hoe zit dat met paardennamen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-01 15:05

Bij het KWPN moet het veulen een naam krijgen die begint met een letter die dat jaar is aangewezen (alfabetisch).
De Groningers krijgen de eerste letter van hun pappie.
Maar hoe zit dat met de rest. Volgens mij (heb heel wat afstammingen en papieren bekeken) hebben arabiertjes de eerste letter van mams. Is dat zo? En hoe zit dat met andere rassen? Misschien een beetje een rare vraag maar dat vroeg ik me laatst af (jaja, je moet wat als je nie tmeer naar school gaat). Dus iemand????

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 15:12

fjorden gaat ook op jaar nu de W (dus wayorna van leorna) NRPS hengstjes moeten met dezelfde naam beginnen als de vader. dat geldt ook voor haflingers. shetten hebben ook een speciaal jaar dacht ik zit nu in de R en meer weet ik er niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 16:11

Verschilt per stamboek. Veel Duitse stamboeken nemen de eerste letter van paps als beginletter. Bij de NRPSers is het de hengsten met de beginletter van pa, en de merries vrij. De Trakehners beginnen met de eerste letter van de naam van de moeder.
Voor de sport is het helemaal vrij eigenlijk, al isiedereen zo aan het WPN gewend dat ik ze meestal een sportnaam met die letter geef, voorkomt vragen.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 19:42

In België is het zo:
bij het BWP en sBs krijgen ze een naam volgens geboortejaar, zoals bij KWPN.
bij het Brabants Trekpaard mag de naam vrij gekozen worden, daar zijn geen regels voor.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 20:28

Ja shetlanders zitten nu bij de R, dat klopt
iemand nog suggesties voor namen me de r?

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 19:41

de friesen hebben dit jaar, d, e en f. friezen hebben altijd 3 letters waar het mee mag beginnen, veel makkelijker Haha!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 20:48

Ik d8 dat Friezen ook een Nederlandse naam moeten hebben?

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 21:33

bij Welsh (okeej,niet echt paarden,maar goed) krijgen ze bij het stamboek ook een bepaalde letter toegewezen, bij de Welsh Pony en cob Vereniging en in Engeland begint de naam met de eerste letter van de naam van mams. Bij Zangersheide is het btw ook met de letter van de vader, weet toch iets over paarden Haha!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 22:03

ehh even corrigeren margje

Voor wat betreft de naamgeving: Welsh pony's krijgen doorgaans een naam
beginnend met de zelfde letter als de naam van de moeder ! Een verplichting
is het niet natuurlijk.

Verder begint de naam met de stalnaam. Barley heet eigenlijk. trefaes barley Queen en is gefokt op de trefaes stud. Julius heette Emickohoven's Julius en was gefokt op stal emmickhoven

Je mag dus ook geen stalnamen van een ander gebruiken. In het verleden zijn hier nogal wat fouten mee begaan, zo zijn namen als Fayre Sean en Revel Fayre Prime
gekomen. Je kunt je pony dus bijvoorbeeld niet "Trefaes" noemen of zo.

Overigens zijn er nog wel andere systemen dan gewoon de eerste letter van de moeder
geven. Bijvoorbeeld bij de Dyrin, Boreas en de latere Coed Coch, werd het
zgn KWPN systeem gebruikt: dat wil zeggen dat alle veulentje die in het
zelfde jaar geboren zijn eenzelfde voorletter kregen (Bijvoorbeeld Coed Coch
Barrog & Coed Coch Brodor zijn allebei in 1971 geboren, maar dan weer niet
Coed Coch Berwynfa)

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 22:30

friezen horen eigenlijk frieze namen te hebben, omdat daar lang niet zo veel van te bedenken zijn en daarom zijn er 3 letter's per jaar.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 22:39

Ik weet eigenlijk niet hoe het gaat bij connemara's Scheve mond\ Bij ons staat trouwens (sorry heel off-topic) hieke Emmickhoven's JUPITER op stal Lovers Lovers Lovers Die's echt moooooi.. Lovers Lovers Lovers

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 09:54

nog ter aanvulling op heike.je mag je pony alleen met een stalnaam ervoor inschrijven als jij je stalnaam geregistreerd hebt bij het welshstamboek.dus niet zelf een naam verzinnen en that's it.je betaalt namelijk ook voor de registratiekosten en vervolgens kan niet een andere stal met dezelfde naam komen omdat die dan al geregistreerd is.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 16:17

Heike:oh...als ik iets zeg over stamboek, weet ik het meestal niet zeker(over de WPCV wel hoor!!!!! Haha! ) Heb namelijk meer met WPCV te maken..Stalnaam wist ik natuurlijk wel, alleen was het ff vergeten te zeggen..

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 21:44

Heike,

ja, klopt wel. Duidelijk is wel dat je je pony wel een "stalnaam" mag geven zonder deze te registreren, mits niemand anders de naam heeft geregistreerd. Het risico als je je stalnaam niet registreert, is dat iemand anders hem registreert en je dan je eigen naam niet meer kan gebruiken. Er zijn nog steeds wat internationale problemen.. Het NWPCS en WPCV controleren namelijk wel wat de WPCS (in Wales) heeft als stalnamen, maar daarbuiten wordt niet veel gekeken. Zo zijn er meer dan een Shamrock en meer dan een Moorland.. Amerikanen maakten er vroeger een potje van, er zijn daar veel Criban ponies geboren, wat nergens op slaat, want die konden alleen in Wales geboren worden.. Ook Duitsers waren er goed in. Je gaf zelf al een paar ongelukkige voorbeelden aan uit Nederland..

Overigens was Coed Coch de eerste stoeterij die de eerste letter van de ponies naar de moeder noemde. Vandaar uitdrukkingen als de "P" lijn en de "S" lijn en de "A" lijn. Toen Daisy Brodrick overleed en de Lt. Colonel Williams-Wynn Coed Coch overnam, bedacht hij dat ze eigenlijk geen P en S namen meer hadden, dus werd overgestapt naar een erg onderzichtig systeem waarbij ieder jaar een nieuwe letter werd gebruikt. Ik sprak onlangs nog met een van de grooms van Coed Coch en hij snapt ook nog steeds de regel niet.

Later hebben alle ander fokkers het originele systeem van Mejuffrouw Brodrick overgenomen, incluis wij bij Sumrin. We hebben natuurlijk al wel heel veel ponies met een "T" gehad. Uitzonderingen daarop waren Sumrin Bluebell, Sumrin Milky Way, en Sumrin Winnetou (en in mindere mate Sumrin Fiddle Tune en Sumrin T's Erica)

Joost
http://www.sumrin.com