Veulen ontsnapt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Veulen ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 17:57

Hoi! Wij hebben een tijd geleden onwetend een drachtige merrie gekocht, veulen was er ook nog 3 maanden eerder dan dat de dierenarts ons verteld heeft

Heel veel stress natuurlijk, paarden staan aan huis, we hebben dus 2 compleet nieuwe stallen aangeschafd, ( voor als ze apart moeten staan want het is een hengst ) de stallen worden al gemaakt en zijn al betaald dus daar kan niks meer an gedaan worden.

Nu is het veulen al 2x bij zn moeder weggegaan, en ontsnapt uit de wei ( de wei is groter dan de meeste paardenweides dus ruimte genoeg hoor ) 4 are opervlakte

Maar de omheining is al 145m hoog ( hier is hij over heen gesprongen )

Nou is het probleem.. de stallen hebben zon open voorkant en die is echt niet hoger dan 1,45... weet iemand hier tips voor anders kunnen we hem niet eens in de stal zetten, en niet buiten.. wij zijn een beetje radeloos, veulen is bijna 2 maanden oud..

Wij wonen aan een weg, dus als hij ontsnapt is het extreem gevaarlijk


Graag alleen reageren met tips, comentaar hoef ik niet. Ik heb echt al genoeg aan mijn hoofd

Veulen is zeker niet angstig, of vlucht weg, is een schatje maar dit was echt niet te verwachten


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 18:03

Oei, dat is schrikken. Hoe ziet de stal eruit? Kun je er nog spijlen op plaatsen?

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 18:08

Heb je een foto van je stal? Er zijn diverse opties om hem alsnog dicht te maken, maar is wel afhankelijk van je stal.
Maar in een stal kunnen ze ook niet echt een aanloop nemen, wat over de deur springen al een stuk lastiger maakt.

En wij hadden ook een paard dat pas bij een 2 meter hoge omheining binnen bleef (maar ook pas nadat hij het een keer probeerde maar het toch wel erg lastig was).

Hoe oud is het veulen nu? En paard of pony?

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 18:10

culaccino schreef:
Oei, dat is schrikken. Hoe ziet de stal eruit? Kun je er nog spijlen op plaatsen?



We hebben de stallen nog niet, ze staan nu nog in de kraamstal, zeker nog een tijdje, het zijn van die voorwanden van 3m lang waar niks boven zit, met een boog naar beneden.. hier hebben we ruim 6000 aan uit gegeven waardoor we ook nu een tijd geen nieuw hek om het weiland kunnen plaatsen( eerst weer sparen). enige wat ik kan doen is ze de hele dag in de stal zetten, maar dat vind ik echt zielig.. alleen kan ik er gewoon niet 24/7 bij staan om te kijken of hij er nog loopt

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 18:12

Bowo schreef:
Heb je een foto van je stal? Er zijn diverse opties om hem alsnog dicht te maken, maar is wel afhankelijk van je stal.
Maar in een stal kunnen ze ook niet echt een aanloop nemen, wat over de deur springen al een stuk lastiger maakt.

En wij hadden ook een paard dat pas bij een 2 meter hoge omheining binnen bleef (maar ook pas nadat hij het een keer probeerde maar het toch wel erg lastig was).

Hoe oud is het veulen nu? En paard of pony?



Ik heb info over de stal net aan iemand uitgelegd, het veulen is pas 2 maanden oud.. hij springt er ook zonder aanloop over heen.. gaat op zijn achterpoten staan, het word zeker een paard we gokken rond 170+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 18:31

Ja, en je wilt natuurlijk ook geen halfbakken/mislukte ontsnappingspoging, want als ze blijven hangen dan kunnen ze zich ook lelijk verwonden.

Heb je dan misschien een (internet)plaatje van de stal en van je omheining? Ik probeer mee te denken, maar kan me nog niet goed voorstellen wat jullie hebben. Heeft hij wel iets leuks om te spelen en met hoeveel staan ze op het land?

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 18:34

culaccino schreef:
Ja, en je wilt natuurlijk ook geen halfbakken/mislukte ontsnappingspoging, want als ze blijven hangen dan kunnen ze zich ook lelijk verwonden.

Heb je dan misschien een plaatje van de stal en van je omheining? Ik probeer mee te denken, maar kan me nog niet goed voorstellen wat jullie hebben. Heeft hij wel iets leuks om te spelen en met hoeveel staan ze op het land?


Ze staan nu met zn twee aan huis, eerst stond zij op een stal maar hun wilde geen veulen, dus we zijn daar weggestuurd, op korte termijn thuis geregeld

De omheining is 1.45m gewoon boeren palen en dubbel gaas het is echt wel stevig, hij gaat op zijn achterpoten staan en is er zo over heen, ik wil een voorbeeld foto van de stal plaatsen maar dat lukt om een of andere rede niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 18:42

Voor het plaatsen van foto's:
- Klik op de knop [Voeg foto's toe] (rechtsonder waar je een bericht typt)
- Klik op [Bestanden kiezen]
- Zoek je foto op (dan komt ie al in het klein onder 'afbeeldingen uploaden te staan'
- Klik op [Save]
- Je foto staat nu onder 'Afbeeldingen'. Klik hem daar aan
> dan komt er een linktekst bij je bericht, zoals:
[img.]blabla.jpg[/img]
Als je dan op 'versturen' klikt, zou je foto in beeld moeten komen!

Lynn_Nikita
Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 18:46

Happyhrs schreef:
culaccino schreef:
Ja, en je wilt natuurlijk ook geen halfbakken/mislukte ontsnappingspoging, want als ze blijven hangen dan kunnen ze zich ook lelijk verwonden.

Heb je dan misschien een plaatje van de stal en van je omheining? Ik probeer mee te denken, maar kan me nog niet goed voorstellen wat jullie hebben. Heeft hij wel iets leuks om te spelen en met hoeveel staan ze op het land?


Ze staan nu met zn twee aan huis, eerst stond zij op een stal maar hun wilde geen veulen, dus we zijn daar weggestuurd, op korte termijn thuis geregeld

De omheining is 1.45m gewoon boeren palen en dubbel gaas het is echt wel stevig, hij gaat op zijn achterpoten staan en is er zo over heen, ik wil een voorbeeld foto van de stal plaatsen maar dat lukt om een of andere rede niet..


Alleen gaas? Plaats eens een extra stroomdraad , ook voordat hij met zijn benen in het gaas blijft hangen.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 18:51

Ja, en je wilt natuurlijk ook geen halfbakken/mislukte ontsnappingspoging, want als ze blijven hangen dan kunnen ze zich ook lelijk verwonden.

Heb je dan misschien een plaatje van de stal en van je omheining? Ik probeer mee te denken, maar kan me nog niet goed voorstellen wat jullie hebben. Heeft hij wel iets leuks om te spelen en met hoeveel staan ze op het land?
[/quote]

Ze staan nu met zn twee aan huis, eerst stond zij op een stal maar hun wilde geen veulen, dus we zijn daar weggestuurd, op korte termijn thuis geregeld

De omheining is 1.45m gewoon boeren palen en dubbel gaas het is echt wel stevig, hij gaat op zijn achterpoten staan en is er zo over heen, ik wil een voorbeeld foto van de stal plaatsen maar dat lukt om een of andere rede niet..[/quote]

Alleen gaas? Plaats eens een extra stroomdraad , ook voordat hij met zijn benen in het gaas blijft hangen.[/quote]


Staat natuurlijk ook stroom op en het gaas is te klein om in de blijven hangen

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 19:06

Hierbij een foto van de stal ( model)
Laatst bijgewerkt door Coby op 05-12-21 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Omdat op deze foto copyright zit heb ik de foto moeten verwijderen.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 19:09

Leuke stal maar niet geschikt om veulens af te spenen..

In welke omgeving zit je?

Want het veulen ontsnapt terwijl hij een groot weiland tot zijn beschikking heeft?
..

Je zou in het uiterste geval merrie en veulen naar een opfok doen,die zijn beter berekend op veulens met Houdini achtige streken..

office
Berichten: 802
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 19:34

Ik zou maar vast springles gaan nemen lijkt me een veulen met kwaliteiten :)

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 19:35

Daan13 schreef:
Leuke stal maar niet geschikt om veulens af te spenen..

In welke omgeving zit je?

Want het veulen ontsnapt terwijl hij een groot weiland tot zijn beschikking heeft?
..

Je zou in het uiterste geval merrie en veulen naar een opfok doen,die zijn beter berekend op veulens met Houdini achtige streken..



Snap ik, stal was ook niet voor een veulen bedoeld.., maar die was er ineens, ik zou ze idd naar een opfok kunnen sturen, alleen is dat voor mij op de fiets te ver.. dan zou ik mischien 2x in de maand langs kunnen gaan, dat wil ik echt niet.. en voordat ik daar comentaar op krijg, we hebben haar gekocht ivm mijn autisme en depressie, ik zat zo niet goed in mijn vel, en al ga ik alleen maar een half uurtje stappen, het helpt mij mentaal echt heel erg om even bezig te zijn met haar. Ik woon zelf in limburg

Calanddra
Berichten: 14120
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 19:41

Ik denk dat het sowieso niet verstandig is voor een hengstveulen om enkel op te groeien met zijn moeder, zonder speelmaatjes. Naast dat hij afgespeend moet worden (en dus weg moet van zijn moeder, ergens alleen is geen optie) kun je dan straks je merrie ook nooit het land uithalen zonder dat je hengstveulen alleen komt te staan.

Ik zou toch echt kijken voor een opfok straks voor je veulen en je merrie weer op een pensionstal plaatsen. Dan krijgt je veulen de beste opvoeding en heeft je merrie ook weer maatjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 19:42

Is er een mogelijkheid een dubbele omheining te plaatsen? Als hoogte niet afschrikt dan breedte misschien wel, zeker bij springen vanuit stilstand.
Dus de huidige omheining laten staan, en daar (zeg, een meter?) binnen een omheining van stroomdraad? Mocht hij daarin blijven hangen dan is het ook minder gevaarlijk dan bij gaas...


En om het nog even anders te bekijken; waarom ontsnapt hij? Gaat hij op zoek naar voer, schuilgelegenheid, andere paarden? Als je de reden om te ontsnappen wegneemt zal hij hopelijk ook de moeite niet meer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 19:45

Daan13 schreef:
Leuke stal maar niet geschikt om veulens af te spenen..

In welke omgeving zit je?

Want het veulen ontsnapt terwijl hij een groot weiland tot zijn beschikking heeft?
..

Je zou in het uiterste geval merrie en veulen naar een opfok doen,die zijn beter berekend op veulens met Houdini achtige streken..


Als ik het goed begrijp is de weide 4 are. Dat is een postzegel (halve piste). Elk veulen dat ik al heb gekweekt zou zich daarop steendood vervelen en beginnen klieren. Ik gok dat het veulen zijn energie niet goed kwijt kan.

Ninx
Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 19:53

Misschien is er een hulpvaardige Bokker die in de buurt woont die ervaren is en wat tips kan geven?

Alleen maar benoemen wat er mogelijk 'niet goed is' helpt natuurlijk niet echt.

Wat fijn dat het paard je zoveel goeds brengt ts. Maar wel verstandig het met het veulen even goed aan te pakken, hopelijk dient zich hier iemand aan die je een beetje op weg kan helpen.

Dreamboy
Berichten: 2320
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 19:57

Calanddra schreef:
Ik denk dat het sowieso niet verstandig is voor een hengstveulen om enkel op te groeien met zijn moeder, zonder speelmaatjes. Naast dat hij afgespeend moet worden (en dus weg moet van zijn moeder, ergens alleen is geen optie) kun je dan straks je merrie ook nooit het land uithalen zonder dat je hengstveulen alleen komt te staan.

Ik zou toch echt kijken voor een opfok straks voor je veulen en je merrie weer op een pensionstal plaatsen. Dan krijgt je veulen de beste opvoeding en heeft je merrie ook weer maatjes.


Helemaal mee eens.

Dreamboy
Berichten: 2320
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 20:00

Happyhrs schreef:
Heel veel stress natuurlijk, paarden staan aan huis, we hebben dus 2 compleet nieuwe stallen aangeschafd, ( voor als ze apart moeten staan want het is een hengst ) de stallen worden al gemaakt en zijn al betaald dus daar kan niks meer an gedaan worden

Snap ik, stal was ook niet voor een veulen bedoeld.., maar die was er ineens


Hier spreek je jezelf wel aardig tegen.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 20:10

Calanddra schreef:
Ik denk dat het sowieso niet verstandig is voor een hengstveulen om enkel op te groeien met zijn moeder, zonder speelmaatjes. Naast dat hij afgespeend moet worden (en dus weg moet van zijn moeder, ergens alleen is geen optie) kun je dan straks je merrie ook nooit het land uithalen zonder dat je hengstveulen alleen komt te staan.

Ik zou toch echt kijken voor een opfok straks voor je veulen en je merrie weer op een pensionstal plaatsen. Dan krijgt je veulen de beste opvoeding en heeft je merrie ook weer maatjes.



Dat gaan we ook zeker doen, ik weet niet waar je uit gehaald heb dat het veulen niet op de opvok gaat.. ik heb alleen gezecht dat ik ze nu niet samen op een opvok zet, omdat ik haar niet te ver weg wil hebben staan

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 20:12

Blijheid schreef:
Is er een mogelijkheid een dubbele omheining te plaatsen? Als hoogte niet afschrikt dan breedte misschien wel, zeker bij springen vanuit stilstand.
Dus de huidige omheining laten staan, en daar (zeg, een meter?) binnen een omheining van stroomdraad? Mocht hij daarin blijven hangen dan is het ook minder gevaarlijk dan bij gaas...


En om het nog even anders te bekijken; waarom ontsnapt hij? Gaat hij op zoek naar voer, schuilgelegenheid, andere paarden? Als je de reden om te ontsnappen wegneemt zal hij hopelijk ook de moeite niet meer doen.


Er is voldoende gras, en hooi, maar hij eet nog niet echt vast voer dus daar zal het niet aan liggen, we kunnen geen probleem vinden, behalve mischien verveling, ik probeer zo veel mogelijk met ze bezig te zijn op de tijd die ik wel heb

Calanddra
Berichten: 14120
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 20:13

Happyhrs schreef:
Calanddra schreef:
Ik denk dat het sowieso niet verstandig is voor een hengstveulen om enkel op te groeien met zijn moeder, zonder speelmaatjes. Naast dat hij afgespeend moet worden (en dus weg moet van zijn moeder, ergens alleen is geen optie) kun je dan straks je merrie ook nooit het land uithalen zonder dat je hengstveulen alleen komt te staan.

Ik zou toch echt kijken voor een opfok straks voor je veulen en je merrie weer op een pensionstal plaatsen. Dan krijgt je veulen de beste opvoeding en heeft je merrie ook weer maatjes.



Dat gaan we ook zeker doen, ik weet niet waar je uit gehaald heb dat het veulen niet op de opvok gaat.. ik heb alleen gezecht dat ik ze nu niet samen op een opvok zet, omdat ik haar niet te ver weg wil hebben staan


Mijn excuses dan heb ik je verkeerd begrepen. Maar dan zijn die 2 stallen ook niet nodig toch? Het veulen kan bij je merrie om de kraambox blijven staan tot hij afgespeend wordt en naar de opfok gaat.

Qua hekwerk zou ik deze verhogen, ik lees vaker dat dit wordt gedaan bij volwassen paarden die over het hek heen blijven gaan.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 20:14

Dreamboy schreef:
Happyhrs schreef:
Heel veel stress natuurlijk, paarden staan aan huis, we hebben dus 2 compleet nieuwe stallen aangeschafd, ( voor als ze apart moeten staan want het is een hengst ) de stallen worden al gemaakt en zijn al betaald dus daar kan niks meer an gedaan worden

Snap ik, stal was ook niet voor een veulen bedoeld.., maar die was er ineens


Hier spreek je jezelf wel aardig tegen.



Dat klopt, zie ook dat ik het verkeer heb uitgelegd, het plan voor de stallen stond al voordat wij wisten dat zij drachtig was. De stal was origineel voor een tweede paard zodat ze niet op een stalling hoeft te staan, en gewoon samen aan huis kon, toen kwamen wij er achter dat ze drachtig was ( dit was bijna niet te zien of merken bij haar ) en een week later was het veulen er al. Dit is allemaal gewoon te snel gegaan

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 20:16

Moestuin schreef:
Als ik het goed begrijp is de weide 4 are. Dat is een postzegel (halve piste).



Mijn excuus! Ik had er in mijn hoofd 4 hectare van gemaakt :+

Met 4 are is het wel te snappen dat die op stap gaat.


Happyhrs schreef:
en ontsnapt uit de wei ( de wei is groter dan de meeste paardenweides dus ruimte genoeg hoor ) 4 are opervlakte



Waar baseer je op dat het ruim genoeg is?
De meeste paarden hebben echt wel een grotere weide.


Een maatje van ongeveer dezelfde leeftijd en meer ruimte zal een stuk schelen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: s0173957 en 9 bezoekers