Wanneer te oud voor eerste veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
melody7
Berichten: 13682
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Wanneer te oud voor eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-21 09:25

Mijn zus wil haar merrie graag een keer laten dekken zodat ze zelf een nakomeling van haar kan houden.

De merrie is nu 14, ze zou komend jaar of het jaar erna gedekt kunnen worden. Ze is dan dus 16 of 17 als haar eerste veulen geboren zou worden. Hoe denkt Bokt over deze leeftijd? We horen graag meer ervaringen, omdat je natuurlijk vooral leest over jongere merries. Ik heb wel gezocht naar topics, maar vond vooral oudere topics met weinig reacties.

Er zou natuurlijk naar begeleiding worden gezocht en de merrie wordt vooraf nagekeken. Het gaat om een IJslandse merrie met een goede afstamming.

[ img ]

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik


Flevolander
Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Wanneer te oud voor eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 09:33

Wellicht is de juiste vraag niet wat bokt er van vindt, maar wat een dierenarts constateert aan de hand van onderzoek.. die kan een betere inschatting voor je maken over de conditie en daarbij geschiktheid van de merrie

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wanneer te oud voor eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 09:37

Ponies worden gemiddeld ouder dan paarden,ik vind 14 niet oud. Maar inderdaad zoals boven gezegd is het beste om dit door de DA te laten beoordelen.

Flubberboot
Berichten: 2792
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Wanneer te oud voor eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 09:38

Dat ligt aan de merrie. Een fitte 14 jarige is misschien makkelijker in de dracht dan een zieke 10 jarige. Even kort door de bocht gezegd

Pedro <3 B+13 || L1+8

Babootje
Berichten: 26024
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wanneer te oud voor eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 09:52

Vraag het de veearts in ieder geval. Persoonlijk denk ik dat het wel kan. Wel moet je pony fit zijn en goed in de spieren blijven, omdat ze die spierkracht nodig heeft om het veulen eruit te werken.

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wanneer te oud voor eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 12:02

Ik heb wel eens van een verkoper gehoord dat zijn oude merrie niet meer hengstig werd.Is dat bij paarden ook zoals bij mensen,dat er een soort overgang is waarna ze niet meer drachtig kunnen worden?

Phrono
Berichten: 8931
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 12:17

Leuk, ik lees mee. Mijn merrie heeft dezelfde leeftijd en het lijkt me toch ook wel erg leuk. Natuurlijk inderdaad eerst na een check bij de DA.

Kookaburra
Berichten: 5337
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Wanneer te oud voor eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 12:22

Ik zou de DA om advies vragen ;)

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 12:27

anjali schreef:
Ik heb wel eens van een verkoper gehoord dat zijn oude merrie niet meer hengstig werd.Is dat bij paarden ook zoals bij mensen,dat er een soort overgang is waarna ze niet meer drachtig kunnen worden?


Nee, een paard/pony blijft haar hele leven vruchtbaar. Mijn oude merrie van nu 22 is in de zomer nog regelmatig goed hengstig.

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 12:47

FriesWytske schreef:
anjali schreef:
Ik heb wel eens van een verkoper gehoord dat zijn oude merrie niet meer hengstig werd.Is dat bij paarden ook zoals bij mensen,dat er een soort overgang is waarna ze niet meer drachtig kunnen worden?


Nee, een paard/pony blijft haar hele leven vruchtbaar. Mijn oude merrie van nu 22 is in de zomer nog regelmatig goed hengstig.

Als dat zo is,dan was dat een verkooppraatje van die verkoper. Ik was nl. op zoek naar een ouder paardje maar wilde geen merrie omdat ik meende niet goed met merrieachtige kuren te kunnen omgaan. Hij had dus dit paardje in de aanbieding en zei dat zij niet meer hengstig werd.Die was rond de 20 jaar.Ik ben toch niet gaan bezichtigen en heb elders een ruin gekocht- in die tijd was er nog heel veel aanbod en keuzemogelijkheden.

Eretria
Berichten: 444
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:00

FriesWytske schreef:
anjali schreef:
Ik heb wel eens van een verkoper gehoord dat zijn oude merrie niet meer hengstig werd.Is dat bij paarden ook zoals bij mensen,dat er een soort overgang is waarna ze niet meer drachtig kunnen worden?


Nee, een paard/pony blijft haar hele leven vruchtbaar. Mijn oude merrie van nu 22 is in de zomer nog regelmatig goed hengstig.


Niet waar. Merries worden op slot niet meer hengstig. Mijn oude merrie werd met 27 jaar niet meer hengstig. Met 29 jaar in laten slapen. Arts zei ook dat ze op een gegeven moment niet meer hengstig worden en dan dus ook niet meer drachtig kunnen worden.

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wanneer te oud voor eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:09

Bij mensen schijnt het zo te zijn dat op een gegeven moment de eicellen op zijn.Dat is bij merries misschien ook zo? Een regeling van de natuur dan want als je flink oud bent kan het krijgen en verzorgen van een baby of veulen te veel van het goede voor je lichaam worden.

Muronia
Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:12

Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Mijn oudste merrie bleef tot aan haar dood op haar 32ste hengstig. Hoe ouder, hoe vaker zelfs. Op dit moment heb ik een merrie van 27 die ook vaak hengstig staat. Ook bij haar is het eerder meer dan minder geworden. Ik denk dat dat hormonaal is. Of ze tot die leeftijd daadwerkelijk vruchtbaar zijn, daar heb ik wel mijn twijfels over.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wanneer te oud voor eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:21

Ik zou zelf denken dat het tot een jaar of 18 bij een gezonde merrie goed kan.Maar zoals iedereen zegt,vraag je DA !!

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:22

anjali schreef:
Ik heb wel eens van een verkoper gehoord dat zijn oude merrie niet meer hengstig werd.Is dat bij paarden ook zoals bij mensen,dat er een soort overgang is waarna ze niet meer drachtig kunnen worden?

Dat komt echt heel vaak door cushing. Mijn merrie was niet meer vruchtbaar op haar 17e

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:49

Kabayo schreef:
anjali schreef:
Ik heb wel eens van een verkoper gehoord dat zijn oude merrie niet meer hengstig werd.Is dat bij paarden ook zoals bij mensen,dat er een soort overgang is waarna ze niet meer drachtig kunnen worden?

Dat komt echt heel vaak door cushing. Mijn merrie was niet meer vruchtbaar op haar 17e

Cushing is best een ernstige ziekte en als ze dat hebben dan moet je een drachtigheid ook niet meer willen voor haar,gesteld dat het dan nog zou kunnen.

Rytir
Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Wanneer te oud voor eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:55

Laat haar idd even nakijken door de da en als dat goed is, waarom niet? Mijn merrie was ook wat ouder maar de dierenarts zei dat ze er van binnen uitzag al een 4 jarige :D Zat ook al een mooi ei op dus dag erna meteen geinsemineerd en een modeldracht gehad op haar 16e.

When nothing goes right,

go left.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wanneer te oud voor eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 14:26

Als de merrie gezond is, lijkt het me geen probleem.

melody7
Berichten: 13682
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-21 20:44

Bedankt voor alle reacties, goed om te lezen!

Het advies van de dierenarts staat uiteraard op nummer 1 :j Het is fijn om meer ervaringen te lezen zodat ze goed weet waar ze aan begint, maar het is natuurlijk niet zo dat Sif gedekt wordt op basis van wat hier gezegd wordt.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:47

anjali schreef:
Bij mensen schijnt het zo te zijn dat op een gegeven moment de eicellen op zijn.Dat is bij merries misschien ook zo? Een regeling van de natuur dan want als je flink oud bent kan het krijgen en verzorgen van een baby of veulen te veel van het goede voor je lichaam worden.
Je hebt zo'n 300.000 eicellen als mens, dus je moet wel fanatiek lang leven willen die op raken.

ajesca123
Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:52

De vraag is niet tot welke leeftijd een merrie gedekt kan worden.
volgens mij gaat het hier om het eerste veulen?
Vind zelf 12 jaar de max voor een eerste veulen.
Je ziet dat merries die na die leeftijd een eerste veulen krijgen het vaak toch lastiger hebben incl complicaties zoals red bag etc.
Dus zeker wel iets om goed met je dierenarts te bespreken.
Voor mij ook reden om de merries na het zadelmak maken een tijdje vrij te geven en te laten dekken.
Dan kunnen ze na het veulen rustig de sport in en zonder problemen op latere leeftijd nog voor de fokkerij ingezet worden.

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

Anoniem

Re: Wanneer te oud voor eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:08

Meningen zijn erg verschillend, ik ken dierenartsen die er ronduit op tegen zijn, en andere zijn er een stuk makkelijker in (als in: zolang de merrie gezond en fit is, en goed uit het onderzoek komt, waarom niet).

In jullie geval zou ik er gewoon voor gaan hoor :) mits jullie DA erachter staat. Zorg dat ze goed op gewicht is en jong en fit is voor haar leeftijd.

Mijn oudste merrie wordt 28, nog steeds hartstikke hengstig om de zoveel weken... al zou ik met haar echt niet meer fokken hoor :o je ziet met je oog ook wel wanneer hun lijf oud / op is.

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:26

Eretria schreef:
FriesWytske schreef:
[quote="anjali"
Ik heb wel eens van een verkoper gehoord dat zijn oude merrie niet meer hengstig werd.Is dat bij paarden ook zoals bij mensen,dat er een soort overgang is waarna ze niet meer drachtig kunnen worden?
[/quote

Nee, een paard/pony blijft haar hele leven vruchtbaar. Mijn oude merrie van nu 22 is in de zomer nog regelmatig goed hengstig.


Niet waar. Merries worden op slot niet meer hengstig. Mijn oude merrie werd met 27 jaar niet meer hengstig. Met 29 jaar in laten slapen. Arts zei ook dat ze op een gegeven moment niet meer hengstig worden en dan dus ook niet meer drachtig kunnen worden.


Mijn merrie was een week voor inslapen nog hengstig, 27 jaar oud en veulen aan de voet..

Denk dat gezondheid van een paard erg individueel is. Daar zou ik persoonlijk naar kijken, en niet naar dat getalletje in het paspoort. En niet teveel gaan klooien. Lukt het na 2 keer nog niet, dan accepteren dat de natuur haar werk doet...

dblijham
Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Wanneer te oud voor eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:40

Mijn pony werd op haar 17e voor het eerst gedekt en op haar 22e voor de 2e keer. Beide keren in 1 keer drachtig, alles volgens het boekje en topfit.
Uiteraard wel na overleg met de dierenarts die niet inzag waarom niet aangezien ze topfit en goed gezond is.

melody7
Berichten: 13682
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-21 16:05

ajesca123 schreef:
De vraag is niet tot welke leeftijd een merrie gedekt kan worden.
volgens mij gaat het hier om het eerste veulen?
Vind zelf 12 jaar de max voor een eerste veulen.
Je ziet dat merries die na die leeftijd een eerste veulen krijgen het vaak toch lastiger hebben incl complicaties zoals red bag etc.
Dus zeker wel iets om goed met je dierenarts te bespreken.
Voor mij ook reden om de merries na het zadelmak maken een tijdje vrij te geven en te laten dekken.
Dan kunnen ze na het veulen rustig de sport in en zonder problemen op latere leeftijd nog voor de fokkerij ingezet worden.


Het gaat inderdaad om een eerste veulen, als ze al een veulen had gehad zou het een makkelijkere keuze zijn.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers