Chippen en paspoort aanvragen, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KimD
Berichten: 20396
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Chippen en paspoort aanvragen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-19 20:15

Ik heb twee pony's, één is netjes gechipt en in het bezit van een paspoort en één is me een heel aantal jaar overhandigd omdat ze hem niet meer wilde.

Toendertijd was ik nog jong en onhandig, en had ik geen flauw benul over zulk soort dingen.

Nu wordt het tijd om alles op orde te brengen, want ze moeten gechipt zijn en een paspoort hebben om te kunnen worden ingeslapen / geslacht, toch? Ze worden hoe dan ook niet geslacht voor consumptie, ze zouden alleen geschoten en afgevoerd worden. Of ingeslapen en afgevoerd.

Maar voor beide heb ik begrepen dat er een chip & paspoort moet zijn. Logisch, alleen is het nooit nodig geweest.

Moet ik de chip regelen via de DA, of gelijk aanvragen via het stamboek? Ik begreep van een kennis dat het bij ieder willekeurig stamboek kan worden aangevraagd, scheelt dat nog in kosten dan? Of maakt het verder niks uit?


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


JorisDy
Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Chippen en paspoort aanvragen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 20:16

Dierenarts kan dit allemaal voor je regelen :). Die komt om te chippen en dan kan hij/zij een formulier voor je invullen. Deze stuur je dan naar het stamboek en je krijgt een paspoort :).

Enjoy the little things in life.

KimD
Berichten: 20396
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Chippen en paspoort aanvragen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-19 20:17

Ik begreep dat er ook stamboeken zijn die zowel de chip(per) als het paspoort regelen?


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

corinadrenth
Berichten: 1854
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Chippen en paspoort aanvragen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 21:01

Ihw stamboek kan dat regelen

Dreamer stables fokkerij zwaar warmbloed en frederiksborger
kraamstal / merriebegeleiding

XxDiandraxX
Berichten: 3989
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Chippen en paspoort aanvragen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 21:09

Bij mijn shets kwam de dierenarts chippen en die heeft zelf alles doorgestuurd, ik kreeg de rekening thuis, betaald en paspoort werd thuis gestuurd.

Overigens is er hier bij inslapen en afvoeren nog nooit naar een chip of paspoort gevraagd, als je ze laat schieten doen ze dat denk ik wel.

Maldu(v. Lyckangs Tempo X Sonja v. Jarbo)
Reesa (Lavi X Sitske van den Bosdries v. Almglimt)
Yuna van de Vossenberg (v. Gamleskolens Thule X Maldu)

tamary
Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Chippen en paspoort aanvragen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 21:21

Rendac vraagt niet om chip of bij ander vee om oormerken, zij zijn enkel kadaverdienst, identificatie is voor hen niet relevant.
Je hoeft je pony niet te chippen en paspoort te regelen om haar thuis te laten euthanaseren. Schieten door slager op slachthuis is een ander verhaal, voor consumptie mag ze niet en veel slagers zullen zulke dieren liever niet accepteren ivm tijd zonder opbrengst (ook al betaal je voor schieten en afvoer). Daarnaast is het zonder acute medische reden niet toegestaan om een paard te vervoeren zonder paspoort er bij (of die nu thuis ligt of er geheel niet is).

Je hoeft deze pony niet te pesten met chip om haar netjes te kunnen laten inslapen thuis door je DA.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

KimD
Berichten: 20396
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 08:10

tamary schreef:
Rendac vraagt niet om chip of bij ander vee om oormerken, zij zijn enkel kadaverdienst, identificatie is voor hen niet relevant.
Je hoeft je pony niet te chippen en paspoort te regelen om haar thuis te laten euthanaseren. Schieten door slager op slachthuis is een ander verhaal, voor consumptie mag ze niet en veel slagers zullen zulke dieren liever niet accepteren ivm tijd zonder opbrengst (ook al betaal je voor schieten en afvoer). Daarnaast is het zonder acute medische reden niet toegestaan om een paard te vervoeren zonder paspoort er bij (of die nu thuis ligt of er geheel niet is).

Je hoeft deze pony niet te pesten met chip om haar netjes te kunnen laten inslapen thuis door je DA.


Zoals gezegd worden ze sowieso niet geslacht voor consumptie of eigen gebruik. Dan enkel geschoten en afgevoerd. Dit zou door mijn schoonvader gebeuren.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20396
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Chippen en paspoort aanvragen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 10:52

Ik heb inmiddels mijn DA een mailtje gestuurd, zij zal me wel goed kunnen adviseren verder. :)


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: thequeensmum en 59 bezoekers