Onverwachte dekking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:22

Welsh-K. Kan bij het NRPS.


maralyn
Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 18:24

Wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Als je beiden 18 bent en een kind ter wereld bent. Kan je dus best een kleinkind hebben van die leeftijd.

Zijn genoeg moeders en oma s die dit zo hebben.
Meestal is het 20/20. Dan is oma dus 40. En 45 als het kind 5 is.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Dreamboy
Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 18:35

maralyn schreef:
Wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Als je beiden 18 bent en een kind ter wereld bent. Kan je dus best een kleinkind hebben van die leeftijd.

Zijn genoeg moeders en oma s die dit zo hebben.
Meestal is het 20/20. Dan is oma dus 40. En 45 als het kind 5 is.


Met het verschil dat ts 42 is en geen 45. Natuurlijk is het mogelijk maar het hele verhaal rammelt.

George3534
Berichten: 16
Geregistreerd: 18-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-23 10:39

Dreamboy schreef:
maralyn schreef:
Wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Als je beiden 18 bent en een kind ter wereld bent. Kan je dus best een kleinkind hebben van die leeftijd.

Zijn genoeg moeders en oma s die dit zo hebben.
Meestal is het 20/20. Dan is oma dus 40. En 45 als het kind 5 is.


Met het verschil dat ts 42 is en geen 45. Natuurlijk is het mogelijk maar het hele verhaal rammelt.



Nou nou weet niet waar jij je bezig mee houdt in je vrije tijd maar ik hou me toch niet bezig met bokt.nl accounts aan te maken en valse verhalen te verzinnen, moest ik het veulentje laten komen ams ze drachtig is stuur ik je een mooi fotootje

callippo
Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:49

Als het gaat om de kans: die is vrij groot. Bijna 20 jaar geleden hetzelfde meegemaakt, maar dan andersom: mijn Arabische hengst bij de Welsh merrie van een stalgenoot. Iemand anders had het gezien en ze uit elkaar gehaald, we hebben er toen niet genoeg bij stilstaan dat ze drachtig kon zijn (pas 10 maanden later, toen de merrie ineens zo dik werd :')

Hartstikke leuk veulen uit gekomen.
Dus ja, de kans is behoorlijk groot dat ze na 1 dekking drachtig zijn (en dat is binnen een minuut gebeurd).

Ik zou voor mezelf de voor- en nadelen op een rijtje zetten. Arabier x Welsh is alvast geen verkeerde combi ;-) en 12 jaar is nog niet te laat voor een 1e veulen.

In het dikke buiken topic op bokt vind je al heel veel info en voor- en nadelen.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Balko
Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 22:29

Heb je eigenlijk niet een grote kans nu op placentitis door de vervuilde leuter van die hengst?
Lijkt me n bak bacteriën en smerigheid als ie nog nooit gedekt heeft.

Lieve foto van de 2!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 22:39

Balko schreef:
Heb je eigenlijk niet een grote kans nu op placentitis door de vervuilde leuter van die hengst?
Lijkt me n bak bacteriën en smerigheid als ie nog nooit gedekt heeft.

Lieve foto van de 2!

Alsof ze in de natuur schoongemaakt worden.

imaudy
Berichten: 5013
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 05:56

Je moet doen wat je zelf wilt George. Waarom is de DA eigenlijk meteen langsgeweest? Je had nog geen beslissing genomen, wat had hij kunnen doen?

[o]

imaudy
Berichten: 5013
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 05:58

janderegelaa schreef:
Balko schreef:
Heb je eigenlijk niet een grote kans nu op placentitis door de vervuilde leuter van die hengst?
Lijkt me n bak bacteriën en smerigheid als ie nog nooit gedekt heeft.

Lieve foto van de 2!

Alsof ze in de natuur schoongemaakt worden.

Nou, een hengst die achter een merrie aan rent door het struikgewas :')

[o]

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 07:30

Idd zeg, wat een gedoe weer door sommigen…. Hier fok ik al 10+ jaar met een hengst gewoon in de kudde, nog nooit een pielewielie schoon gemaakt en ook nog nooit een merrie met ontsteking of eender wat gehad. En menig hengst staat relatief vaak met zijn pielie eruit stof te vangen….

maralyn
Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 07:33

imaudy schreef:
Je moet doen wat je zelf wilt George. Waarom is de DA eigenlijk meteen langsgeweest? Je had nog geen beslissing genomen, wat had hij kunnen doen?


Negen van de tien x wordt er geroepen, zo snel mogelijk een dierenarts bij.

Nu is er eindelijk iemand die dat gewoon doet uit zichzelf.

Is het weer niet goed. -O-

Deze persoon haalt er gewoon een dierenarts bij.
Dat verdient gewoon een medaille.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

imaudy
Berichten: 5013
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:08

maralyn schreef:
imaudy schreef:
Je moet doen wat je zelf wilt George. Waarom is de DA eigenlijk meteen langsgeweest? Je had nog geen beslissing genomen, wat had hij kunnen doen?


Negen van de tien x wordt er geroepen, zo snel mogelijk een dierenarts bij.

Nu is er eindelijk iemand die dat gewoon doet uit zichzelf.

Is het weer niet goed. -O-

Deze persoon haalt er gewoon een dierenarts bij.
Dat verdient gewoon een medaille.


De DA kon op dat moment niks beteken voor de pony. Hengstig spuiten kon niet meteen. Kan mij haast niet voorstellen dat een DA hiervoor komt, maar oke.

[o]

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:21

@Imaudy, "afspuiten" kan wel meteen hoor, heb hier ook nog daags na een ongeplande dekking een dierenarts laten komen ervoor, kan ook paar dagen geweest zijn, is inmiddels meer dan 20 jaar geleden.

@George, als de eigenares van de hengst het veulen zou houden en willen laten inschrijven in het Arabisch stamboek, dan zou ze beter de dekking officieel laten registreren als privaatdekking (eventjes informeren bij het stamboek hoe ze dat moet doen, denk dat ze dan op papier de pony moet leasen) want om "accidentjes" in te schrijven in het stamboek betaal je - vroeger althans - een boete die bijna evenveel is als dekgeld (was toen 500 euro voor volbloed arabier dacht ik).

Zoolgangster
Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:23

Als je het veulen houdt, hoef je voorlopig niet bang te zijn dat de merrie ongewenst gedekt wordt. Ieder nadeel heeft zijn voordeel. :+

Laat je de dracht wegspuiten, is je merrie zó weer hengstig, en zolang je niet weet wie die 'iemand' was die het hek open heeft gelaten, kan een en ander zich makkelijk herhalen... Oftewel: zorg er voor dat je merrie niet opnieuw bij de hengst kan komen. Anders kun je wel aan de gang blijven met je merrie, die trouwens prima combineert met een Arabier.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Balko
Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:28

janderegelaa schreef:
Balko schreef:
Heb je eigenlijk niet een grote kans nu op placentitis door de vervuilde leuter van die hengst?
Lijkt me n bak bacteriën en smerigheid als ie nog nooit gedekt heeft.

Lieve foto van de 2!

Alsof ze in de natuur schoongemaakt worden.


Nee, maar die dekt met regelmaat waarmee hij m schoonhoud toch?
Deze dekt 19 jaar niet, zit stof op :')

Was overigens een serieuze vraag, want dat is vaak wat aangegeven word bij ruinen die dekken, dat dit ellende id baarmoeder kan veroorzaken.
Zelf werk ik alleen met KI dus je kan me alles wijsmaken :D

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:41

hwn schreef:
@George, als de eigenares van de hengst het veulen zou houden en willen laten inschrijven in het Arabisch stamboek, dan zou ze beter de dekking officieel laten registreren als privaatdekking (eventjes informeren bij het stamboek hoe ze dat moet doen, denk dat ze dan op papier de pony moet leasen) want om "accidentjes" in te schrijven in het stamboek betaal je - vroeger althans - een boete die bijna evenveel is als dekgeld (was toen 500 euro voor volbloed arabier dacht ik).


Sorry, was blijkbaar nog niet goed wakker vanmorgen: ik ging nu uit van het Belgisch stamboek, terwijl je wss Nederlander bent. Geen idee hoe het daar zit.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:49

@Balko: maar, nog nooit eerder gedekt dan kan hij in elk geval geen paardensoa hebben.

pinto_1
Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:09

Ik zou het op zijn beloop laten gaan. Leuk voor je kleindochter, en je hebt de eigenaar van de hengst achter de hand die het veulen eventueel wil kopen.
Zou daarmee wel een slag om de arm houden, eerst even kijken wat voor veulen het wordt. Straks wordt het zo'n leuk exemplaar dat je hem toch liever zelf houdt. ;)

strooigoed

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:55

maralyn schreef:
Wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Als je beiden 18 bent en een kind ter wereld bent. Kan je dus best een kleinkind hebben van die leeftijd.

Zijn genoeg moeders en oma s die dit zo hebben.
Meestal is het 20/20. Dan is oma dus 40. En 45 als het kind 5 is.



Dat TS 42 is,, vind ik geen reden om gelijk aan een fake account te denken.
Ik werd moeder op de leeftijd dat mijn schoonzus oma werd. Schoonzus was op haar 40e al oma van een 5-jarige.
In de ene familie is men nu eenmaal sneller dan de andere (ik ken nog meer zeer jonge oma’s.

Welkom TS op Bokt!
Goed dat je behalve je contact met de dierenarts hier ook naar ervaringen en meningen van anderen vraagt.
Zo kun je voor jezelf goed de voors- en tegens tegen elkaar afzetten.

Mijn mening: als je het veulen alleen wil laten komen omdat de eigenaresse van de hengst het veulen EVENTUEEL wil kopen, maak dan goede afspraken vooraf.

Als het veulen iets mankeert, koopt ze het dan ook nog? (Anders zit jij met een onverkoopbaar veulen)
Als er dierenartskosten bij de dracht/bevalling komen, laat haar daar aan meebetalen.

Anders is het voor haar wel heel makkelijk en goedkoop; een goed gelukt veulen wel willen hebben, maar voor hetzelfde geld heb je straks hoge dierenarts kosten tijdens dracht en bevalling en in het allerslechtste geval een niet goed veulen/ dood veulen of zelfs een dode merrie.

Als je een veulen voor jezelf fokt, dan accepteer je de risico’ s.
Maar om nu alleen een dracht te voltooien omdat de eigenaresse van de hengst misschien wel interesse heeft?
Natuurlijk is het meemaken van een dracht een geweldige ervaring, maar het kan ook in een nachtmerrie eindigen.
Met een heel duur prijskaartje.

TS, ik hoop dat je met alle adviezen tot een voor jou goede beslissing kunt komen. Sterkte ermee!

amyz
Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:43

hwn schreef:
hwn schreef:
@George, als de eigenares van de hengst het veulen zou houden en willen laten inschrijven in het Arabisch stamboek, dan zou ze beter de dekking officieel laten registreren als privaatdekking (eventjes informeren bij het stamboek hoe ze dat moet doen, denk dat ze dan op papier de pony moet leasen) want om "accidentjes" in te schrijven in het stamboek betaal je - vroeger althans - een boete die bijna evenveel is als dekgeld (was toen 500 euro voor volbloed arabier dacht ik).


Sorry, was blijkbaar nog niet goed wakker vanmorgen: ik ging nu uit van het Belgisch stamboek, terwijl je wss Nederlander bent. Geen idee hoe het daar zit.


Bij het AVS kun je geen partbreds registreren iig (en bestaat het concept 'privaatdekking' ook niet, ongekeurd = extra kosten, ggk = geen extra kosten, idd rond de 500). Dan moet je naar het nrps, maar geen idee of er bij het welsh stamboek nog iets kan.

'Levenslang goedgekeurd' is bij een AV overigens niet zo heel spannend hoor := Zo klinkt het wel heel interessant, maar de keuring stelt niet veel voor en ze zijn goed of niet, meer opties zijn er niet :+

George3534
Berichten: 16
Geregistreerd: 18-05-23

Re: Onverwachte dekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-23 22:27

Ik geniet hier van de complimenten dat je op je 42 geen opa kan zijn. Hoewel de omstandigheden niet ideaal zijn en mijn zoon tienerpapa werd is mijn kleindochter mijn alles

Dreamboy
Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:38

George3534 schreef:
Ik geniet hier van de complimenten dat je op je 42 geen opa kan zijn. Hoewel de omstandigheden niet ideaal zijn en mijn zoon tienerpapa werd is mijn kleindochter mijn alles


Niemand zegt dat het niet kan. Alles is mogelijk en tiener zwangerschappen komen nog vaak voor. Maar dan was je er zelf ook best vroeg bij? Maar eerlijk is eerlijk, je hebt een prachtige kleindochter en je bent terecht trots op haar.

Britta31
Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:39

Mijn tante was ook 39 toen ze oma werd van haar toen 16 jarige zoon en zijn 15 jarige vriendin.Dus dat kan wel.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Dreamboy
Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:42

Britta31 schreef:
Mijn tante was ook 39 toen ze oma werd van haar toen 16 jarige zoon en zijn 15 jarige vriendin.Dus dat kan wel.


Ja natuurlijk kan het. Nogmaals, niemand zegt dat het niet kan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:44

Dreamboy schreef:
George3534 schreef:
Ik geniet hier van de complimenten dat je op je 42 geen opa kan zijn. Hoewel de omstandigheden niet ideaal zijn en mijn zoon tienerpapa werd is mijn kleindochter mijn alles


Niemand zegt dat het niet kan. Alles is mogelijk en tiener zwangerschappen komen nog vaak voor. Maar dan was je er zelf ook best vroeg bij? Maar eerlijk is eerlijk, je hebt een prachtige kleindochter en je bent terecht trots op haar.

Ik vond het eigenlijk meer een foto uit de oude doos...Kindjes zonder cap op een pony doen we echt niet meer...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hokke, puppy1128, xAnthea en 171 bezoekers