Fokken met konik merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Noblesse_
Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-21 16:29

:wave:

Vooraleer ik van wal steek: ALS dit al een haalbaar idee is wordt dit uiteraard pas gedaan wanneer de merrie op z’n minst drie jaar geworden is.

Ik heb sinds enkele maanden een tweejarige (april 2019 geboren) konik merrie in bezit, zij komt uit natuurgebied in België weg.
Zij meet nu 1.35 en is nog overbouwd, ik vermoed dat ze dus nog iets zal groeien. Zij is stevig gebouwd.
Voor ons zal ze uiteraard te klein blijven (wij wegen beiden iets tussen 62 en 67 kilogram). De bedoeling is om haar later zadelmak te (laten) maken en verkopen.

Ze heeft een heel rustig karakter en is nergens van onder de indruk.
Ik heb naast haar nog een volbloed waarmee ik cross wil gaan rijden als hij wat ouder is, deze is pas drie, vandaar. Hij wordt dus voornamelijk mijn rijpaard.
Als wij later de konik zouden verkopen zou ik graag een rustig recreatie/bospaardje erbij kopen waar wij wél op passen, zodat vriendlief ook mee kan op buitenritten te paard in plaats van te voet ernaast en afwisselen :+ .
Een tweede paard erbij om af en toe een buitenrit te maken zou dus de bedoeling zijn.

Echter bedacht ik me toen, gezien een tweede ‘rijpaard’ toch helemaal geen haast heeft voor ons, waarom fok ik geen veulentje uit mijn merrie? :)*

Nu ken ik zelf hélemaal niks van fokken, ondanks zelf al altijd eigen paarden te hebben. En stel ik me dus volgende vragen:

Het veulen zou iets groter moeten worden zodat een persoon van +- 65 kg erop past. Ik ga dan automatisch aan de western-gefokte paarden denken zoals paints en quarters, gezien deze niet zo groot zijn maar wel breed gebouwd.

Is het überhaupt mogelijk een iets groter veulen te fokken uit een merrie van nu (op 2-jarige leeftijd) 1.35, door bv. een hengst te kiezen die grote nafok geeft? Of geeft dit garantie op problemen voor de merrie? Of wordt een veulen ‘automatisch’ de grootte van de merrie?

Zo ja: wat komt er allemaal bij kijken qua testen op erfelijke aandoeningen?

Dit veulen zou niet voor de verkoop zijn. Puur voor onszelf om later een fijn recreatiepaard aan te hebben.

Gelieve het aardig te houden :+ :D , als blijkt dat dit gewoon een niet haalbaar, slecht idee is doe ik dit uiteraard niet en wordt er later gewoon een recreatiepaardje gekocht.
Maar ik vraag me af of er mogelijkheden zijn, vandaar ik me ruim op voorhand wil informeren.

Dankje!


StalNollie
Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 16:32

Ik zou dan denk zelf eerder voor een haflingertje gaan om mee te dekken.

En heb reeds ook een 2 jarige gedekt. Waarom niet gebeurd in het wild ook. Merrie hoeft niks anders te doen dan te eten dus kan ze er makkelijk bij doen.
Ik heb gedekt met een fell pony (mijn pony is kruising Appaloosa x Exmoor) alleen fell pony fok je niet groter dan wat je nu hebt qua maat.

En let wel dat je niet perse goedkoper uit bent met zelf fokken. Er kan van alles misgaan maar fokken is gokken.

Noblesse_
Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-21 16:36

@StalNollie, het gaat zeker niet om de prijs oid hoor, ben me ervan bewust dat een veulentje inderdaad risico’s met zich meebrengt!

Bedankt voor je reactie alvast!

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 16:57

Mijn konik is vader van een haflinger x konik paardje, dat is een heel leuk dier geworden. Een soort bruine konik. :D

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Wildgirl
Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:17

Waarom zou iemand van 65 kg niet op een stevige pony van straks zo'n 140/142 passen?

Noblesse_
Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-21 17:22

Ik zelf ben best groot (1.73) maar wel slank. Qua gewicht kan het misschien inderdaad wel, maar vrees dat t er niet zal uitzien... Vriend is kleiner dan mij maar gespierder. Dan is 1.40 wel voldoende, ja. Maar ik houd er ook rekening mee dat ze de 1.40 niet haalt en bv. maar 1.37-38 wordt en dan is t wel heel klein...

YWC
Berichten: 1521
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Zuienkerke (Belgium)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:40

Misschien onze welsh cob proberen (staat in west-vlaanderen).

Hij fokt vrij groot, maar hij heeft al een merrie van 1m22 gedekt. Was een normaal formaat veulen (voor de merrie) bij de geboorte, maar groeide daarna tot een mooie grootte.

Onze buren hebben dit jaar een merrie van +/-1m30 drachtig van hem.

Noblesse_
Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-21 17:48

Oef die is leuk ja! Even snel z’n foto’s bekeken. Hoe groot is hij zelf :) ?

Captain
Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 18:08

StalNollie schreef:
Ik zou dan denk zelf eerder voor een haflingertje gaan om mee te dekken.

En heb reeds ook een 2 jarige gedekt. Waarom niet gebeurd in het wild ook. Merrie hoeft niks anders te doen dan te eten dus kan ze er makkelijk bij doen.
Ik heb gedekt met een fell pony (mijn pony is kruising Appaloosa x Exmoor) alleen fell pony fok je niet groter dan wat je nu hebt qua maat.


Serieus? :? Wat een slecht argument 'gebeurt in het wild ook'. Ja daar worden ze ook opgevreten door wolven, ook maar laten gebeuren dan?

Een 2 jarige heeft echt de energie nodig om zelf te groeien. Support je nou echt dat een 'kind' een kind krijgt? Bizar!

Ik heb niet veel verstand van fokken dus ik volg even. Zou idd zeggen dat het qua gewicht toch wel zou moeten lukken maar lengte is inderdaad wel een dingetje ja...

speurneusc
Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 18:18

gaan er honderden van naar de slacht omdat er overschot is en ze ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen raken, en jij maakt er nog bij, zou er nog een nachtje over slapen of je dat wel wil???

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Noblesse_
Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-21 18:20

Eh, aan de straatstenen niet kwijt raken klopt niet. Zat mensen die koniks willen kopen in Nederland, maar natuurbeheer (of hoe het ook heet in NL) laat dit niet toe.

StalNollie
Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 18:33

Er zijn pony's te kort er word momenteel weinig gefokt.

En iemand die kinderen/ mensen vergelijk met dieren, sorry die neem ik niet meer serieus.

Maar dat is niet wat ts hier vraagt of denk commentaar op hoeft

Appeltje_1
Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 18:42

Ik heb 0 verstaan van dieren. Maar ik volg graag mee. Ik denk dat het best kan, met bijv een haflingertje :)

@speurneusc: wat een reactie. Ts fokt het paard voor zichzelf toch. Hoezo zou ze een van haar paarden naar de slacht brengen :? Beetje een waardeloze opmerking, vind je niet?

YWC
Berichten: 1521
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Zuienkerke (Belgium)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 19:35

Noblesse_ schreef:
Oef die is leuk ja! Even snel z’n foto’s bekeken. Hoe groot is hij zelf :) ?


1m54
Heeft al merries van 1m22 tot 1m72 gedekt.

Janneke2
Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 19:56

Citaat:
Serieus? :? Wat een slecht argument 'gebeurt in het wild ook'. Ja daar worden ze ook opgevreten door wolven, ook maar laten gebeuren dan?

Een 2 jarige heeft echt de energie nodig om zelf te groeien. Support je nou echt dat een 'kind' een kind krijgt? Bizar!


Opgepast : bioloog hier. :wow:
Denk nou niet te hard dat Moeder Natuur het niet goed doet.

Ja, een kudde die de regels mbt veiligheid niet in acht neemt verliest veulens of oude (zieke, kreupele) dieren aan de roofdieren.


En meer dan eens in de opfok meegemaakt: opeens een tweejarige drachtig. 'Wie vruchtbaar is, kan gedekt worden' (als de dame de hengst ziet zitten).
Accoord, erg veel groeien in letterlijke zin doet de merrie dan niet meer.
Voor TS kan dat een argument zijn, maar verder...
(Die kwpn'ers van 1.90, dat is ook niet ideaal. In de natuur gaan dingen niet zo. )

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Mayasfrenk
Berichten: 1401
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:08

Ik zou inderdaad richtig cob/ haflinger denken.

Op 2 jarige leeftijd dekken vind ik persoonlijk echt minimaal een jaar te jong.... ze zijn nog vol aan het puberen, ontwikkelen en groeien. ( rug is zelfs rond het 6e jaar pas klaar). Omdat iets fysiek gezien kan, en in de natuur ook gebeurd, wil dat niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk bevorderlijk voor het dier is. Zowel fysiek als mentaal. Ik heb jaren in de paarden gewerkt. Ook op een hengstenhouderij. En ik heb genoeg gezien om te weten dat dat mijn voorkeur absoluut niet zou hebben. Maar volgens mij was je dat gelukkig ook niet van plan dit jaar al.

Hou er alsjeblieft ook rekening mee dat als je een kruising fokt, je ook zomaar alle negatieve/ verbeter punten zou kunnen krijgen inplaats van de positieve eigenschappen die je graag zou willen. Het kost ook nog eens meer als je zelf fokt. En er is ook geen garantie dat het paard geschikt is voor wat je er mee wilt ondanks dat beide ouders dat misschien wel zijn. En als laatste kun je met je fok product ook karakter technisch wel totaal geen klik hebben. Dit zijn allemaal dingen die je vantevoren wel uit kunt kiezen ( tot op zekere hoogte) als je een paard/ pony gaat kopen. Fokken is gokken.

Ik rij in een western les waar een o konik in mee loopt trouwens. Ik denk niet dat die de 1.45 haalt. Maar dat lijkt met zijn volwassen ruiter ( die iets zwaarder is als jullie) echt niet raar. En hij kan het werk prima aan. Dus wie weet past het over een paar jaar wel hartstikke goed met jullie merrie.

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:24

Er is geen garantie dat het veulen groter zal zijn dan de merrie.

Wat doen jullie als het ook voor jullie te klein blijft?

Koop beter een dier wat al 3 a 4 jasr oud is, dan heb je direct de maat die je wilt ipv afwachten of het gaat lukken.

Fokken is gokken….

speurneusc
Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:32

Noblesse_ schreef:
Eh, aan de straatstenen niet kwijt raken klopt niet. Zat mensen die koniks willen kopen in Nederland, maar natuurbeheer (of hoe het ook heet in NL) laat dit niet toe.


die hebben geen zin in ook nog eens rechtzaken te krijgen wegens verborgen gebreken en zo, want uiteraard zijn ze nooit gefokt op hun positieve eigenschappen en dna (want wie weet wat daarin nog aan mis is), ws. weten ze bij voorbaat al dat ze daar ze niet de geweldigste start hebben meegekregen op een gezond en lang leven zonder gebreken plus wat er allemaal nog aan gifstoffen binnen hebben (veel jacobskruid, dioxine etc.).

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Noblesse_
Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-21 20:35

Als het veulen te klein blijft verkopen we het uiteraard en gaan we daarna gewoon een 3-4jarige kopen. Maar zelf eens een veulentje fokken is wel een droom, zoals voor zovelen volgend mij. Maar inderdaad, fokken is gokken en daar ben ik me zeker bewust van! Vandaar ik ook graag informeer naar wat er nodig is qua gezondheidstesten etc om een zo correct mogelijke pony te fokken, zowel voor onszelf als voor eventuele verkoop :D .

De reacties in dit topic helpen me zeker al op weg. Als ik het goed begrijp zou ik misschien eerder naar een haflinger of cob moeten kijken ipv een quarter of paint? :)
Zou een (grote) fjord evt ook kunnen en waarom wel/niet? Ik wil dat ‘t zo goed mogelijk aansluit op de merrie, zodat ik geen gekke verhoudingen krijg. Al blijft t een gok.

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:36

Ik zou persoonlijk kiezen voor een Iberisch ras zoals de PRE, fok je toch een beetje de hoogte in, net wat vierkanter gebouwd, geschikt voor recreatief gebruik. Maar dat is mijn persoonlijke mening, ik vind dat barokke altijd wel wat hebben.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:38

PRE’s zijn natuurlijk wel weer een stuk sensibeler over het algemeen. Wil je het nuchtere van de konik behouden zou ik daar niet perse voor gaan.

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:42

PRE’s zijn sensibel maar goed te hanteren, niet explosief ofzo. Zou juist wellicht een goede combi kunnen zijn qua karakter, althans, aanvulling. En denk dat het qua bouw (als je de juiste hengst kiest) ook wel wat kan toevoegen in de positieve zin,

Maar idd, fokken blijft gokken.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:44

Noblesse_ schreef:
Eh, aan de straatstenen niet kwijt raken klopt niet. Zat mensen die koniks willen kopen in Nederland, maar natuurbeheer (of hoe het ook heet in NL) laat dit niet toe.

Precies hele leuke paardjes. Ik zou er ook een leuk veulen uit fokken.
Als je voor een Welsh cob gaat kijk eens naar sublieme sponté geloof dat je het zo schrijft. Met een Welsh krijg je ook stamboekpaarden bij je veulen . Zou je het ooit moeten verkopen altijd beter verkoopbaar . En met sublime krijg je ook nog eens een mooie kleur in combi met je merrie ( dunalino, dunskin)

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Appeltje_1
Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 21:12

Zouden we anders misschien een foto van je merrie mogen? :)
Dat helpt ook met mee denken, voor de bouw *D

Noblesse_
Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-21 21:29

Ja hoor.

Hier toen ik haar net kocht, afgelopen april:
[ img ]
[ img ]

En zo ziet ze er ondertussen uit:

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Helaas niet echt goede standfoto’s.
Die andere is m’n volbloed van 1m60.
En zoals je ziet ben ik dus best groot, met lange benen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers