Meningen over natuurlijk dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ayasha
Blogger
Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:41

c_alsemgeest schreef:
Maar ze deden dus wel in het zelfde seizoen natuurlijk en via KI dekken? :=

Je kon of hem natuurlijk laten dekken (dus laten op springen) of je kon het laten insemineren. Dan sprong hij op de bok en werd het daarna geïnsemineerd. Hij dekte ook kleinere merrie's en dan is het natuurlijk dekken wellicht niet zo handig voor de rug enz. Het was een behoorlijk stevige hengst ondanks dat hij maar 1.58 was. Dus het aanbod voor inseminatie was vermoed ik, voor de D pony's.

Maar ik weet 100% zeker dat elke merrie die bediend werd getest moest worden (gezien de mijne ook eerst getest moest worden en door de kliniek waar hij mee samen werkte, niet door een eigen DA) en dat de hengst getest en gewassen enz werd. :) De man in kwestie was erg nauwkeurig op de hygiëne. Hij wilde ook zijn eigen hengst niet bloot stellen aan SOA's. Want ik geloof dat men hier vergeet dat de hengst ook vatbaar is voor die SOA's. Niet enkel de merrie's. Hij gaf levend veulen garantie dus een merrie met een SOA was voor hem dubbel onpraktisch om het even puur economisch te bekijken.

Gezien de testen vooraf is het ook niet zo dat het perse goedkoper was dan insemineren. Integendeel. Het inseminatie proces was alles bij elkaar goedkoper dan het natuurlijk dekken met die hengst als ze van de 1e keer drachtig geweest was met insemineren. (en het lijkt me fair om ideale omstandigheden met ideale omstandigheden te vergelijken.) :+ Dus voor het goedkoop te doen was de keuze ook niet. :+

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


LaDonna75
Berichten: 2082
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:45

Ik heb met beide ervaring bij mijn merries. De WelshA is zowel KI als natuurlijk gedekt, die moet dus met praam op gedekt worden ook al is ze kneiter hengstig anders mept ze de hengst echt het licht uit de ogen. En ja, een ervaren hengstenhouder en ervaren hengst. Met praam stond ze netjes. Dan heb ik eigenlijk liever KI, met zo'n merrie. Alleen de meeste WelshA's dekken enkel natuurlijk.
Mijn andere merrie is in de D-maat, die is dichtgezet en wordt enkel via KI gedekt. Zij laat zowel het scannen als insemineren prima toe en ging de laatste keer zelfs echt "staan" voor het insemineren. Ik vind het wat charmanter dan natuurlijk, maar ieder zijn meug. Ik denk dat het voor de paarden niet veel uitmaakt, mits (MITS) alles hygienisch en verantwoord gebeurt. Ik denk dat het daar nogal eens aan schort, helaas.

<3 Welsh partbreds
Sanaa (Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
Welsh x Duitse sportpony in de maak

c_alsemgeest
Berichten: 20566
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:08

Ayasha schreef:
c_alsemgeest schreef:
Maar ze deden dus wel in het zelfde seizoen natuurlijk en via KI dekken? :=

Je kon of hem natuurlijk laten dekken (dus laten op springen) of je kon het laten insemineren. Dan sprong hij op de bok en werd het daarna geïnsemineerd. Hij dekte ook kleinere merrie's en dan is het natuurlijk dekken wellicht niet zo handig voor de rug enz. Het was een behoorlijk stevige hengst ondanks dat hij maar 1.58 was. Dus het aanbod voor inseminatie was vermoed ik, voor de D pony's.

Maar ik weet 100% zeker dat elke merrie die bediend werd getest moest worden (gezien de mijne ook eerst getest moest worden en door de kliniek waar hij mee samen werkte, niet door een eigen DA) en dat de hengst getest en gewassen enz werd. :) De man in kwestie was erg nauwkeurig op de hygiëne. Hij wilde ook zijn eigen hengst niet bloot stellen aan SOA's. Want ik geloof dat men hier vergeet dat de hengst ook vatbaar is voor die SOA's. Niet enkel de merrie's. Hij gaf levend veulen garantie dus een merrie met een SOA was voor hem dubbel onpraktisch om het even puur economisch te bekijken.

Gezien de testen vooraf is het ook niet zo dat het perse goedkoper was dan insemineren. Integendeel. Het inseminatie proces was alles bij elkaar goedkoper dan het natuurlijk dekken met die hengst als ze van de 1e keer drachtig geweest was met insemineren. (en het lijkt me fair om ideale omstandigheden met ideale omstandigheden te vergelijken.) :+ Dus voor het goedkoop te doen was de keuze ook niet. :+


Aah ok duidelijk... wellicht dat verschillende stamboeken ook verschillende regels hebben, of dat het met de merrie altijd testen weer wel mag.
Kende het inderdaad ook niet anders dat natuurlijk dekken en KI in het zelfde seizoen niet kan/mag.
Maar zo leer je dus altijd wat bij.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Ayasha
Blogger
Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:10

Er zijn geloof ik ook stamboeken waar natuurlijk dekken geheel niet mag toch?
En is het bij de arabieren niet zo dat ze alleen maar natuurlijk mogen dekken? Of iig een tijd zo geweest?
Dus het lijkt me vanzelfsprekend dat die regels inderdaad verschillen per stamboek.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

lailapri
Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 21:14

Tinniie schreef:
In mijn ervaring gaat het bij de meeste mensen die natuurlijk willen dekken voornamelijk om het geld..

Dat merries reageren op verdunner is ook achterhaald en vaak een excuus dat dierenartsen aanhalen als de merrie niet drachtig raakt. De verdunners dag van vandaag zijn net een boost voor het zaad en voor de merrie.. al het vuil en gel wordt uit het sperma gefilterd , waardoor je met puur zaadcellen overblijft.
Je zit met KI op de juiste moment op de juiste plaats en vervuilt de merrie niet onnodig waardoor er een stuk minder kans is dat ze vocht gaan aanmaken als reactie elke keer er iets in komt. Ook weet je perfect wat er in gaat, het zaad gaat elke keer onder de microscoop, waarbij een volledige analyse gedaan wordt en je een rapportje van krijgt. Hoeveel leven, hoeveel snelle, trage en dode zaadcellen.


Oke en bedankt weer. Dit maakt mij verdrietig hoe jij zo oordeelt over of mijn merrie wel of niet reageerd. Dat ik gemiddeld 4 cyclussen ki nodig heb met veel kunst en vlieg werk of dat ze met 1 sprong drachtig is. Ze heeft met direct uit de hengst nu 3 veulens gegeven en 1 met ki, de 2e is onderweg maar verwacht ze pas juli omdat ze maar niet drachtig werd vorig jaar en de kwaliteit was erg goed. Het kost mij juist meer om met de merrie eerst te scannen dan weet ik daar heen te rijden, weer scannen, etc.

Maar goed ik ben dus een krent en ik heb er geen verstand van en het zal waarschijnlijk ook wel aan de dierenarts liggen en aan weet ik wie allemaal
|(

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Captain
Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Meningen over natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 05:35

Ach joh laat je niet zo op de kast jagen. Dat het om geld gaat gaat beide kanten op. Immers kun je uit een sprong op de bok meerdere rietjes maken voor verkoop. :$

Tinniie
Berichten: 4661
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 07:25

Als merries gelijk lopen kan je soms meerdere merries doen met 1 sprong idd, maar vaak moet je 2 dagen later toch weer terug voor een 2e inseminatie van 1 van die merries.

Ja dat is echt achterhaald , een heeeel laag percentage merries reageert op de verdunner, met 1 merrie die 5 veulens krijgt heb je daar geen objectief beeld op, hoewel dat gevoelsmatig zo zeker wel kan lijken.

Dekstations die honderden merries per jaar doen hebben daar wel een meer objectief beeld over..

De wetenschap staat niet stil, er zijn tegenwoordig verschillende soorten verdunners, en soorten centrifuge, die het proces alleen maar vooruit helpen.

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

Elisa2
Berichten: 36670
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 07:30

Iedereen reageert vanuit zijn of haar ervaring.

Het punt is de mens die zich ermee bemoeit, of dat nu KI is of natuurlijk dekken. Als er tijdens het management iets niet goed gaat dan kan beide zijn nadelen hebben. Waarbij KI veiliger is voor de hengst.

Scannen is niet altijd leuk voor merries, maar wel belangrijk..tweelingdracht oid moet ook gewoon afgeknepen worden anders zijn de gevolgen nog veel ernstiger.

Als merries reageren op de verdunner dan is er vaak later in het seizoen ook nog wel vers sperma te verkrijgen zonder verdunner.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Tinniie
Berichten: 4661
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Meningen over natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 07:35

Externe factoren spelen idd ook heel erg mee, stress en het weer bijvoorbeeld.
Als het weer erg wisselvallig wordt, zie je dat vaak aan de cyclus van de merries die verstoord raken, en bv de hittegolven van de laatste jaren zijn ook echt niet goed. Die extreme hitte is nefast voor de innesteling van de vruchtjes, rond die periode zien we er ook altijd veel meer die niet drachtig zijn, resorberen of aborteren.

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

Elisa2
Berichten: 36670
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Meningen over natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 08:05

Kan ik me voorstellen! Het weer speelt een hele grote rol en die hittegolven werken verstorend. Te lang koud voorjaar ook...het is best complexe materie allemaal.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ayasha
Blogger
Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 09:44

Tinniie schreef:
Als merries gelijk lopen kan je soms meerdere merries doen met 1 sprong idd, maar vaak moet je 2 dagen later toch weer terug voor een 2e inseminatie van 1 van die merries.

Ja dat is echt achterhaald , een heeeel laag percentage merries reageert op de verdunner, met 1 merrie die 5 veulens krijgt heb je daar geen objectief beeld op, hoewel dat gevoelsmatig zo zeker wel kan lijken.

Dekstations die honderden merries per jaar doen hebben daar wel een meer objectief beeld over..

De wetenschap staat niet stil, er zijn tegenwoordig verschillende soorten verdunners, en soorten centrifuge, die het proces alleen maar vooruit helpen.

Er zijn zus merries die er last van hebben maar toch ga jij voor lailapri beslissen dat het niet zo is omdat 1 merrie met 5 veulens niet genoeg is. Hoeveel vaak moet je ze drachtig proberen te krijgen voor je als eigenaar kan zeggen dat jouw merrie er niet goed op reageert?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Tinniie
Berichten: 4661
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 10:21

Ik beslis hier helemaal niks, wat zitten er toch altijd mensen met lange teentjes hier.

Het zou natuurlijk kunnen dat haar merrie net eentje is, maar ga maar eens na hoe vaak het geroepen wordt.. terwijl het in (ik zal nog heel royaal zijn) 3/4 van de gevallen eigenlijk niet zo is.

Je kan het nóóit met zekerheid weten, want zelfs merries die natuurlijk gedekt of onverdund geïnsemineerd worden kunnen reageren met vocht aan te maken. En hoe ga je onderscheid maken tussen alle andere redenen dat een dracht kan mislukken?

Edit:
Het is net zoals bij mensen, niet elke eicel en zaadcel zijn geschikt om uit te groeien tot mooi vruchtje, je hebt gewoon geen 100% kans op dracht bij een poging..

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

Elisa2
Berichten: 36670
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Meningen over natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 12:08

Ik heb ook wel regelmatig meegemaakt dat merries pas drachtig werden bij vers sperma zonder verdunner.

Maar ik ben geen DA of inseminator..dus van het medische verhaal zijn er mensen die beter weten waar dat mee te maken heeft dan ik denk ik. :-)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 12:12

Mkango schreef:
janderegelaa schreef:
Maar het niet kluisteren op jouw werk als standaard nemen voor de rest van de wereld dat er bij volbloeden niet meer gekluisterd wordt raakt ook kan noch wal…
In de regel wordt er niet meer gekluisterd, maar er zal vast wel ergens een uitzondering zijn. Het is alleen niet meer de standaard. Ik ga ervan uit dat mensen dat zelf wel snappen, maar blijkbaar heb ik je wat overschat, my bad. :')

Overigens kom ik op verschillende stoeterijen en praat ik met genoeg mensen in de industrie, dus ik gok dat ik er een beter inzicht in heb dan jij vanuit je luie stoel in Nederland. :+


Je bedoelt nog steeds bij jullie, toch?

Ik vind het niet oke, maar weet nog steeds dat mensen kluisteren en zich er ook echt niet voor schamen.

En de smoezen zijn altijd hetzelfde, maar de oorzaak ook. Grote blaaskaken die zogenaamd ervaren zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers