Veulen verleasen, wie wat en waar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
capopjekop
Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:25

Ik zou eerst willen weten wat de insteek is. Willen ze jou uit de brand helpen? Of verwachten ze er echt wat voor terug? Een veulen moet alles leren, maar je moet er ook voor waken dat er niet teveel gedaan wordt met zo'n jong dier. Dus wat verwachten ze terug te krijgen?

Ik ga met de rest mee dat een veulen leasen op z'n minst bijzonder is. Aangezien je nog niet veel kan met zo'n jong dier kun je er ook niet veel voor vragen. Dan haal je mogelijk gedoe op je nek voor een paar tientjes per maand. Als je ze zelf kan betalen zou ik daar voor kiezen


Ayasha
Blogger
Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:28

Ik ga mee met de rest. Een veulen is schattig maar de eerste drie jaar kan je er eigenlijk niet zoveel mee. Het is leuk als je de plaats hebt om eentje zelf te zien op groeien maar ik kan me niet voorstellen waarom je zou willen betalen voor een dier dat je eigenlijk voor het grootste deel met rust moet laten. :=

Tenzij jij uitzicht hebt op betere tijden zie ik ook geen enkel voordeel voor jou, alleen maar potentieel meer ellende eerlijk gezegd.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:31

MukiwaCobs schreef:
IrisDH schreef:
Waarom heb je je andere paarden moeten verkopen? En waarom zou het wel haalbaar zijn om dit veulen te kunnen houden? Iets om jezelf af te vragen natuurlijk, je hoeft geen verantwoording naar mij (en de rest van Bokt) af te leggen :)

Verder best lastig wat hiervoor te vragen vind ik, met een veulen kan je relatief weinig. Maar ik neem aan dat je zelf graag (merendeels) uit de kosten zou willen zijn. Daar zou ik dan de leaseprijs op baseren.


Ik heb mijn andere paarden moeten verkopen omdat de stalling verkocht is geworden waar onze merries stonden en ze dus maar de wei van de hengsten moesten. Mijn 2 hengsten heb ik beide moeten verkopen omdat ik ze er niet bij kon zetten en ik niet genoeg wei had om ze te wisselen. En mijn welsh heb ik ook moeten verkopen omdat deze niet met alle paarden kon in onze kudde.

Ik wil indd de kosten een beetje willen sparen. Geld staat voor mij echt niet voorop. Ik wil gewoon echt dat ze een goed baasje krijgt (zowel verkoop als lease) ik heb deze verzorgers nu al 1 jaar en de man heeft haar s’morgens in de stal gevonden (als eerste na de bevalling) en is helemaal verliefd geworden op haar.
Eigenlijk wil ik haar zelf ook graag houden maar kwa kostenplaatje zit het er voor mij helaas niet in. Plek heb ik genoeg. Dus lease zou voor mij goed uitpakken in dit plaatje.

Alleen weet ik dus niet wat kan ik vragen per maand? En wat moet ik allemaal in zo’n contract vast leggen?


Maar als zij gaan leasen kan het veulen dan wel blijven?? lees nu al over weide probleem, ruimte gebrek,
waarom dan niet zelf houden, u wilde toch een nakomeling van uw hengst
Laatst bijgewerkt door mce op 08-05-23 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Veulen verleasen, wie wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:40

Ik zou er niet aan beginnen. Of verkopen of houden. Geen rare constructies.

Dreamboy
Berichten: 2334
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Veulen verleasen, wie wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:43

Ik lees wat tegenstrijdigheden. Je hebt je hengsten moeten verkopen omdat je ruimte gebrek hebt en even later zeg je dat je plek genoeg hebt. Je wilde een nakomeling van je hengst. Is het veulen een merrie of een hengst. Ik neem aan dat je een hengstje dan ook niet kan houden.Was het dan geen optie geweest om je hengsten te casteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:11

Enjoylife38 schreef:
Ik zit met hetzelfde probleem..


Het topic krijgt wel een vreemde wending.

Ik lees ook tegenstrijdigheden bij TS en het niet goed nadenken alvorens je een veulen fokt.

Sellyxx
Berichten: 1199
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:13

@Dreamboy, van wat ik begrijp heeft ze 1 plek, dus geen ruimte om én merries én hengsten te houden ;). Ze legt uit dat haar hengsten aan huis stonden en haar merries op een andere stal. Doordat die andere stal is gestopt, heeft ze haar merries naar huis verhuist, maar moesten haar hengsten weg. Zo lees ik het i.i.g. :)

@TS, had je niet ook nog een andere merrie van wie je ook een veulentje verwacht? Ga je die sowieso verkopen, of het nu een merrie of hengst wordt? Of? En ik kan me uit het tinkertopic ook nog een jaarling en een 3jarige herinneren? Heb je die alle 4 nog?

Ik begrijp wel dat verzorgers van 50+ (die het verzorgen waars. gewoon als hobby doen) er niet op zitten te wachten om een commitment aan te gaan met een veulen die in het beste geval nog 25+ jaren meegaat. Maar verzorgen zij nu al jouw 3 (of 4?) paarden? Dan hebben ze als verzorgers toch ook genoeg ruimte om met deze paarden van jou lekker aan de slag te gaan? Natuurlijk snap ik dat ze verliefd worden op zo'n veulentje, en zal het voor je verzorgers ook even lastig zijn om 'm te laten gaan, maar over een jaar is die precies zo als je jaarling nu is. (tuurlijk kan een band met een paard verschillen maar het is niet zo dat je verzorgers niet ook met andere paardjes aan de slag kunnen)

Maar terug op je vraag, ik denk dat je verschillende opties hebt.

1. Je kunt hen een hoger bedrag vragen voor het verzorgen van jouw overige paarden, waarvoor ze ook het veulentje erbij kunnen verzorgen. Jij bent dan verantwoordelijk voor evt. dierenartskosten en het veulen blijft van jou, maar doordat je een wat hoger bedrag binnen krijgt per maand (ik weet niet of ze nu al betalen?) haal je er iets meer onkosten uit. Als dit veulen bepaalde emotionele waarde waardoor je 'm echt niet wilt verkopen dan lijkt dit me de beste optie.

2. Als je zelf niet verantwoordelijk kunt zijn voor de kosten van een extra veulen, zou ik 'm verkopen. Het is vervelend dat je negatieve ervaringen hebt met het verkopen, maar er zijn heus ook wel goede huisjes te vinden voor een mooi tinkerveulen! :)

3. Wat is voor je verzorgers het voordeel van eventuele lease? Dat ze voorkomen dat het veulentje verkocht moet worden? Of vinden ze het ook leuk om bepaalde verantwoordelijkheid te dragen voor dit veulentje en zouden ze daar ook geld aan willen besteden? Dan kun je inderdaad denken aan de onkostenvergoedingen zoals pien eerder aangaf. Alleen is het de vraag, weten deze verzorgers sowieso al dat ze nooit het veulen in de toekomst wél over zouden willen nemen? Of is dat eventueel nog een deur die op een kier staat? Als ze dat sowieso niet willen, maar wel bereid zijn om onkosten te vergoeden voor de tijd dat ze een veulen kunnen verzorgen, dan zou ik écht goede afspraken maken, zodat van twee kanten alles duidelijk is. Én is vertrouwen en mensenkennis erg belangrijk. Je schrijft dat het al een jaar goed gaat, ken je deze mensen al langer? En hoe goed ken je ze? Ken je ze ook buiten de context van je paarden? En daarnaast, wat als ze gaan leasen, maar over een jaar besluiten er vanwege omstandigheden mee te willen stoppen?(Want dat is het idee van lease, neem ik aan, dat je vrij bent te stoppen wanneer je wilt?) Dan zit je met een jaarling die je dan alsnog veel geld zal gaan kosten.

In een ander topic las ik nog iets over een zoektocht (in de toekomst) voor een hengst voor een van je merries. Ik zou er wel even goed over nadenken wat hierin je aanpak is. Als je het moeilijk vind om veulens weg te doen maar je ze ook niet zomaar kunt houden zou ik het fokken in de toekomst even laten voor wat het is.

Dreamboy
Berichten: 2334
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Veulen verleasen, wie wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:18

@Sellyxx, zo lees ik het ook maar hengsten kunnen gecastereerd worden toch? Ze gaat ipv daarvan een veulen fokken met het risico dat het ook een hengst wordt. Dan heeft ze toch alsnog geen nakomeling van haar hengst zoals ze graag wilde? Want een hengstveulen kan ze dan uiteindelijk ook niet bij de merries laten staan.

har166
Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Veulen verleasen, wie wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:22

Wat verwachten ze van jou dat ze met het veulen kunnen en mogen doen?

Naast het veulen abc vind ik dat je er niks mee moet doen. Veulens die veel in handen komen ( bijvoorbeeld flessen veulens) kunnen heel vervelend worden in de omgang.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Veulen verleasen, wie wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:31

Verleasen gebeurt al niet zo veel en dan alleen met rijpaarden. Dan least de ruiter het paard om uit te brengen op wedstrijden. Maar met een veulen is er geen meerwaarde eigenlijk. Dus ik snap niet waarom je dat zou willen. Verkoop hem dan aan hun. Anders krijg je alleen maar gezeur over eventuele onkosten bij medische issues ofzo, zeker als er twijfel is over hun nalatigheid ofzo. Ik voorzie alleen maar gedoe.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sellyxx
Berichten: 1199
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:32

Dreamboy schreef:
@Sellyxx, zo lees ik het ook maar hengsten kunnen gecastereerd worden toch? Ze gaat ipv daarvan een veulen fokken met het risico dat het ook een hengst wordt. Dan heeft ze toch alsnog geen nakomeling van haar hengst zoals ze graag wilde? Want een hengstveulen kan ze dan uiteindelijk ook niet bij de merries laten staan.


Ja daar heb je een goed punt. Ik gok dat ze dan nog graag een merrie nakomeling van haar hengst wilde, liever dan dat ze haar eigen hengst zou behouden en zou ruinen. Of ze wilde misschien persé dat het paard hengst zou blijven en nog bij iemand anders voor de fok gebruikt zou kunnen worden. Of ze was bang dat hij ook als netruin niet goed in haar kudde zou passen. Maar dat blijft gissen ;)

Maar in het eerste geval wat ik net noem dat je (@ts) zo graag een nakomeling wilde, dan is daar nu dat merrieveulen wat je zo graag wilde, en nu blijkt dat je er financieel niet voor kan zorgen.. Of stond je er eerst wel voor open om het veulen te verkopen? Anders lijkt het destijds wat meer op een 'op emotie gebaseerde' dekking, dan dat je er goed over na hebt gedacht of dit zorgvuldig heb gepland? Misschien heb je natuurlijk andere onvoorziene tegenslagen gehad, dat weten we natuurlijk niet.

Ook ben ik nog wel benieuwd naar je moeite t.o.v. verkopen. Volgens mij fok je al meerdere jaren veulens, zijn die ook niet gewoon goed terecht gekomen bij anderen? De hengsten die je hebt moeten verkopen zijn niet echt te vergelijken met veulens verkopen, lijkt me? Zit de moeilijkheid van het verkopen van dit veulen erin dat je daarmee een periode van fokken met je eigen paarden afsluit, aangezien je hengsten weg zijn? Ik snap best dat dit pittig voor je is (geweest), maar het is misschien ook het accepteren van een nieuwe fase..

Lieser
Berichten: 1403
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Veulen verleasen, wie wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:25

Kun je het veulen niet beter in een opfok zetten? Dat is voor het veulen beter en voor jou waarschijnlijk goedkoper dan normale stallingskosten. Over drie jaar kan de wereld er weer heel anders uitzien en kun je altijd nog houden of verkopen.

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Veulen verleasen, wie wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:52

Ik snap de situatie ook niet helemaal Y;(

Begrijp ik het goed dat je paarden aan het verkopen bent omdat je niet meer alles kan onderhouden?
Verwacht je dat de situatie zo blijft of dat je in de toekomst toch wat meer (financiële) ruimte krijgt hiervoor?
Zou je het veulen in principe willen verkopen of wil je het liever houden / over een paar jaar weer voor jezelf beschikbaar hebben?
Hebben de verzorgers aangeboden om het beestje te leasen omdat jij hebt aangegeven dat de kosten van onderhoud te hoog zijn?
Wat hebben de verzorgers precies aangeboden / wat verwachten zij (en jij) voor voordelen, rechten (en plichten!) te krijgen bij het sluiten van een lease-overeenkomst?

Als je ruimte genoeg hebt voor het diertje en je het graag in jouw beheer in het oog wilt houden, maar de kosten van het dagelijks onderhoud momenteel(?) wat te veel zijn, kan ik me voorstellen dat het fijn kan zijn als je verzorgers een bijdrage doen. En dat het voor hen ook fijn is als hun oogappeltje niet verdwijnt.

Maar persoonlijk zou ik dan wel wat dingen helder willen hebben in jouw en hun situatie:

- waarom willen ze niet kopen?
- wat als er onverwachte uitgaves komen (DA enzo), wie gaat dat betalen?
- wat als zij niet meer willen leasen, ga je dan alsnog verkopen? Wat als dier blessure heeft dan...?
- wat als jij er financieel beter voor komt te staan, wil je de lease dan opzeggen...?
- verwachten zij dat ze een soort alleenrecht op het diertje "kopen" zolang ze willen blijven leasen?

Dat soort dingen :)

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Veulen verleasen, wie wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:13

Bij leasen krijg je natuurlijk geen eigendomsrecht. Ik snap wel dat de verzorgers verliefd zijn geworden op het veulen en willen dat het blijft. Maar aangezien ze zelf 50+ zijn zich niet willen vastleggen aan een paard wat tenslotte in principe wel 40 kan worden. Maar ze willen het nu leasen als gezelligheidsdier.Je kunt alles leasen maar het is aan te raden dan wel hele goede afspraken op papier en ondertekend te maken.Want met paarden krijg je vroeg of laat problemen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers