Nieuw (homozygoot?) bontje verwacht van Ceasar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Nieuw (homozygoot?) bontje verwacht van Ceasar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:50

De kans is best groot hoor, 75%.


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 00:27

Coloured schreef:
Oeps sorry hoor, maar ik kan natuurlijk weer mijn mond niet houden. :D
De kans op een homozygote uit deze combi is 50%. Mits de merrie heterozygoot bont is. Ceasar geeft altijd zijn bontgen door en jouw merrie wel of niet. (50/50)
De kans op een homozygote merrie uit deze combi is dan 25%, de helft van die 50% homzoygoot kans. Het wordt nl. een merrie of een hengst. :)

Buiten dat het een merrie of een hengst is....homozygoot is 75% kans. Er zijn in totaal 4 allelen waarvan 3 bont. 2 bij Ceasar en 1 bij de merrie. Je hebt 25% kans op een gewone bonte, als de merrie het allel zonder tobiano patroon meegeeft.

Jouw vergelijking is hetzelfde als de vraag: je hebt 99 witte ballen en 1 rode, hoe groot is de kans dat je de rode pakt? Jouw antwoord zou zijn 50% want je pakt hem wel of je pakt hem niet.


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Nieuw (homozygoot?) bontje verwacht van Ceasar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:14

Ja klopt, de theoretische kans is 50%. Maar de praktijk is anders. Mijn eigen ervaring is dat deze combi bijna altijd een homozygote geeft. Ik vind die calculator niet kloppen. En jouw berekening dus ook niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:28

Azmay schreef:
janderegelaa schreef:
Ja klopt, de theoretische kans is 50%. Maar de praktijk is anders. Mijn eigen ervaring is dat deze combi bijna altijd een homozygote geeft. Ik vind die calculator niet kloppen. En jouw berekening dus ook niet.

Ik denk niet dat jouw ervaring de wiskunde gaat veranderen :o

Ik volg, mooie combinatie :j

Die calculator is gebaseerd op niks. Als voorbeeld: zou je vroeger gedekt hebben met Samber dan zou je volgens de calculator 50% kans hebben op bont. Maar van Samber is bekend dat hij maar 30% bonte nakomelingen gaf.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Nieuw (homozygoot?) bontje verwacht van Ceasar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:17

Je verteld nu echt een onzin verhaal.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:19

Happy_Hippie schreef:
[ [url=m/eJ1qSA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rcQJb8.jpg]Afbeelding[/url] ]

(de linker) nu 8maanden oud :)
moeder is een barock pinto

wij hebben ook een nakomeling van hem :D
onwijs fijn en lief karakter

Mooi maar ik zou m wel een wormenkuurtje geven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:20

Shae schreef:
Leuke merrie! Maar inderdaad, jemig wat een discussie. Wellicht even terug naar de schoolbanken om dat gemiste biologielesje in te halen.

En dan zul je leren dat je wiskunde niet op zo’n calculator kunt gebruiken. Je kunt ook niet precies uitrekenen hoeveel blaadjes er aan een boom komen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:23

Coloured schreef:
janderegelaa schreef:
Je verteld nu echt een onzin verhaal.


Vraag me oprecht af waarom je van mening bent dat dit een onzin verhaal zou zijn?

Omdat ik vroeger de deur zo ongeveer plat liep bij Vrieling en dit verhaal niet waar is. Was het maar zo.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:37

Happy_Hippie schreef:
Mooi maar ik zou m wel een wormenkuurtje geven.


Toen we haar kochten (26septermber) kwamen we thuis achter dat ze spoelwormen had omdat heel haar mest vol zat... Direct met de DA gebeld mestonderzoek laten doen na de eerste ontworming (5 dagen achterelkaar icm parafiene olie) kwamen er handen vol wormen uit van ca. 20cm, en meer mest als worm, een week lang!.
Heel erg naar om te zien. Nu hebben we 2weken geleden weer mest onderzoek laten doen ze zagen nog een heel klein beetje, direct weer ontwormt en parafiene olie erbij. Volgens de DA kan het nog een half jaar duren eerdat alles hersteld is. Over paar weken weer een mestonderzoek en hopen dat alles eruit is.

kortom dit hebben we al gedaan ;)[/quote]
Wow....

Heb je haar ook ontwormd op bloedworm? Die zie je vaak niet in de mest namelijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:37

Silly1972 schreef:
Ja dat kan, maar het kan alleen als beide ouders bont zijn en dan nog zal je moeten testen.
Zover ik begreep, zijn paarden zonder die vlekjes (hoeft er zelfs maar 1 te zijn) niet homozygoot, maar paarden met die vlekjes zijn niet per definitie altijd homozygoot.

Vlekjes hoeft niet persé. Althans, als ze 2 bonte ouders heeft zou ik altijd testen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Emj_23, Gigixponys, idylle, karinmanon, Kashmino, Nanu, PerleB, WildDreams, YvonneV en 55 bezoekers