[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MelissaV
Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:04

Zag dat iemand hier vroeg of ik mijn merrie wegbracht, ja dat klopt.
Ik heb hiervoor gekozen omdat zij niet aan huis staat, ik zelf geen ervaring heb en het voor mijn merrie ook het eerste veulen gaat zijn. Daarnaast is de dichtsbijzijnde kliniek/ervaren dierenarts op minimaal 30 minuten en heb ik zelf geen trailer of vrachtwagen. Dus moest er iets mis zijn, is het een hoop stress om uberhaupt vervoer te regelen etc.. Vandaar de keuze haar ergens weg te stallen.

Ik zou de exacte kosten even moeten opzoeken maar uit mijn hoofd is het 350 euro voor de begeleiding (dat is incl geboortemelder op de vulva, veulenenting en ik dacht bloedonderzoek ivm anti-stoffen) en 12 euro stalling per dag zonder veulen en ik geloof 16 euro per dag met veulen. Wie echt oprecht interesse heeft in de exacte kosten kan ik wel even pb doen :)


Caresse07
Berichten: 9386
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:37

Melissa1996 schreef:
@Caresse de bevallingen van mijn toen 19jarige(1ste veulen en 21jr 2de veulen) merrie waren een stuk vlotter en makkelijker als die van de merrie van toen 5jaar (eerste en 9jr 2de).

Leeftijd zegt echt niks wat dat betreft, Dus als de dierenarts vind dat ze echt fit is, moet je ook beetje genieten hoor :o ;)


Dat is wel heel fijn om te lezen :)

Ik geniet ook zeker wel hoor en vertrouw ook echt op mijn DA.

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

LISA_L
Berichten: 147
Geregistreerd: 11-04-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 16:10

Hi, mag ik hier mij ook melden?

Onze merrie is drachtig van haar eerste veulen van For Ferrero. Ze zit vandaag op 207 dagen.

Wij zitten nog te twijfelen om haar naar een kraamstal te brengen of dat wij haar thuis laten bevallen.

Jessicazz
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-09-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 16:40

Ik kom net bij mijn merrie weg, toen ik haar aan het poetsen was zag ik iets geels/hars achtig op haar uier zitten, is dit normaal?? Morgen is ze 300 dagen drachtig :o

Ook beginnen haar banden nu wat slap te worden. Betekent dit dat het veulen al bijna komt, hoop van niet :( het mag van mij nog wel even 4week blijven zitten


[ img ]

Trotse eigenaar van mijn bonte merries Noam & Luna <3

Mer1980
Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 17:25

Dat uier kan nog veeeeeel voller dus denk niet dat het veulen al onderweg is.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Jessicazz
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-09-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:08

Heb de dierenarts even gebeld, er is nog geen veulen onderweg maar begin met melkproductie := :D

Tjaaa geen idee, ons eerste veulen haha

Trotse eigenaar van mijn bonte merries Noam & Luna <3

Mer1980
Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:24

Duurt nog wel even dus ;) Maar bij twijfel altijd even bellen ;)

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Luna2006
Berichten: 3158
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:29

Ik noem dat altijd schoonmaakharsjes. Bibi heeft ze ook. Verder doet ze nog altijd niets op 320 dagen.... 2 lege zakjes heeft ze ja

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse
[KS-MK] Mijn Baby krijgt een baby

xYaartje
Berichten: 1403
Geregistreerd: 25-05-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:53

Troost je Luna. Hier ook nog niks aan uiers, maar goed. Nu moeten wij nog even geduld hebben tot april/mei. Dus vrees dat de uiers hier niet eerder beginnen te vullen dan februari/maart.
Was het maar vast zo ver!

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

Fleuribelle
Berichten: 757
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:55

Jessicazz schreef:
Heb de dierenarts even gebeld, er is nog geen veulen onderweg maar begin met melkproductie := :D

Tjaaa geen idee, ons eerste veulen haha


Dit kan duiden op placentitus. Hoe lang moet je merrie nog?

Fries Maike P. Ster Maiko 373 x Olof 315
Yinthe fan ‘t Boveneind Martzen 521 x Maiko 373
Minente KWPN, Elite Impresario x Jazz x Casanova

Jessicazz
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-09-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:58

Fleuribelle schreef:
Jessicazz schreef:
Heb de dierenarts even gebeld, er is nog geen veulen onderweg maar begin met melkproductie := :D

Tjaaa geen idee, ons eerste veulen haha


Dit kan duiden op placentitus. Hoe lang moet je merrie nog?

Nog 40 dagen

Trotse eigenaar van mijn bonte merries Noam & Luna <3

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:06

Wat viezigheid bij een speen is geen reden tot paniek. Bomvol uier laat inderdaad denken aan placentitus maar deze uier is nog gewoon leeg.
Ik zou je geen zorgen maken Jessica, dierenarts ziet ook duidelijk geen probleem


Jessicazz
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-09-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:10

mooney schreef:
Wat viezigheid bij een speen is geen reden tot paniek. Bomvol uier laat inderdaad denken aan placentitus maar deze uier is nog gewoon leeg.
Ik zou je geen zorgen maken Jessica, dierenarts ziet ook duidelijk geen probleem

Neee daarom vertrouw op de dierenarts :D :D
Stalgenoot heeft er ook kijk op en niks om me zorgen over te maken zeg ze

Trotse eigenaar van mijn bonte merries Noam & Luna <3

Caresse07
Berichten: 9386
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:30

Welkom LISA_L

Gelukkig niks aan de hand Jessica :)

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

Luna2006
Berichten: 3158
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:34

xYaartje schreef:
Troost je Luna. Hier ook nog niks aan uiers, maar goed. Nu moeten wij nog even geduld hebben tot april/mei. Dus vrees dat de uiers hier niet eerder beginnen te vullen dan februari/maart.
Was het maar vast zo ver!



Ze is al 20 dagen veilig dus van mij mag er wel stilaan wat actie komen :+ ze is 6 februari uitgerekend maar dat gaat ze ruim voorbij

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse
[KS-MK] Mijn Baby krijgt een baby

MelissaV
Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:43

Jessica: Gelukkig niks aan de hand :) Vind het zelf ook mega spannend :+

Lisa: Welkom!

Mijn merrie is vandaag precies 9 maanden <3
[ img ]
[ img ]

xYaartje
Berichten: 1403
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:47

En helemaal vergeten, maar welkom Lisa!

Luna, dan mag het inderdaad wel eens komen! Geduld is een schone zaak zeggen ze vaak toch :D ? Hopelijk voor jou draagt ze dan geen jaar hoor!
Hier is nog niks veilig. Dus ik hoop dat ze nog mooi in hun mama's buik blijven zitten tot het wel veilig is. Moet eens ergens uitrekenen hoeveel dagen ze nog moeten vanaf de dekking die ik in ieder geval gezien heb vorig jaar.
Weet iemand een handige site daarvoor?

Jessica, gelukkig niks aan de hand! Ze is er bijna dus nu moet ze het volhouden ook! Ik duim nog even wat harder voor je!

Mooie merrie Melissa <3 ! Nog 2 maanden geduld voor jou!

Eigenaar van Frodo vandaag ook geappt en voorzichtig aan verteld dat Maria verdacht word van dracht (drachtig van Frodo), maar het nog niet volledig hardop durf te zeggen. Verdacht Maria vorig jaar ook van dracht tot de hengstigheid in mei kwam en ze vorig jaar mei werd gedekt, oeps.
Ook voor hem zou het natuurlijk leuk zijn. Veulen is een nakomeling van zijn hengst.

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

Charisma
Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:34

Welkom Lisa!

Luna: Oei, dat zijn nog lege zakjes idd...das nog niet voor dadelijk...helaas :D

Mors certa, hora incerta ... In loving memory of Jim 1985 - 2013, Dutch 2008 - 2016, Jaszkula 1987 - 2018 & Royke 2007 - 2021

_Natasja_
Berichten: 4206
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:34

Sorry even geen grote bijlees post. Y;(
Zal de volgende keer wat meer bijhouden.
Maar heb een tijd opslurpend project op werk.

Update 293 dagen

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Vanaf de voor en zijkant valt het nog wel mee.
Maar vanaf de onderkant. :=

Let niet op het slechte scheerwerk, want dat was een mislukt projectje van november. O:)

Ik zag dat er nog een rondje kleuren gokjes was gedaan. Als iemand kan voorspellen wat hier uit gaat komen zou leuk zijn.
[ img ]
Hengst: Livius
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 821/livius

Moeder Babs: Nicolette
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /nicolette

Vader Babs: Taloubet du Rouet
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... t-du-rouet

Mijn paard blijft gewoon “thuis” (stal van mijn ouders) staan.
We hebben jaarlijks 1 of 2 veulens.
We hebben er nog 2 drachtig staan.

Volgens mij heb ik zo alle vragen die rond zijn gekomen iig even behandeld.

Learning starts at the end of your comfortzone, don’t be afraid to step out of it!

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:44

Livius is heterozygoot zwart en agouti (Ee en Aa) . Jouw merrie is heterozygoot schimmel, weet je toevallig in welke kleur ze is geboren?
Met het gokje dat ze bruin geboren is en met agouti en vosdrager op onbekend kom je uit op:

38.28% - bruin geboren schimmel
38.28% - bruin
6.25% - vos
6.25% - vos geboren schimmel
5.47% - zwart
5.47% - zwart geboren schimmel


Cynthia82
Berichten: 9285
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 14:25

Welkom Lisa :)

Jessicazz, dat zie je vaker op de speentjes zitten. Is heel normaal, niets om je zorgen om te maken.

Hier dag 240! We gaan aftellen vanaf de 100 *\o/* *\o/*

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

xYaartje
Berichten: 1403
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 14:43

Iemand hier ervaring mee? Kan het zijn dat een drachtige merrie door hun buik moeilijk het evenwicht kan houden op drie benen? Sinds deze week wilt Jenny eigenlijk de achterhoeven niet meer optillen. Vandaag was een regelrechte ramp. Sudocreme smeren heb ik ook even gelaten voor wat het is.
Heb Jenny uiteindelijk tussen mijzelf en het hek in moeten zetten.
Ene Hand bij halster om tegen te houden en met andere hand hoef optillen geoefend (lang leve Shetjes waar dat bij kan). Zo ging het goed toen ze eenmaal door had dat ze niet meer alle kanten op kon bewegen.
Zelfs een paar keer streng toe moeten spreken.
Wel rustig gebleven uiteraard, maar gezien ze het normaal gewoon altijd netjes doet en nu niet meer en er overduidelijk moeite mee heeft met optillen vroeg ik mij af of dat door het gewicht van het veulen kan komen?
Met eerdere merries ook nooit dit probleem gehad maar Jenny is behoorlijk koppig wat dat betreft en als zij iets niet wilt wilt ze het ook echt niet zoals nu dus hoeven optillen. Maar wil het niet alleen bij koppigheid zoeken.

Jenny kan gewoon netjes de hoeven optillen. Altijd goed gegaan. Ze heeft ook geen pijn. Dus ik vermoed dat het dan met de dracht te maken heeft?

En nog even voorstellen! Zoë. Zoë is ook drachtig van Bertus, maar halverwege/eind zomer pas uitgerekend. Ook voor Zoë word het haar eerste veulen. Als ze drachtig is.


[ img ]

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

Janinevv
Berichten: 13225
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 17:13

Whoeee de “laatste” 100 dagen. Super !!
Oh Zoë wat een kleintje zo schattig!

Oh wij zitten ook al op 245 dagen :o

[ img ]


Al vind ik haar heel slank vergeleken mijn Welsh A
[ img ]

[o]

NibbitLotus
Berichten: 1651
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 17:36

Jessica: Fijn dat het allemaal goed lijkt, die spanning kan ik mij goed voorstellen. Vind het zelf ook maar al te spannend..

Melissa: Wat glanst je merrie mooi!

Natasja: Die buikfoto’s vind ik altijd zo hilarisch, gigantisch lijkt het. Ga van de week zelf ook even een maken nu ik dit zie haha.

Cynthia: Schiet al mooi op!!

xYaartje: Geen ervaring mee, maar wat een schatje is Zoë!

Janine: Mooie buiken hoor, gaat al de goeie kant op met 240 dagen!

Hier vandaag voor het eerst het veulen gevoeld, kreeg een mooie knal tegen mn hand aan. Heel bijzonder om het veulen gevoeld te hebben, ergens ook wel een fijne bevestiging dat het leeft :)

xYaartje
Berichten: 1403
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 18:58

Janinevv: Wat een knapperds! Idd verschil in beide buiken. Toch leuk hoe elke merrie weer anders draagt.
En dank je! Ja, ze is leuk! Durf trouwens niet te zeggen hoe groot ze is. Jenny is groter. Wel een merrie met een flinke eigen mening. Al zal je dat zo van op de foto niet zeggen, maar als ze het ergens niet mee eens is laat ze het ook wel merken :D .

nibbitlotus: Wat ontzettend gaaf dat je het veulen hebt gevoeld! Altijd zo bijzonder om dat te mogen voelen <3 .
Is niet erg! Kan ook best zijn dat mevrouw gewoon koppig is. Zo wilde ze als jaarling ooit niet van de grote wei naar de kleine wei. Had ze voor de poort gezet, maar no way dat mevrouw er in liep hoor. Eigenaar is moeten komen helpen om ze er in te krijgen want het lukte niet in mijn eentje. Je zag haar echt denken: Zie maar dat je mij er in krijgt.
Jenny is ontzettend lief, werk er echt super graag mee, vind haar ook onwijs leuk en ze heeft mijn hart echt gestolen <3 , maar ohhhh wat kan ze een karakter hebben! Als ze het niet wilt wilt ze het ook echt niet. Zoals vandaag met de achterhoeven. Dus komende tijd eerst maar even werken aan het feit dat ik ze ze weer in alle rust kan optillen. Voor haar ook fijner want wil haar in de laatste fase van dracht ook geen stress geven.
En ontdekken of ze het lastig vind om haar balans te houden door het gewicht van haar veulen of dat mevrouw gewoon koppig is.
Blijft leuk om met Shets te werken. Heerlijk die koppigheid van ze.
En dank je wel! Zoë is ontzettend leuk, maar ook die heeft een flinke eigen mening :D . Dat word nog leuk met de veulens straks _O- .

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, Bertje16, IASCrawler, Lanoca en 12 bezoekers