Hoelang blijft sperma goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kirsten1
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: limburg

Hoelang blijft sperma goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 18:06

Hoi,
ik ben donderdagmorgen bij de Hengstenboer langsgeweest om spema te halen voor mijn Merrie. Het sperma was woensdag afgenomen. De DA heeft het donderdagmiddag ingebracht. Ik vraag me nu af hoelang het sperma vruchtbaar blijft. Vijdagavond was het eitje dat klaar zat weg. Als het sperma slechts 48 u goed blijft dan is het mogelijk dat er geen bevruchting plaatsvond. Daarom vraag ik me af, hoelang blijft het sperma goed?
Groetjes, Jo


ceasario
Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 18:11

Ligt aan de hengst.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

La_Vie
Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 18:16

Maximaal 48 uur

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Dimple
Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 18:17

Haffie_Lady schreef:
Maximaal 48 uur


Precies!!

En hoezo 'ligt aan de hengst'?? Dat snap ik niet. Heeft de 1 een langere houdbaarheidsdatum dan de ander?
Net zoals wanneer je melk bij de AK koop langer houdbaar is dan die van de Edah?? :?

Op zoek naar de zon!!!

ceasario
Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 18:25

Dimple schreef:
[En hoezo 'ligt aan de hengst'?? Dat snap ik niet. Heeft de 1 een langere houdbaarheidsdatum dan de ander?
[/quote]


Zo is dat .
Dus weer wat geleerd. :D

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

jeanke
Berichten: 389
Geregistreerd: 14-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 18:29

Mag normaal geen probleem zijn : het sperma blijft gekoeld inderdaad max 48 u goed. Maar als het sperma in de baarmoeder gebracht wordt kan het tot max 6 dagen overleven (meestal wordt er om de andere dag geinsemineerd bij een hengstige merrie waar er geen diergeneeskundige controle is). Het sperma wordt namelijk vastgehouden op een speciale plaats aan de overgang baarmoeder eileider waar het blijft zitten tot de eicel ovuleert.
En inderdaad er bestaat verschil bevruchtingscapaciteit naargelang de hengst: ene hengst is super vruchtbaar en bij een andere is de capaciteit maar zozo; heeft te maken met het aantal beweeglijke spermatozoa , het aantal afwijkende, ...

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:54

Dit verhaal geldt wel alleen voor verdund sperma, puur natuur leeft het buiten de merrie, minder dan 15 min

jeanke
Berichten: 389
Geregistreerd: 14-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:12

Ik dacht dat het vanzelfsprekend was dat er hier over verdund sperma werd gepraat. Buiten diepvries gebruiken ze nauwelijks iets anders bij Ki: alleen de uitzonderlijke gevallen waar het sperma na afname direct wordt in gebracht in de merrie , dit is dan enkel om dekbesmettingen te vermijden.

jackyline
Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:43

Wat is de kans?
Mijn merrie is zaterdag geinsemineerd met verkeerde hengst. Maandagochtend gescant en was ei nog niet gesprongen en is ze smiddags geinsemineerde met de gekozen hengst.

een paard! een paard! mijn koninkrijk voor een paard
Een bit is zo scherp en hard als de hand van de ruiter
Als je naar het verleden kijkt, sta je met je rug naar de toekomst

Captain
Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hoelang blijft sperma goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:48

Wat is de kans dat iemand een topic van 19 jaar geleden omhoog haalt?

c_alsemgeest
Berichten: 20566
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hoelang blijft sperma goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 15:04

gezien de reactie hierboven, 100%

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

jackyline
Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 15:07

Captain schreef:
Wat is de kans dat iemand een topic van 19 jaar geleden omhoog haalt?

Waarom nieuwe starten kunnen t beter beetje bij elkaar houden


Dierenarts acht de kans klein. Blijft dus afwachten.
Vroeg me af of mensen daar ervaring mee hebben. Op de een of andere manier.
Dus katten hoeft niet

een paard! een paard! mijn koninkrijk voor een paard
Een bit is zo scherp en hard als de hand van de ruiter
Als je naar het verleden kijkt, sta je met je rug naar de toekomst

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 15:50

Captain schreef:
Wat is de kans dat iemand een topic van 19 jaar geleden omhoog haalt?

Gezelligste thuis zeker...

Jackyline
Als het ei nog niet gesprongen was denk ik niet dat ie bevrucht was. Wellicht kunnen bokker Quir of Muronia hier beter antwoord opgeven. Die hebben er veel verstand van!

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Ibbel
Berichten: 48931
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 15:54

jackyline schreef:
Wat is de kans?
Mijn merrie is zaterdag geinsemineerd met verkeerde hengst. Maandagochtend gescant en was ei nog niet gesprongen en is ze smiddags geinsemineerde met de gekozen hengst.


Vers sperma blijft tot 72 uur leven, vrouwelijk sperma iets langer dan mannelijk sperma.
Als het ei maandag alsnog is gesprongen, is dat kans best aanwezig dat het verkeerde sperma nog leeft én al lag te wachten op het ei, terwijl het nieuwe sperma nog aan de zwemtocht moest beginnen.

Babootje
Berichten: 26018
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 15:59

Captain schreef:
Wat is de kans dat iemand een topic van 19 jaar geleden omhoog haalt?


Vond m wel heel grappig.

Babootje
Berichten: 26018
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 16:00

jackyline schreef:
Wat is de kans?
Mijn merrie is zaterdag geinsemineerd met verkeerde hengst. Maandagochtend gescant en was ei nog niet gesprongen en is ze smiddags geinsemineerde met de gekozen hengst.


Ik denk dat je rustig kunt gaan slapen. Dit komt wel goed.

Evelyne79
Berichten: 3984
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 16:17

Ibbel schreef:
vrouwelijk sperma

:?
Volgens mij had ik toch beter moeten opletten met biologie, vrouwelijk sperma???
Verklaar u nader alsjeblieft :o

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

Ibbel
Berichten: 48931
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 16:20

Evelyne79 schreef:
Ibbel schreef:
vrouwelijk sperma

:?
Volgens mij had ik toch beter moeten opletten met biologie, vrouwelijk sperma???
Verklaar u nader alsjeblieft :o


Sperma met het X chromosoom, waar dus merries uit komen.
Mannen bepalen het geslacht van het kind, je hebt dus mannelijk (Y) en vrouwelijk sperma (X)
Kan er ook niets aan doen, zo wordt het nou eenmaal genoemd.

Mannelijk sperma is sterker en zwemt harder.
Van die kenmerken wordt gebruikt gemaakt om sperma te 'seksen' - te scheiden dus.
Om de strijd tussen de chromosomen niet oneerlijk te maken, leeft mannelijk sperma korter, zodat bij een late eisprong het vrouwelijk sperma ook nog een kans heeft.

tienus63
Berichten: 11740
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoelang blijft sperma goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 16:24

Als merrie drachtig blijkt te zijn van deze cyclus, wordt het sowieso dna bepalen om na te gaan van welke hengst het veulen is.

#trotsoponzeboeren

Muronia
Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 16:30

Wat Tienus zegt inderdaad, sowieso dna testen als ze drachtig raakt nu.

Wat Ibbel zegt over mannelijk en vrouwelijk sperma klopt (al heb ik geleerd dat het met voeding en in de merrie gemiddeld 48 uur leeft met kans op uitschieters). Als er op /vlakbij de eisprong geïnsemineerd/bevrucht wordt is de kans op een hengstje ook groter. Nu komt er bij mij een vraag op.. hoe zit dat bij diepvries? Daar wil je op of vlak na de eisprong insemineren. Worden er uit diepvries dan ook vaker hengstveulens geboren? Ik ben altijd alleen met vers bezig, dus daar eigenlijk nooit over nagedacht.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Ibbel
Berichten: 48931
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoelang blijft sperma goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 16:35

Ik denk dat er met diepvries idd meer kans op een hengstje is :j Sowieso bij afspuiten van het ei na insemineren met vers heb je meer kans op een hengstveulen. Mijn eigen indruk: eerder richting 70-30 dan richting 60-40, maar zeker geen 50-50.
Maar het zou ook kunnen dat mannelijk sperma diepvries slechter aankan en de kansen wat meer gelijk getrokken worden en het met diepvries eerder 60-40 zou kunnen zijn. Diepvriessperma leeft iig maar 12 uur oid.

Popstra
Berichten: 13610
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 16:40

jackyline schreef:
Wat is de kans?
Mijn merrie is zaterdag geinsemineerd met verkeerde hengst. Maandagochtend gescant en was ei nog niet gesprongen en is ze smiddags geinsemineerde met de gekozen hengst.

Wie gaat er nu insemineren als er nog niet geovuleerd is???
Verkeerde hengst ook nog!! Raar verhaal

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Babootje
Berichten: 26018
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoelang blijft sperma goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 16:43

Ik neem aan dat er de 2e keer geinsemineerd is toen het ei wel gesprongen is. (Ga ik even vanuit).
De eerste dekking gaat sowieso niet pakken. So what is de problem?

BaileyMix
Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 16:49

Ibbel schreef:
Ik denk dat er met diepvries idd meer kans op een hengstje is :j Sowieso bij afspuiten van het ei na insemineren met vers heb je meer kans op een hengstveulen. Mijn eigen indruk: eerder richting 70-30 dan richting 60-40, maar zeker geen 50-50.
Maar het zou ook kunnen dat mannelijk sperma diepvries slechter aankan en de kansen wat meer gelijk getrokken worden en het met diepvries eerder 60-40 zou kunnen zijn. Diepvriessperma leeft iig maar 12 uur oid.



Haha, ik ben heeul benieuwd of hier wat statistieken over zijn! Lijkt me interessant!

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 16:51

Popstra schreef:
jackyline schreef:
Wat is de kans?
Mijn merrie is zaterdag geinsemineerd met verkeerde hengst. Maandagochtend gescant en was ei nog niet gesprongen en is ze smiddags geinsemineerde met de gekozen hengst.

Wie gaat er nu insemineren als er nog niet geovuleerd is???
Verkeerde hengst ook nog!! Raar verhaal

Is dat zo heel raar? Sperma blijft langer leven dan het eitje vruchtbaar is. Daarbij moet het sperma nog naar de goede plek zwemmen. Als je gaat wachten tot na de ovulatie, is de kans groot dat he te laat bent. Of je moet minstens 2x per dag scannen on te kijken of er al geovuleerd is, en dan tevens ook het sperma direct kunnen krijgen. Tot slot is het makkelijker om een extra keer te insemineren dan een hele extra cyclus van de merrie te wachten als je te laat was.

Er is meestal aardig goed in te schatten wanneer de merrie gaat ovuleren, maar als je dan toch verkeerd schat, kun je beter te vroeg dan te laat zijn geweest


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SuperMinx, Ubermetrics en 62 bezoekers