Doorgefokte paardenrassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Domiinique
Berichten: 121
Geregistreerd: 05-11-12
Woonplaats: Emmen

Doorgefokte paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-21 12:00

Voor mijn opleiding moet ik een stelling bedenken en deze bekrachtigen en ontkrachten met een aantal argumenten.
Mijn stelling is dat de paarden van tegenwoordig steeds meer doorgefokt worden. Hier bedoel ik mee dat de paarden van tegenwoordig steeds meer rastypisch gefokt worden zoals de arabieren die steeds meer een diep dish moeten krijgen. Ook in de KWPN fokkerij worden de rijpaarden steeds ieler gefokt waardoor de kans op been en rugproblemen toeneemt.

Mijn vraag is dat ik opzoek ben naar meningen van jullie hoe jullie hier tegenaan kijken.
De argumenten voor mijn stelling kan ik wel redelijk bedenken maar ik ben altijd blij met extra meningen maar ook meningen die mij eventueel op een andere gedachte kunnen brengen.

Zun Magic ~ Mine since 1/4/'15


AlwaysH
Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Doorgefokte paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:01

Veel topsport dressuurpaarden zijn hypermobiel.
Is dat een goed onderwerp?

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Biks2
Berichten: 1257
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Doorgefokte paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:03

Meningen over doorgefokte dieren zijn denk ik redelijk eensgezind. Misschien ook interessant om niet alleen naar het fysieke aspect te kijken maar ook naar het karakter.

Domiinique
Berichten: 121
Geregistreerd: 05-11-12
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-21 12:12

AlwaysH schreef:
Veel topsport dressuurpaarden zijn hypermobiel.
Is dat een goed onderwerp?

Dat is ook wel een goede inderdaad. Heb je daar toevallig een tegenargument voor? :D


Biks2 schreef:
Meningen over doorgefokte dieren zijn denk ik redelijk eensgezind. Misschien ook interessant om niet alleen naar het fysieke aspect te kijken maar ook naar het karakter.

Ik snap wel ongeveer hoe je dat bedoelt maar ik zou niet zo snel weten hoe ik daar argumenten/voorbeelden bij moet bedenken.

Zun Magic ~ Mine since 1/4/'15

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Doorgefokte paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:49

Veel topsport paarden zijn hypermobiel, maar dat is geen mening dat is een feit. Een mening is bv ik vind dat...

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:53

Nee de rijpaarden worden niet ieler gefokt..kans op rug en been problemen worden gewoon groter door wekere ruggen in combinatie met slechte rijderij. Dus hier een tegen argument.

Als je wilt kijken naar doorgefokte rassen en gezondheidsproblemen, kijk dan eens naar de peruaanse paso. Waar DSLD veel voorkomt en deze door de afwijkende gangen op een andere manier slijten waardoor de meesten niet oud worden.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 04-11-21 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:54

Doorgefokt is natuurlijk wat anders dan rastypisch. Doorgefokt impliceert dat er problemen ontstaan met de gezondheid van het dier door de wijze van fokken. Je zal dus moeten beginnen met het aannemelijk maken van die link. En dat is zo makkelijk denk ik niet want zelfs van de extreme dish arabieren, de zeepaardjes, is volgens mij nog nooit aangetoond dat die problemen hebben met bijv het gebit of de ademhaling.

Even doorpeinzend. Wellicht kan je wel wat met het verband tussen veel sok en cpl. Die link is redelijk onmiskenbaar volgens mij.

horsiegek
Berichten: 2353
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:05

troi schreef:
Doorgefokt is natuurlijk wat anders dan rastypisch. Doorgefokt impliceert dat er problemen ontstaan met de gezondheid van het dier door de wijze van fokken. Je zal dus moeten beginnen met het aannemelijk maken van die link. En dat is zo makkelijk denk ik niet want zelfs van de extreme dish arabieren, de zeepaardjes, is volgens mij nog nooit aangetoond dat die problemen hebben met bijv het gebit of de ademhaling.

Even doorpeinzend. Wellicht kan je wel wat met het verband tussen veel sok en cpl. Die link is redelijk onmiskenbaar volgens mij.


Dat is niet helemaal waar helaas, er zijn wel Arabieren met een extreme dish welke te weinig ruimte hebben voor tandwortels etc. Ook is de luchtcirculatie niet normaal, waardoor ze daar problemen van kunnen ondervinden. Daarbij kennen Arabieren een aantal genetische afwijkingen die lijken los te staan van de dish maar die vaak samen met deze eigenschap worden overgeërfd. Door te fokken richting een bepaalde eigenschap kan je onbedoeld een andere (negatieve) eigenschap infokken.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

DuoPenotti
Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:06

Elisa ik ben het niet met je eens.
Of niet helemaal. :)

KWPN is naar mijn idee echt wel smaller gaan fokken, eerst zat er veel meer Gelders en Gronings bloed door.
Maar ook andere rassen, kijk de Fries, de Haflinger, niets geen brede paarden meer met brede boeg, flinke knieën met dito hoeven.
Lijken net allemaal NRPS sport paarden en ponys.
Zo zonde!!! Alles word op deze manier een eenheidsworst.

dat rijderij achteruit is gegaan in alles moet voortaan snel snel presteren zonder een paard goed rijden en rustig aan spieropbouw vind ik wel.
Maar dat staat los van alle ranke paarden tegenwoordig.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:07

DuoPenotti schreef:
Elisa ik ben het niet met je eens.
Of niet helemaal. :)

KWPN is naar mijn idee echt wel smaller gaan fokken, eerst zat er veel meer Gelders en Gronings bloed door.
Maar ook andere rassen, kijk de Fries, de Haflinger, niets geen brede paarden meer met brede boeg, flinke knieën met dito hoeven.
Lijken net allemaal NRPS sport paarden en ponys.
Zo zonde!!! Alles word op deze manier een eenheidsworst.

dat rijderij achteruit is gegaan in alles moet voortaan snel snel presteren zonder een paard goed rijden en rustig aan spieropbouw vind ik wel.
Maar dat staat los van alle ranke paarden tegenwoordig.
En vergeet ook niet de invloed van het groot, groter, grootst willen fokken. Niet alleen binnen het KWPN, maar ook bij rassen als IJslanders, fjorden, Friezen, haflingers etc.

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:13

DuoPenotti schreef:
Elisa ik ben het niet met je eens.
Of niet helemaal. :)

KWPN is naar mijn idee echt wel smaller gaan fokken, eerst zat er veel meer Gelders en Gronings bloed door.
Maar ook andere rassen, kijk de Fries, de Haflinger, niets geen brede paarden meer met brede boeg, flinke knieën met dito hoeven.
Lijken net allemaal NRPS sport paarden en ponys.
Zo zonde!!! Alles word op deze manier een eenheidsworst.

dat rijderij achteruit is gegaan in alles moet voortaan snel snel presteren zonder een paard goed rijden en rustig aan spieropbouw vind ik wel.
Maar dat staat los van alle ranke paarden tegenwoordig.


Dit was inderdaad wel een tijdje zo (Jazz tijdperk), maar ik zie nu met de invloed van een Negro, Zonik en JW bijvoorbeeld toch echt wel weer paarden met veel massa.

Bij de friezen zie ik het wel en bij de PRE's ook, vaak met meer maat en slechte ruggen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

dioni
Berichten: 817
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:13

Of klein kleiner kleinst. Kijk naar de dwergen bij de kleine rassen.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

DuoPenotti
Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:14

Ja maat is zeker ook een goede om aan te halen ja :j

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:14

Domiinique schreef:
Ook in de KWPN fokkerij worden de rijpaarden steeds ieler gefokt waardoor de kans op been en rugproblemen toeneemt.

EV's zijn veel ieler dan de gemiddelde KWPN. Maar hebben minder beenproblemen. Wel meer rugproblemen, maar dat valt toe te schrijven aan rijderij. Dus 'iel' is een slecht argument. Beenproblemen zijn vaker een gevolg van slecht management, dan dat het in het ras zit. Denk aan ijzers, paarden altijd en overal ingepakt, rijden in een te zware baan, te weinig op het harde. Daar krijg je peesblessures van.
Er zijn erfelijke problemen, maar niet meer dan bij andere rassen.
Domiinique schreef:
de arabieren die steeds meer een diep dish moeten krijgen

Dit is een ding, maar....... de fokkerij komt er ook weer steeds meer van terug, want de paarden krijgen ademhalingsproblemen.

Als je het over doorgefokte rassen hebt....... de Fries. Alle nu bestaande dieren zijn verwant aan elkaar.

https://www.phryso.com/kfps-college-tou ... r-inteelt/

Dat gezegd hebbende: ook daar gaat het de goede kant op.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Mizora
Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:19

Ik heb de resultaten uiteindelijk nooit meer dusdanig uitgewerkt dat het publicatie-waardig was. Maar nadat mijn paard ingeslapen was vanwege een draaiing in de dikke darm heb ik een enquete daarover gehouden. één van de dingen waarnaar ik toen gekeken heb is de stokmaat van de paarden die een draaiing hadden gehad t.o.v. de controledieren. In de groep 1.70+ waren er per draaiing veel minder dieren zonder draaiing dan in de groep 1.50-1.60. Dat geeft een sterke indicatie dat paarden met een schofthoogte boven de 1.70 een sterk vergrootte kans hebben op een darmdraaiing t.o.v. kleinere paarden.

Ook viel het op dat rassen met lange lendenen (dus tuigrassen) veel vaker deze aandoening kregen dan paardenrassen met korte lendenen.

Dat wijst erop dat een extreme bouw een vergroot risico geeft op een dikkedarmdraaiing. Dit is vanuit de bouw van het paard ook te verklaren, gezien daar de darmen enkel aan bindweefsel hangt en des te groter de ruimte is tussen heup en ribbenkast, des te meer ruimte de darmen hebben om te draaien.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

DuoPenotti
Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Doorgefokte paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:23

erg interessant mizora. En eigenlijk best logisch ja.
De aanleiding naar je onderzoek is natuurlijk wel rot.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Mizora
Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Doorgefokte paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:30

Ja, het ging om een kwpn tuigpaard van 1.80 met een korte rug en hele lange lendenen (17" zadel maximaal, maar dekenmaat 215-225 omdat anders zijn billen niet droog waren). Dus naderhand gezien ook wel echt een risicopaard geweest.

Daarna gezegd: nooit meer zo'n groterd. Maar nu hebben we er toch weer één staan van 1.80, wel dekenmaat 195-205 terwijl hij een brede borst heeft en er ligt een 19" zadel op en dan heeft hij nog ruim een rib achter het zadel over. Dus fingers crossed dat het toch goed gaat. Maar voor het andere paard hebben we wel echt gekozen voor een kleinere (1.55-1.60).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Amber_anne
Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:36

Mizora schreef:
Ik heb de resultaten uiteindelijk nooit meer dusdanig uitgewerkt dat het publicatie-waardig was. Maar nadat mijn paard ingeslapen was vanwege een draaiing in de dikke darm heb ik een enquete daarover gehouden. één van de dingen waarnaar ik toen gekeken heb is de stokmaat van de paarden die een draaiing hadden gehad t.o.v. de controledieren. In de groep 1.70+ waren er per draaiing veel minder dieren zonder draaiing dan in de groep 1.50-1.60. Dat geeft een sterke indicatie dat paarden met een schofthoogte boven de 1.70 een sterk vergrootte kans hebben op een darmdraaiing t.o.v. kleinere paarden.

Ook viel het op dat rassen met lange lendenen (dus tuigrassen) veel vaker deze aandoening kregen dan paardenrassen met korte lendenen.

Dat wijst erop dat een extreme bouw een vergroot risico geeft op een dikkedarmdraaiing. Dit is vanuit de bouw van het paard ook te verklaren, gezien daar de darmen enkel aan bindweefsel hangt en des te groter de ruimte is tussen heup en ribbenkast, des te meer ruimte de darmen hebben om te draaien.


Dit vind ik een interessant onderwerp. Grote honden met een diepe borstkas hebben bijvoorbeeld ook meer last van een maagtorsie.

Een lichaam wat 'uit verhouding' is is natuurlijker vatbaarder voor ziektes

Silenna
Berichten: 2983
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Doorgefokte paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:41

Moet het pertinent paard-gerelateerd zijn? Dit onderwerp is namelijk voor honden makkelijker aan te snijden, denk aan alle Berner's die maar 7 jaar worden met kanker (tumoren) of de platsnuitige honden met hun ademhalingsproblemen (BOAS).

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:56

Slokdarm problemen bij Friezen.
Oogproblemen bij Haflingers (weet even niet meer welke aandoening).
Bij de Quarters diverse aandoeningen (die met een Panel5 test zijn te testen)

Probleem in de fokkerij is denk ik dat er volgens mij toch te vaak wordt doorgefokt met paarden waarbij deze aandoeningen voorkomen (of nakomelingen geven met deze aandoeningen).

De sportprestatie wordt volgens mij belangrijker gevonden dan de gezondheid van het paard.

amyz
Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:59

horsiegek schreef:
troi schreef:
Doorgefokt is natuurlijk wat anders dan rastypisch. Doorgefokt impliceert dat er problemen ontstaan met de gezondheid van het dier door de wijze van fokken. Je zal dus moeten beginnen met het aannemelijk maken van die link. En dat is zo makkelijk denk ik niet want zelfs van de extreme dish arabieren, de zeepaardjes, is volgens mij nog nooit aangetoond dat die problemen hebben met bijv het gebit of de ademhaling.

Even doorpeinzend. Wellicht kan je wel wat met het verband tussen veel sok en cpl. Die link is redelijk onmiskenbaar volgens mij.


Dat is niet helemaal waar helaas, er zijn wel Arabieren met een extreme dish welke te weinig ruimte hebben voor tandwortels etc. Ook is de luchtcirculatie niet normaal, waardoor ze daar problemen van kunnen ondervinden. Daarbij kennen Arabieren een aantal genetische afwijkingen die lijken los te staan van de dish maar die vaak samen met deze eigenschap worden overgeërfd. Door te fokken richting een bepaalde eigenschap kan je onbedoeld een andere (negatieve) eigenschap infokken.


Welke genetische afwijkingen zijn dat dan?

Mbt het gebit is de vorm van het hoofd vaak een groter probleem dan de dish. Zo'n curve in de kaken is meestal het probleem, en is ook ongewenst volgens de rasomschrijving. Al kun je natuurlijk niet oneindig fijnere koppies blijven fokken, ergens gaat het uiteindelijk wringen.

Pumpkinbroes
Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Doorgefokte paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:29

Friezen waren voorheen toch zo doorgefokt.
Met die holle ruggen etc.

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:37

Ik denk dat je eerst een duidelijke definitie van doorfokken moet geven.

Wil je kijken naar inteelt/lijnenteelt?

Wil je je richten op kunstmatige selectie op uiterlijke kenmerken of sportprestaties die niet-functionele anatomie of andere problemen oplevert?

Wil je kijken naar negatieve eigenschappen die verbonden zijn met gewenste eigenschappen of raskenmerken en daardoor blijven bestaan in de populatie?

Wat is doorfokken nu voor jou? Doen we dat allemaal als fokkers, is het een bepaalde groep?

En let erop dat je wel zelf je opdracht blijft doen. Ik vind het in mijn rol als docent prima als leerlingen op het internet speuren naar ideeën en anderen uitdagen mee te brainstormen. Maar iemand die met een standpunt komt gelijk ook vragen of ze zelf even ook de tegengestelde punten kan aandragen begint een beetje op iemand anders je werk laten opknappen te lijken. Nu ben je geen leerling van mij, maar wilde je die feedback toch even meegeven.


Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Doorgefokte paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:43

Misschien iets in de richting kleur versus gezondheid (wat is belangrijker)
Zwart bij de fries wat voor een hoop inteelt ellende gegeven heeft.
Tijgerbont en erfelijke oogproblemen.
Schimmel en melanomen.

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Doorgefokte paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:01

Of eigenlijk in hoeverre is het fokken op rasstandaard, etc. ten koste van gezondheid, etc. zoals in de hondenwereld al berucht is, inmiddels ook in de paardenfokkerij doorgedrongen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers

cron