Embryotransplantatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Embryotransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-21 21:41

In de toekomst zou ik graag een nieuw paard erbij hebben met potentie voor de dressuursport. Ik heb nog een KWPN merrie staan die kerngezond is, maar een type dat minder geschikt is om voor de sport mee te fokken.

Nu vroeg ik me af of het voordelig kan zijn om te kiezen om een embryo te kopen en te laten voldragen door mijn eigen merrie? Of zijn de kosten en het risico hiervan te hoog in vergelijking met een veulentje aankopen?


friesiszwart
Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:34

ik denk dat je op deze manier enorme hoge kosten en veel risico zal lopen.

Daarom zou ik gaan voor het kopen van een veulen.
Of bv een optie op een komend veulen bij een dragende merrie.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:55

Embryo kopen zou ik alleen overwegen als je echt iets aparts wilt m.b.t. afstamming en dan zit je vaak aan enorme kosten vast.
Waarom niet gewoon op zoek naar een veulen? Dan weet je al dat het gezond geboren is, hoe het er uit ziet en hoe de bewegingen zijn. Staat genoeg te koop online en via bijv de online veilingen van het KWPN gaan ze voor best normaal geld weg. Eind van het seizoen is vaak ook nog de veiling in Exloo, daar zit ook vaak nog wel wat leuks tussen.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:55

Plantje15 schreef:
In de toekomst zou ik graag een nieuw paard erbij hebben met potentie voor de dressuursport. Ik heb nog een KWPN merrie staan die kerngezond is, maar een type dat minder geschikt is om voor de sport mee te fokken.

Nu vroeg ik me af of het voordelig kan zijn om te kiezen om een embryo te kopen en te laten voldragen door mijn eigen merrie? Of zijn de kosten en het risico hiervan te hoog in vergelijking met een veulentje aankopen?

Dat veulen is dan op geen enkele manier verwant aan je eigen merrie. Je zadelt haar wel op met allerlei kunstmatige hormoonbehandelingen en een dracht die ook altijd risico's heeft. De kosten zullen ook voor jou veel hoger zijn dan wanneer je gewoon een kant-en-klaar veulen koopt.

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Re: Embryotransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-21 13:20

Bedankt voor de reacties! Het is dan waarschijnlijk vooral interessant voor fokkers die toch meerdere veulens per jaar van een specifieke merrie willen?

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:28

Plantje15 schreef:
Bedankt voor de reacties! Het is dan waarschijnlijk vooral interessant voor fokkers die toch meerdere veulens per jaar van een specifieke merrie willen?



Vaak is dat wel het uitgangspunt als er een draagmerrie gebruikt wordt.

Voorbeeldje is een fokker die ik ken. Die had een merrie staan en die poepte elke keer veulens uit die goud geld waard waren.

Merrie ging onderuit in de wei... gebroken heup... Herstelde niet goed en was dus eigenlijk einde oefening.
Hij heeft haar onder de Bute en meta cam gehouden en haar nog een paar cyclussen geinsemineerd en gespoeld zodat hij toch nog wat nakomelingen van haar kon krijgen. En daarna heeft ie haar laten inslapen.

Voor dat soort scenarios zijn draagmerries geschikt.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Embryotransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 13:44

Ik meende dat het voornamelijk gebeurde bij sportmerries waar men nakomelingen van wil zonder hun sportcarriere te onderbreken.Hun embryo's gaan dan in draagmoeders.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 14:26

Niet alleen bij sport merries, er zijn hele goede merries die gewoon hele goede veulens voortbrengen. Wanneer een fokker er meer wil zoekt hij een stuk of wat draag merries en spoelt hij embryo’s bij de top merrie . Zo kan hij er bvb in tien jaar 50 veulens uithalen ipv 10. Gewoon big business.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:23

bigone schreef:
Niet alleen bij sport merries, er zijn hele goede merries die gewoon hele goede veulens voortbrengen. Wanneer een fokker er meer wil zoekt hij een stuk of wat draag merries en spoelt hij embryo’s bij de top merrie . Zo kan hij er bvb in tien jaar 50 veulens uithalen ipv 10. Gewoon big business.

Dat vind ik echt wel een geval van bio-industrie.

Lynn_Nikita
Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Embryotransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:33

Ook vaker bij oudere merries die slecht zelf kunnen dragen maar wel mooie eitjes en nakomelingen hebben
Er zijn veel redenen om voor embryo transplantatie te gaan, niet alleen de "massa"productie
Ts in jouw geval zou ik een veulen kopen heeft voor jouw merrie geen enkel voordeel, alleen extra kosten en risico voor jou/ jouw paard

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:19

bigone schreef:
Niet alleen bij sport merries, er zijn hele goede merries die gewoon hele goede veulens voortbrengen. Wanneer een fokker er meer wil zoekt hij een stuk of wat draag merries en spoelt hij embryo’s bij de top merrie . Zo kan hij er bvb in tien jaar 50 veulens uithalen ipv 10. Gewoon big business.


wij spoelen uit onze sportmerries, niks big business aan dus.
in 10 jaar 50 veulens ipv 10 is sowieso onmogelijk ;)

RIP Rubini :-( (Rubinstein x Donnerhall x Furioso) (PROK,SPORT,STER PREFERENT en PRESTATIE) Diva (Spielberg x Rubinstein) ELITE SPORT GP, drachtig van Bordeaux.
Luna (Governor X Zhivago x Weltmeyer X Rubinstein) ELITE EPTM LT >70%
via ET veulen op komst van Indian Rock

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:45

Ik zou eerder voor een veulen kopen kiezen.
Als je een embryo koopt komt er veel bij kijken kwa kosten en ook op papier want stel dat het niet lukt jouw merrie de embryo te laten dragen.

Met ( frozen) zaad uit het buitenland kun je een rebreed kopen als het niet lukt de merrie drachtig te krijgen. Ik weet niet hoe dat met een embryo zit. Denk dat dit een heel duur grapje gaat worden als het dus niet 1,2,3 lukt

Ik l*l niet met de wind mee nee...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Embryotransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:51

Het is sowieso lastig om je eigen merrie synchroon te krijgen. Ik heb heel veel gespoeld maar in jouw geval zou ik ook gewoon een veulen kopen. Dan weet je ook zeker wat je krijgt.

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:43

janderegelaa schreef:
Het is sowieso lastig om je eigen merrie synchroon te krijgen. Ik heb heel veel gespoeld maar in jouw geval zou ik ook gewoon een veulen kopen. Dan weet je ook zeker wat je krijgt.



wij hebben het ook geprobeerd, met hangen en wurgen 1 embryo over kunnen zetten. Bleef het niet zitten...
wij huren de draagmerrie dan maar gewoon, is ook meestal geen 10 maar dan is er al veel leed en kosten bespaard.

RIP Rubini :-( (Rubinstein x Donnerhall x Furioso) (PROK,SPORT,STER PREFERENT en PRESTATIE) Diva (Spielberg x Rubinstein) ELITE SPORT GP, drachtig van Bordeaux.
Luna (Governor X Zhivago x Weltmeyer X Rubinstein) ELITE EPTM LT >70%
via ET veulen op komst van Indian Rock


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 57 bezoekers