Fokken met hoger inteeltcoëfficiënt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jazzie03
Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Fokken met hoger inteeltcoëfficiënt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-21 08:30

Hallo,

Ik heb een shetlandermerrie waarvan het plan altijd geweest is in de toekomst (over een jaar of 5) een veulentje van te fokken voor mezelf. Ze komt van een goede fokkerij en is als jonge pony vaak naar de keuring geweest met goede resultaten.

Ik heb onlangs haar inschrijvingsbewijs van de keuringen gevonden en zie ik dat er onder haar naam een inteeltcoëfficiënt van 12,50 staat. Daar schrok ik best van. Nu vraag ik mij af is dit nog ‘oké’ om met haar te fokken mits ik de juiste hengst vind?

My happy place is at the barn :D


Yessy
Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Fokken met hoger inteeltcoëfficiënt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:14

Ik heb geen ervaring met de shetlanderfokkerij maar vanuit genetisch perspectief is dit geen enkel probleem. Je zou zelfs veilig met twee 100% inteelt dieren kunnen fokken, als deze uit twee volledig verschillende sets aan voorouders komen is het veulen dan ineens 0% :D

Mizora
Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Fokken met hoger inteeltcoëfficiënt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:01

Zorg dat je een onverwante hengst vindt en dan het geen probleem.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:08

Als je inlogt op de site van het stamboek kan je kijken hoe je mogelijke dekking er op papier uit komt te zien, incl inteeltcoefficient van het toekomstige veulen.
Als je een hengst kies die niet verwant is kan je dit goed laten zakken. Iets wat zeker wenselijk is.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers