Fokken - B register KWPN ouders beide ggk. - Welk stamboek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bambi_didi
Berichten: 42
Geregistreerd: 01-07-21
Woonplaats: OSSENDRECHT

Fokken - B register KWPN ouders beide ggk. - Welk stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-21 07:02

Hoi iedereen,

Mijn merrie is blijkbaar geregistreerd bij KWPN in het B register.
Echter is haar vader ggk hengst bij SBS stamboek en haar moeder is een ggk KWPN STER merrie.
Dus ik begrijp niet goed waarom ze dan in het B register geregistreerd is. SBS stamboek is toch ook een volwaardig stamboek ( belgisch sportpaard)

Nu ga ik haar dekken met een AES en palomino stamboek goedgekeurde hengst en twijfel ik dus om het veulen te registreren bij AES ipv KWPN omdat ik veronderstel dat het veulen weer in het B register zal geregistreerd worden.

Wat denken jullie hiervan? :D


NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 07:07

Om welke SBS hengst gaat het? Want daar heeft het volgens mij mee te maken?
En om welke AES palominohengst gaat het?
En tot slot: wat is de fokrichting van de merrie.

Als de hengsten in kwestie inderdaad geen KWPN erkenning hebben en niet binnen de fokrichting van de merrie passen dan is het wellicht handiger het veulen AES te registreren.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

bambi_didi
Berichten: 42
Geregistreerd: 01-07-21
Woonplaats: OSSENDRECHT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-21 07:13

NatasjavE schreef:
Om welke SBS hengst gaat het? Want daar heeft het volgens mij mee te maken?
En om welke AES palominohengst gaat het?
En tot slot: wat is de fokrichting van de merrie.

Als de hengsten in kwestie inderdaad geen KWPN erkenning hebben en niet binnen de fokrichting van de merrie passen dan is het wellicht handiger het veulen AES te registreren.


Mijn merrie is DARINA V. DAREDEVIL ( SBS ggk.) M. OBERLIEN ( KWPN ggk ster)
Hengst is CENEZ (licensed AES hengst , ggk palomino stamboek)

Spring gefokt

Roodvos
Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 07:31

Je schrijft "blijkbaar" geregistreerd in het B-register. Het is een kleine moeite om even op het papier te kijken en/of het KWPN te bellen om van de onzekerheid een zekerheid te maken.

Het KWPN heeft ook een poosje geleden de regels rondom erkende stamboeken aangepast. Het zou zomaar kunnen dat de inschrijving van je merrie daarmee ook veranderd is.

Je kan ook het KWPN contacteren met de vraag in welk register een veulen van de door jou gewenste combinatie geregistreerd wordt. Dan weet je het zeker.

Hou er rekening mee dat je voor registratie van je veulen lid moet worden van het stamboek.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 07:35

Ik heb even je merrie opgezocht. De hengst stamt uit een tijd dat het SBS nog geen erkenning had voor het KWPN…en wellicht ook toen je merrie geboren. Je zou het KWPN kunnen bellen om te vragen hoe ze daar nu naar kijken. Wellicht dat je merrie na het voldoen van de eisen waar de hengst niet aan voldaan heeft(bijvoorbeeld rontgen)

De hengst die je hebt uitgekozen zal inderdaad voor B registratie zorgen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Albert
Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Fokken - B register KWPN ouders beide ggk. - Welk stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 07:55

Aan de andere kant, je fokt een paard waar jij (!) blij van wordt. Dan maakt het toch niet uit welke registratiekantoor je het inschrijft? Probeer het fjordenstamboek, die schijnen goedkoop te zijn.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 08:12

Albert schreef:
Aan de andere kant, je fokt een paard waar jij (!) blij van wordt. Dan maakt het toch niet uit welke registratiekantoor je het inschrijft? Probeer het fjordenstamboek, die schijnen goedkoop te zijn.

Waarom? Ze kan toch gewoon een warmbloedstamboek als het AES of NRPS nemen?

bambi_didi
Berichten: 42
Geregistreerd: 01-07-21
Woonplaats: OSSENDRECHT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-21 08:16

Albert schreef:
Aan de andere kant, je fokt een paard waar jij (!) blij van wordt. Dan maakt het toch niet uit welke registratiekantoor je het inschrijft? Probeer het fjordenstamboek, die schijnen goedkoop te zijn.


Wel... Begrijp echt je meerwaarde niet van dit bericht? fjordenstamboek? goedkoop?

Het gaat hier wel om beide spring gefokte paarden, die elkaar's zwakke punten aanvullen ik heb niet 'zomaar' een hengst gekozen hoor..

bambi_didi
Berichten: 42
Geregistreerd: 01-07-21
Woonplaats: OSSENDRECHT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-21 08:23

NatasjavE schreef:
Ik heb even je merrie opgezocht. De hengst stamt uit een tijd dat het SBS nog geen erkenning had voor het KWPN…en wellicht ook toen je merrie geboren. Je zou het KWPN kunnen bellen om te vragen hoe ze daar nu naar kijken. Wellicht dat je merrie na het voldoen van de eisen waar de hengst niet aan voldaan heeft(bijvoorbeeld rontgen)

De hengst die je hebt uitgekozen zal inderdaad voor B registratie zorgen.


Oh, bedankt ik heb inderdaad ook al naar KWPN zelf gemaild, ben benieuwd naar de reactie hiervan.

Moest zij toch A registratie zijn, blijft de gekozen hengst toch voor B registratie?
Of kan deze dan ook in A registratie geschreven worden, dacht dat KWPN AES ook opnam in A.

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Fokken - B register KWPN ouders beide ggk. - Welk stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 08:32

Sinds 1 januari 2021 erkent het KWPN álle warmbloedpaardenstamboeken die lid zijn van de WBFSH (bron: https://www.kwpn.nl/over-kwpn/diensten/ ... atieschema). Als dat ook met terugwerkende kracht geldt (en dat weet ik niet zeker), zou je merrie in Register A bijgeschreven kunnen worden. De combinatie van een register A merrie met een bij een erkend stamboek goedgekeurde hengst geeft een veulen met register A papier (bron: https://www.kwpn.nl/Files/Files/Regleme ... schema.pdf)

Lang verhaal kort: het is zeker de moeite waard om aan het KWPN voor te leggen, en dat heb je al gedaan, top!

bambi_didi
Berichten: 42
Geregistreerd: 01-07-21
Woonplaats: OSSENDRECHT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-21 08:37

Lon schreef:
Sinds 1 januari 2021 erkent het KWPN álle warmbloedpaardenstamboeken die lid zijn van de WBFSH (bron: https://www.kwpn.nl/over-kwpn/diensten/ ... atieschema). Als dat ook met terugwerkende kracht geldt (en dat weet ik niet zeker), zou je merrie in Register A bijgeschreven kunnen worden. De combinatie van een register A merrie met een bij een erkend stamboek goedgekeurde hengst geeft een veulen met register A papier (bron: https://www.kwpn.nl/Files/Files/Regleme ... schema.pdf)

Lang verhaal kort: het is zeker de moeite waard om aan het KWPN voor te leggen, en dat heb je al gedaan, top!


Dat klinkt inderdaad goed, hopelijk werk het dan ook met 'terugwerkende kracht'. Denk dat het zeker een meerwaarde is dat het veulen A register kan ingeschreven worden dan in AES stamboek.

Ben benieuwd wat KWPN hierop zal antwoorden..

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:30

Lon schreef:
Sinds 1 januari 2021 erkent het KWPN álle warmbloedpaardenstamboeken die lid zijn van de WBFSH (bron: https://www.kwpn.nl/over-kwpn/diensten/ ... atieschema). Als dat ook met terugwerkende kracht geldt (en dat weet ik niet zeker), zou je merrie in Register A bijgeschreven kunnen worden. De combinatie van een register A merrie met een bij een erkend stamboek goedgekeurde hengst geeft een veulen met register A papier (bron: https://www.kwpn.nl/Files/Files/Regleme ... schema.pdf)

Lang verhaal kort: het is zeker de moeite waard om aan het KWPN voor te leggen, en dat heb je al gedaan, top!


ah dank voor je aanvulling.

Ik dacht dat het voor het KWPN wel uitmaakt of een hengst approved of licensed is bij het AES…maar helemaal zeker weet ik dat ook niet.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:33

NatasjavE schreef:
Lon schreef:
Sinds 1 januari 2021 erkent het KWPN álle warmbloedpaardenstamboeken die lid zijn van de WBFSH (bron: https://www.kwpn.nl/over-kwpn/diensten/ ... atieschema). Als dat ook met terugwerkende kracht geldt (en dat weet ik niet zeker), zou je merrie in Register A bijgeschreven kunnen worden. De combinatie van een register A merrie met een bij een erkend stamboek goedgekeurde hengst geeft een veulen met register A papier (bron: https://www.kwpn.nl/Files/Files/Regleme ... schema.pdf)

Lang verhaal kort: het is zeker de moeite waard om aan het KWPN voor te leggen, en dat heb je al gedaan, top!


ah dank voor je aanvulling.

Ik dacht dat het voor het KWPN wel uitmaakt of een hengst approved of licensed is bij het AES…maar helemaal zeker weet ik dat ook niet.

Ze zeggen van wel maar ik heb nu toch al een aantal maal een A papier gezien van een Licensed hengst.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fokken - B register KWPN ouders beide ggk. - Welk stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:40

Ah ok. Daar geld dan ook effe bellen met het KWPN

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Roodvos
Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:51

janderegelaa schreef:
Ze zeggen van wel maar ik heb nu toch al een aantal maal een A papier gezien van een Licensed hengst.

Zou dat dan nog te maken kunnen hebben met de sport- of sire ranking van de betreffende hengst bij het WBFSH ?

Toelichting: WBFSH sport ranking top 250 en/of WBFSH sire ranking top 11 tot 100 geeft een reg. A volgens het registratieschema.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Albert
Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 18:47

bambi_didi schreef:
Albert schreef:
Aan de andere kant, je fokt een paard waar jij (!) blij van wordt. Dan maakt het toch niet uit welke registratiekantoor je het inschrijft? Probeer het fjordenstamboek, die schijnen goedkoop te zijn.


Wel... Begrijp echt je meerwaarde niet van dit bericht? fjordenstamboek? goedkoop?

Het gaat hier wel om beide spring gefokte paarden, die elkaar's zwakke punten aanvullen ik heb niet 'zomaar' een hengst gekozen hoor..

Dat je een eigen weg kiest en daarbij niet in een hokje past. De tip was voor een goedkoop paspoort.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 18:57

NatasjavE schreef:
Ah ok. Daar geld dan ook effe bellen met het KWPN

Of niet….don’t wake a sleeping dog….

bambi_didi
Berichten: 42
Geregistreerd: 01-07-21
Woonplaats: OSSENDRECHT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-21 16:48

Hoi Iedereen,

Net antwoord gehad van KWPN dat ze Darina nu hebben omgezet naar het A register en dat met de hengst die ik wilde had het veulen ook in het A register zal gerigstreerd worden! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fokken - B register KWPN ouders beide ggk. - Welk stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 05:23

Ah kijk. Mooi opgelost

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Roodvos
Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:02

+:)+ super fijn!

Wil je ook nog met ons delen welke hengst je hebt uitgekozen?

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers