tinker vroegrijp?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Aedan
Berichten: 347
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: west-vlaamse platteland

tinker vroegrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-08 16:24

zijn tinkers vroeger rijp dan andere paardenrassen?
of hangt dit ook van paard tot paard af?

Ik zit namelijk met volgende situatie.
Enkele maanden geleden ben ik van Antwerpen naar West-Vlaanderen verhuist.
Ik heb Mona (nu 15 maanden oud) tijdelijk in Antwerpen laten staan omdat ik minstens een even goede weide voor haar wou vinden en haar dus niet overhaast wou verhuizen.
Nu heb ik eindelijk een weide gevonden waar ze 24/24 buiten zou kunnen staan met inloopstal.
Ideaal dus...
.. maar, haar weide-genootje is een 3 jarige shetlanderhengst die deze week gecastreerd wordt.
Zou ik Mona in september al bij hem kunnen plaatsen? Of zou ik daar beter nog even mee wachten?

Wanneer Mona nu bij de paarden naast haar in de weide komt vertoont zij al gedrag dat lijkt op hengtigheid. Ze heft haar staart op en plast in kleine beetjes. Dit gedrag vertoont zij al lange tijd. zelfs nog voor ze 1 jaar was. Het lijkt mij dat dit niet echt om hengtigheid kan gaan en dat dit meer een teken van onderdanigheid is.
De ruin waar ze bij staat laat ook niets merken naar haar toe, terwijl hij anders in contact met merries de eerste is om mister-macho uit te hangen :-)

Aedan, mijn vriend, mijn held, mijn maatje! <Slaap zacht mijn vriend!> ~°14/01/2008°~
En eindigde het sprookje...
Trotse eigenaar van een gewéldige merrie jaarling --> Mona Mórann


annelot
Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Opperdoes

Re: tinker vroegrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:47

Merries kunnen al met een jaar hengstig zijn en sommige ook vruchtbaar. Het is ook al eens voorgekomen dat veulens van een jaar drachtig werden van een jaarling hengst die er te lang bijgelopen heeft.
En de garantie dat een shet niet bij een tinker kan qua dekken is er ook niet, want waar een wil is is een weg :D

Trotse eigenaar van Buck en Driekus.
R.I.P. Ryon 01/01/1998 - 27/05/2015

koetjeboe
Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: tinker vroegrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:57

Eind september kan volgens mij wel. Begin september zou ik niet doen. Bel anders je DA even die weet dat soort dingen beter

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: tinker vroegrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:57

je kunt het beste 6-8 weken aanhouden. Geloof me, als ze willen gaan ze desnoods erbij liggen.

Caye
Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re: tinker vroegrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:38

kimmy1985 schreef:
Eind september kan volgens mij wel. Begin september zou ik niet doen. Bel anders je DA even die weet dat soort dingen beter

wat scheelt die 4 weken dan?? :)

Anoniem

Re: tinker vroegrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:45

Dat scheelt in vruchtbaarheid van de hengst. Na een aantal weken zijn ze niet meer vruchtbaar.

Caye
Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re: tinker vroegrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:49

ja dat snap ik. ;) maar las het verkeerd sorry

DianneM
Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: tinker vroegrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:18

ik zou het risico niet nemen en wachten met daar neerzetten, echt tot op zijn minst 6 weken nadat de hengst is gecastreerd ;)

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

snowdon
Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: tinker vroegrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:17

Ik zou ook even wachten... maar kan de wei niet tijdelijk in 2en gesplitst? Dan kunnen ze elkaar wel zien en horen...

Kytha
Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: tinker vroegrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:44

Grainey toonde als jaarling ook al supergoed hengstig met een 5 maanden oud hengstje erbij :=
zou het risico dus persoonlijk ook niet nemen

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

koetjeboe
Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: tinker vroegrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:05

Caye schreef:
kimmy1985 schreef:
Eind september kan volgens mij wel. Begin september zou ik niet doen. Bel anders je DA even die weet dat soort dingen beter

wat scheelt die 4 weken dan?? :)


ze zeggen altijd 4 tot 6 weken kan een net geruinde hengst hengst nog dekken begin september zit je op 2,5 week eind september zit je op een goede 6 weken moet kunnen zeg ik dan.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

hermes
Berichten: 242
Geregistreerd: 13-07-06

Re: tinker vroegrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:22

Onze ruin is op 3-jarige leeftijd gecastreerd. Onze dierenarts gaf aan dat je in ieder geval een termijn van zes weken in acht moet nemen voordat je een gecastreerd paard bij een merrie zet. Dekken blijven sommige ruinen overigens wel doen maar dan gelukkig zonder resultaat :D

www.gilcalad.nl

Durf buiten de lijntjes te kleuren!

Tinkermuts
Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: tinker vroegrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 06:32

wat jou jaarling vertoont is echt wel hengst6igheid denk ik hoor, dus iik ga mee met bovenstaande adviezen.
mijn jaarling werd ook op 11 maanden al voor het eerst hengstig (van dr eigen vader getver :D )

Aedan
Berichten: 347
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: west-vlaamse platteland

Re: tinker vroegrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-08 11:09

Ok,bedankt voor de adviezen.
Ik ga ze er pas na 6 weken bij zetten.
Hoe graag ik ook een veulen van Mona wil, 15 maanden is me toch echt te jong :-).
( en dan liever een ics henst dan een iel shetlander ding :-))

Aedan, mijn vriend, mijn held, mijn maatje! <Slaap zacht mijn vriend!> ~°14/01/2008°~
En eindigde het sprookje...
Trotse eigenaar van een gewéldige merrie jaarling --> Mona Mórann


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 108 bezoekers