Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Muronia
Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-19 12:35

Ja het is nog een beetje vroeg, ik weet het. Maar na de pech van het afgelopen jaar (dood geboren veulen uit onze mini merrie en de grote merrie gust) gaan we er nu toch weer vol goede moed tegenaan. Nu de kogel door de kerk is en de keuze gemaakt, kan ik niet wachten tot het dekseizoen gaat beginnen :D

Sommigen kennen mij van onze vorige merrie-volgtopics en zullen weten dat ik altijd vrij eigenwijze keuzes maak, waarbij ik niet zo zeer kijk naar het bijbehorende papiertje, maar naar wat ik passend vind en wat mijn fokdoel is. Zo ook nu weer uiteraard.

Het plan is nu als volgt: Ik ga (als het dit jaar eens mee mag zitten maar daar gaan we voor!) uit mijn KWPN merrie en een Schweres Warmblut hengst een Groninger veulen fokken. Ja, dat lezen jullie goed ;)

Korte uitleg:
Mijn merrie is een KWPN-merrie met aan moeders zijde oud Groninger bloed. Ik heb al eerder een veulen uit haar gefokt met een Groninger hengst, omdat ik graag hierop terug wil fokken voor het type en karakter. Het resultaat uit deze dekking is nu 4 jaar oud, staat aan het begin van haar sportcarriére en is zeer geslaagd. Nu ben ik natuurlijk al een tijd driftig aan het speuren geweest naar een wederom passende Groninger aangezien de hengst van toen inmiddels in Amerika woont en het daar uitstekend doet.

Helaas kon ik binnen het stamboek zelf niet vinden wat ik zocht. Een robuust, krachtig paard, goed op de benen, dat goed kan bewegen, genoeg maat heeft en een fijn karakter. Met name op het stuk bewegen en maat kom ik in het huidige hengstenbestand niet verder.

Totdat ik per toeval Lenard tegenkwam. Een plaatje van een hengst, 1.70 groot, jong en goed bewegen. Doet het al goed in de basissport en een fijn karakter. Alleen.. geen Groninger. Maar.. wel een Schweres Warmblut/Alt-Oldenburger en 100% aanverwant bloed aan de Groninger. Dat betekent dat een veulen hieruit "gewoon" een Groninger papier gaat krijgen. Dat zijn dan twee vliegen in 1 klap. Ik krijg hieruit mijn Groninger en er komt fris bloed in het stamboek, wat erg nodig is binnen deze kleine populatie.

Het enige persoonlijke "nadeeltje" voor mij in dit verhaal is dat er uit mijn combinatie geen vos kan komen aangezien Lenard homozygoot zwart is. Dat is natuurlijk flauwekul, want in mijn optiek heeft een goed paard geen kleur, maar goed, ik hou er stiekem wel van.

Vorig jaar zijn we door allerlei omstandigheden laat in het seizoen begonnen, maar dit jaar zijn we er op tijd bij om de beste kansen te pakken. En dan mogen we volgend jaar hopelijk weer eens een gezonde jonge spring-in-het-veld op ons terrein begroeten.

Even voorstellen. Onze merrie Wainonia R (Oliver v. Voltaire x Wofgang x Spartaan). KWPN stamboekmerrie van 2003, stokmaat 1.61. Eigen prestatie M1 dressuur.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... wainonia-r
[ img ]

[ img ]


En de hengst Lenard (Ludwig v. Lotus x Ellington v. Egner). Schweres Warmblut/Alt-Oldenburger hengst van 2013. Stokmaat 1.70. Eigen prestatie tot nu toe M1 dressuur (wordt op dit moment uitgebracht in de sport).
https://www.ostfriesen-alt-oldenburger. ... enard.html
(foto Claudia Dermois)
[ img ]

(foto Claudia Dermois)
[ img ]

[ img ]


We zijn nog niet zover, maar de kleurkansen uit deze combinatie zijn:
25% zwart sabino
25% zwart
25% bruin sabino
25% bruin

Wees welkom om te volgen, ik zal hier updates plaatsen over hoe het allemaal gaat verlopen.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


Boompje1985
Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:41

Nieuwe ronde nieuwe kansen en ik ben heel benieuwd wat deze 2 voor iets moois gaan maken!

Broken crayons still color

monnette1
Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:50

Ik vind het een mooie hengst, ik denk dat , als alles goed mag gaan, je hier een heerlijk gebruikspaard aan kan gaan krijgen! Heel veel succes!! En ik vind zelf zwart wel mooier dan vos hoor! ( al heb ik zelf ook een vos staan met ouderwets bloed :)

jeetje77
Berichten: 3436
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:24

Ik ben verder geen verstand van fokken enz, maar ik vind dit wel een hele knappe hengst. En fijn dat je terugfokt in het groninger ras.

tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:42

Kan best een gaaf veulen uit komen, maar een gewoon papier van het GrP ga je niet krijgen.
De hengst heeft niet voldaan aan de vetrinaire eisen van het GrP, het veulen komt daarom in het AV-boek. Een nakomeling, muv ruin, zal daarom bij stamboekopname moeten voldoen aan de vetrinaire eisen voordat het een plekje in het boek krijgt waar het op grond van de afstamming in hoort.

Ik wil hiermee niet zeggen dat je de combi niet moet maken, maar wil wel dat je dit weet zodat je achteraf geen teleurstelling hebt over het papier.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

yumi01
Berichten: 194
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:45

Ik heb Lenard gisteren op de hengstenkeuring voor het eerst gezien maar ik snap helemaal wat je bedoelt. Hij sprak mij ook enorm aan! Ik ben benieuwd wat voor een knap veulen je volgend jaar krijgt met deze 2 knappe ouders.

Isabel
Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:48

Jaaaa super leuk! Goed dat je ook denkt aan de bloedspreiding binnen het Groninger stamboek. Ik denk dat de hengst heel mooi op je merrie past!

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:05

Grappig...ik ga ook liever voor vos. :D

Ik zag laatst een hele leuke vos Groninger. Ik kom even niet op z’n naam...

Als ik er op kom dan plaats ik hem...

Denk dat deze hengst wel de hals kan verbeteren.

Boudewijn...die bedoel ik.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Pippaa
Berichten: 1616
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:11

NatasjavE schreef:
Grappig...ik ga ook liever voor vos. :D

Ik zag laatst een hele leuke vos Groninger. Ik kom even niet op z’n naam...

Als ik er op kom dan plaats ik hem...

Denk dat deze hengst wel de hals kan verbeteren.

Boudewijn...die bedoel ik.

Bedoel je Borre toevallig?

Ik vind de hengst die je hebt gekozen heel erg mooi en ik denk een goede match voor je merrie :j hopelijk gaat het allemaal voorspoedig! Is dit veulen ook voor jezelf?

Edit: ik zie dat je de hengst al had toegevoegd :') de zoon van Borre

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

X_Willemijn
Berichten: 24
Geregistreerd: 20-01-19

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:23

Mooie combinatie! Ik hou altijd wel van de iets zwaardere modellen, ga zeker volgen.

Qua kleuren ben ik niet zo bekend, maar ik zo een mooie zwarte niet verkeerd vinden :D

Maaaarije
Berichten: 1752
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:26

Ik ben helemaal niet thuis in het fokken maar vind het een erg sprekende hengst. Ga dus zeker volgen.
Ga je vanaf het begin van het dekseizoen updates plaatsen? Of pas vanaf de dracht?

Anoniem

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:35

Wat een gave hengst ! Moet wel een heel tof veulen uit komen

Muronia
Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-19 16:13

Bedankt allemaal. Wat leuk dat jullie ook zien wat ik zie in deze hengst.

Ik ga het hele proces hier bijhouden vanaf het begin, wel zo leuk en eventueel leerzaam. Ik gebruik mijn mk-volgtopics ook graag om ze later weer terug te kunnen lezen.

Dank je voor je info Tiwi, goed om te weten maar ik laat me daar inderdaad niet door weerhouden want ik heb er wel vertrouwen in.

Natasja je hebt pb mbt Boudewijn.

Na dan gaan we wel voor een mooie zwarte met 4 witte beentjes en een mooie bles :D

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

xMissMonroe
Berichten: 123
Geregistreerd: 16-12-16

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:02

Ik heb vorig jaar met Suzie gevolgd en ga dit jaar ook weer meevolgen :)
Ik denk zelf dat er een bruine uit komt aangezien er bij de moeder veel bruin in de stamboom is

kalio
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:01

Dit wordt vast een pracht veulentje <3
Succes!
Ik ga zeker volgen, ben wel heel beniewd!

obelix
Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:49

Leuk!! Ben heel benieuwd naar wat er uit gaat komen! :j ga je 't veulen aanhouden dan of?

keep calm, I'm engaged!!! <3

Muronia
Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-19 20:40

Dat is niet de bedoeling (zei ze zeer politiek correct). Nee, in principe niet maar je weet het maar nooit bij mij.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:58

Uiteraard kom ik volgen en WoW daar is over nagedacht zeg. Hoop dat het deze keer allemaal goed mag komen. Ik duim alvast mee.

Spannend *\o/*

Jij wil zo graag een vos :') :')

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

ArankaM
Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:08

Ik volg! Ik heb het topic van Veronia ook gevolgd en zij is zeker heel geslaagd, dus ik ben heel benieuwd wat Wainonia er nu van gaat maken :)

[o]

Namira542
Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:51

Oehh dit wil ik natuurlijk niet missen! Dus ik volg zeker <3

Kattenvrouwtje :o
Helga v. Alteveer *11'05'1993 - †16'10'2017 Y;(

Deveneyyy
Berichten: 214
Geregistreerd: 11-06-13

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:11

Ik volg! Ben heel benieuwd wat voor een mooi veulen hier uit gaat komen, wat een knappe hengst heb je uitgekozen!

<3 N O L A N

daydream
Berichten: 595
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 03:56

Gaaf , zware warmbloeden. Wat een mooie hengst

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 04:22

Mooie hengst hoor! Snap je keuze

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

oji
Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 07:54

Ik snap de keuze eigenlijk niet zo. Jouw merrie heeft exterieurmatig wel een aantal flinke verbeterpunten in de bovenlijn en naast dat het gewoon een stoere hengst is zie ik nergens deze hengst de verbeterpunten van jouw merrie compenseren.

Ik zou een hengst kiezen met een duidelijke opwaartse bouw en duidelijke schoft en front. De keuze die je vorig jaar had gemaakt, Obelisk, vind ik bv al beter aansluiten bij jouw merrie als je al een veulen voor de verkoop uit deze merrie zou willen fokken. Eigenschappen zijn mijn inziens toch 100 keer belangrijker om een gebruikspaard te fokken als bij een bepaald stamboek willen horen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 08:03

Oeh, gaaf! Ik hou van zwaardere types paarden. De hengst is heel aansprekend (je merrie overigens ook!). Inderdaad: jammer dat je geen vos hieruit krijgt (ik hou van vossen), maar goed, bruin of zwart is natuurlijk ook niet lelijk (en in elk geval niet zoveel poetswerk als bijv. een schimmel... positief blijven!)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 130123, Mila17 en 11 bezoekers