaar zelfs als je niet kunt schrijven. Sterkte daarmee, en heel veel succes en geluk met de dracht van je merrie! Hele mooie en bijzondere paarden heb je daar, zeg. <3

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 06:14

Gefeliciteerd met d dracht. Wat jammer dat de hengst inmiddels geruind is. Wat een plaatje.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 07:45

Nou, ik wil eigenlijk kijken of ik volgend jaar op zoek kan gaan voor een fijn endurance paard. Zal ik hier m'n geld op zetten dan? :D Uiteraard volg ik weer mee :):)

Lynnepinny
Berichten: 2697
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 07:47

Zo leuk, ik volg weer *\o/*
Had ik de geld/tijd/ruimte maar, dan was een PB al onderweg :D

Freki
Berichten: 213
Geregistreerd: 15-05-15

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 08:19

Wat leuk! Ik ben een tijdje bij Argamak met wat paardjes bezig geweest, waaronder Karakum, was een heel speciaal en mooi beest:). Eigenaren van Argamak zijn ook echt leuke mensen. Toen ik er was, reed de baron (ik denk een jaar of 80?) elke dag met Ikon een rondje buiten, zo zou ik ook wel oud willen worden!!
Succes met je veulen, ik volg!

Mijn zwarte pareltje:-) [RT-HAW] Friese Bauke aan het werk!

bambi
Berichten: 624
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoorn

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:10

Wat een prachtig ras is dit toch <3

miereneter
Berichten: 2476
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:36

Ik volg. Schitterend ras. En je topics zijn altijd erg leerzaam!

Homo sapiens non urinat in ventum.

hasufel
Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:00

Gefeliciteerd! Blijft sperma zo lang goed vruchtbaar in de diepvries als ikon al 21 jaar is… wauw
Worden thekes sowieso gemiddeld vrij oud?

Ik doe wat ik kan. Als ik het niet doe, dan kan ik het (nog) niet

nps
Berichten: 1974
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:27

Wat tof dat ze uiteindelijk toch drachtig is! Heel leerzaam en interessant zo weer, ik volg mee. Prachtige (voormalig) hengst ook.

JolisaJ
Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:00

Graag volg ik mee, vind jouw topics altijd erg interessant. En de Tekes zijn natuurlijk bloedmooi <3

Cranio sacraal therapeut voor paarden i.o. | Instructrice werken aan de hand
Instagram | Facebook

jokari
Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:08

Ze gaat er geen twee keer op rij een metallic valk merrie uitgooien hé. _-:( >;) :D :D

Ik ga deze keer voor een vos hengstje, dan moet ik alvast niet heel hard vloeken dat dat veulen niet naar mij kan komen. Je wil niet weten hoe lang (echt, máánden) heb gevloekt ivm Manari. :')

FeverGloves
Berichten: 92
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:52

Oeh wat spannend en heerlijk om jullie te volgen dus hier ook een ordinaire volgpost :o

Nieuwsgierig naar Bitcoin?
Freedom is just another for nothing left to lose

Berdien
Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:01

Citaat:
...hebben we de knoop heel weloverwogen doorgehakt. :Y)


:D :D Ik ken weinig mensen die zoveel onderzoek doen, vergelijkingen en afwegingen maken voor er besloten wordt als jij/jullie. Indrukwekkend :j En gezien het ras ook zonder meer te begrijpen.

Zo blij voor jullie dat ze drachtig is! Ik volg hier en in het andere topic weer mee hoor!

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Siamsmeesje
Berichten: 2224
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:12

Van harte gefeliciteerd, en nu hard duimen dat Muzka II gezond en wel op de wereld mag komen <3

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LisaVH96, Nyko en 8 bezoekers