De ballen met die ballen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mando
Berichten: 15637
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:49

Je hoeft je niet te schamen, je vraagt advies maar de manier waarop lijkt voor jou grappig maar komt hier niet zo over.

Van achter een beeldscherm kunnen wij niet zien hoe iemand zijn privé situatie is.

Dromen mag altijd maar als blijkt dat jij door je situatie het niet aan kan om je hengst op te voeden zal je andere keuze moeten maken.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.


Brainless
Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:52

Kabayo schreef:
Wel grappig dat iedereen zegt dat hij wel even opgevoed wordt in de opfok. Ja, of niet hé. Of hij wordt de baas van de groep en je hebt een nog grotere aso straks. Dat maak ik maar iets te vaak mee...

Ik zou hem persoonlijk castreren en naar huis halen mits daar natuurlijk meer paarden zijn en het dier een opvoedcursus geven

Er zijn er maar enkele die het hebben over een opfok en waar de meeste aangeven dat daar ook opvoeders (oudere paarden) aanwezig moeten zijn.
Ik had een oudere merrie en die liet echt niet het kaas van haar brood eten, was 1 van de beste opvoeders die ik heb gehad. Ook de oudere haflinger van mijn vriendin legt rustig een 2 jarig hengstje plat als zij hem zat is.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Speirs
Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: De ballen met die ballen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:57

Ik vond het wel grappig :')

Ts vraagt om advies (wat ik overigens niet heb) en omschrijft het serieuze probleem op een (voor een enkeling, blijkbaar) leuke manier.

Hopelijk kom je eruit ts, succes!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:59

Kabayo schreef:
Wel grappig dat iedereen zegt dat hij wel even opgevoed wordt in de opfok. Ja, of niet hé. Of hij wordt de baas van de groep en je hebt een nog grotere aso straks. Dat maak ik maar iets te vaak mee...

Ik zou hem persoonlijk castreren en naar huis halen mits daar natuurlijk meer paarden zijn en het dier een opvoedcursus geven


We hebben het over een GOEDE opfok!!

Hengsten horen niet alleen met jonge hengsten te lopen. Er horen goede, oudere opvoeders aanwezig te zijn.

In eerste instantie hoort een merrie met veulen in een kudde te lopen. Daar krijgen merries steun en voedden samen de kids op. Daar worden merries niet hun veulens zat. Mits ze ook voldoende ruimte hebben, vrij kunnen bewegen en genoeg goed te eten hebben.

Als ze niet te vroeg worden afgespeend en daarna in een goede groep lopen, hoef je niet zoveel te doen. De basis van goed opvoeden is ook kijken hoe paarden communiceren, daarvan leren en dat gebruiken.

Bij naar huis halen als mensen te weinig kennis en ervaring hebben, gaat er veel meer mis. Zelfs als iemand komt helpen ene 2jr op te voeden is dat niet 24/7 en sluipen er steeds weer dingen in. Mensen gaan bijv voeren, alles moet snel snel snel en dan gaat het alweer mis.

Daarbij is een dekhengst hebben helemaal niet zo een mooie droom en penny. Dat vraagt ontzettend veel tijd, geld, kennis en ervaring als je er ook echt iets aan wil hebben.
Voor 2 dekkingen van bijv 500 euro is het niet rendabel en staat dat beestje maar gefrustreerd te staan...

Ook als een paard mooi en geweldig is, kan je daar gewoon van genieten zonder het gedoe van de fokkerij.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-23 12:08

dioni schreef:
Ik vind ts haar manier van schrijven wel leuk en verfrissend. Het geeft iig een duidelijk beeld van het probleem.

Los daarvan moet er natuurlijk wel wat aan dat gedrag gedaan worden, alleen castreren id denk ik niet genoeg.


Mijn andere paarden staan aan huis. Casteren en dan naar huis halen lijkt voor nu de enige juiste optie.

Taartje stond in een goede opfok. Aan de andere kant van het land. van het moment van aangeven tot aan de werkelijke verhuizing zat niet zo heel lang de tijd.

We hebben hem laten staan totdat zijn maatje werd verkocht daar. Ik ben in de tussentijd op zoek gegaan naar een andere plek. Optie tot daar vast laten ruinen had ik helaas niet. uiteindelijk werd zijn maatje verkocht en had ik een paar dagen de tijd. anders kwam hij alleen te staan. Ook geen optie toch?

Hem tussen een al bestaande groep zetten in een opfok lijkt me ook niet al te handig.
Deze man bood het zelf aan. Als iemand tegen mij zegt ervaring te hebben dan geloof ik dat. Nu blijkt anders.

Of hij nu ballen heeft of niet, dit gaat zo niet.

Voor wat betreft mijn ziek zijn. Daar hebben mijn dieren inderdaad geen boodschap aan.
Mijn (al grotere) kinderen wel. Er valt al genoeg te regelen geloof mij.

Ik geloof nu dat een hengst niet in de erfenis zit.

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:12

Ik heb 4 volwassen hengsten lopen en die zijn allemaal gewoon opgevoed en fatsoenlijk in de hand net als elk ander paard hoort te zijn.

Daar zou ik eerst eens mee beginnen. Dan kun je je afvragen wat het inhoud een dekhengst te hebben en of je dat wel wil. Neem daarbij zeker de huisvesting mee.

Celebi
Berichten: 3501
Geregistreerd: 04-11-20

Re: De ballen met die ballen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:17

Op basis van je verhaal zou ik zeggen, laten ruinen en lekker naar huis halen. Fijn je beestjes bij elkaar en gaan genieten. Heb je een gevarieerde kudde waar je jonge dier kan ravotten, maar waarin hij ook veel zal leren?

Morganlefay
Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:17

Om even serieus te zijn
Als ik het tijdelijke met het eeuwige ging verruilen en mijn kids zijn niet bekend met grote vierbeners zou
ik ervoor kiezen deze een goed huis te geven en voor het geval dat de ontvangende partij geen ervaring heeft met hengsten/gedrag zou ik ervoor zorgen dat paardlief van zijn klokkenspel wordt verlost.
Paarden zijn een hele verantwoording en een intacte hengst is(niet altijd)iets andere koffie.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

hiphorse
Berichten: 1031
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:23

Ik zou castreren
Een jonge hengst hoort niet te bijten, ook niet uit speelheid. En in je beginpost geeft je aan geen dekhengst te willen, dus waarom daar aan beginnen?

Ik kon mijn jonge ruin ook hengst houden omdat andere het een mooie dekhengst zouden vinden. Nou was hij als hengst gewoon netjes opgevoed. Een meisje van 12 kon gewoon met hem wandelen, kon naast merries staan. Niks geen vervelende hengst, en gewoon een nog betere ruin.

ik verstop mijn pony onder een deken zodat jij het mooie er niet van af kan kijken

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: De ballen met die ballen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:34

Je schetst een mooi plaatje van een misbaksel taartje. Idd castreren, en nu te laat, maar dat had ook onderweg naar huis via kliniek gekund (al hangt daar een iets groter prijskaartje aan).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

DuoPenotti
Berichten: 28850
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:39

Heel verdrietig om te lezen hoe het met je gaat. :knuffel:
En fijn dat je door humor het leven kunt dragen.

Maar voor hier maakt dat helaas het probleem niet minder.
Een hengst ook echt naar de keuring brengen kost heel wat voorbereiding en heel wat kosten.
Vele besteden dit zelfs uit aan iemand met ervaring hier in.

Je zou kunnen kijken of je iemand kan vinden die dit eventueel voor je wil doen. Deze heeft ook meteen de kijk er op of dat ook de moeite waard gaan zijn.

Zelf zou ik zeggen wat haal je je op de hals.
Weg met die ballen. Dan hoef je alvast niet te opvoeden tegen de hormonen.
En je hebt meer opties betreft staling

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:41

Mensen kunnen hem wel mooi vinden.
Maar wat wil jij met hem? Dat lijkt me meer van belang.

Ik heb een hele leuke ruin staan, grote maats palomino uit een kroon prestatie sport-AA ster merrie (de 2e ster merrie bij het NSPS ooit!), 1e veulen van zijn vader, extreem zeldzaam kleurtje in deze maat.
Helemaal ons vriendje, eerst wel het idee om hem op te fokken voor de keuring, maar bedacht me dat ik hem voor mij zelf heb gefokt. En niet voor andere die hem knap vinden.
Dus gecastreerd, naar het ZZ gereden en hij is inmiddels 15, helaas door wat pech met pensioen maar ik word nog iedere dag blij van hem. Hij is als ruin wel een paar keer voor de keuring geweest, alleen maar 1e premies en kopnummers. En nationaal mooi middenmoot als klein blontje tussen al het grote zwarte geweld.

Als ik de eigenaar van zijn vader tegen kom krijg ik het nog iedere keer te horen dat het een dood zonde is dat ik hem heb laten castreren. Maar ik heb er geen moment spijt van gehad omdat ik een pony voor ons eigen plezier wilde hebben, en niet alle verplichtingen die er bij komen als hij wel goedgekeurd had geworden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:46

Allereerste sterkte ts, wat een vreselijk nieuws! :knuffel:

Zo te lezen is er met taartje niet zoveel mis: taartje grijpt kansen en welke jonge hengst doet dit niet.

Ik denk wel dat er, hoe vervelend ook, iets mis is met de basisvoorwaarden voor het houden van een hengst.

Ik zou éen ouder paard al niet genoeg gezelschap vinden, je bent zelf waarschijnlijk ook druk met andere dingen (dus hoe reeel is het dekhengstverhaal?) en je kunt hem op dit momen geen goede plek aanbieden met in ieder geval een stalhouder die verstand van zaken heeft.
Als je dit langere tijd door laat gaan probeert ie het misschien niet bij jouw, maar wel bij ieder ander die even niet oplet of niet genoeg ervaring heeft en dan vind je helemaal geen plek meer voor hem.

Dit gedrag is niet grappig omdat het feitelijk nu al aangeleerd respectloos gedrag naar mensen is en wie wil er een paard op zijn erf die je niet kunt vertrouwen met andere klanten, kids enz..

Ik zou zeggen: ballen eraf en lekker genieten van je knapperd.

Misty12
Berichten: 7031
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:50

Ik moet zeggen dat ik je verhaal toch best grappig vond. :o Ik snap wat je wilde vertellen: een ondeugende 2 jarige die precies weet bij wie hij stoute dingen kan doen. Die meneer die zegt verstand te hebben van hengsten, maar ondertussen waarschijnlijk veel te lief is en pony daar dankbaar gebruik van maakt.
Vrienden van ons hadden ooit een jaarling arabierhengstje, prima opgevoed, alleen kon ik er niet mee overweg en dus liet hij mij alle hoeken van het erf zien. Was niet de schuld van het dier, ik moest gewoon wat strenger worden. En ja dat kon ik niet. Toen hij wat ouder werd, kon ik het wel hoor. Na al die jaren kunnen we er nog steeds om lachen.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Hutcherson
Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:53

Ben ik de enige die zich afvraagt waarom die man elke dag zo dicht bij mijn paarden is dat paard zijn capuchon kan pakken etc?
Wellicht is dat zo afgesproken hoor maar dan kan dhr toch beter zeggen: verzorg ze zelf maar en kan TS lekker aan de slag met opvoeden.

miereneter
Berichten: 2476
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:54

Ik vind het heel erg voor je dat je ziek bent, veel sterkte, dat is vreselijk nieuws.

Voor de beslissing over castreren, die is geheel aan jou, maar ter overweging mijn beweegredenen om mijn paard te laten castreren:

- ik had geen concrete fokambities en het zou zeker niet intensief fokken worden.
- ik wilde dat hij in een kudde kon staan
- ik wilde hem indien nodig kunnen verhuizen, zoals je zelf al schreef niet altijd makkelijk met een hengst

Dankzij de castratie staat hij in een gemengde kudde op een fantastische plek, als hengst was dat niet gelukt. Verder moet hij gewoon worden opgevoed en zal zijn Houdinitalent niet verdwijnen met zijn ballen.

Als je niet de fokkerij in wilt en geen eigen plek hebt, zijn dat belangrijke argumenten voor castratie, vind ik. Succes met je beslissing.

Homo sapiens non urinat in ventum.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-23 13:14

Hutcherson schreef:
Ben ik de enige die zich afvraagt waarom die man elke dag zo dicht bij mijn paarden is dat paard zijn capuchon kan pakken etc?
Wellicht is dat zo afgesproken hoor maar dan kan dhr toch beter zeggen: verzorg ze zelf maar en kan TS lekker aan de slag met opvoeden.



Ik had deze plek gehuurd en omdat het recht tegenover de eigenaar van de weide met schuilstal zn huis was bood hij aan te voeren en water te brengen.
Mijnheer vond het heerlijk weer wat om handen te hebben. En voor mij kwam het retegoed uit.
Ik dacht echt dat hij er verstand van had.
Natuurlijk wil ik geen onopgevoede draak. En dat is ie naar mij toe zeker niet. Maar ik ben wel op mijn hoede.

Ik probeer mijnheertje ook wat te leren maar deze is lastiger dan de hengst hoor ;-).
Echt hij bedoelt het allemaal zo goed.
Maar ik hoef hier toch niet uit te leggen dat er bepaalde mensen zijn die eerder iets oplopen bij zelfs een hobbelpaard dan de ander.

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

Anoniem

Re: De ballen met die ballen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:34

Ik blijf t respectloos vinden hoe je over deze beste man praat. Dankzij hem wordt je paard verzorgd

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-23 13:46

Evamarie schreef:
Ik blijf t respectloos vinden hoe je over deze beste man praat. Dankzij hem wordt je paard verzorgd


Ik blijf het respectloos vinden hoe jij oordeelt over mij terwijl jij mij en hem niet kent.
Je gaat uit van een paar grappig bedoelde zinnen.

Noem het respectloos terwijl ik naast alle ziekenhuis bezoeken ook mijn stinkende best doe om hem iets bij te leren. Dit WIL hij ook graag.
Deze man heeft mij vertelt wilde hengsten te hebben gevangen! Dat hij vroeger niets anders deed.

Deze man zit bij mij aan tafel mee te eten. Voor deze man ga ik wekelijks nog steeds een mestkar vol stront wegbrengen, zelf mn hooi en stro lossen en betaal ik best genoeg centjes voor dus 2 keer per dag hooi en water brengen. En dat noem jij respectloos.

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

prompter
Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:51

Waar kun je in Brabant wilde hengsten vangen :o? . Ik zou dit dier laten castreren, hij krijgt last van zijn eigen gedrag zo. En dat zeg ik als iemand die al jaren hengsten heeft. Maar als ze te brutaal worden of te veel hengsten gedrag vertonen, doe je het dier en zijn omgeving er geen plezier mee om hem intact te houden.

Extremely rare and Beyond Compare

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:53

Ik oordeel niet. Het is hoe je zelf over hem praat. Termen als 'mijnheertje wil niet leren'

Vaak als mensen wat ouder zijn, dan zijn ze niet meer zo snel. Dan lukt niet meer wat vroeger vanzelfsprekend was

Fijn dat je hem helpt in ruil voor de zorg voor jouw pony. Dat vind ik gewoon normaal. Op bokt mag je wel wat vriendelijker over hem praten.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-23 13:56

Misty12 schreef:
Ik moet zeggen dat ik je verhaal toch best grappig vond. :o Ik snap wat je wilde vertellen: een ondeugende 2 jarige die precies weet bij wie hij stoute dingen kan doen. Die meneer die zegt verstand te hebben van hengsten, maar ondertussen waarschijnlijk veel te lief is en pony daar dankbaar gebruik van maakt.
Vrienden van ons hadden ooit een jaarling arabierhengstje, prima opgevoed, alleen kon ik er niet mee overweg en dus liet hij mij alle hoeken van het erf zien. Was niet de schuld van het dier, ik moest gewoon wat strenger worden. En ja dat kon ik niet. Toen hij wat ouder werd, kon ik het wel hoor. Na al die jaren kunnen we er nog steeds om lachen.


Zoiets ja. Natuurlijk moet hij weten dat hij zich met mensen moet gedragen.

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-23 14:02

Evamarie schreef:
Ik oordeel niet. Het is hoe je zelf over hem praat. Termen als 'mijnheertje wil niet leren'

Vaak als mensen wat ouder zijn, dan zijn ze niet meer zo snel. Dan lukt niet meer wat vroeger vanzelfsprekend was

Fijn dat je hem helpt in ruil voor de zorg voor jouw pony. Dat vind ik gewoon normaal. Op bokt mag je wel wat vriendelijker over hem praten.



Ik vind mijnheertje (de beste man is slechts 15 jaar ouder dan ik) en 1.60!
Dat jij het leest als denigrerend zegt meer over jou denk ik.

Ik stop met mezelf nu te verdedigen want dat heeft geen enkele zin en doet mijn weinige energie ook geen goed.

Ik hou van die man meer dan van de ballen van Taartje... zegt dat zo dan genoeg! ;-)

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

Anoniem

Re: De ballen met die ballen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:04

Misschien wel idd.
Dus eigenlijk heb je nu een keuze gemaakt adhv dit topic over de ballen vj pony?

Brainless
Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:13

MarryAnneR schreef:
Ik vind mijnheertje (de beste man is slechts 15 jaar ouder dan ik) en 1.60!
Dat jij het leest als denigrerend zegt meer over jou denk ik.

Je noemt hem dwerg en geeft aan dat hij grote (flap)oren heeft en niet slim is met zijn handen/vingers.
Tja, mij komt dat ook denigrerend over.
Mijnheertje klinkt net zo denigrerend als mevrouwtje.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers