Veulens afspenen op eigen terrein

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
crosskim
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-09-14

Veulens afspenen op eigen terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-21 09:41

Hallo, hopelijk hebben jullie meer ervaring in het afspenen van veulen en tips voor mij. Ik heb twee merries met nu nog een veulen aan de voet, veulens zijn van juni en juli. De merries hebben er best een beetje onder te lijden dus het liefst zou ik ze in november van elkaar scheiden. Nu wil ik de veulens wel gewoon hier houden. Ze lopen nu in een koppel met nog een merrie erbij. Ik heb genoeg stallen, maar wel allemaal in dezelfde schuur. Is het slim om de veulens af en toe samen in 1 stal te doen met de moeders aan weerszijden en deze tijd langzaam uit te breiden tot ik ze helemaal uit elkaar laat? Of blijft de merrie dan volop melk produceren die ze niet kwijt kan en is het beter om ze in één keer uit elkaar te halen met alle gehinnik van dien? Dank alvast voor jullie tips!


tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:01

Als je de merries wil bijvoeren ivm invallen, dan zal je of het veulen er aan moeten laten zodat de merrie die extra energie of/of kwijt kan (melk of vetreserve) of eerst schraal zetten zodat de melkproductie gestopt is voordat je gaat bijvoeren, anders loop je risico op uierontsteking en dat is echt ellende (en mogelijk problematisch bij volgend veulen door pijn en problemen melkproductie dan).
Zijn de merries weer gedekt? En in hoeverre beginnen de merries zelf al met minder toelaten qua drinken?
's Nachts scheiden kan zeker, helpt in elk geval voor goed kunnen bijvoeren zonder dat veulen daar van meesmikkelt. Meeste merries zullen hun veulens zelf afspenen, (zeker als er een nieuwe op komst is) maar dan is eerder rond 10 maanden dan de 5-6 die wij gewend zijn als normaal.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

crosskim
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-21 18:20

1 van de 2 merries is weer drachtig en in juni uitgeteld. De merries vinden het nu nog prima als het veulen komt drinken. Hooguit als ze zelf net eten krijgen dat ze een achterbeen optillen en het veulen moet wachten. Naar 's nachts apart van elkaar toewerken is wel een goed idee!

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:04

Mijn ervaring is dat merries niet zelf spenen als ze niet opnieuw drachtig zijn.

Wij hebben gespeend met alle dieren op eigen terrein, mijn merrie leed er alleen niet onder dus veulen is toen gespeend op 11 maanden omdat ze toen weer 24/7 op de wei konden. Wij hebben vanaf 5 maanden merrie en veulen in aangrenzende boxen gezet voor de nacht, waarbij ze wel neuscontact hadden maar er niet gedronken kon worden. Toen met 11 maanden de kudde in 2en gedeeld, veulen met groepje in weiland links, sluisje van 5 meter ertussen en mijn merrie met haar vriendje in het weiland rechts. Ging ideaal, geen stress, konden elkaar nog gewoon zien maar vonden het niet erg dat ze geen direct contact hadden. Na 5 a 6 weken groepen weer samengevoegd, veulen probeerde er toen wel onder te duiken maar merrie vond dat niet meer goed. En toen was het klaar.


dblijham
Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Veulens afspenen op eigen terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:42

Ik heb het eerder wel zo gedaan, veulen in de nacht er vast naast. Dan wordt de melkgift al wel wat minder en ze wennen ook gewoon aan het van elkaar af zijn zonder enorme stress.
Heb hier afgelopen jaar nog een merrie gehad voor het afspenen die ik dat aangeraden had. Ze heeft dat ruim 2 weken alvast volgehouden voor ze de merrie naar mij bracht. Veulen was totaal niet in de stress en zocht het lekker bij de andere paarden qua aandacht en de moeder heeft totaal geen last gehad van een dik uier. De eerste nacht nog wat op spanning en daarna weg.

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:44

Mijn merrie heeft een veulen van 6 maanden. Sinds een maand 's nachts met de Shetlander apart op stal en dan overdag erbij op de wei. Sinds dit weekend alleen 's morgens nog met elkaar op de wei en daarna gaan de merries naar een ander stuk wei. Vanaf volgende week gaan ze helemaal apart en ik verwacht geen problemen. Dit keer is het een hengstveulen, de vorige keer dat we het zo deden was een merrieveulen die nu een heel stabiele 4 jarige is.

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:31

crosskim schreef:
Hallo, hopelijk hebben jullie meer ervaring in het afspenen van veulen en tips voor mij. Ik heb twee merries met nu nog een veulen aan de voet, veulens zijn van juni en juli. De merries hebben er best een beetje onder te lijden dus het liefst zou ik ze in november van elkaar scheiden. Nu wil ik de veulens wel gewoon hier houden. Ze lopen nu in een koppel met nog een merrie erbij. Ik heb genoeg stallen, maar wel allemaal in dezelfde schuur. Is het slim om de veulens af en toe samen in 1 stal te doen met de moeders aan weerszijden en deze tijd langzaam uit te breiden tot ik ze helemaal uit elkaar laat? Of blijft de merrie dan volop melk produceren die ze niet kwijt kan en is het beter om ze in één keer uit elkaar te halen met alle gehinnik van dien? Dank alvast voor jullie tips!



Het is zelfs beter het op deze manier te doen.
Zo voorkom je veel stress.
Veel mensen die het heel plots doen hebben vervolgens veulens met maagzweren, daar komen ze helaas pas vaak veel later achter.

Dus ja…. Langzaam uitbreiden, steeds zelfstandiger laten worden en daarna zo regelen dat ze elkaar kunnen zien maar niet meer bij elkaar kunnen komen.

Machteld van Dierendonck heeft hier geloof ik ook wel eens iets over geschreven.

dblijham
Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Veulens afspenen op eigen terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 18:25

Mijn merrie is gisteren overleden en laat een veulen van 5,5 maand achter en een aangenomen veulen van nog geen 5 maanden (die kan gelukkig wel drinken bij haar biologische moeder). Morgen wordt ze opgehaald van de wei en ik hoop dat de veulens dan voldoende afscheid hebben kunnen nemen. Ik kan nu enkel zorgen dat haar eigen veulen voldoende vocht en extra voedsel binnenkrijgt om fysieke problemen te voorkomen maar ik zou willen dat ik iets aan het mentale stukje zou kunnen doen.


genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Veulens afspenen op eigen terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:16

Je hebt het neem ik aan al geprobeerd met de merries goed bijvoeren en op onbeperkt hooi?
Veulen van juli in november afspenen vind ik persoonlijk heel vroeg . Zelf zie veulens het liefst minimaal tot half jaar bij de moeders .
Niet alleen voor de melk maar zeker ook voor de opvoeding .
‘S nachts apart zou ik dan eerst inderdaad proberen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Change3x en 34 bezoekers