De ballen met die ballen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:32

MarryAnneR schreef:
Ik vind mijnheertje (de beste man is slechts 15 jaar ouder dan ik) en 1.60!
Dat jij het leest als denigrerend zegt meer over jou denk ik.

Ik stop met mezelf nu te verdedigen want dat heeft geen enkele zin en doet mijn weinige energie ook geen goed.

Ik hou van die man meer dan van de ballen van Taartje... zegt dat zo dan genoeg! ;-)

Het kan best dat de verstandhouding tussen julie zo is dat je dit soort dingen tegen elkaar kan zeggen. Maar op derden komt het heel verkeerd over.

Captain

Berichten: 21370
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:38

Evamarie schreef:
Ik oordeel niet. Het is hoe je zelf over hem praat. Termen als 'mijnheertje wil niet leren'

Vaak als mensen wat ouder zijn, dan zijn ze niet meer zo snel. Dan lukt niet meer wat vroeger vanzelfsprekend was

Fijn dat je hem helpt in ruil voor de zorg voor jouw pony. Dat vind ik gewoon normaal. Op bokt mag je wel wat vriendelijker over hem praten.


Dat.
En je niet verschuilen achter je ziek zijn, dat heeft nl niets te maken met hoe je over de beste man praat.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: De ballen met die ballen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 15:56

Lieve allemaal. Ik vind het wel weer genoeg zo.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:58

Indien je zelf geen plannen hebt om een veulen van hem te fokken, zou ik zeggen de ballen met die ballen. Een ruin stallen is zoveel makkelijker, voor jou, en voor hem ook, omdat hij dan veel makkelijker met andere paarden kan staan. Laat het fokken van die toppaarden maar aan de fokkers over!

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:16

Wat rot dat je ziek bent :(:)

Ik vind het ook niet zo heel charmant hoe je over de beste man praat, zonder de "bijsluiter" die je nu erbij gegeven hebt komt het toch wat rot over :=

Maar wat wil je verder met het dier...? Wil je het nog voor jezelf houden? Voor je kinderen...?
Of staat hij toch wel sterk op de nominatie om verkocht te worden?

Is het de bedoeling om het beestje bij dit meneertje te laten staan?
Wil jij dat nog en wil hij dat zelf nog eigenlijk als er zo met hem omgegaan wordt door JOUW meneertje...? :=

Ik denk dat het het makkelijkst is om (jouw := ) meneer gewoon te laten ruinen, dan heeft hij een makkelijkere toekomst voor zich en jij veel minder potentiële problemen :) Of te koop zetten als hengst en dat de verkoper dan zelf mag bepalen wat te doen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: De ballen met die ballen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:18

Zuur als je topic zo escaleert terwijl je het met de beste bedoelingen hebt geopend. Sterkte met alles.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:32

Poeh wat zijn al die opmerkingen onaardig naar topicstarter.

Iedereen die de opfok als heilig bestempeld en je dan standaard een braaf en beleefd paard krijgt....Dat is allemaal napraterig gedoe van elkaar. Ik hoor het hier altijd zeggen.

Ik vraag me echt serieus af of het goed is om jonge paarden 3 jaar bijna niet in handen te hebben en er dan vanuit gaan dat ze braaf genoeg zijn voor te rijden of in de omgang met mensen.

Ik heb hier een jonge ruin van 4 :)... 2,5 toen ik heb kocht. Opgegroeid in een grote gemengde kudde. Die is super lief maar ook nog wel uitkijken. Bijten absoluut niet hoor, maar wel onstuimig.

Ik weet niet of je de tijd en energie hebt ivm ziekte om meer met hem aan de gang te gaan? Misschien een jonge paardentraining doen.

Wat betreft zijn looks is hij wel heel knap :) Misschien in training zetten voor 2 maanden en dan weer terug naar huis halen. Is dat een optie? Dat je het uitbesteed? De puppycursus...dus aan de hand stap, draf, galop enzo (wat ze voor hengstenkeuring moeten doen geloof ik) en een beetje meer hanteerbaar Taartje. Misschien ook wel een opluchting voor de pensionhouder als je dat met hem afspreekt....en dan mag hij mogelijk weer terugkomen na zijn opvoedingskamp.

Dandelion2
Berichten: 139
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 17:02

Hilarisch TS ik zie het helemaal voor me . Taartje en mijnheertje moeten in een boek wat mij betreft. Ik denk dat mijnheertje stiekem gek is op taartje dat hij zich in kleine stukje op laat souperen. Of hij laat zich verblinden door taartje (geweldige roepnaam met zo’n naam) ‘s schoonheid, want het is zeker een knapperd (al kan hij misschien iets zoeter). Of hij goedgekeurd zou worden in ik je niet vertellen maar dank voor je leuke vraag en foto’s, beiden maken me blij. En voor wie van discussie houdt; nee ik vindt werkelijk niets sneu, zielig of schaamte-waardig aan dit verhaal. Lekker genieten van het spul!

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: De ballen met die ballen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 17:09

Dankjewel. Ik heb het ook echt niet gemeen bedoeld.

imaudy
Berichten: 5031
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 05:59

MarryAnneR schreef:
Evamarie schreef:
Ik oordeel niet. Het is hoe je zelf over hem praat. Termen als 'mijnheertje wil niet leren'

Vaak als mensen wat ouder zijn, dan zijn ze niet meer zo snel. Dan lukt niet meer wat vroeger vanzelfsprekend was

Fijn dat je hem helpt in ruil voor de zorg voor jouw pony. Dat vind ik gewoon normaal. Op bokt mag je wel wat vriendelijker over hem praten.



Ik vind mijnheertje (de beste man is slechts 15 jaar ouder dan ik) en 1.60!
Dat jij het leest als denigrerend zegt meer over jou denk ik.

Ik stop met mezelf nu te verdedigen want dat heeft geen enkele zin en doet mijn weinige energie ook geen goed.

Ik hou van die man meer dan van de ballen van Taartje... zegt dat zo dan genoeg! ;-)


Een hengst zoekt altijd de grens op. Als ruin zal hij minder hengstengedrag hebben, maar hij blijft in karakter wel dezelfde pony. Is de meneer wel in staat wat strenger te zijn?

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 06:51

Allereerst veel sterkte TS.

Ik zou, buiten of hij wel of niet goed in elkaar zit, volgende punten even oplijsten:

- Is zijn bloedlijn erg interessant? Dus is hij 1 van de weinige nakomelingen van een hengst die niet meer dekt of heeft hij wel een hoop broers rondlopen.

- Kun jij hem makkelijk stallen? Niet alleen nu, maar ook als hij actief als dekhengst aan de gang gaat? Kun jij externe merries ontvangen of regelmatig naar een ki station.

- Heb je een ruime buffer? Dekhengst worden kost toch wel wat geld. Keuringen, x rays, spermacontrole en ga zo door.

Dan zou ik ook contact opnemen met het stamboek en volgende vragen voorleggen:

- Is het mogelijk dat iemand met kennis van zaken hem nu al even ter plaatse kan komen beoordelen. Dan kun je al een indicatie krijgen om door te gaan of niet.

- Wat zijn de topvaders in dat stamboek en wat hebben zij? Als 75% van de dekkingen worden gedaan door bv dubbelverdunde hengsten, is het dan alle tijd en moeite waard voor die enkele merrie die hij misschien zou dekken?

Dit zijn maar enkele punten die in mijn ogen al erg veel duidelijk kunnen maken of het wel of niet de moeite is.

Maar TS. Als dit jou droom is en jij kunt hem een goed en sociaal leven geven als hengst tussen soortgenoten, ga er voor. Als zijn levenskwaliteit niet achteruit gaat juist omdat hij hengst is, ga dan voor die droom. Nogmaals veel sterkte en ik wens jou nog veel mooie momenten <3

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 07:25

Urbanus schreef:
Zuur als je topic zo escaleert terwijl je het met de beste bedoelingen hebt geopend. Sterkte met alles.


Precies dit!

Ik heb net je openingspost met een lach doorgelezen en ben echt verbaasd dat dit topic daarna direct zo’n nare wending krijgt. Ik vind je schrijfstijl erg grappig en zag direct voor me (ik ben een beelddenker :D ) hoe Taartje van alles uithaalt als puberpony. Natuurlijk bedoel je het niet verkeerd richting de beste man.
Trek je al het negatieve commentaar niet aan TS!

De opmerking over het niet mogen verschuilen achter je (ongeneeslijke) ziekte mbt respectloos gedrag richting de man vind ik persoonlijk enorm hard en onnodig. Zeker na al je uitleg over je omgang met deze man.

Ik lees veel mee op bokt maar plaats heel weinig omdat reacties steeds harder worden en mensen direct oordelen vanachter hun schermpje. De humor of relativering lijkt weg en er wordt direct aangevallen in een topic als dit. Erg jammer.

Als jong kind (lang geleden..) leerde ik al snel van paardenmensen dat jonge paarden (hengsten) bijtgedrag kunnen vertonen. En boevenstreken uit kunnen halen. Natuurlijk is dat ook opvoeding, maar het zijn niet voor niets jonge dieren hè. Natuurlijk moet dat in goede banen geleid worden, maar waar lezen we precies dat TS hier niet aan werkt? Paarden voelen (net als kinderen) prima aan dat ze bij de een iets verder kunnen gaan dan bij de ander.

TS, heel veel sterkte en laat je niet in een negatieve hoek wegzetten. Als jij Taartje hengst wil houden om te onderzoeken of hij een kans zou maken op de hengstenkeuring (en de mogelijkheden qua stalling zijn er), dan zou ik navraag gaan doen bij nrps kenners. En dan stap voor stap kijken hoe en wat zonder beren op je pad. Niet op bokt met alle vooroordelen bij een post die als grappig bedoeld was…

xYaartje
Berichten: 1462
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 07:37

imaudy schreef:
MarryAnneR schreef:

Ik vind mijnheertje (de beste man is slechts 15 jaar ouder dan ik) en 1.60!
Dat jij het leest als denigrerend zegt meer over jou denk ik.

Ik stop met mezelf nu te verdedigen want dat heeft geen enkele zin en doet mijn weinige energie ook geen goed.

Ik hou van die man meer dan van de ballen van Taartje... zegt dat zo dan genoeg! ;-)


Een hengst zoekt altijd de grens op. Als ruin zal hij minder hengstengedrag hebben, maar hij blijft in karakter wel dezelfde pony. Is de meneer wel in staat wat strenger te zijn?

Hier haak ik even op in. Een goed opgevoedde hengst zal echt niet altijd tot niet de grens opzoeken (uitzonderingen daar gelaten). Heb tot nu toe met 4 hengsten gewerkt (welliswaar Shetlander hengsten) en geloof mij. Nog nooit hebben ze de grenzen opgezocht. Ze wisten precies hoe of wat. Makkelijke en sociale dieren, maar. Ze wonen wanneer ze bij mij in de kudde staan dan wel 24/7 buiten in een gemengde kudde die dan bestaat uit de hengst, paar merries en dan mijn ruin waarmee de hengst kan spelen en ravotten.
Uiteraard hebben we per keer maar 1 hengst in de kudde staan, maar eens in de zoveel jaar wisselen we van hengst.
We hebben sinds 3 weken een nieuwe hengst (nummer 5 voor mij) die over een paar weken in de kudde komt (staat nog apart) en echt. Hij heeft nog NOOIT de grenzen opgezocht. Zelfs nog nooit gehapt/gebeten.
Het enige wat hij de eerste dagen door te veel spanning, indrukken en prikkel verwerking heeft gedaan is geregeld op zijn achterbenen staan. Dat was met een paar dagen toen hij de rust vond ook helemaal weg. Inmiddels loopt deze hengst als een super lieve hengst los achter mij aan en werken we al wat in vrijheid (gebruik geen voedselbeloning).
Het gaat hier overigens over een mini hengst met Amerikaans bloed er in met een toch wel pittig karakter, maar toch. Ondanks zijn karakter is het nu al een hele lieve hengst. Die vanaf dag 1 nog geen een keer heeft gehapt/gebeten/grenzen heeft opgezocht.

Met een goede opvoeding en juiste sociale huisvesting kun je hele makkelijke hengsten hebben. Kun je dat niet bieden aan je hengst? Dan castreren. Mijn nu 9.5 jarige ruin heb ik ook laten castreren als 2 jarige hengst omdat ik hem niet kon bieden wat die nodig had als hengst, maar als ruin kan ik hem nu een heel fijn leven bieden.

Wat ik zo lees in de openingspost is de hengst van de openingspost een hengst die zijn ei kwijt wilt zoals spelen en ravotten, maar dat niet kan en het dus maar uit op de man die niet stevig genoeg in zijn schoenen staat (zo komt het over). Wellicht zit de hengst eventueel ook al in de knoop met zijn hormonen.
Een oudere ruin er bij klinkt leuk, maar die moet dan naast het opvoeden wel willen spelen met de jonge hengst. Die dat spel echt nog nodig heeft. Gebeurd dat spel niet kan dat ook tot frustraties leiden van de nog jonge hengst. Dan zoekt die het spel elders.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 08:18

Sterkte met je eigen situatie.

Persoonlijk zou ik zo snel mogelijk de jonge hengst weghalen bij zijn huidige wei. Een bejaarde halflinger als enige vriendje voor een twee jarige hengst is in mijn ogen niet een fijne permanente oplossing.

De humor is er voor mij wel af als er mensen gewond raken door mijn dieren maar blijkbaar geldt dat niet voor iedereen.

Hier meerdere kwpn hengsten gehad die zelfs ook gedekt hebben waar men echt niet continu op hun hoede bij hoeven te zijn. Die raken hun energie wel op elkaar kwijt en laten mensen dan veel meer met rust.

Wil je dolgraag dat die het mogelijk tot dekhengst schopt. Bel dan een hengstenboer waar hij op stal kan of die hem interessant genoeg vinden. Dan kan hij daar opgevoed en getraind worden, dan heb je de grootste kans dat het lukt.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: De ballen met die ballen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 08:29

Hoi ts.

Lastige situatie.

Ondanks je humor, ga er wel even bewust op zitten denken.

Een hengst brengt risico met zich mee en je moet als eigenaar stevig in je schoenen staan om een hengst met karakter te handelen.

Er zijn sokken van hengsten, maar dat is de jouwe dus niet.
Als dit gedrag nu niet wordt ingedamd kan hij best een lastpak worden. En niet alleen als hengst. Ook als ruin.

Ik zou gaan investeren in iemand die jou kan helpen het beste uit je hengst te halen omtrent opvoeding.

En bij twijfel. Te castreren.

Dromen over een dekhengst mag. Maar droom liever over een gezonde situatie met je paard ondanks alle omstandigheden. (Denk aan je ziekte bijvoorbeeld. En ik bedoel dit met een knuffel)

Je hebt een knap dier. Maar ik heb geen verstand van wat stamboeken vinden en denken.
Helaas wèl te veel ervaring met puberale en verwende paarden. Of eigenaren met een probleem met hun paard wegens onduidelijkheid naar het paard toe wat gevaarlijke situaties op kan leveren. (Is ondertussen ook mijn tweede baan)

Kort om. Mijn advies?

Laat hem beoordelen door stamboek.
Geef hem met opvoeding uit handen of zorg er voor dat je hulp krijgt.
En castreren is zo gebeurd.

Dreamboy

Berichten: 2430
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: De ballen met die ballen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:11

Jemig wat een azijnzeikerds weer hier. Pony komt rechtstreeks uit de opfok dus dat hij geen manieren heeft tegenover mensen en grenzen op zoekt is niet zo heel raar. Alsof jullie paarden zadelmak en super opgevoed uit de opfok komen. De vraag is hoe benaderd mijnheer de pony. Ik heb hier twee hengstjes lopen. Een van vier en een van nog maar 8 maanden. Die van 8 maanden moet nog heel veel leren, komt rechtstreeks bij mama vandaan. Hij wil ook nog wel eens proberen te bijten. Die van 4 is super braaf en inmiddels keurig opgevoed. Maar als ik deze bv snoepjes uit de hand voer veranderd hij echt in een pyrana en wil hij ook nog wel bijten om meer snoepjes te vergaren. Niet uit de hand voeren dus. Ik denk dan ook dat niet alleen de pony opgevoed, lees veel moet leren, maar ook die mijnheer. De vraag is of castreren hierbij gaat helpen en of mijnheer wel de juiste persoon is om hem te verzorgen. Kun je niet ern meer ervaren persoon zoeken om hem hierbij te helpen? Sterkte met je gezondheid.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: De ballen met die ballen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:50

Volgens mij heb je een hele speelse jonge pony die, wat meerdere al zeggen, de grenzen aan het checken is.. Maar zou het kunnen dat hij misschien ook een speelmaatje mist, waar die echt lekker mee kan ravotten? Of is de 23 jarige haf ook nog echt heel speels en doet nog graag mee?
Misschien dat je een bal of wat ander speelgoed in de weide kunt leggen, zodat hij daar zichzelf bezig mee kan houden? :)*

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 10:10

Dankjewel iedereen voor de lieve reacties.

Afbeelding
Afbeelding

Voor iedereen die denkt dat het een gevaarlijke hengst is :-)

Aan deze antwoorden heb ik wat. Taartjes papa is nog een vrij jonge hengst maar heeft nu 1 goedgekeurde zoon. De eigenaar van papa is degene die als eerst opperde van het hengstengedoe.

Natuurlijk begrijp ik dat het voor deze mijnheer niet leuk is op deze manier.
Als ik hem castreer kan die ook naar huis. Maar ook pas over 3 maanden.

Taartje is juist gekomen omdat zijn papa en mama het beste karakter hebben want je kunt wensen.

Ik denk dat het te omslachtig zal gaan worden allemaal. Want uiteindelijk is mijn doel er een leuke goede kinderpony van te maken.

Dochterlief weet echt wel om te gaan met hengsten of jong grut. (Het is haar werk zelfs, pony’s en paarden beleren)
Deze mijnheer is me meer dan lief. En echt dat van zijn grote oren daar lachen we zelfs samen om.

Ik denk dat het beter is afscheid te nemen van zijn ballen. De haflinger is trouwens zijn beste maat hoor. Ze houden elkaar bezig.

Deze plek is uit nood ontstaan omdat hij dus bijna een jaar eerder uit de opfok moest komen.

Als ik zie hoe makkelijk hij weer is met meelopen. Voetjes geven etc. Dan weet ik dat jullie gelijk hebben met dat het klaarblijkelijk verveling is.

Gezien de gezondheid. (Ik durf dat bijna niet eens te noemen omdat dat blijkbaar bij sommige gezien wordt als zielig doen).

Als ik de keuze had uit een knabbeltje aan m’n oor of uitgezaaide kanker…. Wat denk je dan?

Ik was er echt van van slag dat dit zo verkeerd viel. Zeker omdat de mijnheer net zulke grappen kan maken.
Ik wil gewoon nog een fijne tijd hebben. En dat wil Taartje ook. En mijnheertje ook, met een pleistertje op zijn flapoor.

Wees lief voor elkaar. Ik lijk het misschien niet tegen mijnheer. Maar ik ben hem zeer dankbaar.

Hij heeft speelgoed hoor. Die laat hij links liggen.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:13

Klinkt als de beste keuze voor jullie zelf dan TS, als hij (een tijdje) na castratie lekker naar huis kan, dat geeft toch ene stuk minder gedoe en kopzorgen dan een dekhengst managen :)

Alleen misschien wel sneu voor mijnheertje met de zeiloren als de knollies dan bij hem weg gaan....?

ivy_power89

Berichten: 5853
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: De ballen met die ballen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:25

Ts, ik lig met grote regelmaat in het ziekenhuis, en ben door ziekte nog geen 10% meer van wat ik ooit ben geweest.
Juist daarom heb ik recent (met pijn in mn hart) mijn hengst laten castreren die echt veel makkelijker was dan jouw hengst.

Toen ik je OP las, dacht ik meteen, hup ballen eraf, daar worden 3 partijen (jij, de pony en de man) echt 300% gelukkiger van.
En vergis je niet in het hebben van een dekhengst. Das ook geen kattenpis...

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 10:34

pmarena schreef:
Klinkt als de beste keuze voor jullie zelf dan TS, als hij (een tijdje) na castratie lekker naar huis kan, dat geeft toch ene stuk minder gedoe en kopzorgen dan een dekhengst managen :)

Alleen misschien wel sneu voor mijnheertje met de zeiloren als de knollies dan bij hem weg gaan....?


Ja, hij wil graag dat de haf blijft. Dan zetten we daar een ander maatje bij.