Verschil tussen lijnteelt/inteelt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Verschil tussen lijnteelt/inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 22:56

Ik vroeg me af waar de grens ligt tussen inteelt en lijnteelt.
Ik snap dat vader x dochter, volle broer x volle zus etc. onder inteelt valt. Maar als je twee ponies kruist, waarbij verder in de lijn gemeenschappelijke voorouders zitten, is het lijnteelt.
Maar waar ligt de grens?
Ik heb bv. een merrie en een hengst (Welshjes) waarvan resp. de vader en de moeder ervan broer en zus zijn. Zou ik deze kruizen, is het dan inteelt of lijnteelt? Ponies zijn dus neef en nicht.
Bij de Welsh ponies is vaak met veel succes zowel inteelt als lijnteelt toegepast.
Bij 1 van mijn hengsten komt in de 4e generatie 3 keer dezelfde hengst voor. Dat is lijnteelt.
Vanaf welke generatie spreek je over inteelt?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Verschil tussen lijnteelt/inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:39

Hoi Melanie,

wetenschappelijk gezien bestaat lijnteelt niet, heb ik me ooit laten uitleggen. Maar goed. halfbroer/halfzus is voor mijn gevoel nog steeds inteelt. Neef en nicht ook wel. De winnaar bij de driejarige A hengsten dit jaar was ook een combinatie van neef en nicht.

Kijk goed naar de goede en sterke punten van de ponies. Je wil de sterke punten versteken, niet de zwakke.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Re: Verschil tussen lijnteelt/inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:24

joostvangestel schreef:
Hoi Melanie,

wetenschappelijk gezien bestaat lijnteelt niet, heb ik me ooit laten uitleggen.


Lijnteelt is dan waarschijnlijk ingevoerd omdat het wat vriendelijker klinkt dan inteelt ? Want inderdaad, lijnteelt is gewoon hetzelfde als inteelt.

In het Welsh Magazine van november 2004 staat een interessant artikel over inteelt. Indien je deze niet hebt, wil ik wel proberen het voor je in te scannen ?

Marijkeeee
Berichten: 6287
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:20

lijninteelt is bijvoorbeeld op een lijn de zelfde vader, dat is weer iets anders dan gewone inteelt want dan is de moeder lijn ook inteelt.
tenminsten zo bekijk ik het.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Verschil tussen lijnteelt/inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:36

Westernfreak schreef:
In het Welsh Magazine van november 2004 staat een interessant artikel over inteelt. Indien je deze niet hebt, wil ik wel proberen het voor je in te scannen ?


Is dat die van het WPCV? Die heb ik wel ergens.Zal ff zoeken.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Re: Verschil tussen lijnteelt/inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:56

Melanie5 schreef:
Westernfreak schreef:
In het Welsh Magazine van november 2004 staat een interessant artikel over inteelt. Indien je deze niet hebt, wil ik wel proberen het voor je in te scannen ?


Is dat die van het WPCV? Die heb ik wel ergens.Zal ff zoeken.


Misschien dat daar ook wel wat ingestaan heeft over inteelt, maar ik bedoel het magazine van het NWPCS. Die bladerde ik toevallig deze morgen door!

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:57

even een wilde gok van mijn kant:
Lijnteelt: zelfde paard uit moeder óf vader lijn gebruiken
Inteelt: zelfde paard uit beide lijnen gebruiken

bouwens

Berichten: 132
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Verschil tussen lijnteelt/inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 00:58

In de paardenfokkerij praat men vaak over lijnenteelt, als men het over inteelt heeft, het zij zo.
Vaak bedoelt men dat de beide ouders, een of meerdere gemeenschappelijke voorouders hebben. (inteelt dus)

Inteelt kan als voordeel hebben dat het fokdier fokzuiverder wordt. (De goede, maar ook de slechte eigenschappen worden versterkt)

Het nadeel van inteelt is dat de variatie afneemt (of binnen het dier zelf, omdat het fokzuiverder wordt; dan wel binnen de gehele populatie). Met name bij een prestatie gerichte fokkerij is dit op termijn erg nadelig. De genetische spreiding wordt kleiner, en daardoor is de genetische vooruitgang, die men met fokkerij voor ogen heeft kleiner. (Met andere woorden je verliest het op termijn van ander stamboeken)

Het volgende is niet van belang voor paardenfokkers, maar toch even een uitleg waar het begrip lijnenteelt m.i. vandaan komt
Het begrip lijnenteelt komt uit andere fokkerijen, waar deze zeer vaak worden togepast.
In het kort komt het er op neer dat men een aantal dieren fokzuiver maakt door beperkte inteelt. Dit noemt men dan niet een ras, maar een foklijn . Zo maakt men meerdere maar verschillende foklijnen bv lijn A en lijn B etc. Voor het zogenaamde eindprodukt maakt men dan een kruising tussen 2 (of meerdere) lijnen. Eindprodukt wordt bv A x B of AB x CD, of AB x CA .......

Lijnenteelt wordt o.a. toegepast in de commerciële pluimvee en varkensfokkerij. De zuivere lijnen zijn niet het doel, maar een middel om een gekruist eindproduct te maken, een kruising tussen 2 of meerdere lijnen.
Lijnenteelt is een vorm van beredeneerde en gecontroleerde inteelt, waarbij steeds duidelijk is welke graad van verwantschap de dieren hebben.
Bij lijnenteelt maak je binnen een ras een of meerdere lijnen. Een lijn is een groep dieren die dezelfde erfelijke eigenschappen bezitten. Dit vergt meerdere generaties van uitselecteren. Via lijnenteelt komt men dus tot een groep dieren met eenvormige erfelijke eigenschappen. De kunst is om de inteelt binnen de lijnen toch zo klein mogelijk te houden, anders gaat dit ten koste van de mogelijke foktechnische vooruitgang. Uiteraard wordt de lijn in stand gehouden door onderlinge kruisingen binnen de lijn. Een lijn is dus een aan elkaar verwante groep dieren.

Junooo
Berichten: 28
Geregistreerd: 12-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:14

Marijkeeee schreef:
lijninteelt is bijvoorbeeld op een lijn de zelfde vader, dat is weer iets anders dan gewone inteelt want dan is de moeder lijn ook inteelt.
tenminsten zo bekijk ik het.


Lijnenteelt op een merriestam kan ook hoor...

Volgens mij zijn de twee net hetzelfde.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Verschil tussen lijnteelt/inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:36

bouwens schreef:
In de paardenfokkerij praat men vaak over lijnenteelt, als men het over inteelt heeft, het zij zo.
Vaak bedoelt men dat de beide ouders, een of meerdere gemeenschappelijke voorouders hebben. (inteelt dus)

Inteelt kan als voordeel hebben dat het fokdier fokzuiverder wordt. (De goede, maar ook de slechte eigenschappen worden versterkt)

Het nadeel van inteelt is dat de variatie afneemt (of binnen het dier zelf, omdat het fokzuiverder wordt; dan wel binnen de gehele populatie). Met name bij een prestatie gerichte fokkerij is dit op termijn erg nadelig. De genetische spreiding wordt kleiner, en daardoor is de genetische vooruitgang, die men met fokkerij voor ogen heeft kleiner. (Met andere woorden je verliest het op termijn van ander stamboeken)


Of juist niet.... juist door inteelt/lijnenteelt, krijg je een vaste erfmassa en is het mogelijk juist door die inteelt/lijnenteelt minder gewenste eigenschappen te isoleren en itt een de ene keer die hengst en de andere keer die hengst op de merrie (en haar dochter(s) ) krijg je een 'losse' erfmassa waarbij het gokken zal worden wat die 'paring' zal gaan tonen.
MI is juist door die inteelt/lijnenteelt het zo dat je generaties later nog die gewenste eigenschappen terug ziet.
inteelt is voor mij directe verwantschap, lijnenteelt ligt voor mij die verwantschap wat verder weg en geef ik de voorkeur (probeer ik tenminste) aan het moederlijn principe waarbij de lijnen van het moederdier het belangrijkste zijn. (maar dat is mijn bescheiden mening en kijk op de fokkerij)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Verschil tussen lijnteelt/inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:59


Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: Verschil tussen lijnteelt/inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:03

Tja, warum nicht?