Veulen ontsnapt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 20:17

Mijn excuses dan heb ik je verkeerd begrepen. Maar dan zijn die 2 stallen ook niet nodig toch? Het veulen kan bij je merrie om de kraambox blijven staan tot hij afgespeend wordt en naar de opfok gaat.

Qua hekwerk zou ik deze verhogen, ik lees vaker dat dit wordt gedaan bij volwassen paarden die over het hek heen blijven gaan.[/quote]

Geen probleem, uitgelegd dat de stallen officieel voor een tweede paard waren, maar toen is alles anders gelopen, er komt ook zeker een nieuw hek, maar op korte termijn is dit met materialen en geld niet te realiseren, dit heb ik in de originele post (volgensmij?) gezecht, dat wij door de dure aankoop van de stallen eerst weer moeten gaan sparen..


Dreamboy
Berichten: 2340
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 20:19

Duidelijk. Ja, soms kun je compleet verrast worden. Maar dan zou ik hem inderdaad bij zijn moeder laten tot hij oud genoeg is om af te spenen en het veulen naar de opfok doen. Maar daar is het ontsnappingsprobleem voor nu niet opgelost natuurlijk.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 20:19

Daan13 schreef:
Moestuin schreef:
Als ik het goed begrijp is de weide 4 are. Dat is een postzegel (halve piste).



Mijn excuus! Ik had er in mijn hoofd 4 hectare van gemaakt :+

Met 4 are is het wel te snappen dat die op stap gaat.


Happyhrs schreef:
en ontsnapt uit de wei ( de wei is groter dan de meeste paardenweides dus ruimte genoeg hoor ) 4 are opervlakte



Waar baseer je op dat het ruim genoeg is?
De meeste paarden hebben echt wel een grotere weide.


Een maatje van ongeveer dezelfde leeftijd en meer ruimte zal een stuk schelen.


Mischien heb ik de oppervlakte verkeerd maar het weiland is even groot als zeker 4 rijbanen, het is 5x zo groot als het stuk land waar ze op de stalling stond, ook in de omgeving staan bijna alle paarden op kleinere stukken, dus dst ik echt het probleem niet

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 20:21

Dreamboy schreef:
Duidelijk. Ja, soms kun je compleet verrast worden. Maar dan zou ik hem inderdaad bij zijn moeder laten tot hij oud genoeg is om af te spenen en het veulen naar de opfok doen. Maar daar is het ontsnappingsprobleem voor nu niet opgelost natuurlijk.



Idd, we gaan er van uit dat hij zeker nog 4-5 maanden aan huis staat, en in februari hebben wij de oude stal niet meer, maar de nieuwe met open voorkant... dat gaat een probleem worden

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 20:32

Ik wil een video laten zien van de wei, maar kan deze hier niet plaatsen vgm, hierbij fotos van de wei ( zijn oudere fotos van voordat hier stroom op stond, voordat ik comentaar krijg )


[ img ]

[ img ]

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 20:37

Happyhrs schreef:
Ik wil een video laten zien van de wei, maar kan deze hier niet plaatsen vgm, hierbij fotos van de wei ( zijn oudere fotos van voordat hier stroom op stond, voordat ik comentaar krijg )


[ [url=m/IvdIlk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GRMGJy.jpg]Afbeelding[/url] ]





[ img ]

MyWishMax
Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 20:40

Jij bent geen vervanging voor een speelmaatje, dus verveling kan jij zelf niet oplossen. Al niet voor de merrie,maar zeker niet voor een veulen. Daarom is het voor veulens het fijnste om met meerdere te zijn, zodat ze iemand hebben om mee te klieren. Want mama is niet leuk daarvoor en vindt dat zelf meestal ook niet leuk.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 20:46

MyWishMax schreef:
Jij bent geen vervanging voor een speelmaatje, dus verveling kan jij zelf niet oplossen. Al niet voor de merrie,maar zeker niet voor een veulen. Daarom is het voor veulens het fijnste om met meerdere te zijn, zodat ze iemand hebben om mee te klieren. Want mama is niet leuk daarvoor en vindt dat zelf meestal ook niet leuk.



Ik heb al uitgelegd dat dit niet gaat. Zeker niet nu hij nog melk drinkt, zodra hij is afgespeend gaat hij maar een opfok stal.

MyWishMax
Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 20:52

Nee, je hebt alleen gezegd dat jij niet wil dat ze beide ergens anders heen gaan. En je wilt advies. Ik verwacht dat hij zich gewoon vreselijk verveeld zoals anderen ook al aangaven. Aan jou heeft hij bot gezegd niks om die verveling tegen te gaan. Daarvoor heeft hij een ander paard nodig, een ander als zijn moeder, liefst leeftijdsgenootjes of ruin die nog mee speelt en meteen helpt opvoeden. Dan is de kans vele malen groter dat hij niet over de omheining heen gaat. Voor een maatje hoeven ze niet weg, dat kan ook bij jullie.

Want de omheining aanpassen kan ook niet nu, zeg je.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 21:06

MyWishMax schreef:
Nee, je hebt alleen gezegd dat jij niet wil dat ze beide ergens anders heen gaan. En je wilt advies. Ik verwacht dat hij zich gewoon vreselijk verveeld zoals anderen ook al aangaven. Aan jou heeft hij bot gezegd niks om die verveling tegen te gaan. Daarvoor heeft hij een ander paard nodig, een ander als zijn moeder, liefst leeftijdsgenootjes of ruin die nog mee speelt en meteen helpt opvoeden. Dan is de kans vele malen groter dat hij niet over de omheining heen gaat. Voor een maatje hoeven ze niet weg, dat kan ook bij jullie.

Want de omheining aanpassen kan ook niet nu, zeg je.




Dat snap ik, maar dan moet ik maar net een maatje vinden voor in de wei, die en de moeder accepteerd en het veulen zelf, we hebben geen schuilstal of eventueel extra binnen stal voor de paardje wat er dan eventueel bij komt te staan, ik snap ook dat dst een mogelijkheid is,maar ik dit geval gewoon niet te doen..

pmarena
Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 23:35

Leuke wei heb je zo met die bomen er omheen +:)+

Ik zie aan de omheining niet af dat die 145 hoog zou moeten zijn, weet je dat zeker...?
En weet je zeker dat hij er niet ergens tussendoor gaat?

Een veulen van 2 maanden dat 145 cm de wei uit springt klinkt op zich best als een sterk verhaal...

Je zou om optisch af te schrikken nog wel kunnen kijken voor een dwars draadje (omhoog en naar binnen toe) met een isolator op een langer draadeind die je bovenin de palen kan schroeven?

De stal daar zou je tijdelijk een plaat of stevig net / gaas goed stevig aan vast kunnen maken.
Of kijken of je het dier gewoon niet op stal zet maar een vrije in- en uitloop kan geven, of je plaatst de nieuwe stallen pas nadat meneer vertrokken is :)

Dreamboy
Berichten: 2340
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 08:59

Heb je al eens zo'n grote speelbal geprobeerd? Mijn shetlander veulen had daar altijd erg veel plezier mee als de andere paarden geen zin hadden om te spelen.

MarliesV
Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Veulen ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:03

Wat ik nu niet zo goed snap is hoe ze nu gehouden worden, staan ze 24/7 buiten?

Want stallen zijn in aanbouw?

En als je deze naar de opfok doet, haal je dan wel een maatje voor je merrie er bij?

Je kan een extra draadje (wit lint) spannen aan de bovenzijde van je weide en dan rondom.
Die van mij sprong er ook uit de eerste dag (haflinger merrie van 2 jaar). 1 extra opvallend draadje rondom heeft dit opgelost. Visueel is dit gaas slecht zichtbaar en remt dat dus niet af heb ik het idee.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-21 11:31

pmarena schreef:
Leuke wei heb je zo met die bomen er omheen +:)+

Ik zie aan de omheining niet af dat die 145 hoog zou moeten zijn, weet je dat zeker...?
En weet je zeker dat hij er niet ergens tussendoor gaat?

Een veulen van 2 maanden dat 145 cm de wei uit springt klinkt op zich best als een sterk verhaal...

Je zou om optisch af te schrikken nog wel kunnen kijken voor een dwars draadje (omhoog en naar binnen toe) met een isolator op een langer draadeind die je bovenin de palen kan schroeven?

De stal daar zou je tijdelijk een plaat of stevig net / gaas goed stevig aan vast kunnen maken.
Of kijken of je het dier gewoon niet op stal zet maar een vrije in- en uitloop kan geven, of je plaatst de nieuwe stallen pas nadat meneer vertrokken is :)


Hoi, de vrije uitloop is helaas niet mogelijk, dit wouden wij wel eerst maar dan moeten wij een vergunning aanvragen om daar de bouwen, en dat gaat veel geld kosten, ze staan nu snachts in een stal, en overdag op de wei, zoals ik zei zijn dit oudere fotos van de wei, omdat mensen zeiden dat die niet groot genoeg zou zijn,

Het gaas van de fotos is ondertussen anders, vandaar dat het niet zo lijkt. ( maar volgensmij was dit gaas even hoog )
Hij "springt" ook niet perse, hij neemt geen aanloop maar gaat op zijn achter benen staan en gooit zichzelf er over heen, vandaar.. bedankt voor de tip met het draadje, ik zal kijken of dat lukt

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:43

Los van al dan niet gezelschap moet een veulen sowieso zo snel mogenlijk respect voor omheiningen krijgen anders blijft dat voor altijd een probleem.
Dus zo snel mogenlijk meer draden smal boven elkaar (ook om tussendoor springen te voorkomen), een stuk hoger en een beste klap stroom erop.
Ieder argument dat zegt dat verhogen niet kan is een kul argumemt. Je kunt gewoon verlengers aan je palen schroeven.
Wil je dat niet, tja, dan heb je met de consequentie te leven. Dat is dan je eigen keus.
Die box is inderdaad niet geschikt voor veulens dus daar zou ik niet eens aan beginnen want dat is vragen om problemen. Je kunt ook tijdelijk een containerstal huren.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-21 19:47

Sizzle schreef:
Los van al dan niet gezelschap moet een veulen sowieso zo snel mogenlijk respect voor omheiningen krijgen anders blijft dat voor altijd een probleem.
Dus zo snel mogenlijk meer draden smal boven elkaar (ook om tussendoor springen te voorkomen), een stuk hoger en een beste klap stroom erop.
Ieder argument dat zegt dat verhogen niet kan is een kul argumemt. Je kunt gewoon verlengers aan je palen schroeven.
Wil je dat niet, tja, dan heb je met de consequentie te leven. Dat is dan je eigen keus.
Die box is inderdaad niet geschikt voor veulens dus daar zou ik niet eens aan beginnen want dat is vragen om problemen. Je kunt ook tijdelijk een containerstal huren.



Ik ga hier verder niet op in, veel dingen die ik al uitgeled heb ga je hier in tegen.. dat hek hoger maken heb ik nooit gezecht dat dat niet kan, mensen hebben alleen gezecht dat dat geen zin heeft en hij het blijft proberen. Strakt blijft hij hangen

mariettek
Berichten: 1684
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Veulen ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:54

Draadje voor het hek spannen? Prikpaaltjes bijvoorbeeld op 1 of 2 meter afstand. Dusdanig dat hij er niet overheen kan springen (geen ruimte om te landen). En dan een enorme klap stroom erop.
Of de huidige omheining aanvullen met van die lange draadogen met stroom. Sowieso een echt goede klap stroom, in de gradatie van: dat doet ie 1x en niet weer.

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:57

Excuus, ik had begrepen dat verhogen geen optie was.

Citaat:
waardoor we ook nu een tijd geen nieuw hek om het weiland kunnen plaatsen


Natuurlijk heeft verhogen zin anders kon je alles wel achter een 1 meter draadje zetten. Hengsten staan zo vaak achter een hoger draad.
Gewoon goed hoog met een goede klap stroom. Desnoods zelf een keer er tegenaan laten komen indien nodig. Als je verlengers gebruikt kun je ze ook nog iets naar binnen zetten zodat er geen duidelijke afzet lijn meer is.

Die stal is gewoon geen goede optie, dan kun je beter een traliebox huren.

ThioroJarig
Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:01

Mja, als er flink stroom op het hek staat zal hij dat niet blijven proberen. Dus ik zou een (paar) stroomdaadjes tegen het hek zetten en een stroomdraad bovenop.
Zeker als hij niet los 1m50 springt zal hij zowieso de stroom raken als hij aan klauteren denkt.
Maar dus wel voldoende stroom, liefst op het net aangesloten.
Heb al wel houdiniveulens gekend, echt springen doen ze niet maar idd klauteren of ertussendoor wiebelen. Op zich normaal, ze zijn nieuwsgierig en wie zegt dat ze persé binnen de hekjes moeten blijven :P . Maar die wisten na een keer of 2 wel dondersgoed wanneer er stroom op stond en ze beter geen kunsten uitvoerden.

RanjaRietje
Berichten: 524
Geregistreerd: 04-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:03

Weet je zeker dat overal stroom op staat? Wij hadden dat ook eens, niet een veulen maar andere pony, bleek halverwege het draad een slecht stuk te zitten waar dus geen stroom op stond. We hebben een stroom meter gekocht en zo stukken van het draad gemeten op stroom spanning. Misschien kun je dat proberen nog??

Stal Madelicious
Welsh pony's

[KS-MK] A Welsh veulens verwacht 2024

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Veulen ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:19

Volgens mij heb je gewoon 1 groot probleem, er zit te weinig stroom op je lint(is vaak zo met lint), hij springt niet echt zeg je, dus komt in aanraking met het lint en blijft het doen. Dus je omheining gaan aanpakken en zorgen dat hij een goeie mep krijgt bij een volgende poging en probleem opgelost! Draad ipv lint helpt vaak al, en je stroomapparaat controleren, overal verlies controleren,….
Als je aan je draad komt en je voelt een licht onaangenaam snokje, is dat niet genoeg, onze draad ben je een kwartier niet goed van, en de grootste uitbrekers blijven netjes binnen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers