De ideale bouw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

De ideale bouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-21 16:50

Hey bokkertjes,

ik ben me aan het verdiepen in de bouw van het paard specificiek voor creature design. Ik ben erg benieuwd wat men nou als 'ideale bouw' beschouwt, waarom, waarvoor en onder welke omstandigheden. Ik zie hier graag discussies over ontstaan, het is puur informatief voor mijzelf en ik zal de kennis ook toepassen op meer dan alleen paarden.

Denk aan:
- Rijpaard
- Trekpaard
- Pakpaard
- Lange afstand
- Snelheid
- Dressuur
- Springen
- Bergpaard
- Steppepaard
- etc etc.
En uiteraard ook combinaties hiervan!

Ik zou graag foto's zien bij de uitleg ter illustratie en ik hoop ook dat mensen die fokken hun input kunnen geven hier en/of informatie en inzicht kunnen verkrijgen.
Het is dus een vraag voor specifiek creature design, maar de aard van de vraag lijkt mij ook erg geschikt voor een discussie over het onderwerp mbt fokken.

Ik zie het graag tegemoet, bedankt alvast!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


har166
Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: De ideale bouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:20

Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik hou van het type tank, massief en gespierd. Maar ik heb een fell pony en een shetlander haha.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: De ideale bouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-21 17:38

Hehe ik net zo hoor, tank met wat elegantie. Alles is redelijkerwijs natuurlijk voor alles bruikbaar, maar ik ben benieuwd hoe het zit met meer extreme 'omstandigheden' of eisen (zoals hoge dressuur of springsport). Ik ben er zelf totaal niet van, dus eigenlijk ook niet goed over op de hoogte XD

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De ideale bouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 20:39


They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: De ideale bouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-21 20:58

Dank je Avalanche, kan je me toevallig vertellen waar je precies op selecteert qua bouw (zij het dmv koop of fok) los van de afstamming?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De ideale bouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 21:27

Voldoende schuine schouder ivm schoudervrijheid, de hoeking van de heupen zodat het achterbeen makkelijk ondergebracht kan worden, opwaartse bouw, lengte in de hals, lange benen

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: De ideale bouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 09:16

Je hebt bij het KWPN het boekje selecteren om te presteren en daar wordt per fokrichting vrij precies omschreven wat ze graag willen zien en waarom. Daarna wordt op elk onderdeel van het scoringsformulier (gebruikt op keuringen om paarden te beoordelen) hoe dat dan echt eruit zien met behulp van plaatsjes.

Is echt een leuk boekje kan ik zeggen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

friesiszwart
Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:40


je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

Himyar
Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:35


Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:48

NatasjavE schreef:
Je hebt bij het KWPN het boekje selecteren om te presteren en daar wordt per fokrichting vrij precies omschreven wat ze graag willen zien en waarom. Daarna wordt op elk onderdeel van het scoringsformulier (gebruikt op keuringen om paarden te beoordelen) hoe dat dan echt eruit zien met behulp van plaatsjes.

Is echt een leuk boekje kan ik zeggen.


Dit is een goede tip :) denk dat je hier mee aan hebt dan aan Bokt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:04

Xyris schreef:
Hey bokkertjes,

ik ben me aan het verdiepen in de bouw van het paard specificiek voor creature design. Ik ben erg benieuwd wat men nou als 'ideale bouw' beschouwt, waarom, waarvoor en onder welke omstandigheden. Ik zie hier graag discussies over ontstaan, het is puur informatief voor mijzelf en ik zal de kennis ook toepassen op meer dan alleen paarden.

Denk aan:
- Rijpaard
- Trekpaard
- Pakpaard
- Lange afstand
- Snelheid
- Dressuur
- Springen
- Bergpaard
- Steppepaard
- etc etc.
En uiteraard ook combinaties hiervan!

Ik zou graag foto's zien bij de uitleg ter illustratie en ik hoop ook dat mensen die fokken hun input kunnen geven hier en/of informatie en inzicht kunnen verkrijgen.
Het is dus een vraag voor specifiek creature design, maar de aard van de vraag lijkt mij ook erg geschikt voor een discussie over het onderwerp mbt fokken.

Ik zie het graag tegemoet, bedankt alvast!



Even kort, over de ideale bouw is natuurlijk altijd een hoop discussie dus ik neem het globaal.

Voor rijpaarden is er een verschil tussen een spring en dressuurpaard over het algemeen. Waarbij bij een dressuurpaard een mooi front en een bergopwaartse bouw gewenst is met een schuine schouder, goede rug en een goed gebouwde achterhand waarbij het kruis niet te plat of te hellend is en de verbindingen tussen hals/ rug en kruis in verhouding zijn. Achterbeen niet te lang en niet te ver achter de massa staand met de juiste hoeken. Te steil of te sabelbenig is niet gewenst. Fundament moet gewoon correct zijn, geldt ook voor het voorbeen.
https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/kwpn-paa ... uurpaarden

Voor een springpaard zit er veel verschil in hoe ze gebouwd zijn, ik zie ze zelf het liefst met een functioneel exterieur. Voor springpaarden is een bergopwaarts model niet gewenst, belangrijk is dat de achterhand zo gebouwd is dat ze achter goed kunnen openen op de sprong. Een goede galop is belangrijk en ook voldoende lengte en rek in de rug om goed over de rug te kunnen springen. (bascule) Bij springpaarden komt een steil achterbeen vaker voor omdit dit helpt met het achter openen op de sprong.
https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/kwpn-paa ... ingpaarden

Ieder paard kan een pakpaard zijn haha, daar gebruiken ze vaak ezels voor. :+ Dus ik zou zeggen, lange oren. :D

Lange afstand daar passen arabieren goed bij vanwege hun uithoudingsvermogen. Hoe zo'n paard het beste gebouwd kan zijn laat ik aan de kenners daarvan over om te beoordelen.

Snelheid kijk naar de Engelse volbloed: vaak neerwaarts gebouwd met een lang achterbeen met veel stuwvermogen voor snelheid. Lange halzen die niet te opwaarts zijn en een hard maar teer fundament.

Bergpaarden: kijk naar fjorden en haflingers..de oudere types dan. Niet de sport types.

Steppepaard: bedoel je de prezwalski? koniks?

Ik mis in je rijtje het tuigpaard: https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/kwpn-paa ... uigpaarden

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Himyar
Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Re: De ideale bouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:09

Nog even van boven aangehaalde paard.

[ img ]

Malenka
Berichten: 7516
Geregistreerd: 04-10-06

Re: De ideale bouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:04

Als je wil weten hoe een endurance paard ideaal gebouwd is dan raad ik je aan om informatie bij Esther Groen (Groen Equestrian) te zoeken. Zij heeft daar goed lesmateriaal over en sinds kort een online platform om meer over endurance te leren.

Dieuwke_
Berichten: 4534
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:48

NatasjavE schreef:
Je hebt bij het KWPN het boekje selecteren om te presteren en daar wordt per fokrichting vrij precies omschreven wat ze graag willen zien en waarom. Daarna wordt op elk onderdeel van het scoringsformulier (gebruikt op keuringen om paarden te beoordelen) hoe dat dan echt eruit zien met behulp van plaatsjes.

Is echt een leuk boekje kan ik zeggen.


Deze indd, echt een aanrader!

Marigo
Berichten: 1038
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: De ideale bouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 01:28


Himyar
Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:49

Het paard dat waarvan ik eerder foto's heb neergezet, is een Engels Volbloed.
[ img ]

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De ideale bouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:34

Leuk, maar zonder een standfoto is de bouw onmogelijk te beoordelen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Himyar
Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Re: De ideale bouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:48


NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:04

Dat is geen foto die het paard voordelig presenteert. Die zou ik niet plaatsen als voorbeeld voor een ideale bouw.(omdat het dier hier onvoordelig opgesteld staat.)
Zeker niet zonder het gebruiksdoel erbij. Voor de dressuur vind ik het zeker niet een ideale bouw. Dat wil zeggen…afgaande van deze foto.

Wellicht een eventer?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Himyar
Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:30

NatasjavE schreef:
Dat is geen foto die het paard voordelig presenteert. Die zou ik niet plaatsen als voorbeeld voor een ideale bouw.(omdat het dier hier onvoordelig opgesteld staat.)
Zeker niet zonder het gebruiksdoel erbij. Voor de dressuur vind ik het zeker niet een ideale bouw. Dat wil zeggen…afgaande van deze foto.

Wellicht een eventer?


Hetzelfde paard als op de foto's die ik hierboven plaatste, echter onder het zadel. Engels Volbloed, dus renpaard.


hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:57

NatasjavE schreef:
Je hebt bij het KWPN het boekje selecteren om te presteren en daar wordt per fokrichting vrij precies omschreven wat ze graag willen zien en waarom. Daarna wordt op elk onderdeel van het scoringsformulier (gebruikt op keuringen om paarden te beoordelen) hoe dat dan echt eruit zien met behulp van plaatsjes.

Is echt een leuk boekje kan ik zeggen.



Inderdaad een zeer goed informatief boekje om meer te leren over exterieur en de bijbehorende functionaliteit. Heel goed om je eigen kennis te verbreden. Daarnaast krijg je dus ook meer inzicht hoe de KWPN selecteert tijdens linear score/ keuringen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennis, eva1969 en 51 bezoekers