Meningen over natuurlijk dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marjolein88
Berichten: 4041
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Meningen over natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 23:48

Nee het is onmogelijk om bij natuurlijk dekkende hengsten te testen, want dan zou je na elke dekking moeten testen...
Bij KI op een gecertificeerd station moeten de hengsten verplicht voor aanvang dekseizoen getest worden en ook als ze ergens anders gestald zijn geweest.
En aangezien ze geen contact mogen hebben met andere paarden kunnen ze geen soa krijgen.

En misschien is het in België anders... maar hier in NL worden gewoon nog steeds een hengst in koppel merries gegooid en daar wordt gewoon alles gedekt wat zich aanbied. Daar wordt echt hele zomer niets gewassen of getest.
En ook de hengstenhouders die uit de hand natuurlijk dekken testen niet en maken ook niet schoon volgens het KI protocol ....
Maar misschien zijn de regels in België anders? Zou wel beter zijn!

..::WWW.STOETERIJDUBOIS.NL Sportpony fokkerij (Duitse rijpony/NRPS/Welsh), doorlopend jonge aanfok te koop::.
==> PRACHTIGE GOEDGEKEURDe D-SPORTPONY- HENGSTEN TER DEKKING, TOPSPORT AFSTAMMING!
*KLIK*!!!


Ayasha
Blogger
Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 00:10

marjolein88 schreef:
Nee het is onmogelijk om bij natuurlijk dekkende hengsten te testen, want dan zou je na elke dekking moeten testen...
Bij KI op een gecertificeerd station moeten de hengsten verplicht voor aanvang dekseizoen getest worden en ook als ze ergens anders gestald zijn geweest.
En aangezien ze geen contact mogen hebben met andere paarden kunnen ze geen soa krijgen.

En misschien is het in België anders... maar hier in NL worden gewoon nog steeds een hengst in koppel merries gegooid en daar wordt gewoon alles gedekt wat zich aanbied. Daar wordt echt hele zomer niets gewassen of getest.
En ook de hengstenhouders die uit de hand natuurlijk dekken testen niet en maken ook niet schoon volgens het KI protocol ....
Maar misschien zijn de regels in België anders? Zou wel beter zijn!

De hengst waar mijn merrie door gedekt is werd getest na elke dekking. Hij werd ook schoon gemaakt er na.

Ook mijn merrie moest eerst naar de kliniek die op een half uurtje van hem af lag om getest te worden. Hij had 1 stal waar de merrie kon verblijven en een weide apart. Zolang de merrie niet ‘af sloeg’ werd er geen andere merrie gedekt. (Dus niet twee merries ‘tegelijk’ zeg maar.)

De hengst was enorm goed op gevoed en erg beleefd naar de merrie (heb er echt geen ander woord voor) hij sprong ook pas als de eigenaar toestemming gaf. Merrie werd aan de hand gehouden maar stond dus niet vast. Ze kon gewoon weg draaien (of zich aan bieden).

Ik kan oprecht niet anders zeggen dan dat het mooi was om te zien ook al was het dierenseks. :+ de communicatie tussen de hengst en de merrie. De wijze waarop hij ‘flirte’. De geluidjes die naar elkaar gemaakt werden waren zo zoet en zacht… en hoe voorzichtig hij met haar was bij het opspringen en er af komen.…. Dat was mooi om te zien. Het insemineren daarentegen kreeg ik eerlijk gezegd maagpijn van en ik weet niet of ik mijn huidige merrie dat nog eens wil aan doen ondanks dat ik op termijn nog wel een nakomeling wil. Ze was ook echt gek met haar kleintje maar het inseminatie proces voelde echt fout voor mij.

Ik zie niet hoe dat meer risico in houdt dan KI.

Ik zou mijn merrie dan weer niet gewoon op weide gooien met een hengst. Dat vind ik een vrij groot risico voor beide zelfs los van hygiëne.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

HopeMyDay
Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 05:42

Ayasha schreef:
HopeMyDay schreef:
Ik heb een keer een merrie de hengst dood zien slaan bij een poging tot natuurlijk dekken en sindsdien ben ik daar geen fan meer van.

Laat de hengst maar mooi op de dekbok springen, dat is uiteindelijk ook veel duurzamer voor de hengst. Uit één zaadlozing op de dekbok kun je namelijk meerdere merries bevruchten en bij een gewilde hengst hoeft hij dan minder vaak op de bok. Dat kost hem minder energie én de kans dat de merrie hem wat aandoet is ook een stuk kleiner.

Maar ze zijn ook minder snel drachtig daardoor.
Een hengst die dood geslagen wordt is de handelaar zijn of haar schuld. Dan gaat het gewoon mis bij het schouwen.


Dat er een verminderde kans is op drachtigheid klopt wel, maar wanneer er met vers sperma gewerkt wordt (in plaats van diepvries) is dat in mijn ogen verwaarloosbaar ten opzichte van de risico's van natuurlijk dekken.

Het is daarnaast wel heel erg kort door de bocht om direct de hengstenhouder ervan te beschuldigen. De hengst liep op de weide met een kudde merries en dat ging al bijna twee weken prima. De hengst had deze merrie ook al gedekt maar toen de merrie uit haar hengstigheid begon te raken kreeg ze losse achterbenen. Toen ging het mis.

Schouwen is een hulpmiddel maar geeft absoluut geen garantie op een geslaagde dekking, zeker niet met natuurlijk dekken.

lailapri
Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 05:43

Het start bij mij al bij de merrie, de keuze. Ik heb een eigen hengst gehad en een merrie die alleen maar weg rende, hengstig of niet. Die ik gewoon met ki in alle rust door de dierenarts gedaan en heb ik nu 2 kleinkinderen van. Ik heb haar dochter destijds ook alleen maar ki gedaan maar de kleindochters probeer ik nu natuurlijk. Zij zijn bij mij geboren en kennen de omgang met ruinen hengsten vanuit het leven in de in de kudde. Ze zijn er in ieder geval niet bang van.

Dan zijn er ook merries die slecht of niet pakken op verdunner. Die kunnen dan soms wel drachtig worden van vers uit de hengst de merrie in ki. Of natuurlijk dekken natuurlijk.

En dan daarna is het wat de eigenaar heeft aan budget. Als deze geen/weinig geld wil uitgeven aan een dierenarts voor scannen en op het juiste moment insemineren, kom je al bij wegbrengen van de merrie en of natuurlijk dekken of ki maar dan met een schouwhengst.

En als laatste de hengstenkeuze. In de mini/shetland wereld zijn er niet zoveel hengsten die op de bok dekken, laat staan iets verzenden en bij scannen van mini's is er veel meer risico. Mijn mini gaat dus gewoon natuurlijk en als zij gedekt is wacht ik gewoon 11 maanden.

Waar je ook nog rekening mee kan houden is huisvesting. Is je merrie makkelijk op andere plekken te houden, reist de merrie makkelijk, moet je juist iets aan huis zoeken dat de merrie in de eigen vertrouwde omgeving blijft. En uiteraard wat al is aangehaald maar wat je niet altijd kunt weten van te voren is hoe de hengst dekt/zich gedraagd als hij natuurlijk dekt.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Tinniie
Berichten: 4661
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 06:28

Ik zie élk jaar hengsten sneuvelen door natuurlijke dekkingen in mijn kennissenkring van fokkers in Europa. Het blijft gevaarlijker voor hengst, merrie en de mensen die er tussen staan.

CEM testen kosten hier een dikke €200.. lijkt me sterk dat een hengst die natuurlijk dekt hier elke keer tussendoor op getest zou worden. In mijn ervaring gaat het bij de meeste mensen die natuurlijk willen dekken voornamelijk om het geld..

Dat merries reageren op verdunner is ook achterhaald en vaak een excuus dat dierenartsen aanhalen als de merrie niet drachtig raakt. De verdunners dag van vandaag zijn net een boost voor het zaad en voor de merrie.. al het vuil en gel wordt uit het sperma gefilterd , waardoor je met puur zaadcellen overblijft.
Je zit met KI op de juiste moment op de juiste plaats en vervuilt de merrie niet onnodig waardoor er een stuk minder kans is dat ze vocht gaan aanmaken als reactie elke keer er iets in komt. Ook weet je perfect wat er in gaat, het zaad gaat elke keer onder de microscoop, waarbij een volledige analyse gedaan wordt en je een rapportje van krijgt. Hoeveel leven, hoeveel snelle, trage en dode zaadcellen etc.

[ img ]

Ik ken ook een hengst die natuurlijk dekken op de weide combineerde met KI.
Als die een week natuurlijk gedekt had, was dit erg te merken aan de kwaliteit , daar zat vaak nog minder dan 10% leven in dan, omdat hij te dikwijls natuurlijk dekte.

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

kiki1976
Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Meningen over natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 07:31

Tinniie, dat een allergische reactie op de verdunning achterhaald is en een smoes is van de dierenartsen ben ik absoluut niet met je eens.
Paard van mijn best vriendin reageert wel degelijk allergisch op het verdunningsmiddel. Dat werd al door de kliniek bevestigd een paar dagen na het insemineren.
Dit uitte zich door enorm veel vocht aan te maken, ook op het spoelmiddel wat ze dan gebruiken reageerde ze heftig.
Ze hebben 2 pogingen gedaan omdat ze hoopte dat de 1e reactie kwam omdat het de eerste keer was (zou eerste veulen van de merrie worden) en dat het de 2e keer vaak beter ging. Helaas nog meer vocht.

De keer erna hebben ze haar met een andere hengst geïnsemineerd en toen vers maar onverdund. Dus hengst laten springen op de bok in een rietje en gelijk erin.
Toen maakte ze dus niet enorm veel vocht aan, hoefde ook niet gespoeld te worden etc.

Overigens heeft zich dit niet afgespeeld bij een lokale da maar een een erkend/bekend Ki station die echt wel weet waar ze mee bezig zijn.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 07:45

Tinniie, dan moeten die fokkers toch echt bij zichzelf te rade gaan. := Bij ons mag er alleen natuurlijk gedekt worden, rondom mijn woonplaats alleen al staan tientallen dekhengsten, waarvan sommige tientallen miljoenen waard zijn, en het aantal gesneuvelde hengsten door het natuurlijk dekken is 0. Als dat risico echt zo groot was als jij suggereert, was KI allang toegestaan, want die hengsten zijn anders al helemaal niet meer te verzekeren.

marjolein88: ook vuiligheid en soa’s zijn imo toch echt een teken van slecht management. Ik hoef echt niet aan te komen bij eender welke stoeterij met een merrie die niet volledig getest en nagekeken is. Voordat je je merrie mag afzetten om haar te laten dekken, ben je aardig wat papierwerk verder, want de eisen voor fokdieren omtrent gezondheid zijn veel strenger dan voor actieve renpaarden, en die zijn al streng.

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 07:50

Ik zou mijn eigen merrie trouwens zeer onwaarschijnlijk voor een natuursprong aanbieden.
Ze is gewoon erg onberekenbaar naar vreemde paarden ongeacht of het een lekkere kerel is of niet. Het risico dat ze hem direct na de daad alsnog de hersens in slaat zou me te groot zijn. Dan moet je kluisteren en dat gaat me dan weer te ver.
Bij volbloeden wordt doorgaans ook gekluisterd toch?
Dat is uiteraard veiliger voor de hengst.

Niet alle paarden zijn lief en schattig naar elkaar, hengstig of niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 07:56

Ayasha schreef:
marjolein88 schreef:
hier zeker geen voorstander van Natuurlijk dekken.
Ok... bij kleine shetjes of welshjes is het nog wel te doen, maar grotere ponys en paarden zeker niet.

Als je ook eens wist hoeveel vuiligheid je wegzeeft na een sprong KI. Deze vuiligheid krijg je anders zo in de baarmoeder van de merrie ! En dan nog te bedenken dat natuurlijk dekkende hengsten vaak ook hun geslachtsdeel minder vaak schoongemaakt wordt en er ook nog Soa's aan kunnen "kleven" brrrr

Dan heb je gewoon een beroerde fokker. Waar mijn merrie natuurlijk gedekt werd, werd de hengst zijn geslachtsdeel goed onderhouden. Waarom zou dat minder onderhouden worden dan bij KI dekkende hengsten? :?

En is dat bij kleine pony’s magischer wijs minder dan?

De SOA’s worden op getest bij serieuze fokkers. Bovendien kunnen die ook via KI verspreid worden.

Hoe wil je zijn geslachtsdeel onderhouden als hij gewoon tussen de merrie’s in het land loopt?

De SOA’s zijn echt wel een probleem. Van alle natuurlijk dekkende hengsten die ik ken is er niet 1 hengstenhouder die een CEM of EVA test vraagt van de merrie. En dat komt omdat natuurlijk dekken vaak gewoon een kostenkwestie is. Lekker goedkoop.

Goedgekeurde hengsten die via KI dekken zijn allemaal getest dus de kans op een SOA is heel erg klein.

De resultaten van KI zijn gelijk aan die van natuurlijk dekken en dat komt omdat ze eerst opgevoeld worden dus ze zijn altijd goed hengstig. En wat al eerder genoemd is, je spaart de hengst heel erg met KI en dat is zeker met veeldekkers heel belangrijk.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 06-06-23 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976
Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 07:58

Sizzle, dat ben ik ook met je eens hoor. Niet alle merries zijn even betrouwbaar met hun achterbenen ook al zijn ze nog zo hengstig.
Kijk jij kent je merrie goed en weet dat, dan is het idd logisch dat je haar niet voor een natuurlijke dekking aanbied.

Die van mij is het tegenover gestelde, die kijkt achterom en roept "kom maar".

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 08:03

Sizzle schreef:
Ik zou mijn eigen merrie trouwens zeer onwaarschijnlijk voor een natuursprong aanbieden.
Ze is gewoon erg onberekenbaar naar vreemde paarden ongeacht of het een lekkere kerel is of niet. Het risico dat ze hem direct na de daad alsnog de hersens in slaat zou me te groot zijn. Dan moet je kluisteren en dat gaat me dan weer te ver.
Bij volbloeden wordt doorgaans ook gekluisterd toch?
Dat is uiteraard veiliger voor de hengst.

Niet alle paarden zijn lief en schattig naar elkaar, hengstig of niet.
Er wordt al lang niet meer gekluisterd, maar merries krijgen wel beschermers om hun achterhoeven voor het geval dat.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 08:05

Mkango schreef:
Sizzle schreef:
Ik zou mijn eigen merrie trouwens zeer onwaarschijnlijk voor een natuursprong aanbieden.
Ze is gewoon erg onberekenbaar naar vreemde paarden ongeacht of het een lekkere kerel is of niet. Het risico dat ze hem direct na de daad alsnog de hersens in slaat zou me te groot zijn. Dan moet je kluisteren en dat gaat me dan weer te ver.
Bij volbloeden wordt doorgaans ook gekluisterd toch?
Dat is uiteraard veiliger voor de hengst.

Niet alle paarden zijn lief en schattig naar elkaar, hengstig of niet.
Er wordt al lang niet meer gekluisterd, maar merries krijgen wel beschermers om hun achterhoeven voor het geval dat.

Er wordt nog steeds gekluisterd.

Captain
Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 08:11

Tinniie schreef:
Je zit met KI op de juiste moment op de juiste plaats


En als het niet het juiste moment is, dan spuit je gewoon iets af, of hengstig.
Lekker makkelijk. :j :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 08:13

janderegelaa schreef:
Mkango schreef:
Er wordt al lang niet meer gekluisterd, maar merries krijgen wel beschermers om hun achterhoeven voor het geval dat.

Er wordt nog steeds gekluisterd.
Ach, wat weet ik er ook van, het is alleen maar m’n werk. :')

Josien_
Berichten: 8962
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 08:15

Vind voor allebei wel wat te zeggen. Denk dat KI echt wel schoner is omdat je gewoon veel meer kunt controleren. En voor gewilde hengsten is het ook makkelijker omdat ze minder hoeven te springen.
Natuurlijk dekken bij een goede hengstenhouder is niets mis mee en wordt bij sommige rassen ook veel meer gedaan dan KI.
Voor mijn merrie is/was natuurlijk niet ideaal omdat ze helaas daarna een baarmoederontsteking kreeg, maargoed we hebben haar uiteindelijk ook nooit meer geïnsemineerd dus kan niet zeggen of het dan niet was gebeurd.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

wortel115
Berichten: 2114
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Meningen over natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 08:54

Mijn merrie is uit de hand gedekt bij een hengst die enkel via natuurlijke dekking word aangeboden. Dit is heel netjes en rustig verlopen.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

pol013
Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 09:04

Ayasha schreef:
marjolein88 schreef:


En is dat bij kleine pony’s magischer wijs minder dan?


Even heel praktisch: je hebt over een minishet hengst die over de schreef wil gaan wel makkelijker iets te zeggen dan bij een warmbloed hengst. Maar dat zou alleen in de leerfase een probleem moeten zijn eigenlijk. OP een gegeven moment zou je moeten weten wat je aan elkaar hebt.

Ik zou het bij grote paarden ook niet zo snel aandurven.... Maar dat is iets in mijn hoofd.
Maar heb ook op een fok en hengstenstal voor shetlanders gestaan en daar toch ook wel gezien dat het heel netjes kan gaan.
Van het gruwelijke spektakel van een hengst die weet wat hij (voor de 3e keer die dag :o ) mag gaan doen. (je verwacht een hengst van 800kg aan te zien komen gezien de herrie, komt er een mini van 80cm de hoek om)
Tot de beleefdheid van de hengst bij de merrie. En inderdaad alleen om aan te zien bij beleefde hengsten en merries die er ook echt aan toe zijn. En op de locatie waar ik stond wisten ze duidelijk wat ze deden en daar heb ik dus ook nooit iets 'naars' gezien.
Maar er zit wel echt verschil in hengsten. Daar hadden ze hengsten die ze zelf het schouwen konden laten doen, want die hadden er zelf ook weinig zin in als de merrie geen sjoege gaf. Maar er waren er ook bij die van nature wat 'meer drang' hadden. En daar moesten ze echt even meer afstand mee bewaren/ een jonge schouwhengst voor gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 09:06

Captain schreef:
Tinniie schreef:
Je zit met KI op de juiste moment op de juiste plaats


En als het niet het juiste moment is, dan spuit je gewoon iets af, of hengstig.
Lekker makkelijk. :j :Y)


Dit. Hier heb ik zelf moeite mee, maar misschien vermenselijk ik teveel. Er zijn zat gezonde en mooie veulens geboren uit moeders die maar niet drachtig werden gekregen, moesten worden hengstig gespoten...

Persoonlijk ben ik voorstander van natuurlijk dekken, maar ik begrijp wel waarom het niet kan. De SOA's, maar toch ook het bestaand risico op blessures bij beide paarden.

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 09:09

Het is een totaal andere discussie, maar je zou ook wellicht een cijfer kunnen geven voor gedrag bij een dekking. Waarschijnlijk zegt dit ook wel iets over de algemene bewerkbaarheid van het dier.
Maar het is me bewust dat dit niet geheel on-topic is.

Thioro
Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 09:21

Een goede hengstenhouder laat geen niet-geteste merries toe en het is ook een vak om een dekking uit de hand goed te laten verlopen.

Mijn merrie is gedekt door een hengst die enkel natuurlijk dekt.
Ging zonder problemen voor beiden.
Dat opvoelen telkens vond ze minder tof (cyclus werd strikt opgevolgd vanwege gust blijven vorig jaar).

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Meningen over natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 09:29

Het insemineren zelf is trouwens niet het meest belastende onderdeel. Scannen is doorgaans veel invasiever en dat gebeurd net zo goed bij natuurlijke dekking.

juval
Berichten: 13089
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 09:38

mijn welsh merrie heeft 1 veulen gehad, dat was van een natuurlijke dekking, in 2x raak. Ik zou best nog een keer met haar willen fokken, maar ik zie zo op tegen het opvoelen, dat vind ze dus echt NIET leuk. Heel gespannen en knijpen, ook niet fijn voor de dierenarts dus.
Als ze met KI ook zo gespannen is, werkt dat dan wel?

voordeel van KI vind ik dat ze dan niet weg hoeft. Mijn andere pony hoeft dan niet alleen te blijven, die kan daar slecht tegen.
Wordt er uberhaupt KI aangeboden voor kleine rassen?

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 09:49

juval schreef:
mijn welsh merrie heeft 1 veulen gehad, dat was van een natuurlijke dekking, in 2x raak. Ik zou best nog een keer met haar willen fokken, maar ik zie zo op tegen het opvoelen, dat vind ze dus echt NIET leuk. Heel gespannen en knijpen, ook niet fijn voor de dierenarts dus.
Als ze met KI ook zo gespannen is, werkt dat dan wel?

voordeel van KI vind ik dat ze dan niet weg hoeft. Mijn andere pony hoeft dan niet alleen te blijven, die kan daar slecht tegen.
Wordt er uberhaupt KI aangeboden voor kleine rassen?

KI gaat via een andere weg dan het opvoelen dus gespannen en knijpen is niet aan de orde zoals bij opvoelen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 09:51

Sizzle schreef:
Het insemineren zelf is trouwens niet het meest belastende onderdeel. Scannen is doorgaans veel invasiever en dat gebeurd net zo goed bij natuurlijke dekking.

Met een goede schouwhengst zou je niet hoeven te scannen. Het nadeel van niet scannen is dat je niet weet of er een dubbele ovulatie is of bijv. vocht in de baarmoeder.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 09:55

Ayasha schreef:
marjolein88 schreef:
Nee het is onmogelijk om bij natuurlijk dekkende hengsten te testen, want dan zou je na elke dekking moeten testen...
Bij KI op een gecertificeerd station moeten de hengsten verplicht voor aanvang dekseizoen getest worden en ook als ze ergens anders gestald zijn geweest.
En aangezien ze geen contact mogen hebben met andere paarden kunnen ze geen soa krijgen.

En misschien is het in België anders... maar hier in NL worden gewoon nog steeds een hengst in koppel merries gegooid en daar wordt gewoon alles gedekt wat zich aanbied. Daar wordt echt hele zomer niets gewassen of getest.
En ook de hengstenhouders die uit de hand natuurlijk dekken testen niet en maken ook niet schoon volgens het KI protocol ....
Maar misschien zijn de regels in België anders? Zou wel beter zijn!

De hengst waar mijn merrie door gedekt is werd getest na elke dekking. Hij werd ook schoon gemaakt er na.

Ook mijn merrie moest eerst naar de kliniek die op een half uurtje van hem af lag om getest te worden. Hij had 1 stal waar de merrie kon verblijven en een weide apart. Zolang de merrie niet ‘af sloeg’ werd er geen andere merrie gedekt. (Dus niet twee merries ‘tegelijk’ zeg maar.)

De hengst was enorm goed op gevoed en erg beleefd naar de merrie (heb er echt geen ander woord voor) hij sprong ook pas als de eigenaar toestemming gaf. Merrie werd aan de hand gehouden maar stond dus niet vast. Ze kon gewoon weg draaien (of zich aan bieden).

Ik kan oprecht niet anders zeggen dan dat het mooi was om te zien ook al was het dierenseks. :+ de communicatie tussen de hengst en de merrie. De wijze waarop hij ‘flirte’. De geluidjes die naar elkaar gemaakt werden waren zo zoet en zacht… en hoe voorzichtig hij met haar was bij het opspringen en er af komen.…. Dat was mooi om te zien. Het insemineren daarentegen kreeg ik eerlijk gezegd maagpijn van en ik weet niet of ik mijn huidige merrie dat nog eens wil aan doen ondanks dat ik op termijn nog wel een nakomeling wil. Ze was ook echt gek met haar kleintje maar het inseminatie proces voelde echt fout voor mij.

Ik zie niet hoe dat meer risico in houdt dan KI.

Ik zou mijn merrie dan weer niet gewoon op weide gooien met een hengst. Dat vind ik een vrij groot risico voor beide zelfs los van hygiëne.

Wat jij zegt klopt echt niet. Het testresultaat duurt een paar dagen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers