Hoelang blijft sperma goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Avany
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 16:57

Popstra schreef:
jackyline schreef:
Wat is de kans?
Mijn merrie is zaterdag geinsemineerd met verkeerde hengst. Maandagochtend gescant en was ei nog niet gesprongen en is ze smiddags geinsemineerde met de gekozen hengst.

Wie gaat er nu insemineren als er nog niet geovuleerd is???
Verkeerde hengst ook nog!! Raar verhaal


Lijkt me toch niet zo heel raar? Bij mensen moet je toch ook gemeenschap hebben vóór ovulatie? Sperma kan een tijdje overleven in de baarmoeder. Als het ei al gesprongen is, is er een risico dat het ei al verdwenen is nog voordat het sperma aankomt op plaats van bestemming.


Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 17:03

Alleen met diepvries insemineer je zo kort mogelijk óp of net ná ovulatie. In alle andere gevallen insemineer of dek je voor ovulatie. Een ei kan alleen bevrucht worden in de eileider. Als de spermacellen al op de loer liggen in die eileider (maw, als die al een dag van te voren zijn losgelaten) en het ei springt dan pas, dan is de kans het grootst dat ze elkaar ook daadwerkelijk tegenkomen.
Bij diepvries wil je dat het ei al aan de andere kant van de eileider is (uitgang B, voor baarmoeder), omdat diepvriessperma gewoon niet zo heel lang heeft. Dat is dood voordat het aangekomen is bij uitgang 'O' (voor ovarium)

jackyline
Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 17:20

Popstra schreef:
jackyline schreef:
Wat is de kans?
Mijn merrie is zaterdag geinsemineerd met verkeerde hengst. Maandagochtend gescant en was ei nog niet gesprongen en is ze smiddags geinsemineerde met de gekozen hengst.

Wie gaat er nu insemineren als er nog niet geovuleerd is???
Verkeerde hengst ook nog!! Raar verhaal

Volgens mij wordt er bijna altijd vlak voor t springen......gesprongen of geinsemineerd. Anders ben je te laat.

een paard! een paard! mijn koninkrijk voor een paard
Een bit is zo scherp en hard als de hand van de ruiter
Als je naar het verleden kijkt, sta je met je rug naar de toekomst

Muronia
Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hoelang blijft sperma goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 17:21

Dat klopt hoor. Alleen bij diepvries is het op of net na de eisprong.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

jackyline
Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 17:26

Babootje schreef:
jackyline schreef:
Wat is de kans?
Mijn merrie is zaterdag geinsemineerd met verkeerde hengst. Maandagochtend gescant en was ei nog niet gesprongen en is ze smiddags geinsemineerde met de gekozen hengst.


Ik denk dat je rustig kunt gaan slapen. Dit komt wel goed.

Rustig slapen doe ik wel gelukkig. Maar de meningen zijn verdeeld over hoelang dat verkeerde sperma blijft leven en de kans op "verkeerd" veulen aanwezig zou zijn.
Ik las hier dus dat dat zes dagen kan zijn. Ik dacht ook altijd maar dag of twee en dat je daarom om de dag laat springen of insemineerd. Het belangrijkste voor mij is een gezond levend veulen wie de vader ook is. Want het is dus echt een heel ander paard. Ben zo benieuwd wie de wedstrijd zal winnen.
Gaan t zien eerst maar de 18 dagen scan afwachten.

een paard! een paard! mijn koninkrijk voor een paard
Een bit is zo scherp en hard als de hand van de ruiter
Als je naar het verleden kijkt, sta je met je rug naar de toekomst

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoelang blijft sperma goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 19:45

Er zijn altijd uitschieters. Het meeste sperma blijft zo'n 2 dagen goed, om de kans op dracht te verhogen als er nog geen ovulatie is geweest, kan je dan nog een keer insemineren om te zorgen voor weer goede kwaliteit sperma. Dat betekent echter niet dat er helemaal geen levend sperma meer aanwezig is.

De kans is dus groter dat de nieuwe hengst heeft bevrucht bij een eventuele dracht, maar je kunt niet uitsluiten dat er geen levend sperma meer van de andere hengst was.

jackyline
Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Re: Hoelang blijft sperma goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 21:29

Als ik t bekijk kan t van beide zijn. Over 18 dagen scan op dracht. En zoja dan kom ik er over elf mnd op terug wat t geworden is.

een paard! een paard! mijn koninkrijk voor een paard
Een bit is zo scherp en hard als de hand van de ruiter
Als je naar het verleden kijkt, sta je met je rug naar de toekomst

jackyline
Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Re: Hoelang blijft sperma goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 09:17

Ze hebben net nog gescant of ei gesprongen is. Was t niet dus problem opgelost

een paard! een paard! mijn koninkrijk voor een paard
Een bit is zo scherp en hard als de hand van de ruiter
Als je naar het verleden kijkt, sta je met je rug naar de toekomst


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers