KWPN eerste bezichtiging live

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Flubberboot
Berichten: 2792
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:24

Eigenlijk zou de jury op zo een keuring geeneens de afstamming moeten weten en puur blanko naar het paard kijken. Ben benieuwd of de JW's dan ook zo populair waren geweest.

Pedro <3 B+13 || L1+8


Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN eerste bezichtiging live

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:28

Dat zei ik ook al inderdaad, natuurlijk zijn sommige zaken ook smaak gerelateerd. JW geeft ze bloedmooi maar kunnen mij niet zo bekoren qua beweging.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: KWPN eerste bezichtiging live

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:30

ben nog welbenieuwd of dat paarden zijn die in het werk weer boven komen drijven, de niro bloed zijn toch vaak laatbloeiers en het karakter lijkt wel goed.

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:32

Ja dat kan natuurlijk, we hebben ook functionele en gezonde paarden nodig met fijne karakters en Donnerhall bloed geeft ze (ondanks de bouw?) toch voor het hogere werk over het algemeen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

PSvanLot
Berichten: 10116
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:53

Flubberboot schreef:
Eigenlijk zou de jury op zo een keuring geeneens de afstamming moeten weten en puur blanko naar het paard kijken. Ben benieuwd of de JW's dan ook zo populair waren geweest.


Maar het mes zou natuurlijk aan twee kanten kunnen snijden.

Je bekijkt alles wat zich aanmeld eerst op papier, selecteert een paar dieren op papier op hun unieke bloedvoering en laat deze in een aparte groep in de baan komen. Voldoen, of komen ze heel dicht aan de eisen die er gesteld worden voor de volgende ronde dan zou je ze in combinatie met hun bloedvoering naar de volgende ronde kunnen laten gaan.


De overige dieren laat je zonder bekendheid van bloed meedoen en worden puur op fundament/kwaliteit geselecteerd.

Maar ik ben nog een leek, dus roep ook zomaar wat ;)

StinoT
Berichten: 108
Geregistreerd: 20-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:14


Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-21 13:43

StinoT schreef:
GJ9 schreef:
513 vond ik ook gaaf, en daar moet wel fok in zitten uit een merrie die zo uniform fokt


Ze heeft ook nog een leuke volle broer. Maat en formaat zit wel in het lijntje.

https://www.facebook.com/694462533/post ... 97534/?d=n


Mooi dier, maar wat een verschrikkelijk filmpje :n :=

Earth het reisbureau.

GJ9
Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:07

StinoT schreef:
GJ9 schreef:
513 vond ik ook gaaf, en daar moet wel fok in zitten uit een merrie die zo uniform fokt


Ze heeft ook nog een leuke volle broer. Maat en formaat zit wel in het lijntje.

https://www.facebook.com/694462533/post ... 97534/?d=n


Wauw wat een lenige krachtpatser. Dankjewel, leuk om zo meer van het lijntje te zien.

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN eerste bezichtiging live

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 16:47

Heel talentvol paard inderdaad! Wat ik van het filmpje moet vinden weet ik niet. Ik snap niet zo goed wat die lijn er aan doet.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

StinoT
Berichten: 108
Geregistreerd: 20-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 18:48

Wauw wat een lenige krachtpatser. Dankjewel, leuk om zo meer van het lijntje te zien.[/quote]

Als jong paard op de hengstenkeuring was het echt een grote slapjanus. Maar nu inderdaad genoeg kracht. Hopelijk wordt ie binnenkort ook een keer uitgebracht zodat ie op papier een sportstand krijgt.

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:14

Elisa2 schreef:
Mee eens, zal wellicht de invloed van Donnerhal zijn..die natuurlijk ook andere hele goede kwaliteiten geeft. Maar ja..of je het exterieurmatig moet willen fokken..


Uiteindelijk doen ze het wel in de sport en dat is toch wat je wilt?

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN eerste bezichtiging live

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 09:54

Ja dat is het doel, maar doen ze het door het exterieur of ondanks het exterieur? dat is een beetje de vraag...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:20

Elisa2 schreef:
Ja dat is het doel, maar doen ze het door het exterieur of ondanks het exterieur? dat is een beetje de vraag...


Ik denk door. Iets waar je lichamelijk niet toe in staat ben kan je niet.

Vindt het een beetje te vergelijken met bv. turnen. Natuurlijk moet je doorzettingsvermogen hebben, kom je verder als je echt wilt, is veel en op de juiste manier trainen nodig ... Maar als je niet in staat bent om je been in je nek te leggen zoals ik zal het nooit gebeuren. Hoe graag ik ook wil :D

(Natuurlijk is het niet zo zwart-wit)

Flubberboot
Berichten: 2792
Geregistreerd: 14-09-21

Re: KWPN eerste bezichtiging live

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:28

Ja maar leningheid kan je trainen toch?
Wat zijn dingen waarin het exterieur dusdanig belemmert dat een paard een oefening niet kan? En in hoeverre valt dat te trainen?
Een paard met een ongunstig exterieur maar wel werkwillig, heb je meer aan dan een paard met een gunstig exterieur maar dat niet wilt werken.

Pedro <3 B+13 || L1+8

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN eerste bezichtiging live

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:29

Dat is het..als ik kijk naar een Weihegold bijv dan blijft die altijd hoog in het kruis. Dat is imo eigenlijk niet wenselijk en het dier heeft verder ook geen bewegingen die er echt uit schieten. Maar ze doet het wel, dus fysiek wel in staat toe..dus met de gezondheid en werkwilligheid zal het sowieso wel goed zitten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: KWPN eerste bezichtiging live

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:04

Ik zeg ook niet dat het het enige is wat ze nodig hebben voor de grote sport maar als je kijkt wat momenteel echt mee vooraan loopt in de GP dan vind ik een hoog kruis niet perse een nadeel: Dalera, Weihegold, Hermes, Dante Weltimo ...

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:56

Maar van deze dieren vind ik eigenlijk alleen Weihegold echt altijd hoog blijven in het kruis. Dante Weltino kan prachtig zitten en Hermes gaat ook zitten.Dalera misschien wat minder, maar niet zo extreem als Weihegold.

Als voorbeeld heb ik ze even in piaffe onder elkaar gezet.

[ img ]
Weihegold

[ img ]
Hermes

[ img ]
Dante Weltino

https://www.st-georg.de/news/dressur/gr ... erin-2021/
Dalera (even in een link want deze foto pakte niet)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-21 11:51


Earth het reisbureau.

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN eerste bezichtiging live

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:32

Hij is wel rad maar erg scheef, daarom lijkt hij linksom tactmatig niet goed. Beetje meer over de rug en met de juiste stelling en buiging zal al een boel schelen. Links is z'n bolle kant, rechts z"n holle kant.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Re: KWPN eerste bezichtiging live

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:02

Hij is erg kijkerig, leek mij ook eerder een soort van teugelkreupel (longeerlijnkreupel?) dan niet rad.

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: KWPN eerste bezichtiging live

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-21 17:43

Ja ik heb mezelf niet helemaal goed verwoord, onregelmatig bedoel ik inderdaad. Is ook niet zo gek voor zo'n grote slungel.

Earth het reisbureau.

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN eerste bezichtiging live

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 21:17

Teugel kreupel kan alleen in stap maar het zit zeker rij/ longeertechnisch.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-22 19:38

Chips, ik heb de 2e bezichtiging helemaal gemist -O-

Maar ik zie dat er nog wat oudere hengsten voorgesteld zijn van het Gelders stamboek. Maar die worden niet allemaal even netjes voorgesteld...
Bij de M-jaargang onder het zadel een paar met dichtgesnoerde mond en heel veel hand. Natuurlijk zullen die paarden wat heet zijn, maar ik zou hier op afknappen als een paard blijkbaar zo stug is dat er flink ingewerkt moet worden om hem rond te krijgen. Zonde hoor...

Earth het reisbureau.

carola
Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: KWPN eerste bezichtiging live

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:02

Dat viel mij ook op Earth. Maar het gros van de Geldersen lijkt mij zo'n stugge bek te hebben. Verder vind ik ze heel vaak erg sterk en douwerig (ook aan de hand). En ze zijn vaak ook heet inderdaad, helemaal niet de rustige en koele 'familiepaarden' waar ze vroeger om bekend stonden. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar gemiddeld genomen vind ik ze helemaal niet zo leuk en makkelijk.

Opoque was weer super, jammer dat ie naar het buitenland is vertrokken.

Verder vond ik McLaren echt super. Wat een fijne hengst is dat. Ik heb er nu een merrie drachtig van, en ik wil dit seizoen ook een andere merrie door hem laten dekken.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-22 20:17

carola schreef:
Dat viel mij ook op Earth. Maar het gros van de Geldersen lijkt mij zo'n stugge bek te hebben. Verder vind ik ze heel vaak erg sterk en douwerig (ook aan de hand). En ze zijn vaak ook heet inderdaad, helemaal niet de rustige en koele 'familiepaarden' waar ze vroeger om bekend stonden. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar gemiddeld genomen vind ik ze helemaal niet zo leuk en makkelijk.

Opoque was weer super, jammer dat ie naar het buitenland is vertrokken.

Verder vond ik McLaren echt super. Wat een fijne hengst is dat. Ik heb er nu een merrie drachtig van, en ik wil dit seizoen ook een andere merrie door hem laten dekken.


Ja ik heb er zelf eentje gereden, die had ook een hele harde mond. Hoe vriendelijk ik ook ben met mijn hand, ik kon er op die manier helemaal niks mee :=

Earth het reisbureau.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 49 bezoekers