Meningen over natuurlijk dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marjolein88

Berichten: 4051
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 11:02

Inderdaad, als je test via officiële testen moet dit op de kweek gezet worden, de uitslag krijg je ongv in 5 werkdagen.
Daarnaast.... je wilt het de hengst echt niet aan doen om elke paar dagen bloedtesten en swabs (met wattenstaafje in zn ***) te laten afnemen!



En over stress bij insemineren..... dan gaat er echt iets fout. Hier echt nooit problemen met merries. Als ze goed hengstig zijn en je doet alles keurig met beleid is er echt geen die het onprettig vind.
Mijn eigen merries die kan ik zo los in de wei insemineren, die gaan al staan plassen als ze me zien aankomen met mn koffertje haha

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 11:06

janderegelaa schreef:
Sizzle schreef:
Het insemineren zelf is trouwens niet het meest belastende onderdeel. Scannen is doorgaans veel invasiever en dat gebeurd net zo goed bij natuurlijke dekking.

Met een goede schouwhengst zou je niet hoeven te scannen. Het nadeel van niet scannen is dat je niet weet of er een dubbele ovulatie is of bijv. vocht in de baarmoeder.



Je hebt ook geen zicht op de cyclus.
Bij een merrie die netjes cycleert én ovuleert is schouwen voldoende.
En dan heb je gevallen zoals de mijne, die netjes cycleert. Katshengstig wordt en uiteindelijk ook gewoon afslaat. Maar ondertussen een beetje 'vergeet' te ovuleren.
Met enkel schouwen is ze vorig jaar gust gebleven én bleef ze met een bloedei zitten dat er de rest van het seizoen niet meer af ging.
Dit jaar dus wel scannen op cyclus, naast het schouwen. En maar goed ook, eerste keer had ze er 2. 2de keer maar eentje maar het ei moest afgespoten worden.

Over die stress. Dat scannen vind ze dus ook echt nìet fijn. In die mate dat ze nu zelfs iets minder makkelijk is met trailerladen, laatste maanden was trailer alleen maar voor scannen of naar hengst.
Dus ja, ze vind daar wel iets van.
Dekking zelf was dan weer geen probleem :') .

Anoniem

Re: Meningen over natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 11:10

Is ook gewoon echt niet fijn voor ze. Heb het een paar keer gezien en hun gezicht spreekt boekdelen.

Maar de mensen hier die natuurlijk dekken, was dat dan ook met een KWPN'er? Ik dacht dat dat sowieso niet meer voorkwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 11:11

marjolein88 schreef:
Inderdaad, als je test via officiële testen moet dit op de kweek gezet worden, de uitslag krijg je ongv in 5 werkdagen.
Daarnaast.... je wilt het de hengst echt niet aan doen om elke paar dagen bloedtesten en swabs (met wattenstaafje in zn ***) te laten afnemen!



En over stress bij insemineren..... dan gaat er echt iets fout. Hier echt nooit problemen met merries. Als ze goed hengstig zijn en je doet alles keurig met beleid is er echt geen die het onprettig vind.
Mijn eigen merries die kan ik zo los in de wei insemineren, die gaan al staan plassen als ze me zien aankomen met mn koffertje haha
In z'n wat? Mond? Rectum? Oog? O, je bedoelt penis. :)*

En zo zijn er mensen die nooit problemen hebben met natuurlijk dekken. Slecht management van het een vergelijken met goed management van het ander en dan zeggen dat het een beter is dan het ander, is een argument dat kant noch wal raakt.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 11:28

janderegelaa schreef:
Sizzle schreef:
Het insemineren zelf is trouwens niet het meest belastende onderdeel. Scannen is doorgaans veel invasiever en dat gebeurd net zo goed bij natuurlijke dekking.

Met een goede schouwhengst zou je niet hoeven te scannen. Het nadeel van niet scannen is dat je niet weet of er een dubbele ovulatie is of bijv. vocht in de baarmoeder.


Ik doelde eigenlijk meer op erna om bijv. tweeling dracht uit te sluiten en/of eventuele gust regelingen.

Uiteraard is het niet verplicht.

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 12:31

Mkango schreef:
janderegelaa schreef:

Er wordt nog steeds gekluisterd.
Ach, wat weet ik er ook van, het is alleen maar m’n werk. :')


Mkango, het segment dure paarden die netjes met alles in orde zijn voor natuurlijke dekkingen zoals dan bij jou het geval is, is vele malen kleiner dan het ‘gooi maar samen voor de goedkoop’ (vaak papierloze) natuurlijke dekkingen. Daar gebeuren wel degelijk veel ongevallen.

Meeste door stampen & breuken aan de benen (2 jaar geleden heb ik zelfs eentje gezien waarbij het been compleet over gestampt was, hing nog met enkele ‘sliertjes’ vast |( ) Maar ook door stampen op het hoofd met trauma, en ik ken ook een man waarbij z’n eigen hoofd verbouwd is door een stamp terwijl hij de merrie wilde weghalen bij de hengst die bleef dekken en de merrie terroriseren..

En idd , vaak wordt er dan ook weinig of niet gescand want dat kost ook geld. Twee bevruchte eitjes komt echt wel regelmatig voor.. Eentje van onze hengst had enkele weken terug zelfs 3 vruchtjes, dat kan ook echt heel verkeerd lopen (hoewel het vaak wel zal geaborteerd worden)

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 12:44

Maar dat is toch gewoon slecht management?

Ik heb vroegah ook van die absolute prutsers gezien, merrie en hengst zomaar bij elkaar in de paddock of in de wei flikkeren zonder te kijken of merrie überhaupt goed hengstig was en dan hopen op een succesvolle dekking. Nou laten we zeggen dat het vaak tegenviel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 12:49

Tinniie schreef:
Mkango schreef:
Ach, wat weet ik er ook van, het is alleen maar m’n werk. :')


Mkango, het segment dure paarden die netjes met alles in orde zijn voor natuurlijke dekkingen zoals dan bij jou het geval is, is vele malen kleiner dan het ‘gooi maar samen voor de goedkoop’ (vaak papierloze) natuurlijke dekkingen. Daar gebeuren wel degelijk veel ongevallen.

Meeste door stampen & breuken aan de benen (2 jaar geleden heb ik zelfs eentje gezien waarbij het been compleet over gestampt was, hing nog met enkele ‘sliertjes’ vast |( ) Maar ook door stampen op het hoofd met trauma, en ik ken ook een man waarbij z’n eigen hoofd verbouwd is door een stamp terwijl hij de merrie wilde weghalen bij de hengst die bleef dekken en de merrie terroriseren..

En idd , vaak wordt er dan ook weinig of niet gescand want dat kost ook geld. Twee bevruchte eitjes komt echt wel regelmatig voor.. Eentje van onze hengst had enkele weken terug zelfs 3 vruchtjes, dat kan ook echt heel verkeerd lopen (hoewel het vaak wel zal geaborteerd worden)
Die opmerking ging ook specifiek over Engels volbloeden, dat was namelijk waar Sizzles vraag over ging en die ik beantwoordde. Daarmee aan de haal gaan en die informatie weglaten om mij de les te lezen is niet heel eerlijk, wel?

En verder: wat Fly_high zegt.

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:18

Fly_high schreef:
Maar dat is toch gewoon slecht management?

Ik heb vroegah ook van die absolute prutsers gezien, merrie en hengst zomaar bij elkaar in de paddock of in de wei flikkeren zonder te kijken of merrie überhaupt goed hengstig was en dan hopen op een succesvolle dekking. Nou laten we zeggen dat het vaak tegenviel.


Ja, die ken ik ook := Meisje kwam shetlander merrie brengen voor de shetlandhengst bij ons op stal.. Pony werd er direct bij in geflikkerd en de hengst bleef maar proberen terwijl merrie overduidelijk niet hengstig was. Hengst bleef brullen en proberen en merrie maar van zich af trappen, beide waren zeiknat van het zweet.

Kon het echt niet aanzien en vroeg ook: Is de merrie wel hengstig? "Nee, maar dat word ze vanzelf als ze bij de hengst staat" %) |o

Hengst was verkocht, dus moest snel tussendoor gebeuren. Toen hij na een week opgehaald werd, zag hij er zeker niet meer zo uit als toen ze hem kwamen bezichtigen. Ingevallen, overal bijtwonden.


Zag begin dit jaar de merrie toevallig voorbij komen op marktplaats "Drachtige shetlander". En dan een foto van de hengst waar ze drachtig van zou zijn, de hengst bij ons op stal. Nou als die merrie drachtig was van die hengst, dan eet ik m'n schoen op. Ook wel beide.


Blij dat ik er weg ben.

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:35

Mkango schreef:
Tinniie schreef:

Mkango, het segment dure paarden die netjes met alles in orde zijn voor natuurlijke dekkingen zoals dan bij jou het geval is, is vele malen kleiner dan het ‘gooi maar samen voor de goedkoop’ (vaak papierloze) natuurlijke dekkingen. Daar gebeuren wel degelijk veel ongevallen.

Meeste door stampen & breuken aan de benen (2 jaar geleden heb ik zelfs eentje gezien waarbij het been compleet over gestampt was, hing nog met enkele ‘sliertjes’ vast |( ) Maar ook door stampen op het hoofd met trauma, en ik ken ook een man waarbij z’n eigen hoofd verbouwd is door een stamp terwijl hij de merrie wilde weghalen bij de hengst die bleef dekken en de merrie terroriseren..

En idd , vaak wordt er dan ook weinig of niet gescand want dat kost ook geld. Twee bevruchte eitjes komt echt wel regelmatig voor.. Eentje van onze hengst had enkele weken terug zelfs 3 vruchtjes, dat kan ook echt heel verkeerd lopen (hoewel het vaak wel zal geaborteerd worden)
Die opmerking ging ook specifiek over Engels volbloeden, dat was namelijk waar Sizzles vraag over ging en die ik beantwoordde. Daarmee aan de haal gaan en die informatie weglaten om mij de les te lezen is niet heel eerlijk, wel?

En verder: wat Fly_high zegt.



Ik wilde jou ook helemaal niet de les lezen maar beaam toch net dat het in jouw segment netjes geregeld zal zijn.. ? Mede ook op je voorgaande bericht waar je het over hebt. Bokt liet echter maar 2 quotes toe.

Mensen kijken vaak enkel vanuit hun eigen bril, terwijl de wereld veel groter is.. merk ik hier ook weer duidelijk

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:39

janderegelaa schreef:
Hoe wil je zijn geslachtsdeel onderhouden als hij gewoon tussen de merrie’s in het land loopt?

De SOA’s zijn echt wel een probleem. Van alle natuurlijk dekkende hengsten die ik ken is er niet 1 hengstenhouder die een CEM of EVA test vraagt van de merrie. En dat komt omdat natuurlijk dekken vaak gewoon een kostenkwestie is. Lekker goedkoop.

Goedgekeurde hengsten die via KI dekken zijn allemaal getest dus de kans op een SOA is heel erg klein.

De resultaten van KI zijn gelijk aan die van natuurlijk dekken en dat komt omdat ze eerst opgevoeld worden dus ze zijn altijd goed hengstig. En wat al eerder genoemd is, je spaart de hengst heel erg met KI en dat is zeker met veeldekkers heel belangrijk.

Heb je de rest van mijn berichten ook gelezen Janderegelaar?
De hengst waar ik geweest ben liep niet tussen de merrie's in het land en dat zou ik ook nooit doen met mijn merrie. Dat was aan de hand.

Dan heb je ook niet het probleem dat hengsten dood gemept worden want dan zie je meteen aan de merrie of ze er voor "in" is of niet. Dan hoef je je hengst niet bloot te stellen aan een merrie die van zich af mept.
Dus ja. Dode of gewonde hengsten is IMO gewoon laksheid.

Dat gezegd zijnde is het niet alsof ze nooit gewond raken met op de bok springen. :+

Maar dat zijn inderdaad hengsten die minder op zullen brengen die op die manier natuurlijk dekken. De hengst in kwestie kon ook via KI overigens dus fokker moest wel voldoen aan de KI regels. :+

Maar als je, zoals zo vaak gebeurt, een dwaas met een hengst die dekt gaat vergelijken met een fokker die de boel op orde is, ja dan win je natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:44

Tinniie schreef:
Ik wilde jou ook helemaal niet de les lezen maar beaam toch net dat het in jouw segment netjes geregeld zal zijn.. ? Mede ook op je voorgaande bericht waar je het over hebt. Bokt liet echter maar 2 quotes toe.

Mensen kijken vaak enkel vanuit hun eigen bril, terwijl de wereld veel groter is.. merk ik hier ook weer duidelijk
Nou, nee, mensen zeggen alleen "natuurlijk dekken is niets mis mee, mits goed gemanaged." Net als dat er met KI weinig mis is, mits goed gemanaged. Je kunt de mensen die op de bonnefooi een aantal merries bij een hengst gooien niet vergelijken met KI dat goed wordt uitgevoerd en dan zeggen dat al het natuurlijk dekken slecht is, net als dat je slecht uitgevoerde KI niet kunt vergelijken met een goed begeleide natuurlijke dekking en dan zeggen dat alle KI slecht is. Net als bij zoveel zaken omtrent paarden: alles staat of valt met het management. Wanneer het management op orde is, is het vaak een kwestie van persoonlijke voorkeur en wat praktisch is (met de meeste warmbloedhengsten is het immers minder praktisch om natuurlijk te dekken dan met een volbloed die alleen nog maar dekhengst hoeft te zijn), maar is er geen absolute waarheid.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:50

Tja, voor beiden valt iets te zeggen.

Van jongs af aan veel natuurlijke dekkingen meegemaakt en echt nooit problemen gezien. Werd altijd door kundige en ervaren mensen gedaan.
En vroeger leerden mensen het weer van hun ipv via internet, dus door er ECHT bij te staan en het mee te maken.

Omdat KI favoriet is geworden en een aantal voordelen heeft, hoor je ook meer over de nadelen van het natuurlijk dekken en je hoort en leest ook dat die klakkeloos worden overgenomen.

Natuurlijk dekken is of was niet altijd vanwege de kosten, maar door KI zijn er gewoon meer mogelijkheden gekomen.

Natuurlijk dekken is ook zeker niet altijd verkrachten. Dat ligt echt aan de eigenaren als dat zo gaat. Wanneer het niet gaat, moet je gewoon echt ingrijpen. Het probleem is natuurlijk ook daar hoe paarden gehouden worden. Maar in theorie hoort de merrie te bepalen dat ze gedekt wil worden en zou een hengst enig respect moeten hebben. Maar dat kan alleen als ze sociaal zijn en ervaren. Een hengst die altijd alleen staat tussen wat geile merries gooien is natuurlijk vragen om reacties.

Kluisteren gebeurt nog steeds, maar zou ik nooit willen en ook niet doen.

Mijn huidige merrie is 3jr terug aan de hand natuurlijk gedekt na uitgebreid dagen schouwen en kennismaken. Dat ging echt super netjes.
Ik heb zelf vooraf de baarmoeder laten checken en omdat ze leeg was ook daarna.
Omdat ze leeg was, maar daarvoor al een keer in 1x drachtig via KI, weer KI gekozen jaar erop en was ze in 1keer drachtig. Ik weet bijna zeker dat bij haar verplaatsen niet werkt.

Ondanks natuurlijk dekken zou ik evengoed nog scannen, dus die kosten en handelingen hou je dan.

Ook bij natuurlijk dekken kan je kieskeurig zijn en goede afspraken maken. Ook daar is een verschil in bewust en kundig natuurlijk fokken of zomaar wat doen omdat het zo uitkomt met een hengst van de buurman bijv.

Onze shet kwam met veulentje aan de voet en zou niet drachtig zijn en heb ik ook niet laten scannen. Bij kleintjes vind ik dat echt een ding en dan was het toch al zo geweest. Gelukkig was ze ook echt leeg.

Maar hier voor scannen eerst een veearts erbij gehad zonder enig geduld en die is echt geen 2e keer meer geweest. Daarna iemand die het steeds met beleid en rust doet. Kan bij mn kieskeurige merrie gewoon zo in de bak of paddock, heel fijn. Broerlief stond en er ook regelmatig bij die haar ook rust gaf.

Ik zou zelf weer niet snel voor diepvries kiezen. Dat vind ik weer echt teveel gedoe en het moet op de kliniek. Voor mijn merrie is zo rustig thuis de beste keus, dus zou weer voor KI gaan met gekoeld zaad dan ( vanwege hengstenkeuze)

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:55

Ayasha schreef:
De hengst in kwestie kon ook via KI overigens dus fokker moest wel voldoen aan de KI regels. :+




oei oei en hier gaat het dus mis ! Dit MAG dus NIET ! -:(-

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:56

Ayasha schreef:
Dat gezegd zijnde is het niet alsof ze nooit gewond raken met op de bok springen. :+


Dit is ook echt wel een punt.

Ken echt meerdere hengsten die geblesseerd zijn geraakt, soms met echte gevolgen voor bijv de sport, tijdens het springen op de bok.

Natuurlijk is doodgemept worden vreselijk en is het echt einde oefeningen.

Maar een fikse blessure door springen op de bok heeft ook gevolgen.

Ik weet een hengst die een blessure had en toch af en toe nog moest springen, maar daarna weer dagen amper kon lopen door die blessure van het springen.

En ook bij het springen op de bok staan er wel domme mensen omheen waar weleens ongelukken mee zijn gebeurt.

En wat te denken van zaad dat door elkaar heen is gehaald. Het gebeurt percentagewijs niet heel vaak, maar je zal maar net dat verkeerde zaad in jouw mooie, goede merrie hebben.........

Het is opvallend hoe het natuurlijk dekken negatief is geraakt en ook zo wordt doorgegeven en aangenomen. Al die andere paarden die gezond rondliepen/lopen door een natuurlijke dekking worden vergeten.

Je kan mensen echt gek maken om iets wat altijd normaal was, door het negatief rond te vertellen. Schrik er elke keer weer van hoe makkelijk dat gaat sinds het internet tijdperk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:57

hooffie schreef:
Ayasha schreef:
De hengst in kwestie kon ook via KI overigens dus fokker moest wel voldoen aan de KI regels. :+




oei oei en hier gaat het dus mis ! Dit MAG dus NIET ! -:(-

Tja dan zal je ook het hengstenstation moeten aangeven waar hij mee werkte want die wisten dat de hengst ook natuurlijk dekte. :+ Waarom zou het niet mogen als de fokker gewoon voldoet aan de voorwaarden van KI dekken voor de sprong? :?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:58

Mkango schreef:
marjolein88 schreef:
Inderdaad, als je test via officiële testen moet dit op de kweek gezet worden, de uitslag krijg je ongv in 5 werkdagen.
Daarnaast.... je wilt het de hengst echt niet aan doen om elke paar dagen bloedtesten en swabs (met wattenstaafje in zn ***) te laten afnemen!



En over stress bij insemineren..... dan gaat er echt iets fout. Hier echt nooit problemen met merries. Als ze goed hengstig zijn en je doet alles keurig met beleid is er echt geen die het onprettig vind.
Mijn eigen merries die kan ik zo los in de wei insemineren, die gaan al staan plassen als ze me zien aankomen met mn koffertje haha
In z'n wat? Mond? Rectum? Oog? O, je bedoelt penis. :)*

En zo zijn er mensen die nooit problemen hebben met natuurlijk dekken. Slecht management van het een vergelijken met goed management van het ander en dan zeggen dat het een beter is dan het ander, is een argument dat kant noch wal raakt.

Maar het niet kluisteren op jouw werk als standaard nemen voor de rest van de wereld dat er bij volbloeden niet meer gekluisterd wordt raakt ook kan noch wal…

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:02


Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:05


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:07

Ayasha schreef:
hooffie schreef:


oei oei en hier gaat het dus mis ! Dit MAG dus NIET ! -:(-

Tja dan zal je ook het hengstenstation moeten aangeven waar hij mee werkte want die wisten dat de hengst ook natuurlijk dekte. :+ Waarom zou het niet mogen als de fokker gewoon voldoet aan de voorwaarden van KI dekken voor de sprong? :?

Dat kan wel maar dan mag het niet verzonden worden omdat je de juiste formulieren niet hebt. Als extern hengstenstation zouden ze dit soort hengsten moeten weigeren want EVA heb je zo.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 06-06-23 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:07

janderegelaa schreef:
Maar het niet kluisteren op jouw werk als standaard nemen voor de rest van de wereld dat er bij volbloeden niet meer gekluisterd wordt raakt ook kan noch wal…
In de regel wordt er niet meer gekluisterd, maar er zal vast wel ergens een uitzondering zijn. Het is alleen niet meer de standaard. Ik ga ervan uit dat mensen dat zelf wel snappen, maar blijkbaar heb ik je wat overschat, my bad. :')

Overigens kom ik op verschillende stoeterijen en praat ik met genoeg mensen in de industrie, dus ik gok dat ik er een beter inzicht in heb dan jij vanuit je luie stoel in Nederland. :+

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:09

Ayasha schreef:
Tja dan zal je ook het hengstenstation moeten aangeven waar hij mee werkte want die wisten dat de hengst ook natuurlijk dekte. :+ Waarom zou het niet mogen als de fokker gewoon voldoet aan de voorwaarden van KI dekken voor de sprong? :?



nou je voldoet dan nooit namelijk. Want het is OF natuurlijk dekken OF KI. En een hengst die KI ingezet gaat worden mag minimaal 3 maanden daarvoor niet meer natuurlijk gedekt hebben. En uiteraaard getest enz.
Het is natuurlijk beetje banketstaaf als jij met die hengst insemineert en je gaat vanuit dat hij keurig vrij is van ziekten en voldoet aan de KI-norm en eisen , terwijl de hengst tussendoor ook lekker natuurlijk dekt en alles kan oplopen. Dit is dus echt NIET de bedoeling !
Maar het kan zijn dat de hengst niet ter dekking staat als getest verzend KI en uitsluitend beschikbaar is als natuurlijk/ BKI (dat is KI wat niet getest is en ook niet klaar gemaakt wordt in het lab tbv verzend ki. ) In principe mogen deze hengsten dan ook niet geplaatst worden bij andere hengsten en ook niet op de zelfde dekbok dekken

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:25

janderegelaa schreef:
Dat kan wel maar dan mag het niet verzonden worden omdat je de juiste formulieren niet hebt. Als extern hengstenstation zouden ze dit soort hengsten moeten weigeren want EVA heb je zo.

Ik heb niet gezegd dat het verzonden werd he?
Ik heb enkel gezegd dat het ook via KI ging. EN ik heb gezegd dat het station/de kliniek waar hij mee samen werkte op een half uurtje van hem vandaan zat. Dan gingen hengst en merrie naar de kliniek als je het graag via KI wilde.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:27

Ayasha schreef:
janderegelaa schreef:
Dat kan wel maar dan mag het niet verzonden worden omdat je de juiste formulieren niet hebt. Als extern hengstenstation zouden ze dit soort hengsten moeten weigeren want EVA heb je zo.

Ik heb niet gezegd dat het verzonden werd he?
Ik heb enkel gezegd dat het ook via KI ging. EN ik heb gezegd dat het station/de kliniek waar hij mee samen werkte op een half uurtje van hem vandaan zat.

Ik heb toch ook niet gezegd dat het verzonden wordt? Alleen dat je het niet mag verzenden.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:28

Maar ze deden dus wel in het zelfde seizoen natuurlijk en via KI dekken? :=