Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 21:52

Ik ben ook niet van de Connemara's, dus daar kan ik je ook niet mee helpen. Zelf zou ook niet zo snel met een niet goedgekeurde hengst dekken (nu dek ik er dit jaar wel 1 met mijn eigen 2 jarige hengst, overigens is hij officieel wel "goedgekeurd" om te dekken (hij heeft namelijk deklicentie), maar hij gaat ook deze winter naar de hengsten keuring en ik heb zijn traject zelf in de hand, waardoor ik het wel aan durf en ik ook wel wel echt in hem geloof).

Ik zou er zeker ook niet (veel) voor willen betalen. Genoeg goedgekeurde hengsten die ook betaalbaar zijn, dan zou ik nog eerder buiten het stamboek gaan kijken. :)

Wellicht zijn er hier die wel wat meer van Connemara's weten. :j

Hier is het flink balen door echt een bizarre actie van een Duitse hengsten houder. 8)7

Dus dat is snel een nieuwe hengst uitzoeken en heel hard hopen dat het ei er dinsdag nog zit... kans is alleen niet zo heel groot, maar hard duimen.

Wel jammer, want het is echt een hele goede hengst, maar ik breng die 650 euro wel naar een fatsoenlijke hengsten houder. :=


Deze ook even delen, mijn 2 jarige NWR hengst. <3
[ img ]
[ img ]

En de 2 jarige Duitser die mag dekken.
[ img ]
[ img ]


Setteli
Berichten: 3164
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 22:05

Ze zijn zo knap Quir! Ik vind je bruine echt ontzettend mooi, hou wel van dat kleurtje. En die stoere kop erop <3
Hier moet ik nog weer 3 jaar wachten met dekken. Phoebe gaat eerst de sport weer in en dan is straks kleine Ivy aan de beurt.

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 22:29

Jammer dat je Phoebe niet dekt. :))
Maar eerst sporten is ook leuk!

Ben wel heel benieuwd hoe Ivy wordt en gaat ontwikkelen! Hopelijk hier volgend jaar ook zo één. <3

Ja ben heel blij met deze 2 mannen! Totaal verschillend, maar allebei zo'n fijne dieren op hun eigen manier. Ook super benieuwd hoe ze het in training gaan doen en hoe ze het op de HK gaan doen komende winter.

Áls ze goedgekeurd worden, mogen ze 1 jaar in Nederland dekken, daarna gaan ze weer naar het buitenland. :):)

Deze doet het ook goed. <3
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Punz
Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 22:52

Setteli: Connemara's mogen in principe max 1.48 zijn, en de meeste hengsten vallen binnen deze maat, in ieder geval in Nederland.

Rory Rasputin wil nog wel eens grotere nakomelingen geven ( ik heb zelf een merrie van 1.54 van hem), maar die staat in de buurt van Rosmalen en ik weet niet of hij op dit moment nog beschikbaar is voor merries van anderen. Hij dekt voornamelijk natuurlijk, ik weet niet of er vers sperma voor KI van hem beschikbaar is.

Wat je zou kunnen overwegen is gebruik maken van diepvries sperma, dan heb je een wat ruimere keuze. Maar ook dan: In principe mogen Connemara hengsten bij goedkeuring ( meestal op drie jarige leeftijd) niet groter zijn dan 1.48. Sommigen groeien daarna nog wel wat door, maar echt heel groot zijn ze gewoon niet.

Edit:
Nog iets wat van groot belang is: De eigenaresse moet de HWSD status weten van de merrie. Als deze niet bekend is, of ze is drager, kan ze alleen maar een vrij geteste hengst kiezen, om te voorkomen dat ze een veulen krijgt met HWSD ( een erfelijke, autonomaal rescessief overervende hoefaandoening, die in vele gevallen zo erg is dat dieren al heel jong ingeslapen moeten worden)

En weer een edit:
Op de website van het Nederlands Connemara Pony Stamboek zijn de goedgekeurde in Nederland beschikbare hengsten te vinden. Er is voor zover ik weet op dit moment geen diepvries sperma beschikbaar van Nederlandse hengsten ( tenzij er het laatste jaar daar wat in veranderd is)
Laatst bijgewerkt door Punz op 28-05-23 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt


Iedereen een Connemara!!


.

Setteli
Berichten: 3164
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 22:57

Punz schreef:
Setteli: Connemara's mogen in principe max 1.48 zijn, en de meeste hengsten vallen binnen deze maat, in ieder geval in Nederland.

Rory Rasputin wil nog wel eens grotere nakomelingen geven ( ik heb zelf een merrie van 1.54 van hem), maar die staat in de buurt van Rosmalen en ik weet niet of hij op dit moment nog beschikbaar is voor merries van anderen. Hij dekt voornamelijk natuurlijk, ik weet niet of er vers sperma voor KI van hem beschikbaar is.

Wat je zou kunnen overwegen is gebruik maken van diepvries sperma, dan heb je een wat ruimere keuze. Maar ook dan: In principe mogen Connemara hengsten bij goedkeuring ( meestal op drie jarige leeftijd) niet groter zijn dan 1.48. Sommigen groeien daarna nog wel wat door, maar echt heel groot zijn ze gewoon niet.


Oké dat is goed om te weten. Ik zal haar e.e.a. doorgeven. Kan ze zelf een keus maken. Kan niet meer doen dan adviseren.

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

Punz
Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 23:00

Ik heb nog even een edit toegevoegd
Laat ze zich vooral echt verdiepen in HWSD en niet zomaar een ongeteste hengst gebruiken als ze de status van haar merrie niet weet.


Iedereen een Connemara!!


.

Setteli
Berichten: 3164
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 23:07

Punz schreef:
Ik heb nog even een edit toegevoegd
Laat ze zich vooral echt verdiepen in HWSD en niet zomaar een ongeteste hengst gebruiken als ze de status van haar merrie niet weet.


Nee heb ik haar net gezegd.

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9291
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:01

Spannend Quir!
Ik moet ook nog een afspraak maken voor de röntgen screening.


Nou hier vond ik een tijdje terug dat Dream wat strak werd, maar hij had duidelijk een groeispurt.
Inmiddels ziet meneer er weer Hollands Welvaren uit. En nee ben hem niet volop gaan voeren.[ img ]
[ img ]

marjolein88
Berichten: 4049
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:44

gefeliciteerd Setteli! Wat een flinke dame al ! Denk dat ik niet hoef te raden dat dit een blijvertje is?

Quir. Echt leuke youngstock heb jij staan! Daar gaat de zweedse ponyfokkerij weer veel plezier aan krijgen !

Connemara's heb ik niet zoveel verstand van helaas.

..::WWW.STOETERIJDUBOIS.NL Sportpony fokkerij (Duitse rijpony/NRPS/Welsh), doorlopend jonge aanfok te koop::.
==> PRACHTIGE GOEDGEKEURDe D-SPORTPONY- HENGSTEN TER DEKKING, TOPSPORT AFSTAMMING!
*KLIK*!!!

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-23 15:52

Ziet er goed uit Quir, hele mooie pony's! :j

Setteli
Berichten: 3164
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:57

marjolein88 schreef:
gefeliciteerd Setteli! Wat een flinke dame al ! Denk dat ik niet hoef te raden dat dit een blijvertje is?


hahaha, goed geraden. Dit is zeker een blijvertje. Ik heb haar volle broer ook nog. Die staat in principe te koop, maar ja. Misschien hou ik hem aan tot 3/4 jaar en eerst zadelmak maken. Maar zit een beetje met de ruimte. Maar ik wil hem ook niet voor een appel en een ei wegdoen.

Ik wil met Ivory graag weer naar de NRPS keuring. Maar die is 24 juni. Afgezien van dat ik die dag niet kan vind ik het ook best vroeg. Op 16 sept is de late veulenkeuring, maar eigenlijk voor veulens geboren na 1 juni. Weet niet hoe streng ze hierop zijn?
Met de merrie ga ik dit jaar sowieso niet. Die wil ik eerst weer in sportconditie hebben en dan gaat ze volgend jaar voor voorlopig keur.

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

Annash
Blogger
Berichten: 26456
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 17:45

Ik ben de laatste tijd wat minder actief geweest (meer kortere berichtjes, en minder vaak denk ik), helaas moeilijke situatie meegemaakt (en nu de nasleep). Wel hoop ik alles weer wat meer op te pakken nu. :) Voor iedereen die ik gemist heb: gefeliciteerd met veulens en/of dracht, en duimen voor wie aan het wachten is. Hopelijk heel veel mooie ponyveulentjes volgend jaar!

Zelf ben ik nu ook aan het wachten. Carlijn is afgelopen zondag geinsemineerd. :)

astrea
Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 19:07

astrea schreef:
Vrijdagavond gescand en vanavond geinsemineerd.
Dinsdagochtend weer scannen of het eitje weg is.
Spannend


Ja we kunnen op het wacht bankje.
Hopelijk blijft alles mooi zitten zoals het nu zit.


[ img ]
Deze knappe en lieve man is net 2 week oud

Eens een New Forest pony altijd een New Forest pony.

astrea
Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 06:34

Het zijn New Forest pony's.


[ img ]
Tongerenhof Osmium x Mensinghe's Rinaldo x Djordy
[ img ]
Heihoeves Borston x Casandro v/d Sompslag x Melle Bruno

Eens een New Forest pony altijd een New Forest pony.

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-23 07:56

Leuke pony's komen hier voorbij!

Wij hebben hier intussen een veulentje (paard), pikzwarte merrie! *D


[ img ]

Ik ben mezelf aan het verdiepen in de pony fokkerij omdat ik graag ook deze pist wil verkennen.
Ik vind het erg interessant maar het is wel erg veel als je er nog niet thuis in bent :Y)

lailapri
Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 09:30

Na de pech van vorig jaar kan ik melden dan danika v. Djamaï du bois na de 1e dekking drachtig is van T-Nequeen. Binnenkort de merries thuis scannen die bij mijn eigen hengst hebben gestaan.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

EllyC
Berichten: 8116
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 11:17

Dat is goed nieuws Lailapri.

Net was ik even weg voor een overleg. Ging het geboorte alarm af, ik kijken op de wei camera maar ze lag wat ver weg, bleef wel liggen als er een ander paard naar haar toe liep en wisselde plat met gewoon wat af.

Dus ik in de auto gesprongen, naar huis gecrosst met camerabeelden naast me. Net voordat ik er ben staat ze op. Niets aan de hand dus.

Pff

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Cynthia82
Berichten: 9297
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 13:54

LaDonna, gefeliciteerd met de dracht van je WPBR merrie! Heb je foto's van de combinatie?

Wat een mooie, grote stal EllyC!

xsurfdiairy, gefeliciteerd met de dracht!

Setteli, ik ben echt fan van Ivory, wat een koppie <3

Mooney, ik vind je palominootje zo knap <3

Quir, wat zijn je mannen toch knap he. Ik ben zo benieuwd naar hun eerste veulentjes!

Annash, sterkte met wat er aan de hand is :knuffel:

laliapri, gefeliciteerd met de dracht!

Hahaha Elly, fijn he drachtige merries? 8)7

Kleine Finesse is vandaag alweer een maand oud. Deze foto's zijn van vorige week

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


En Fiore is afgelopen zondag (tuurlijk Pinksteren) en dinsdag geinsemineerd, Vandaag was het eitje weg, dus de 16e scannen op dracht, dus dat worden twee spannende weken!

De hengst is Golden Star

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Moratoetje
Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 15:38

Het is wel geen pony, maar wel door mij zelf gefokt en ben stiekem toch wel trots op mijn fokproduct :o

Nespresso (Incognito x Oscar x Metall) 5-jarige KWPN ruin

[ img ]

[ img ]

Vorige week vrijdag is mijn oude merrie Beau (20) eindelijk gedekt. Ze werd steeds niet mooi hengstig, nu ineens zette het door. Nu hopen dat het gelukt is :o Het wordt haar laatste veulen, dus hoop wel heel erg op een merrie (kans acht ik klein, ze heeft tot nu toe nog maar 2 merries gegeven waarvan 1 bij mij).

Annash
Blogger
Berichten: 26456
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 16:21

Nou, daar mag je zeker trots op zijn! Wat een knappie!

Duimen dat je merrie toch gepakt heeft. :)

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9291
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:08

Knappe combinaties voor volgend jaar zitten er bij!
En prachtig dier Moratoetje.

Normaal ga ik eind vd zomer Dream wat meer oppakken en daarvoor wil ik alvast de röntgen screening laten doen. Dit ter voorbereiding op de HK.
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Annash
Blogger
Berichten: 26456
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:22

Spannend! Hoe is deze ook weer gefokt, heb ik het goed dat het een Dating is of verzin ik dat?

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9291
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:25

Dit is een Dating Point AT ( Dating AT x FS Don't Worry) x mijn keur prest sport merrie Hidden Treasure.

Annash
Blogger
Berichten: 26456
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:26

Ahhh, Dating Point! Naja, zit wel weer Dating achter. :P

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9291
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:29

En hij is echt zoo mega lief! Ben benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen.
Ben ook erg benieuwd wat ze van hem gaan vinden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 bezoekers