Krullenveulen in de maak!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kellykeuhh
Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Krullenveulen in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-21 19:55

HoiHoi,

Wij verwachten volgend jaar onze 1ste krullenveulen uit onze eigen merrie en hengst (intussen ruin }> )

Tiara Vadensis x Super Star Spook


[ img ]


Tiara is een hypoallergene American Bashkir Curly Horse, 6 jaar in augustus. Lief, pittig dametje maar zeer werkwillig karakter. Vorig jaar vlotjes zadelmak gemaakt en normaal werd ze dit jaar beleerd maar dat gaan we nu even uitstellen. Zit langs onze kant toch geen druk achter. Tiara is een extreme curly horse, wat wil zeggen dat ze een meer kwetsbare vacht heeft en haar manen en staart in de zomer verliest. Dit heeft als gevolg dat ze zich niet goed kan wapenen tegen de insecten. Uiteraard houden wij hier rekenen mee en zorgen we dat ze zo comfortabel mogelijk gehouden wordt!


[ img ]


[ img ]


[ img ]



[ img ]


Super Star Spook is een 4jarige goedgekeurde American Paint Horse (ex-)hengst die we hebben gecastreerd omdat hij gewoon teveel last kreeg van zijn hormonen en ik hem dit soort leven niet wil laten leiden. We hebben eerst nog een portie stalen laten invriezen en gelukkig stond onze merrie ook net hengstig toen hij op het dekstation gestald stond. Intussen is hij een goede maand geruind en zijn de hormonen stilaan aan het afnemen. Ze zijn nog niet verdwenen, maar het gaat beter. :Y)
Star zelf is (op hormonen na) een ontzettend cool, rustig paard. Van niets of niemand onder de indruk en gaat overal doorheen. Vlotte, ruime gangen en knap gebouwd. Hij wordt eind deze maand rustig beleerd en krijgt dan de winter lekker rust om alles wat te verwerken.


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]

Ons fokdoel is een goed gebouwd hypoallergeen krullenveulen te fokken, net wat breder op de schouders en een wat korter + breder hoofje, maar dat bovenal manen en staart zou behouden. Vlekjes of dun zou extra leuk zijn.

Na intussen reeds 4 jaar pech gehad te hebben (met andere paarden) op gebied van fokken hopen we dit jaar op wat meer geluk!


MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Krullenveulen in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 19:57

Ben benieuwd wat hier uit komt! Is er een kans dat het veulen ook extreme curly wordt? Dat lijkt me niet wenselijk of?

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 20:00

Wat leuk die Curly's ik ga volgen. Mooi combinatie ook.

Zou het voor Tiara niet helpen om haar manen te behandelen alsof het Coily mensen haar is? Veel deep conditioner erin etc.

kellykeuhh
Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-21 20:01

Nee, die kans is gelukkig onbestaand. Voor mijzelf is dit ook niet wenselijk en wil ik ook graag vermijden. Moest ik fokken met een andere curly horse hengst, is die kans groot naar gelang welke genen voor krullen deze juist draagt.

kellykeuhh
Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-21 20:04

maava; Superfijn! Helaas niet. De genetica zorgt er gewoon voor dat zij haar manen en staart mee verliest, voornamelijk op de moment dat zij van winter naar zomervacht gaat. De vachttextuur is ook wat anders dan bij andere paarden waardoor dat, als zij ergens tegenaan schuurt, deze haren veel sneller afbreken. Dit komt nu wel erger over dan dat het in realiteit is, maar het is wel iets om gewoon rekening mee te houden.

Wildgirl
Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Krullenveulen in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 20:09

Wat een leuke combi en wat jammer dat paps geruind is, knap dier. Maargoed, welzijn gaat voorop. Wat zijn je plannen met het veulen?

kellykeuhh
Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-21 20:20

Wij vonden dit zelf ook heel jammer, maar zoals je zelf schrijft, welzijn gaan voorop.
Een hengst zal in de verkoop gaan (heb reeds 3 ruinen en 1 merrie :o ), maar blijft gewoon bij ons tot we merken dat hij goed terecht zou gaan komen. Een merrietje zou mogen blijven naar gelang welke genetica ze draagt om zo verder te gaan in het fokken van deze paarden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 05:13

Knappe ouders.
Idd jammer van de vader dat hij gebruind is. Maar zo fijn dat je aan zijn welzijn denkt ipv hem een eenzaam leven te laten leiden en gek worden door hormonen. Vind het een mooie keuze.

Is er kans dat het veulen toch niet hypoallergeen is? (zoals bv niet alle poedel kruisingen hypoallergeen zijn).
En kan het veulen een volle stamboom krijgen bij curly stamboek? (ivm je doel er verder mee te fokken indien merrie).

Leef en laat leven.

Kaplaars
Berichten: 1531
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 05:37

Ik volg ook! Ik heb zelf ook naar curly’s zitten kijken en vind ze erg leuk!
Je hengst/ruin is ook prachtig!!

Te koop: Zilco webz kunststof tuig maat pony, bruin onderlegd.
Pb voor meer informatie

kellykeuhh
Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Re: Krullenveulen in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-21 09:53

Dankjullie wel.
Het veulen zal inderdaad hypoallergeen gaan worden, maar het is ook persoonafhankelijk in hoeverre mensen al dan niet allergisch reageren. Een beetje afhankelijk van de samenstelling van de huidschilfers zeg maar. Zo reageert mijn vriend bv helemaal niet allergisch op Tiara, maar kan het zijn dat hij licht allergisch zou kunnen reageren op het veulen. Dat moet altijd getest worden per combinatie.

Het veulen kan opgenomen worden in het curly-stamboek zolang de hengst goedgekeurd is. Dit noemt de outcross devisie. Dit kan alleen zolang het veulen nog 50% curly is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Krullenveulen in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:27

Bedankt voor de informatie. Vind het namelijk wel interessant :)

Leef en laat leven.

kellykeuhh
Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-21 10:38

Graag gedaan hoor! Er komt genetisch inderdaad nog net wat meer bij kijken dan bij "normale" paarden.. :')

Arianaaaa
Berichten: 533
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: In a galaxy far, far away

Re: Krullenveulen in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:59

Knappe ouders! Ik ben benieuwd wat ze ervan gaan maken.

juuljb
Berichten: 751
Geregistreerd: 30-05-17
Woonplaats: Kaapstad, Zuid-Afrika

Re: Krullenveulen in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:02

ik volg mee!

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:57

Ah ik ben zo dol op curly's! Als ik mocht kiezen hier, weet ik wel wat er in de wei bij kwam (helaas heeft mijn moeder mijn zusjes liefde voor IJslanders meer overgenomen en vinden ze beide curly's niet zo, liever de IJslander als het aan hen ligt. En mijn vader wil het liefst een KWPN, dus onze wensenlijst ligt wat uit elkaar haha).
Mag ik vragen wie de ouders van Tiara zijn? En ik zie in Nederland veel mensen die curly kruisingen in plaats van volle curly's fokken, maar wat is voor jullie de reden? Geen curly hengsten die aan jullie wensen voldoen in de buurt? (ik weet enkele fokkers maar kan me voorstellen dat er met de zeldzaamheid in Nederland weinig variatie is, vandaar de vraag, ik hoop dat het verder niet vervelend overkomt, dat was niet de bedoeling)
Ben wel heel benieuwd wat eruit komt en hoop dat het een gezond krullenveulen wordt! <3
Vader is ook stoer, mooie bonte kleur! :D

kellykeuhh
Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-21 22:04

Ja, ze zijn heel leuk! Ook de karakters zijn ontzettend uiteenlopend :D Lastig als iedereen andere paarden prefereert.. :knuffel:

Tiara is een afstammeling van Pallas Samana en Stag Creek Colette (Warrior lijnen).

Bij ons ligt de reden vooral in het feit dat Tiara reeds zelf een extreme curly is en haar manen en staart verliest + breekbare vacht heeft. Hieruit kan opgemaakt worden dat zij homozygoot voor het krt25 gen is. (vooral in de zomer is dit lastig met de insecten)
Meeste hengsten dragen het krt25 gen waardoor de kans voor mij te groot wordt om opnieuw een extreme curly te gaan fokken. Moest ik een hengst tegenkomen die dit gen niet draagt, maar wel het sp6 gen in homozygote vorm, zou ik hier wel graag een dek mee doen. Dan zou het veulen wel manen en staart behouden namelijk.

Persoonlijk vind ik de curlies ook niet zo top gebouwd.. Wat hoekig en smal op de schouders, terwijl er wel een stevige achterhand onder staat.. Dat is ook de reden waarom ikzelf ervoor kies om niet met een andere curly hengst te fokken op dit moment :o

Ook zitten vaak dezelfde paarden in een bepaalde lijn waar ik niet bepaald fan van ben..

Tiara zou ook onderliggend het sp6 gen kunnen dragen. Hierop moet ik nog laten testen. Dit zal gebeuren wanneer ik de haarstalen van het veulen zal opsturen. Dan stuur ik Tiara's haren ook weer mee op. Bespaart weer wat gedoe met de post in Amerika.. O:)

-----------------------

Kort samengevat zijn er 2 reeds geteste genen die krullen veroorzaken namelijk het krt25 en het sp6 gen.

Het krt25 gen is het meest voorkomende en zorgt in homozygote vorm dat ze manen en staart verliezen + vacht wat meer breekbaar is.
In heterozygote vorm zorgt dit ervoor dat men manen en staart behoudt, maar dat deze iets breekbaarder zijn.

het sp6 gen zorgt ook voor curly paarden, maar met sterke vacht en vollere manen en staart die ook gewoon behouden wordt.

wanneer een veulen beide genen draagt in heterozygote vorm, dus 1x krt25 en 1x sp6 zal het veulen volle manen en staart hebben, maar een iets of wat meer breekbare vacht. (Voor mij persoonlijk is dit ook nog een wenselijke uitkomst.)

-----------------------

Ik hoop dat dit een beetje een antwoord was op jou vraag? :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Krullenveulen in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:57

Ik volg nog steeds mee.
Alle informatie is ook erg leerzaam.

Betekend de breekbare vacht ook dat ze in de winter sowieso een deken op moeten of net niet ivm schuren van het deken?

Leef en laat leven.

kellykeuhh
Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-21 15:37

Hier krijgen ze in de winter sowieso geen dekens op omdat ze een grote schuilstal ter beschikking hebben. Ook hebben ze echt een goede dichte vacht in de winter. Dus hier kan ik uit eigen ondervinding nog niet op antwoorden. :o

Ik vermoed wel dat, als ik een winterdeken op zou leggen, de haren op de plaatsen waar het deken makkelijk schuurt wel zullen afbreken. Ik denk dan voornamelijk aan borst en schouders.

Ik moet nu ook wat opletten met vliegendekens dat deze geen te dikke naden hebben en vrij ruim zitten aan borst/schouders. Als ik hier wat rekening mee hou heeft ze weinig last van brekende haren in haar zomervacht.

Tinniie
Berichten: 4661
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Krullenveulen in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:36

Ik volg uiteraard ook mee als trotse oma :P

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

kellykeuhh
Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-21 19:30

Wij zitten intussen op 2 maanden, vandaag gescand *\o/*

Lekker vuil scherm van de dierenarts, maar als ik haar mag geloven zit het in de linken bovenhoek. :Y)


[ img ]

kellykeuhh
Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-21 14:03

3 Maanden vandaag! Eekhoornformaat blijkbaar! :D

Vanaf nu zou ook de buik stilaan beginnen groeien.. We hebben ze eergisteren ook naar de zomerweide met allerlei verschillende grassen en kruiden gehaald dus die buik hoeft niet percé door het veulen te gaan groeien.. :Y)

Ons pension is aan moerasgebied gelegen en door de hevige regenval is ongeveer +90% van de weides ondergelopen.. Het water begint wel weg te trekken maar laat een vieze laag op het gras achter en een ongeziene muggenplaag.. :n Hopelijk herstelt dit allemaal vlot..

[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]

maroes
Berichten: 4493
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Krullenveulen in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 14:22

Super mooie paarden, ik volg!
Ik hoop op een prachtig gezond veulentje.

Ciara zegt, "IK ben een best paard,ik vind alles best"

PowerPoef
Berichten: 1198
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Krullenveulen in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 23:33

Ik volg ook, super mooie paarden <3

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Re: Krullenveulen in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 18:19

Oef had de update niet gezien, hopelijk is het nu beter met je weilanden.
Ah ik ben zo benieuwd! Ik zou ook wel zo'n paardje willen, supergaaf! Wat een mooie foto's van papa en mama weer. <3

kellykeuhh
Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-21 21:04

Ondertussen zitten we alweer over de helft van de dracht!

+6 maanden inmiddels; kwa formaat zou dat gelijk staan aan een kleine hond :Y)

De paarden staan inmiddels allemaal weer op ons pension, maar door de felle regenval deze zomer is de grond daar nog steeds erg verzadigd wat resulteert in een vrij natte bedoeling. Gelukkig kunnen ze in hun schuur wel steeds droog staan.

Star heeft er intussen 3 maanden training opzitten. Geen klachten daar, hij heeft dat supergoed gedaan.
Nu krijgt hij, gezien hij er een erg druk jaar heeft opzitten, de ganse winter rust om mentaal wat te bekomen.


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


Misschien lijkt het jullie leuk om een gokje te wagen ivm kleur en geslacht? Eventueel koppel ik er een klein wedstrijdje aan; Diegene die er het dichtste bij zit krijgt ook suikerbonen toegestuurd :+

6.25% - Red Dun Tobiano
6.25% - Red (Chestnut/Sorrel) Tovero
6.25% - Red Dun Tovero
6.25% - Red (Chestnut/Sorrel)
6.25% - Red Dun
6.25% - Red (Chestnut/Sorrel) Frame Overo
6.25% - Red Dun Frame Overo
6.25% - Red (Chestnut/Sorrel) Tobiano
4.69% - Bay Dun Tobiano
4.69% - Bay Tovero
4.69% - Bay Dun Tovero
4.69% - Bay
4.69% - Bay Dun
4.69% - Bay Frame Overo
4.69% - Bay Dun Frame Overo
4.69% - Bay Tobiano
1.56% - Grullo Tobiano
1.56% - Black Tovero
1.56% - Grullo Tovero
1.56% - Black
1.56% - Grullo
1.56% - Black Frame Overo
1.56% - Grullo Frame Overo
1.56% - Black Tobiano


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnniekSlijk, Getty_Maan, Sastaic, Sydney_Zorro en 5 bezoekers