Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Muzka wordt een

Valk merrie
87 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 361


JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 08:10

Even een hele korte reactie, een update en inhoudelijke reactie komt eraan...

Muzanna staat inmiddels al even bij de hengst! Verslagje volgt.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:23

Whaaaaaahhhh!!!!

OK verder ben ik heel rustig :+

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:46

Top! Op naar Muzka 2.0 +:)+

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:55

*\%/*

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 09:26

Oeh spannend! :))

amsterdam10
Berichten: 591
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:56

Wat leuk en spannend!

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 16:13

Superleuk dat je knappe Muzanna straks weer een veulentje verwacht en ik hoop dat we deze dracht ook mogen meemaken. (Al dan niet onder de meeleessteen! :7 )

Mag ik een brutale vraag stellen? Wat voor een prijs mag je verwachten voor een paard van Muzanna's en Muzka's kaliber en welke factoren bepalen de prijs voor een Akhal-Teke zoal?

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 23:39

Wat spannend zeg! :D

gerlindie

Berichten: 4640
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 06:44

Gaaf <3

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 09:47

Spannend!

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:46

En nu hopen op een opvolger voor Asat! Zoveel kansen hebben we niet meer daarop. Of heeft hij ondertussen meer raszuivere AT-merries gedekt?

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 15:50

Nou, na een korte stilte even een deftige update.
Afgelopen 3 mei is Manari Nur officieel een jaarling geworden (voor het stamboek zijn ze dat natuurlijk al per 1 januari) en hebben we haar gemeten. Schoft 141 en achterhand 145. Precies 10 cm groter dan Muzanna was op die leeftijd. :wow: (Niet helemaal eerlijk, want Muzanna had een achterstand...)

Een week of wat later hebben we Muzanna naar de hengst gebracht. We zijn vroeg in de ochtend naar stal gegaan. De paarden waren wel verbaasd ons te zien en waren net begonnen aan hun ontbijt. Mijn man heeft het vrachtwagentje tegen de schuur gezet zodat we Muzanna meteen vanuit de schuur op de wagen konden zetten. Ze heeft het niet zo op trailers en een vervelende ervaring gehad. Maar ze stond er zomaar op. Even laten zien dat ze de klep op kon, snoep erin en daar stond ze. Bij het dichtzitten van de stang klapte die op de vinger van de stalhouder met een dikke winkelhaak als gevolg en de nagel doormidden. Maar ze bleef om te zorgen dat Muzanna goed op de wagen stond. Overal bloed. Wat een held! _/-\o_

Muzanna durfde niet te draaien. Ze snapte niet zo goed dat ze achterstevoren moest staan en stond te trillen als een rietje. Mijn man heeft haar uiteindelijk de goede kant uit geduwd.
Daarna snel vertrokken. Onderweg door het dorp richting snelweg steigerde ze boos bij elke drempel en de rotonde, tot ik haar zei daarmee op te houden. Ze verwachtte mijn stem niet (op een trailer hoor je die niet) en hield meteen op. Uiteindelijk ontspande ze en ging ze rustig eten. Camera aan boord = *\o/* 8-)

Op een gegeven moment stopten we langs de snelweg. Deurtje open en nog nooit Muzanna met zulke grote ogen gezien. Echt zo van “hoe dan? Waar ben ik nu?! Hoe dan?!”
Maar ze was wel gewoon heel relaxed verder.
Onderweg paste google maps zich aan op de files en daar waren we niet zo blij mee. Volgende keer passen we dat toch aan, want nu stuurde de navigatie ons op een gegeven moment op een soort N weg en die kwam uit op een dorp dus moesten we door een stel dorpjes langs de kust. Prachtig uitzicht, daar niet van, maar voor Muzanna was al dat gemanoeuvreer erg vervelend. Dat liet ze ook even weten door bij nare bochten of heuvels even te stampen.
Ja, we zouden nu wel oppassen! Nou, niet dus... eenmaal op het eiland bleek de weg afgesloten. Ik wist niet of we met een vrachtwagen wel op de veerpont mochten dus dan maar via de hoofdweg... en die was dus afgesloten.
Nu werden we door de velden gestuurd over een soort betonplaten... echt vreselijk wat heb ik me zitten opvreten over dat arme vermoeide dier en dan over dit soort rotweggetjes die ons misschien wel ergens zouden doen stranden want kun je er wel met een vrachtwagen door?

Het is gelukkig goed gekomen. Door file en dit soort omwegen hebben we er uiteindelijk wel zo’n 2 uur langer over gedaan, maar Muzanna was het zo weer vergeten.
De hengstenhouder stond ons al op te wachten en we besloten Muzanna eerst even in de binnenbak te laten zodat ze haar benen wat kon strekken.
De hengst was al in de box tegenover haar geparkeerd en die liet wel even horen dat hij heel goed wist waarvoor Muzanna hier was. :))
In de binnenbak wat gestapt en daarna los geklikt, maar bij ons was veel gezelliger. De hengstenhouder wilde haar graag even zien draven dus even rondgestuurd en toen kregen we natuurlijk meteen publiek. :D
Het was erg leuk om te zien dat de HH meteen weer een beetje verliefd op haar werd. “Muzanna, ken je me nog?” vroeg ie en je zag hem gewoon genieten en haar bewonderen. Erg leuk. Muzanna vond het wel best.

We hebben haar in de box tegenover Asat gezet en ze ging meteen eten. Mijn man heeft ons hooi even opgehaald om te mengen en de HH zei nog dat hij wel dacht dat het ging lukken om haar drachtig te krijgen. Voordien was hij veel voorzichtiger in of Muzanna wel drachtig zou worden, vanwege de leeftijd van Asat. Muzanna ziet er dit keer veel beter uit (topconditie; dat was in 2017 niet het geval want toen was ze ondanks hard trainen te dik...) en ja... hij geloofde er wel in!

We hebben nog even een AT halfbroer en twee halfzussen bekeken. De halfbroer was echt een reus en vrij massief ook en de zussen waren nog klein, maar Tekes groeien natuurlijk lang door.
De beide merries waren geloof ik ook te koop, maar daar heb ik het verder niet met hem over gehad.

De weides waren een waar paradijs en de kudde waar Muzanna bij zou worden gevoegd had een natuurlijk poeltje en bronwater ter beschikking, verschillende soorten kruidengras (van normale lengte tot kniehoog) en zelfs een soort moeras. De weilanden strekten tot aan de zee.

We hebben nog even wat zaken doorgesproken en nu is het wachten op het verlossende woord. :+

Foto’s hebben we niet omdat we nogal laat waren, maar bij het ophalen hebben we hopelijk wat meer tijd.
Asat zag er in elk geval nog net zo fit uit als twee jaar geleden. Een heel klein beetje grijzer op zijn hoofd, misschien, maar zelfs binnen in de stal kon je zijn mooie sooty vacht zien glanzen.
De HH vertelde dat hij inmiddels erg afgesleten kiezen had en daarom o.a. alpin cobs kreeg bijgevoerd. Het grazen ging inmiddels wel wat moeizamer dus hij kreeg ook gemaaid gras bij en dat ging erg goed.
Hij was ook nog steeds lekker actief en verder supergezond. Ze verwachtten dit jaar nog 1 veulen van hem.

Goed, dan weer naar Muzka...
Begin deze maand is Manari Nur dus officieel 1 jaar oud geworden en is ze gemeten op 141 (145 achterhand). Inmiddels is ze overduidelijk weer gegroeid.
Het spenen ging heel makkelijk. Alleen bij het binnenzetten dacht ze huh, waar is mama? Toen ging ze even “praten” met de stalhouder en die heeft daar enorm om gelachen want het was echt heel duidelijk “waar is mama nou?” en “kijk, haar box is leeg, waar is mama?” echt komisch.
De dag erna was dat minder en daarna was het klaar. In het land miste ze haar direct al niet meer en heeft ze lekker gespeeld en gegraasd en gewoon haar ding gedaan.

Inmiddels heeft ze van mij de bijnaam Kloontje het reuzenkind gekregen, omdat ze zo enorm op Muzanna lijkt en zo groot is. :+
Ze was heel gelukkig toen wij weer terug waren van onze reis, overigens. Haar mens houdt ze nog steeds erg in de gaten.

Na onze terugkeer hebben we ook onze pup opgehaald. Ze is hier nu een week en ze draait al volledig mee. Kan al best wat commando’s (inclusief wachten op de grens) en is al heel erg op me gericht. We hebben haar Bindi genoemd.
In onze zoektocht naar een passende naam hebben we ook al een naam voor Muzka 2 gevonden. Echt niet een beetje voorbarig of zo... :=

Maar misschien ook wel niet, want...

Muzanna is inmiddels 2 keer gedekt! :D
Als jullie mee willen duimen, heel graag. :D :D

Dan even op iedereen reageren zodat alles weer helemaal up to date is...

Retjethorse: de rust was eigenlijk direct wedergekeerd en het was ook duidelijk dat buuf de aanstichter was want die ging doodleuk verder in haar nieuwe box. :+ Tutje.
Of het scannen bij de HH problemen geeft horen we binnenkort... ik hoop van harte dat ze relaxed is en hoogstens wat knijpt (want zo was het nl. voorheen...)

ieris: ja, ze zijn gruwelijk eenvoudig te verpesten. Ze geven echt niet zomaar hun vertrouwen dus alles moet met geduld en beleid en dan kun je echt zowat alles, maar overrompelen of iets afdwingen en dat gaat ze echt niet in de koude kleren zitten. Ik weet zelfs van Tekes die met dat overrompelen en dwingen en geen gelul met inrijden nooit meer gereden konden worden of pas met zeer veel geduld heel wat jaren later. Ik ga eens even kijken of Guli intussen haar merrieveulen (valk valk valk!) :P geworpen heeft...

zippora: herkenbaar! Dat heeft Muzanna ook met een specifieke DA en die hoeft ook nooit meer bij haar te komen. Als ze de auto alleen al hoorde was ze al boos en als de DA langs haar box liep (ze mocht haar van mij nooit meer behandelen, enten, wat dan ook; kon ook niet, want ze was dan echt staatsgevaarlijk) dan was het in de aanval met open mond. Zo heb ik haar nog nooit bij een mens gezien, maar die DA was daarin echt de uitzondering. Wat ze gedaan heeft, weet ik niet, want ik was er niet bij. Op het keuringsrapport stond wel dat ze alles bij de benen (buigproeven e.d.) niet had kunnen uitvoeren omdat het paard het niet toeliet. Dat hebben andere DA wel kunnen doen dus aan de proef of aan het paard lag het niet...
En nee, die DA heeft ze nooit vergeven...

Avalanche81: :+ :))

Siamsmeesje: :):)

fleurtjeuh: *\%/* :#

lideli: ja he?

amsterdam10: :j *\%/*

silverdapple: Mag je vragen hoor! Maar Tekes zijn wel wat duurder, beetje vergelijkbaar met andere meer exclusieve rassen als grote maat gangenpaarden, raszuivere Iberische paarden etc. In de prijsklasse 5-10.000 is zeker wel wat leuks te vinden, maar wil je wat specialers dan betaal je daar meteen ook wel voor.
Tekes van goede, zeer goede of uitmuntende kwaliteit zijn vaak wel aan de prijs, zeker als ze maat en/of een mooi kleurtje hebben.
Voor een Teke als Muzanna of Manari moet je, zeker bij een hoog aangeschreven fokker, wel denken in de orde van 10-20.000 euro. :j Het is echt zelden dat je zulke kwaliteit voor minder te koop aantreft. Dan zijn ze vaak al ouder dan 15 of heb je een buitenkansje te pakken (en die zijn vaak zo weg). Voor Manari geldt: én merrie, én valk, én metallic, én hoge, mooie aftekeningen, én aan de maat, én een fantastisch karakter, én zeer correct met goede gangen, én een uitmuntende afstamming. Dat is de spreekwoordelijke jackpot. Die gaan zelfs als veulen vaak niet onder de 10-15k weg. En potverdorie wat groeit ze mooi uit (en wat is de stalhouder stiekem verliefd op haar, ze heeft ook wel echt een vreselijk leuk karakter...)
Er zijn dus zeker wat factoren die van invloed zijn op de prijs hoor.

Dus als toelichting meer algemeen wat over VP bij Tekes en hoe dat bepaald wordt...

De prijs van Tekes wordt bepaald aan de hand van een aantal factoren. Ik zal ze hier even stap voor stap noemen en toelichten:

1. Papier. Uitsluitend DNA geteste Tekes met een VNIIK paspoort of papier worden als raszuiver gezien, maar sommige worden eerst lokaal (bijv in VS of Dld) ingeschreven; DNA wordt ook dan vastgelegd. Een Teke zonder papier of met een partbred papier is vaak veel goedkoper. Uitzonderingen zijn partbreds die hoog in de sport lopen. Ga je kopen, vraag daar dan naar. Vraag ook na of het paard of de ouders op NFS zijn getest. Veel fokkers vinden dat helaas nog onzin, maar als kopers er naar gaan vragen worden vanzelf meer paarden getest.

2. Correctheid. Geen afwijkingen of defecten. Beenstand is niet zozeer een enorm ding, aangezien Tekes vaker wat koehakkig en/of sabelbenig zijn, dat hoort bij hun oorspronkelijk gebruik (en was dan eerder voor- dan nadelig). Enkele punten om op te letten: hertenhals, weke rug, karperrug, bokbenigheid, bokhoef of ongelijke voeten. Bilateraal cryptorchidisme (klophengst) beïnvloedt de waarde negatief, maar enkelvoudig of unilateraal cryptorchidisme (helaas) niet. (Daarmee bedoel ik 1 ingedaalde bal; bij sommige hengsten dat die tweede na jaren alsnog in; indalen kan bij dit ras sowieso wat langer duren dan bijv bij KWPN...) Ik weet van enkele bekende dekhengsten dat ze crypto zijn en dus gewoon dekken, bijv...
Ook op het gebit moet je letten, want overbeet komt ook weleens voor en ik weet ook dat er fokkers zijn die fokken met ernstige overbeet en parrot mouth. Ik vermijd zelf overigens ook paarden met een veel te lang achterbeen, een gebrek aan harmonie (in de heupen zie je dat vaak terug; soms lijkt het of het paard uit twee delen bestaat) of onderstandig voorbeen.

3. Werkvermogen. Hoe meer het paard of ouderdieren zich bewezen hebben, hoe hoger de vraagprijs. In Europa dienen nog altijd teveel dekhengsten als weideversiering, zogenaamd omdat dekken en sport niet samengaat. Tekes met uitmuntende gangen of springvermogen zijn ook vaak duurder. Veel fokkers nemen snelheid ook mee in de VP.

4. Karakter. Intelligentie, leervermogen, meewerkend vermogen en vertrouwen in de mens zijn allemaal pluspunten. Dat in combinatie met moed is de jackpot qua karakter.

5. Afstamming. Sommige bloedlijnen zijn vaker duurder. Een mooie afstamming (zoals in geval van Manari de bijzondere lijnteelt op de fenomenale Omar) betaal je ook wel voor. Voor de fok zijn die nl. interessanter en er hangt vaker een “belofte” aan (belofte voor de toekomst).

6. Leeftijd. Tot 4-5 neemt de waarde vaak eerder toe dan af, daarna is deze voor toename afhankelijk van opleidingsniveau. Paarden ouder dan 15 jaar zijn vaker gestaag juist steeds iets goedkoper, maar dit is ook enigszins afhankelijk van de kwaliteit van nakomelingen.

7. Kleur. Zwart, metallic en / of crème zijn vaak significant duurder omdat dit gewilde kleuren zijn. Mooie aftekeningen en sooty betaal je ook wel vaker voor. Alles wat “speciaal” is betaal je ook vaker meer voor.

8. Stokmaat. Grote Tekes zijn duurder. Tekes groter dan 160 zijn gewild in het Westen, groter dan 165 zijn vrijwel niet voor minder dan 15-20.000 te vinden. Tekes in de ponymaat (max 148) zijn zeldzaam en ook weer duurder ivm jeugdsport.

9. Type. Zeer rastypische Tekes betaal je ook vaker wat meer voor.

10. Geslacht. Merries zijn vaak duurder dan hengsten, muv hengsten die zeer correct zijn en bovendien uit uitzonderlijke bloedlijnen stammen of al eea gepresteerd hebben (sport en/of nakomelingen).

Een kanttekening: er zijn ook zeker Tekes waar 10-20.000 voor gevraagd werd waarbij ik persoonlijk o.a. aanmerkingen op conformatie heb, of waarbij ik op basis van de afstamming, karakter en conformatie eerder een lagere VP zou verwachten, bijv. rond 5.000 ipv de gevraagde 8-10.000. Er zijn ook genoeg fokkers die hele eerlijke prijzen vragen en voor een prima, correct veulen of rijpaard voor basissport rond de 7-8.000 vragen.
Het staat fokkers natuurlijk vrij zelf een prijs te bepalen, maar niet elke Teke van zeg 10.000 is die VP ook daadwerkelijk waard. Vind ik. En daarmee schop ik ook weleens tegen schenen aan... dat is eigenlijk ook weer niet de bedoeling... -O- Over specifieke paarden laat ik me dan ook liever niet uit, behalve als iemand specifiek advies wil.
En zo kun je ook zeker wel voor 7-9.000 al wel een leuk veulen kopen. Leuk; uitmuntend betaal je natuurlijk meestal wel meer voor (op basis van de door mij genoemde punten, want die wegen allemaal mee.) Als je aan kleur en stokmaat geen eisen stelt kun je met geduld ook zelfs wel tussen 5-8.000 een beleerde Teke vinden, maar dat is wel vaak goed zoeken en uit het buitenland komt daar ook transport bij. :j
En tot slot: vraagprijzen zijn vaak maar niet altijd onderhandelbaar dus vraag er wel naar. Sommige fokkers geven alleen korting bij aankoop van meer dan 1 paard en/of hanteren een vaste prijs en sommigen vinden juist dat onderhandelen erbij hoort.
Ook zijn sommige fokkers gevoelig voor kopers die zelf al wat gepresteerd hebben.
Voor de echte beloftevolle jonge paarden wordt ook weleens een syndicaat constructie aangegaan of fokrechten aangehouden (dan mag de fokker nog een tijd fokken met het dier, maar is het verder eigendom van de koper; dit gebeurt vaker bij hengsten dan merries; goede merries worden slechts zelden verkocht en in geval van wegdoen vaak eerder geruild).
En, VP onder 3.000 betekent over het algemeen een fikse bemerking (uitsluiting voor sport en fokkerij.) Dat kan ook bijna niet anders, want zelfs met een eigen hengst dek je dan je kosten niet. Een kostprijs van 5.000 euro op moment van spenen is volgens mij zelfs vrij normaal. Om die reden vind je onder de 5.000 maar zeer weinig AT. De meeste daarvan bevinden zich in Rusland dus dan komt er nog 2-3.000 aan transport bovenop, plus inklaringskosten en importbelasting.
Oh, schiet me nog iets te binnen: in utero verkoop komt openbaar weinig voor, maar sommige fokkers staan daar zeker wel voor open (in utero betekent verkoop van veulen tijdens dracht en dus geen garantie op kleur, geslacht en kwaliteit kan mee of tegenvallen; bij zeer goede fokmerries betaal je zelfs dan al best een prijs maar doorgaans minder dan wanneer het geboren is en in een contract worden dan volgens mij ook clausules opgesteld, zoals levend geboren of eerste 48u voor risico fokker, soms is er een clausule om ervan af te mogen zien onder voorwaarde van en dan ben je je aanbetaling kwijt, etc.) Geloof dat o.a. Shenandoah farm dat doet in de USA, dat is de oudste, grootste en meest succesvolle AT stoeterij in Amerika (meerdere Olympische paarden in m.n. eventing...)

Zo ben ik denk ik zo volledig mogelijk geweest. Bij vragen stel ze gerust, mag ook per PB.
En voor wie vragen specifiek over het evt. kopen van Muzka 2 heeft: PB. :D

Nu de rest van de reacties, haha.

Whale: echt!

gerlindie: :j

Mjelleke: we wachten nu op het scannen. Ook spannend!

zippora: jammer genoeg niet. Er stond een oudere merrie voor het dekken in 2017. Die is intussen blijven plakken, maar nooit meer drachtig geworden. Ze mag daar nu oud worden. Ik denk dat anderen hem al te oud vonden. Erg jammer, want hij geeft ook echt retegave nakomelingen.
Ik hoop dus idd ook op een opvolger die net als hem dan in de sport en dekdienst kan... maar een merrieveulen is net zo welkom, want daar zal ook menig fokker blij mee zijn, denk ik.

Overigens staat nog een halfzus van Manari Nur te koop, Asha Ozal. Erg mooie jonge merrie (wordt dit jaar 3) en enorm zonde dat de eigenaresse haar verkoopt want het is naar mijn mening het beste paard van stal daar. Ze heeft het ook wel moeilijk met de verkoop want ze heeft haar geloof ik al twee keer teruggetrokken uit de verkoop. De merrie laat ook heel goed zien wat voor kwaliteit Asat doorgeeft, want de moeder van die merrie vind ik persoonlijk niet zo mooi (tenminste, zou ik zelf nooit kopen.)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 16:15

Mooie, eerlijke post heb je daar geschreven. Over prijzen en hoe die tot stand komen wordt maar weinig losgelaten meestal.

Wat een trutje is het toch ook dat ze alleen al op je stem reageert terwijl ze je niet kan zien in het vrachtwagentje. Ik wil best voor je duimen maar heb het gevoel dat ze al drachtig is. Hopelijk laat ze zich scannen.
Je ziet maar weer dat ook mentale factoren erg meespelen voor het welzijn. Nu ze het zo naar haar zin heeft en mooi op gewicht is bij deze stalhouder is ze in perfectie conditie om gedekt te worden.
Ik ben heel benieuwd!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 16:30

Dankjewel :o
Het wordt me niet altijd in dank afgenomen hoor, die openheid. :o :o

En idd! HH dacht echt meteen, dit gaat wel slagen. Nou, we horen het binnenkort...
Muzanna doet overigens heel veel op stem. Overigens ook op handgebaren, maar op een vrachtwagen ben je al blij dat toespreken al helpt. :))

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 23:59

Ik dacht, laat ik ook weer eens even om het hoekje kijken. Heb heel wat bij te lezen gehad met je zeer uitgebreide verhalen en informatie haha. Vooral niet mee stoppen, dat is precies leuk :D
Met zo'n enthousiasme over de AT wil een ander er meteen ook een, mij heb je tenminste overtuigd :D
(Het is dat ik de stallen vol genoeg heb en hopelijk ook weer 3 veulens verwacht voor 2020)
Super leuk dat jij er dit jaar ook weer voor gaat. Zien of het weer zo'n jackpot wordt!! *\o/* *\o/*
Zo en nu ga ik nog even uitgebreid de laatste foto's bekijken <3

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 21:45

Ik ga duimen voor Muzanna en Muzka 2! *\o/* Hopelijk is Muzanna van de eerste keer drachtig en kan ze snel terug naar huis komen. :)
Bijzondere paarden zijn het toch die Teke's! <3

Interessant stuk ook weer over de prijzen van de AT's! :j Als ik dit allemaal lees, ben ik stiekem wel benieuwd wat jij als AT kenner van Aliaa vindt. :D

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 16:35

Wat mooi zeg dat Muzanna al twee keer gedekt is, ga voor je duimen dat het gelukt is en dat het een hengst word!!!
Klinkt echt als een superplek voor paarden zeg, echt geweldig die wei met verschillende grassoorten en teke vrienden, heerlijk.
Daar zou ik mijn paard ook wel neer willen zetten, hebben ze ook nog andere AT dekhengsten daar? Of alleen Asat? Zou leuk zijn als ze een nakomeling van hem hadden voor de deksienst.
Wacht even, die is Muzanna nu aan het maken hè!!!

Veel geluk met jullie nieuwe pup, mooie naam zeg!
En ik zie je wel in Duitsland, wij gaan vrijdag t/m zondag, jullie ook?

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 20:41

faline: :D :D :D En wat leuk dat je er voor volgend jaar drie verwacht! Je had vier merries toch? Welke zijn drachtig en van welke hengsten? Maak je tzt ook een volgtopic? En ooit tref je dé Teke merrie die je moet hebben. Dan is er wel plaats. :P
Ik ben zelf natuurlijk enorm benieuwd wat Asat en Muzanna er dit keer van maken... qua kleur kan het iig alle kanten op (al is commercieel gezien palomino of valk het meest gewild natuurlijk.)

Retjethorse: :D dankje! Stiekem hebben we de datum om haar op te halen al vastgelegd. We hebben ook rekening te houden met onze pup, waar je niet te jong de grens mee over mag. Dat risico nemen we nl. liever niet. :o In principe zou ze best uit logeren kunnen, maar omdat ze nog zo jong is doen we dat liever niet.
Is natuurlijk ook best wel een onderneming, want het ligt richting Poolse grens, op een eiland aan de Oostzee. Goed, er zijn hengsten die ik op het oog heb die nog wat verder weg staan. Je moet er wat voor over hebben... :=

ieris: ze hebben idd alleen Asat. Ze hadden een hengst van hem, maar die hebben ze verkocht en is toen op verzoek geruind, daarna is hij terug gekomen en opnieuw verkocht aan een dame op het eiland en staat bij hun in pension. Dat was de eerste raszuivere nakomeling van Asat en die is nu 7 en sinds ik hem voor het laatst heb gezien erg mooi uitgezwaard. Maar ja, met een ruin kun je niet fokken... dus wat betreft opvolger gaan we het zien. Voor ons is het belangrijkste dat het met Muzanna goed gaat en we uiteindelijk een gezonde merrie met veulen hebben. Of dat nu een hengstveulen of merrieveulen is. :j
Bij ons hangt Oldenburg sterk af van of we oppas hebben voor de honden. De pup kunnen we nl. sowieso niet meenemen. Als het lukt dan sowieso maar 1 dag. Het liefst hadden we de paarden meegenomen voor het kampioenschap, want volgend jaar is in Gut Ising en daarna waarschijnlijk Frankrijk dus wie zal het zeggen wanneer en of het ooit weer zo dichtbij gehouden wordt...
We vonden nog een keer een veulen van Asat belangrijker. We zullen zien hoe dat uitpakt...

En we horen deze week of de dekking gepakt heeft! Duimen dat Muzanna drachtig is!

En een update tussen alle bedrijven door:

[ITP] Gouden Akhal-Teke Manari Nur is 1!

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:06

Oh duimen duimen duimen!
Ik hoop het zo dat het in 1x gelukt is <3
Ben heel benieuwd wat ze er dan van gaan kleien

Moirin

Berichten: 1368
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:19

Ik duim ook dat het in 1x gepakt heeft!

En Muzka alweer een jaar oud :oo Wat gaat dat snel! Knapperd <3

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:54

Kom op Muzanna!!!! Je kan het! Mooie baby maken, ja?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:25

Wordt er vaak met de Teke gekruist? Het lijkt me een zeer nuttig ras om mee te kruisen, al vermoed ik dat dat flink vloeken is :o.

Ik heb al wel begrepen dat kruisingen vaak de kenmerken van de teke behouden qua karakter en uiterlijk.

Wat voor kruisingen zijn er inmiddels? Welke zijn aan en af te raden? En om gelijk maar naar extremen te gaan, is er ooit een fries gekruist met een teke? Dat lijkt mij wel een interessante combi omdat een fries vaak ook heel rastypisch fokt en nogal wat behang heeft.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:33

Ik durf wel een EV te kruisen met een AT :) maar is vast al wel gedaan :)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 23:04

Aftellen naar die datum en goed nieuws over Muzanna! *\o/*
Groot gelijk hoor dat je liever geen risico neemt met de pup. En voor zo'n goede combinatie moet je inderdaad wat over hebben. :P

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 06:57

Ik duim ook mee dat het gelukt is, spannend hè.
Ja lijkt me inderdaad een flinke reis, is ook niet echt naast de deur.
Maar wel gaaf dat je het nog eens hebt gedaan.
En als het maar gezond is is zeker het belangrijkste!

Ja dat is lastig als je net een puppy heb, snap dat je dan niet met je paarden gaat.
Het is ook een flinke onderneming, Karan is kaal en word morgen gekeurd door de nvwa en dan gaan we vrijdag die kant op.
Ben benieuwd, heb er veel zin in!

Xyris:
Ik ben wezen kijken bij een groninger keer akhal-teke.
Was vrij typisch akhal-teke kwa uitstraling, en had ook fijn karakter. Heb er nog wel ergens wat foto's van.