Merrie veulen keuring 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sabrinatomic
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-02-22

Merrie veulen keuring 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-23 21:16

Hoi allemaal,

De merrie + veulen keuring hoe gaat dat precies in zijn werk?
Aanmelden via kwpn.nl en dan? Waar moet je aandenken enz. En voor welke keuring moet je inschrijven? Merrie is alleen opgenomen in het veulen stamboek.


Seven
Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:21

Ligt eraan wat je wil

Wil je je merrie oplaten nemen in het stamboek evt voor ster of meer?
Dan geef je d'r op voor de merriekeuring. Dat kan ook met een veulen aan de voet. Ze beoordelen dan enkel de moeder op stand, op het straatje en los in beweging in de bak (hoewel ik wel eens heb gezien dat een iets mindere merrie wel ster werd met een sterk bewegend en aansprekend veulen aan de voet)

Duidelijk schema kwa merriekeuringen dressuur
[ img ]


Wil je je veulen laten zien en laten keuren dan geef je ze op voor een veulenkeuring in je provincie. Wat de moeder heeft of heeft behaald is dan niet van belang ze beoordelen dan enkel het veulen.
Ze worden dan enkel aan de hand getoont apart en in een groepje achter elkaar stappend. Waarna ze worden besproken premies geven ze niet meer maar de beste veulens worden uit genodigd voor de nationale veulenkeuring

Het meeste is op de site van het kwpn wel te vinden

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Sabrinatomic
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-02-22

Re: Merrie veulen keuring 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-23 23:09

Bedankt Seven.

Eigenlijk wil ik beide! Sowieso mijn merrie.

Maar het is meer hoe gaat het verder. Ik schrijf de merrie in evt het veulen ook en dan? Hoe gaat zo dag in zijn werk, waar moet je allemaal aan denken en hoe zit het met de voorbrengers kan je die ergens van de voren vragen?

Seven
Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:03

Op een veulenkeuring zijn altijd wel mensen te vinden die je willen helpen met voorbrengen.
Kwa veulenkeuring je meld je aan je krijgt hoofdstel nrs. Je kijkt wanneer je aan de beurt bent( haal merrie en veulen niet te snel te voorschijn alle indrukken kunnen behoorlijk zijn voor een veulen) en wacht even op het voorterrein dan ga je het keur terrein op word er in stand naar je veulen gekeken, dan een rondje stap draf en galop moeder aan de hand veulen los. Meestal is er een vang box zodat het veulen makkelijk weer gehalsterd kan worden en kom je weer terug in je groepje achter elkaar stappend. Het is dus wel handig om sowieso iemand te hebben die er mee kan stappen want als je een aanjager en voorbrenger hebt die meerdere in 1 groep doen heb je niemand in het gezamenlijke rond stap moment.

Wij bereiden veulens altijd voor oefenen het lopen, het staan etc dat geeft het minste verrassing en je ziet dat ze zich dan beter kunnen laten zien.

Kwa merriekeuring wij brengen de jonge merrie dan weg naar een trainings stal ze moeten er vrij goed voor staan maar dat is lastig met een veulen aan de voet.
Beste kun je daarvoor informeren bij een stal die dit vaker doet die kunnen ook gezien je merrie vast een betere schatting maken wat de beste manier is om naar een predicaat te komen. Er zijn namelijk meer wegen om ster te worden dan enkel de merrie keuring
Je kan een thuis keuring doen en via de sport, een ibopen daarna op laten nemen. Welke weg het beste is is heel afhankelijk van de merrie.

Ben nu wel benieuwd naar je merrie :D

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik


Sabrinatomic
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-23 17:01


Xritt
Berichten: 604
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 09:40

Er is al even niet gereageerd in het topic.
Ik wilde een eigen topic aanmaken maar als TS het niet erg vindt, stel ik hem hier.

Hoe bereiden jullie verder het veulen voor? Wassen jullie het veulen? Ik las dat je hem moest knotten. En wat voor hoofdstel heeft de merrie om?
Hebben jullie nog meer tips of adviezen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MyWishMax en 111 bezoekers