Maat belangrijk eerste hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faya_barock
Berichten: 323
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Maat belangrijk eerste hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-23 13:23

Twijfel nog of ik mijn 3 jarige wil laten dekken.
Mijn vraag aan de ervaringsdeskundige hier, mijn merrie is 1.68m (gaat zeker naar de 1.70m).
Ik heb een geschikte hengst van 1.70m voor haar gevonden.
Is het risico kleiner om met een kleinere hengst te dekken dan met een grotere? (groter/kleiner veulen)


Elisa2
Berichten: 36684
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Maat belangrijk eerste hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:27

Zo simpel werkt het niet..

Belangrijk is om te kijken naar wat een hengst door fokt, geeft hij grote of kleinere nakomelingen? In het geval een KWPN hengst is dit te vinden in de KWPN database.

En nee, het geeft geen extra risico om met een hengst te fokken die meer of minder maat fokt. Het veulen past zich aan, aan het formaat van de baarmoeder.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Earth
Berichten: 7735
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:29

Toevallig lees ik net je vraag in de FB groep.
Het ligt er een beetje aan hoe de hengst en de merrie doorfokken qua grootte. Een hengst kan wel maat hebben maar nog steeds kleintjes vererven. Ik weet niet in hoeverre je info kunt opvragen van de hengst en je merrie, maar dan kun je eens kijken wat de stokmaat zijn in de bloedlijnen.

Earth het reisbureau.

dresjoepie
Berichten: 2511
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Maat belangrijk eerste hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:55

Meestal is het 1e veulen ook wat kleiner gaat niet altijd op maar vaak wel

Sas_Mon
Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Maat belangrijk eerste hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:41

Als je nou een kwpn en een shet zou willen kruisen dan zou het uit kunnen maken. Maar met 2x kwpn met 2cm hoogteverschil zal het verschil verwaarloosbaar tot niks zijn.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jaap_2005 en 53 bezoekers