groei hengst/ruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

groei hengst/ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-21 21:25

Ik hoop dat dit topic hier goed staat.
Ik verwacht hier de meeste kennis over het onderwerp te vinden.

Ik las net in een ander topic dat als een hengst voor zijn zesde jaar geruind wordt die een paar centimeter verder groeit dan die als hengst gedaan zou hebben. Dat verbaasde mij wel even. Ik was er tot nu toe vrij naïef vanuit gegaan dat een hengst harder en verder door zou groeien dan een ruin. Zo leer je elke dag weer wat. :)*

Maar nu vraag ik me dus af, wordt een ruin dan ook zwaarder/sterker dan een hengst of levert die juist kracht/bouw in voor lengte?

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-


Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: groei hengst/ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:30

De groeischijven in de pijpbeenderen sluiten met ongeveer 1 tot anderhalf jaar oud. Dat wordt vertraagd door castreren, maar dat moet je dus doen voor je hengst 1 jaar oud is. Dan krijg je extra centimeters de hoogte in, want met name de pijpbeenderen geven de hoogte.

axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: groei hengst/ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-21 21:35

Dan was het misschien een typefout in dat andere topic. Er staat echt 6 jaar. Daar had dan misschien 6 maanden moeten staan. :\

Maar goed dezelfde vraag.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Sas_Mon
Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:41

Hengsten zijn vaak compacter en gespierder dan ruinen. Ruinen kunnen groter zijn maar dat gaat vaak ten kostte van massa. Testosteron zorgt voor spieren en ruinen en merries hebben dat niet. Ruinen zijn eerder slungelig dan hengsten.

Dit zijn algemene dingen en gelden dus niet per se voor alle individuele paarden.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:45

De Duitsers zeggen dat een hengst 'rechteckig' is, vierkant dus, een merrie 'langrechteckig', langer dan hoog, en een ruin 'hochrechteckig', hoger dan lang. Maar om nou te zeggen dat merries en ruinen geen spieren hebben... Ik heb hier een merrie staan met een hengstennek waar je u tegen zegt. Ook merries (en vrouwen!) produceren testosteron.

axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-21 21:46

Maar dan zal bij een latere castratie alsnog (een deel van) die extra spiermassa verloren gaan lijkt me. Of is ook de bouw echt zwaarder?

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-


Sas_Mon
Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: groei hengst/ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:55

Daarom ook dit zijn algemene regels. Ik ken zat merries met een prachtige hengstenkam en hengsten met een kippennekkie. Maar over het algemeen hebbben hengsten meer spiermassa zonder te trainen dan merries en ruinen. En ja als je een hengst laat castreert levert hij meestal spieren en soms ook haar in. Maar maat krijg je er niet meer bij als je hem laat castreert.

Verwacht er daarintegen ook geen wonderen van als je vroeg castreert. een pony van 1.30 word niet opeens een paard als je zijn ballen eraf haalt. En met correcte training kan je veel ruinen en merries ook prachtig in de spieren laten zitten. Het kost vaak alleen meer moeite dan met een hengst. Nog los van de verschillen van aanleg binnen de verschillende rassen. Zat ruinen met meer spier dan hengsten maar dat zijn dan ook vaak rassen die daar aanleg voor hebben.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jnm, Ubermetrics en 47 bezoekers