Zelf merries scannen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Isabelle_H
Berichten: 77
Geregistreerd: 31-08-12

Zelf merries scannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 14:42

Zijn er hier mensen die geen dierenarts zijn, maar wel merries scannen?

Zoja heb je daar een opleiding of cursus voor gevolgd? En waar worden deze gegeven?

En wat voor (merk/type) scan apparaat gebruik je?

Op internet zijn zoveel verschillende scanners te vinden, maar welke is er fijn in gebruik en heeft een goede prijs kwaliteit verhouding?

Ik hoor graag jullie ervaringen


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zelf merries scannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:08

Daar kan je een cursus voor doen en die zou ik ook zeker aanraden. Zomaar een apparaat kopen en gaan scannen zou ik echt nooit doen. Sowieso is het handig als je goed leert om het beeld af te lezen en ook je merrie niet beschadigd.

Tinniie
Berichten: 4661
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Zelf merries scannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:11

Hier in belgië is het zelfs verboden, is een diergeneeskundige handeling. Je kan er je merrie idd heel erg mee beschadigen.
In Nl zijn er wel cursussen voor heb ik al gehoord.

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:45

Tinniie schreef:
Hier in belgië is het zelfs verboden, is een diergeneeskundige handeling. Je kan er je merrie idd heel erg mee beschadigen.
In Nl zijn er wel cursussen voor heb ik al gehoord.


Dus al die medewerkers die ook scannen op hengstenhouderijen in België zijn dierenartsen ?

TS, je kunt evt met je dierenarts overleggen of hij een aantal keer voordoet oid, het ligt ook aan je voorkennis, maar met wat gevoel en kunde, kan het wel. Er is een bepaald gevoel en ervaring voor nodig en dat dien je ook te onderhouden, het is namelijk wel een vakmanschap, goed scannen en de juiste interpretatie ervan. Op een of een gering aantal merries, kunnen de resultaten tegenvallen als je het niet voldoende vaak doet en de vraag is of dat uiteindelijk opweegt tegen de dierenarts zelf.

Lynn_Nikita
Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:49

Oehlala schreef:
Tinniie schreef:
Hier in belgië is het zelfs verboden, is een diergeneeskundige handeling. Je kan er je merrie idd heel erg mee beschadigen.
In Nl zijn er wel cursussen voor heb ik al gehoord.


Dus al die medewerkers die ook scannen op hengstenhouderijen in België zijn dierenartsen ?

TS, je kunt evt met je dierenarts overleggen of hij een aantal keer voordoet oid, het ligt ook aan je voorkennis, maar met wat gevoel en kunde, kan het wel. Er is een bepaald gevoel en ervaring voor nodig en dat dien je ook te onderhouden, het is namelijk wel een vakmanschap, goed scannen en de juiste interpretatie ervan. Op een of een gering aantal merries, kunnen de resultaten tegenvallen als je het niet voldoende vaak doet en de vraag is of dat uiteindelijk opweegt tegen de dierenarts zelf.



euhm, ja alle plekken die ik ken tenminste wel. Arts in dienst of een arts die in de ochtend komt scannen.

Ik zou zelf ook graag een cursus volgen trouwens, juist omdat het veel merries zijn en de arts nu vaak op eerdere plekken moet beginnen voor 9 uur ivm sperma bestellen

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Zelf merries scannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:57

aha oke, heb zelf inmiddels al meerdere plekken gezien waar de stalmedewerker je merrie scant om te laten zien dat ze bij ophalen drachtig is, vandaar mijn twijfel. ;)

Ik heb zelf een 'oud' scanapparaat overgenomen van de inseminator, misschien is zoiets een mogelijkheid?

Isabeau2013
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-11-20

Re: Zelf merries scannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:09

Ik scan mijn merries zelf, de dierenarts kosten liepen hier met 6 fokmerries totaal uit de klauwen en moest altijd gescand worden op de tijden van de dierenarts.
Ik heb een dagcursus gevolgd bij mij thuis met mijn eigen scanapparaat en mijn eigen merries.
Inmiddels doe ik het al 6 jaar en heb ik al mijn merries tot nu toe direct de eerste keer drachtig gehad en geen hormonen meer bij mijn merries gebruikt.

Met merk van mijn scanner is Bondway.

( overigens mag je in Nederland alleen je eigen paarden scannen)

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:42

Ik vind het zelfscannen van merries ook heel raar. Zoals aangegeven, in België is dat “not done”. Jarenlang geholpen bij een dekcentrum en ken ook de verhalen van wanneer het misgaat. Levensgevaarlijk voor een merrie. Ik snap persoonlijk niet waarom je dat risico zou nemen.

Isabeau2013
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:10

merelhof schreef:
Ik vind het zelfscannen van merries ook heel raar. Zoals aangegeven, in België is dat “not done”. Jarenlang geholpen bij een dekcentrum en ken ook de verhalen van wanneer het misgaat. Levensgevaarlijk voor een merrie. Ik snap persoonlijk niet waarom je dat risico zou nemen.


Oké dan heb je waarschijnlijk ook gezien dat het overgrote deel van de mensen die de paarden insemineren ook geen dierenarts zijn ?
En uiteindelijk leert een DA het ook door het veel te doen dat heeft niets te maken met opleidingsniveau.
Wil niet zeggen dat je je bewust moet zijn van de risico’s maar dat geldt voor alles.

Lynn_Nikita
Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:21

Isabeau2013 schreef:
merelhof schreef:
Ik vind het zelfscannen van merries ook heel raar. Zoals aangegeven, in België is dat “not done”. Jarenlang geholpen bij een dekcentrum en ken ook de verhalen van wanneer het misgaat. Levensgevaarlijk voor een merrie. Ik snap persoonlijk niet waarom je dat risico zou nemen.


Oké dan heb je waarschijnlijk ook gezien dat het overgrote deel van de mensen die de paarden insemineren ook geen dierenarts zijn ?
En uiteindelijk leert een DA het ook door het veel te doen dat heeft niets te maken met opleidingsniveau.
Wil niet zeggen dat je je bewust moet zijn van de risico’s maar dat geldt voor alles.




rectaal opvoelen of insemineren is ook een groot verschil. Vaginaal kun als je hygienisch werkt kan je ( op verkeerd dekken) minder stukmaken stukmaken denk ik. Met rectaal opvoelen kun je een hele darm scheuren.

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:12

In België dekt bij mijn weten in geen enkel professioneel station iemand een merrie die geen dierenarts is. Een klein scheurtje is in deze genoeg voor een pijnlijke dood. Onze veearts zegt zelf dat elke overbodige controle moet vermeden worden. Dierenwelzijn en minimum risico lijkt mij in dezen voor te gaan op krenterigheid.

Isabelle_H
Berichten: 77
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 23:24

superpony schreef:
Daar kan je een cursus voor doen en die zou ik ook zeker aanraden. Zomaar een apparaat kopen en gaan scannen zou ik echt nooit doen. Sowieso is het handig als je goed leert om het beeld af te lezen en ook je merrie niet beschadigd.


Dank je wel voor je reactie. Ik was ook zeker niet van plan om zomaar te gaan scannen. Ken je misschien ook adressen/namen


Oehlala schreef:
Tinniie schreef:
Hier in belgië is het zelfs verboden, is een diergeneeskundige handeling. Je kan er je merrie idd heel erg mee beschadigen.
In Nl zijn er wel cursussen voor heb ik al gehoord.


Dus al die medewerkers die ook scannen op hengstenhouderijen in België zijn dierenartsen ?

TS, je kunt evt met je dierenarts overleggen of hij een aantal keer voordoet oid, het ligt ook aan je voorkennis, maar met wat gevoel en kunde, kan het wel. Er is een bepaald gevoel en ervaring voor nodig en dat dien je ook te onderhouden, het is namelijk wel een vakmanschap, goed scannen en de juiste interpretatie ervan. Op een of een gering aantal merries, kunnen de resultaten tegenvallen als je het niet voldoende vaak doet en de vraag is of dat uiteindelijk opweegt tegen de dierenarts zelf.


Ik heb gelukkig goed contact met mijn dierenarts en het er ook al eerder met haar over gehad. Ik weet echter dat zij het erg druk heeft, vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringen en cursussen.


Isabeau2013 schreef:
Ik scan mijn merries zelf, de dierenarts kosten liepen hier met 6 fokmerries totaal uit de klauwen en moest altijd gescand worden op de tijden van de dierenarts.
Ik heb een dagcursus gevolgd bij mij thuis met mijn eigen scanapparaat en mijn eigen merries.
Inmiddels doe ik het al 6 jaar en heb ik al mijn merries tot nu toe direct de eerste keer drachtig gehad en geen hormonen meer bij mijn merries gebruikt.

Met merk van mijn scanner is Bondway.

( overigens mag je in Nederland alleen je eigen paarden scannen)


Dank je wel voor je reactie. Ook hier afgelopen jaar 6 merries drachtig proberen te krijgen en inderdaad met 3 a 4 x per week de dierenarts op de stoep, lopen de kosten behoorlijk op. Zeker als de dames die uiteindelijk drachtig zijn geworden, besluiten om dit pas in juli te doen :o

Ik wil alleen mijn eigen merries opvolgen, maar bedankt voor het melden. Misschien wel belangrijk voor andere mensen die dit topic volgen.

Mag ik vragen bij wie je die dagcursus toen hebt gevolgd?



Isabeau2013 schreef:
merelhof schreef:
Ik vind het zelfscannen van merries ook heel raar. Zoals aangegeven, in België is dat “not done”. Jarenlang geholpen bij een dekcentrum en ken ook de verhalen van wanneer het misgaat. Levensgevaarlijk voor een merrie. Ik snap persoonlijk niet waarom je dat risico zou nemen.


Oké dan heb je waarschijnlijk ook gezien dat het overgrote deel van de mensen die de paarden insemineren ook geen dierenarts zijn ?
En uiteindelijk leert een DA het ook door het veel te doen dat heeft niets te maken met opleidingsniveau.
Wil niet zeggen dat je je bewust moet zijn van de risico’s maar dat geldt voor alles.


Er zitten zeker risico's aan, maar ik denk dat als je een cursus volgt, in alle rust je eigen merries scant (die je goed kent), waarbij je je gezonde verstand en opgedane kennis gebruikt, de risico's mee zullen vallen. Al heb je gelijk dat je bewust zijn van de risico’s altijd belangrijk is.


merelhof schreef:
In België dekt bij mijn weten in geen enkel professioneel station iemand een merrie die geen dierenarts is. Een klein scheurtje is in deze genoeg voor een pijnlijke dood. Onze veearts zegt zelf dat elke overbodige controle moet vermeden worden. Dierenwelzijn en minimum risico lijkt mij in dezen voor te gaan op krenterigheid.


Ik denk dat als je een cursus volgt en daarna een scanapparaat koopt van enkele duizenden euro's. Deze kosten niet echt getuigen van krenterigheid, maar iedereen zijn mening natuurlijk.

Ik vind het erg belangrijk om dit goed te overwegen voordat ik besluit om dit wel of niet te gaan doen. Maar minder afhankelijk zijn van de tijd van de dierenarts en in alle rust je eigen merries opvolgen heeft natuurlijk ook voordelen. (Zeker als we misschien in de toekomst ook diepvries sperma willen gebruiken, dan hoeft de merrie (met veulen) niet verplaatst te worden om goed opgevolgd te worden)

Iedereen bedankt voor het delen van jullie ervaringen en meningen.

Mochten er nog meer mensen hun ervaring willen delen, dan hoor ik het uiteraard graag. Zowel ervaring met zelf scannen als met waar een cursus te volgen en welk scan apparaat fijn is.

(Ik heb "de hondshoeve" al gevonden, maar zij geven alleen een middag cursus/uitleg bij aanschaf van een scanapparaat van hun. Maar ik zou graag meerdere opties willen hebben.)

Isabeau2013
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-11-20

Re: Zelf merries scannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:54

Precies, hier heeft mijn dierenarts mij ook verteld dat ik dit prima zelf kan doen.
Ze zullen het ook echt niet iedereen adviseren, maar aangezien mijn man van een groot melkvee bedrijf komt ( waar ze natuurlijk alles zelf doen) en ik mijn opleiding in de paarden heb gedaan en al vanaf jongs af aan meedraai in de paardenfokkerij hebben wij inderdaad uiteindelijk besloten het zelf te gaan doen.

Daarnaast scheelt het enorm in de stress, nu hoef ik niet meer met een DA om kwart over 8 met een bloedgang die merries te scannen om voor 9u het sperma te kunnen bestellen.
Alles kunnen we nu op onze eigen tijd doen en veel dichter op de eisprong insemineren, en vaak zelfs maar 1x hoeven te insemineren.

En dan kunnen we gaan bakkeleien wat ze wel of niet in Belgie mogen of doen, maar op de grote stoeterijen hier in NL doen ze het ook veelal zelf net als het insemineren.

Je er gewoon goed in laten informeren en het misschien eens samen doen met de DA ( heb ik ook gedaan) is mijn advies ;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zelf merries scannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 09:42

Hier is onze merrie een aantal keren gescand door de paraveterinair en zij heeft ook de inseminatie gedaan. Zij is in deze omgeving heel bekend en krijgt ook de lastige gevallen drachtig. Juist omdat ze aan huis komt en ook praktisch 24/7 beschikbaar is. Dus dat je alleen je eigen paarden mag doen in Nederland klopt niet, zij heeft een eigen bedrijf en de veearts waar zij werkt weet het ook.

Maar ze heeft natuurlijk wel een basis kennis van paarden en zorg.

Mijn merrie had al een veulen gehad elders, was 1e jaar hier niet drachtig geworden en daarom de eerste scan wel door een veearts laten doen. Dat was puur baarmoeder bekijken en nog niet op ei scannen.
Kan nou niet zeggen dat hij prettiger werkte........zelfs helemaal niet.

Maar bovenstaande dame doet het veel en heeft ook echt veel interesse en werkt met de paarden ook heel fijn. Mijn merrie is echt kieskeurig, maar kan zo staande heel relaxt gescand worden thuis. Dat heeft zeker wel geholpen met in 1 keer netjes drachtig worden.

Ik heb wel een paar keer een koe mogen opvoelen en daar is het misschien toch iets "normaler" dat je het zelf leert of van de boer waar je werkt.

ingvdh
Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:56

merelhof schreef:
In België dekt bij mijn weten in geen enkel professioneel station iemand een merrie die geen dierenarts is. Een klein scheurtje is in deze genoeg voor een pijnlijke dood. Onze veearts zegt zelf dat elke overbodige controle moet vermeden worden. Dierenwelzijn en minimum risico lijkt mij in dezen voor te gaan op krenterigheid.



Persoonlijk heb ik liever iemand die wellicht geen arts is maar wel heel veel merries scant dan een arts die af en toe eens een scan doet naast de koeien, honden en katten die ze behandelen in de praktijk.
De eerste heeft heel veel ervaring en handigheid, de tweede niet.

Mer1980
Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Zelf merries scannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:06

Ik zet ook even een stipje heb er ook eens naar gezocht, en zou mijn eigen merries ook graag zelf opvolgen. Inseminatie laat ik dan gewoon doen, maar het scannen is geen leuk grapje meer met de voorrijkosten. De veeartsen die zo druk zijn in het seizoen dat op tijd alles gescand hebben soms gewoonweg niet lukt en zo heb ik al 2 x een hengstigheid gemist.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Muronia
Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zelf merries scannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:11

Ik volg dit topic ook.. ik ga nu eerst leren insemineren komende maand maar scannen zou ik daarna ook erg graag willen leren. Ik heb dezelfde scanster als superpony en inderdaad een hele prettige werkwijze, merries voelen zich op hun gemak en kundige dame.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

corinadrenth
Berichten: 1853
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 21:58

Muronia schreef:
Ik volg dit topic ook.. ik ga nu eerst leren insemineren komende maand maar scannen zou ik daarna ook erg graag willen leren. Ik heb dezelfde scanster als superpony en inderdaad een hele prettige werkwijze, merries voelen zich op hun gemak en kundige dame.


heb jij nog belang bij de scan-cursus ?

Dreamer stables fokkerij zwaar warmbloed en frederiksborger
kraamstal / merriebegeleiding

Muronia
Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zelf merries scannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:04

Ja zeker!

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

corinadrenth
Berichten: 1853
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:07

Muronia schreef:
Ja zeker!


ik heb een adres gevonden die dat doen. kan enkel bij 'ons' thuis op de eigen merries. wellicht een idee om dat samen te doen ?

Dreamer stables fokkerij zwaar warmbloed en frederiksborger
kraamstal / merriebegeleiding


Muronia
Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zelf merries scannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:07

Hondshoeve denk ik?

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nimby en 55 bezoekers