Doorgefokte paardenrassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Avalanche
Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Doorgefokte paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:05

Ik heb het idee dat paardenfokkers over het algemeen toch wel iets bewuster bezig zijn.

Paarden moeten kunnen presteren, en de hondenfokkerij is compleet doorgeslagen toen honden niet meer functioneel gebruikt konden worden.

Honden moesten dus steeds extremer en dat gaat ten koste van de functionaliteit. Bij paarden fokken we nog altijd op functionaliteit dus denk dat dat een minder groot probleem wordt.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Lau07
Moderator
Berichten: 1515
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:12

Avalanche81 schreef:
Ik heb het idee dat paardenfokkers over het algemeen toch wel iets bewuster bezig zijn.


Zeker, dit zie je bijvoorbeeld bij de tuigpaarden binnen het KWPN. De RVO heeft voor tuigpaardfokkers die een veulen fokken met een lage verwantschap een financiële tegemoetkoming ter beschikking gesteld. De eerste honderd veulens met een lage verwantschap kregen een registratiekorting en fokpremie van rond de €150,-- dit jaar.
Bij de tuigpaarden gaat het dan specifiek om inteelt en voorkomen dat de tuigpaarden gaan uitsterven.

Over tuigpaarden gesproken, bij de Hackney zie je vooral in Noord-Amerika dat zij daar ook selecteren op een enorm actief en hypermobiel voorbeen, waarbij volledig voorbij wordt gegaan aan functionaliteit van een gang en de gezondheid van een paard. Veel van deze paarden vallen al jong uit met blessures.
Laatst bijgewerkt door Lau07 op 04-11-21 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Beware! Beware! I have two chestnut mares :D

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:13

Ruggen die te kort zijn voor een standaard 17.5 inch zadel, maar wel bedoeld voor volwassen ruiters, meer, meer, meer sok, dish. Braaf is bij trekpaarden ook wel gekoppeld aan PSSM1 en dacht dat de connectie met HYPP naast mega spier ook braaf was. Dus gewenste, functionele eigenschappen dan wel met een ongewenste bijwerking die toch ten koste gaan van functionaliteit. Misschien eerder andersom dus : functionele eigenschappen met ongewenste bijwerkingen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Avalanche
Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:14

In Amerika zijn ze sowieso veel extremer, ook met de honden en katten.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

AlwaysH
Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:03

Sintara schreef:
Veel topsport paarden zijn hypermobiel, maar dat is geen mening dat is een feit. Een mening is bv ik vind dat...


Ja dat inderdaad.
Ik kan het niet goedpraten, omdat hypermobiliteit een lichaam (kapselbanden) slapper maakt. Maar heb niet genoeg verstand van dressuurfokkerij om verder te oordelen.

Ik vind de dish van een show kwaliteit arabier wel echt een goed punt voor je opdracht. Je hebt echt een team voor en een team tegen (en dat is met zo’n schoolopdracht wel handig).

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:10

AlwaysH schreef:
Ik vind de dish van een show kwaliteit arabier wel echt een goed punt voor je opdracht. Je hebt echt een team voor en een team tegen (en dat is met zo’n schoolopdracht wel handig).


Stiekem heel erg benieuwd naar de onderbouwde argumenten van team voor. Ik kom namelijk niet verder dan 'het hoort zo'. :o

Amber_anne
Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Doorgefokte paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:12


Cinnepin
Berichten: 8902
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:13

No hoe ze de friezen tegenwoordig fokken zo smal en iel, vind ik geen friezen meer. Net als de *moderne * haflinger....mag de naam haflinger niet meer hebben. Ik heb een ouderwetse haf en zijn vriendje is nog een echte fries <3

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:26

Sizzle schreef:
Misschien iets in de richting kleur versus gezondheid (wat is belangrijker)
Zwart bij de fries wat voor een hoop inteelt ellende gegeven heeft.
Tijgerbont en erfelijke oogproblemen.
Schimmel en melanomen.


Schimmel en melanomen vind ik altijd wel een interessante discussie, ik heb namelijk het idee dat weinig mensen bewust vanwege melanomen 'nee' zeggen tegen fokken met schimmels. Als iemand met bijv. 2 OLWS of zilver ouders zou fokken, komt er denk ik eerder commentaar op. Toch heb ik een aantal keer gezien dat een vrij jonge schimmel vanwege melanomen ingeslapen moest worden.

He who neglects the present moment, throws away all that he hath

Shadow0
Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:28

Domiinique schreef:
Voor mijn opleiding moet ik een stelling bedenken en deze bekrachtigen en ontkrachten met een aantal argumenten.
[...]
Mijn vraag is dat ik opzoek ben naar meningen van jullie hoe jullie hier tegenaan kijken.

Waarom meningen? Dit lijkt me nou typisch iets dat je moet bewijzen of ontkrachten met data, daadwerkelijke gegevens. (Fokstandaarden en keuringsrapporten bijvoorbeeld.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:34

Amber_anne schreef:
Ts dit is een artikel over de Arabier met dish. https://www.hln.be/dieren/disney-genoeg ... ~a22fc12d/

Hier de fokker van het extreme veulen
https://orrionfarms.com/horse-category/all-horses/
Maar is dit tegenwoordig de norm, of is het gewoon een 'abomination' zoals bijvoorbeeld Namusca dat was? Daar was toentertijd ook heel veel om te doen, dezelfde discussie met mensen die deden alsof elke Arab er zo uitziet, terwijl zij eigenlijk in haar tijd de enige was met zo'n extreme dish en dit ook niet doorfokte.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-21 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche
Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:34

Shae schreef:
Sizzle schreef:
Misschien iets in de richting kleur versus gezondheid (wat is belangrijker)
Zwart bij de fries wat voor een hoop inteelt ellende gegeven heeft.
Tijgerbont en erfelijke oogproblemen.
Schimmel en melanomen.


Schimmel en melanomen vind ik altijd wel een interessante discussie, ik heb namelijk het idee dat weinig mensen bewust vanwege melanomen 'nee' zeggen tegen fokken met schimmels. Als iemand met bijv. 2 OLWS of zilver ouders zou fokken, komt er denk ik eerder commentaar op. Toch heb ik een aantal keer gezien dat een vrij jonge schimmel vanwege melanomen ingeslapen moest worden.

Nee, dat geloof ik ook niet zo. Iig voor mij wil ik geen schimmel omdat het zoveel poetsen is :')

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

DuoPenotti
Berichten: 28857
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Doorgefokte paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:43

Maar niet elke schimmel heeft dat natuurlijk even erg.
Die van mij is 26 geworden. Met uitwendig kleine melanomen. Van binnen weet je natuurlijk niet.
Dus ja dan is niet fokken natuurlijk ook weer wat anders dan dat je zeker weet dat ze maar 6 worden.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Amber_anne
Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:45

Mkango schreef:
Amber_anne schreef:
Ts dit is een artikel over de Arabier met dish. https://www.hln.be/dieren/disney-genoeg ... ~a22fc12d/

Hier de fokker van het extreme veulen
https://orrionfarms.com/horse-category/all-horses/
Maar is dit tegenwoordig de norm, of is het gewoon een 'abomination' zoals bijvoorbeeld Namusca dat was? Daar was toentertijd ook heel veel om te doen, dezelfde discussie met mensen die deden alsof elke Arab er zo uitziet, terwijl zij eigenlijk in haar tijd de enige was met zo'n extreme dish en dit ook niet doorfokte.


Deze is natuurlijk wel extreem, of hij het doorgeeft weet ik niet.
Maar als je kijkt naar de andere paarden doe ze hebben dan is dit wel de norm

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:47

En daarom is het denk ik een interessante discussie voor de TS. Ze is op zoek naar een onderwerp waar voors en tegens voor te verzinnen zijn. Persoonlijk vind ik de kans op melanomen waar een paard flink last van kan krijgen te groot om ooit een schimmel te nemen. Sterker nog, eigenlijk vind ik dat we moeten stoppen met fokken met dieren die zo genetisch belast zijn dat ze tumoren gaan krijgen, zeker als er alternatieven zijn (fokken met niet-schimmels).

Heel veel mensen zijn dat duidelijk niet met me eens, want er zijn heel veel schimmels. :D

He who neglects the present moment, throws away all that he hath

nicky_rilana
Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:29

Sintara schreef:
Veel topsport paarden zijn hypermobiel, maar dat is geen mening dat is een feit. Een mening is bv ik vind dat...

Kun jij(of iemand anders) mij een omschrijving geven van hypermobiel? Ik ken namelijk geen enkel paard dat hypermobiel is, en al helemaal geen topsport paard.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Mizora
Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Doorgefokte paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:42

Niet bepaald een topsportpaard, maar één van onze shetten is hypermobiel. Mul zand valt hem daardoor bijvoorbeeld extra zwaar, en de PL die hij aan beide kanten heeft komt waarschijnlijk ook door zijn hypermobiliteit. Vastgesteld door de fysio en bevestigd door de dierenarts.

Als anekdote: hoewel best wel wat paarden aan hun oren kunnen krabben, is hij de enige die ik echt tussen zijn oren heb zien krabben met zijn achterbenen.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

nicky_rilana
Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Doorgefokte paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:51

Maar oké, nu ga ik wel een beetje moeilijk doen. Ik kan met gemak met mij handen aan de grond en met gestrekte benen. Maar ik ben 100% niet hypermobiel. Dat jou shet lenig is wil ik geloven, maar hypermobiel? Ik heb het nogsteeds niet gezien.

Bij hypermobiliteit heb je gewichten die je kunt overtrekken. Als een paard hypermobiel is,dan zakt deze door zijn kogels en kan hij zijn knieën overtrekken. Zo'n paard zou amper normaal kunnen functioneren. Dat paarden steeds lenige worden gefokt wil ik wel geloven, maar hypermobiel?

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Mizora
Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:12

Hypermobiel heb je in verschillende gradaties. Het hoeft zeker niet tot nauwelijks functioneren te leiden om al hypermobiel te zijn. Overigens is hypermobiliteit niet een verlengde van lenigheid. Het zijn de lange banden die de gewrichten instabiel maken. De lange banden die bij hem dus de PL veroorzaken.

Extreem diep door de kogel zakken is iets dat bij toppaarden regelmatig gezien wordt.

Bij de shet zorgt de te losse banden inderdaad voor fysieke beperkingen, maar niet tot amper functioneren.

Edit: lijden moest leiden zijn, hoewel lijden in dit geval niet eens echt incorrect was
Laatst bijgewerkt door Mizora op 04-11-21 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:15

Shae schreef:
En daarom is het denk ik een interessante discussie voor de TS. Ze is op zoek naar een onderwerp waar voors en tegens voor te verzinnen zijn. Persoonlijk vind ik de kans op melanomen waar een paard flink last van kan krijgen te groot om ooit een schimmel te nemen. Sterker nog, eigenlijk vind ik dat we moeten stoppen met fokken met dieren die zo genetisch belast zijn dat ze tumoren gaan krijgen, zeker als er alternatieven zijn (fokken met niet-schimmels).

Heel veel mensen zijn dat duidelijk niet met me eens, want er zijn heel veel schimmels. :D
Hier was dat ook een harde eis. :j Ik heb mijn paard ongezien van een paar foto's en een filmpje via een veiling gekocht, maar alles waarbij in de catalogus 'Gr.' stond, was meteen al exit. :+ Ook jammer, want een van mijn favoriete hengsten geeft fijne, atletische nakomelingen, maar heel veel schimmels helaas (hij was zelf ook schimmel). Ik zou zelf ook niet willen dekken met een schimmel.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:31

TS, wellicht ook interessant om verschillende stamboeken te vergelijken, zoals (verreweg de meeste) Europese stamboeken die doen aan goedkeuring van hengsten, merriepremies en dergelijke, in tegenstelling tot de AQHA (Quarter Horse stamboek) waarbij er weinig tot geen fokstandaarden zijn om opgenomen te worden in het stamboek, afgezien van geregistreerde ouderdieren en enige opmerkingen betreffende kleur/aftekeningen.

Interessant omdat er toch bij beide versies van fokken erfelijke problemen zijn.

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:37

Fillis schreef:
TS, wellicht ook interessant om verschillende stamboeken te vergelijken, zoals (verreweg de meeste) Europese stamboeken die doen aan goedkeuring van hengsten, merriepremies en dergelijke, in tegenstelling tot de AQHA (Quarter Horse stamboek) waarbij er weinig tot geen fokstandaarden zijn om opgenomen te worden in het stamboek, afgezien van geregistreerde ouderdieren en enige opmerkingen betreffende kleur/aftekeningen.

Interessant omdat er toch bij beide versies van fokken erfelijke problemen zijn.
Kortweg is dat het onderscheid tussen fokken op uiterlijk en daarbij samenhangende verwachte prestaties en het fokken op feitelijke prestaties. :j Dat laatste zie je ook meer terug in de fokkerij op de Britse eilanden, en daar is het Amerikaanse model enigszins mee te vergelijken.

Avalanche
Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Doorgefokte paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:50

Als je kijkt naar de Tennessee Walker of Morgan Horse, die hebben echt wel serieuze problemen. Wellicht ook omdat de gevraagde prestaties zo onnatuurlijk zijn.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

AlwaysH
Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:58

Mizora schreef:
Hypermobiel heb je in verschillende gradaties. Het hoeft zeker niet tot nauwelijks functioneren te leiden om al hypermobiel te zijn. Overigens is hypermobiliteit niet een verlengde van lenigheid. Het zijn de lange banden die de gewrichten instabiel maken. De lange banden die bij hem dus de PL veroorzaken.

Extreem diep door de kogel zakken is iets dat bij toppaarden regelmatig gezien wordt.

Bij de shet zorgt de te losse banden inderdaad voor fysieke beperkingen, maar niet tot amper functioneren.

Edit: lijden moest leiden zijn, hoewel lijden in dit geval niet eens echt incorrect was


Amen.
Je kapselbanden zijn langer en slapper, waardoor je meer spierkracht nodig hebt om je gewricht tot daar en niet verder te bewegen (dus compenseren). Explosieve bewegingen kúnnen een gevolg zijn.
Dit kán resulteren in lenigheid (zo kan ik zelf het een en ander ontwrichten, maar met kunstrolschaatsen kan ik door slappe kapselbanden amper met mijn been voor landen vanuit een gekruiste sprong -en daarnaast doet alles veel sneller zeer-). Maar dat is geen ‘pre’ natuurlijk…

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:38

hoefnageltje schreef:
Slokdarm problemen bij Friezen.
Oogproblemen bij Haflingers (weet even niet meer welke aandoening).
Bij de Quarters diverse aandoeningen (die met een Panel5 test zijn te testen)

Probleem in de fokkerij is denk ik dat er volgens mij toch te vaak wordt doorgefokt met paarden waarbij deze aandoeningen voorkomen (of nakomelingen geven met deze aandoeningen).

De sportprestatie wordt volgens mij belangrijker gevonden dan de gezondheid van het paard.


Hier ben ik het mee eens, wat mij betreft kun je in de fokkerij niet kritisch genoeg zijn wbt gezondheid. Gezondheid en karakter zijn eigenlijk het belangrijkste, de rest komt daarna wel.

Wbt schimmels ook, ik vind ze prachtig. Volgens mij geeft de ene eerder melanomen door dan andere genetisch, als daar op geselecteerd zou worden in de fokkerij dan hoeven niet direct alle schimmels in de ban.

Het extreem diepe door de kogel zakken bij topsportpaarden komt natuurlijk door de mate van afdruk, wil niet gelijk zeggen dat het dier hypermobiel is. Hoe groter de afdruk, hoe meer een paard door de kogel zakt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Firegirl, Hindo2 en 52 bezoekers