Fokken met konik merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:21

Achterom schreef:
Art_Ificious schreef:
Ik denk dat ze bedoeld dat topsail viper erg op de voorhand loopt/gebouwd is.
Die staat ook erg overbouwd zie ik op de foto's. Alleen daarvoor al zou ik die hengst niet nemen.

Tja, dat is wat ik eerder al bedoelde. Paard heeft zich bewezen, maar is volgens de "experts" hier niet geschikt.

@ts: mocht je alsnog advies willen hebben over western hengsten, dan moet je dat dus duidelijk niet zoeken op dit deel van het forum. Dit is het "sportpaarden" deel, dus dat advies krijg je hier. Mocht je alsnog meer western georiënteerd advies willen, dan zou ik dat elders op het forum zoeken, maar duidelijk niet hier.

Een algemene opmerking: jij wilt een toch een recreatie pony fokken? Kijk dan wel goed met dat oog naar de adviezen hier. En neem vooral ook een goed en braaf karakter mee in je eisen.

Hij is natuurlijk ook niet geschikt. Zijn bouw is misschien perfect voor zijn tak van sport maar een normaal Engels dressuurproefje kan er niet mee. En dan is het nog maar afwachten wat er uitkomt als er 2 paarden genotypisch helemaal niet matchen.


pien_2010
Berichten: 42816
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:49

Citaat:
En dan is het nog maar afwachten wat er uitkomt als er 2 paarden genotypisch helemaal niet matchen.


De leek op fokgebied die dit topic echt interessant vindt meldt zich met een vraag.
Deze matchen genotypisch niet, kun je dat uitleggen? En met welke rassen matcht het wel en waarom is dat wel of niet matchen.?
Als het een domme vraag is dan laat maar gaan Jan.

DuoPenotti
Berichten: 28856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:56

pien_2010 schreef:
Citaat:
En dan is het nog maar afwachten wat er uitkomt als er 2 paarden genotypisch helemaal niet matchen.


De leek op fokgebied die dit topic echt interessant vindt meldt zich met een vraag.
Deze matchen genotypisch niet, kun je dat uitleggen? En met welke rassen matcht het wel en waarom is dat wel of niet matchen.?
Als het een domme vraag is dan laat maar gaan Jan.

ik ben net zo :o?
En ben ook erg benieuwd naar het antwoord :j

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:29

https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... kleur.html

Hier staat wat meer informatie over geno en fenotype, wat ik altijd geleerd heb is dat gelijke genen (genotype) matchen en als de genotypes teveel van elkaar afstaan dat het dan meer rusissche roulette wordt wat er uit gaat komen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 19:42

pien_2010 schreef:
Citaat:
En dan is het nog maar afwachten wat er uitkomt als er 2 paarden genotypisch helemaal niet matchen.


De leek op fokgebied die dit topic echt interessant vindt meldt zich met een vraag.
Deze matchen genotypisch niet, kun je dat uitleggen? En met welke rassen matcht het wel en waarom is dat wel of niet matchen.?
Als het een domme vraag is dan laat maar gaan Jan.

Genotypisch is hoe een paard genetisch in elkaar zit. Fenotype is genotype + omgevingsfactoren. Die enorme gespierde achterkant van het westernpaard zit in het genotype van het paard, hij is zo gefokt. Dat die achterkant nog veel gespierder is geworden komt door training, dat noem je fenotype.

Die enorme gespierde achterhand heeft hij nodig om het werk te doen waarvoor hij gefokt is. Heel hard wegsprinten. Naast die achterhand is hij ook overbouwd maar dat is voor hem prima met dat sprinten.

Ga je hem nu kruisen met een Konik dan krijg je hele verschillende genen bij elkaar. Dat kan goed uitpakken maar ook helemaal verkeerd. En dat kan met dezelfde combi iedere keer anders zijn. En daarom moet je altijd fokken met 2 ouders die qua bouw en kenmerken enigszins op elkaar lijken.

StalNollie
Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 19:47

Is met koeien net zo.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 19:49

StalNollie schreef:
Is met koeien net zo.

Met koeien doen ze dat zelfs fantastisch met de scores. En wat wij nu hebben met de fokwaarden binnen het KWPN komt voort uit de koeienfokkerij.

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:15

Citaat:
De leek op fokgebied die dit topic echt interessant vindt meldt zich met een vraag.
Deze matchen genotypisch niet, kun je dat uitleggen?

Citaat:
Ga je hem nu kruisen met een Konik dan krijg je hele verschillende genen bij elkaar. Dat kan goed uitpakken maar ook helemaal verkeerd. En dat kan met dezelfde combi iedere keer anders zijn. En daarom moet je altijd fokken met 2 ouders die qua bouw en kenmerken enigszins op elkaar lijken.


Erg on-helder.

Ik hou als bioloog eerst maar eens de oude omschrijving van 'diersoort' aan.
Binnen een diersoort kun je allerlei verschillende rassen, typen etc in principe met elkaar kruisen.
(Paard en ezel zijn duidelijk verwante diersoorten, kruisen kan, maar vruchtbare nakomelingen lukt niet.)

Ik ben dus geneigd te zeggen 'dat er sowieso een genotypische match mogelijk is' (want beiden diersoort 'paard').
En accoord, fokken is gokken en of je bepaalde dingen 'moet willen' is ook een vraag.

Dat 'je altijd moet fokken met twee ouderdieren die enigzins op elkaar lijken' is een mening. Op zich geen stomme mening, maar beslist geen 'wet van Mendel', regel of wat dan ook.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:33

Ik vind m hartstikke helder. En ja, een genotypische match is mogelijk want ze hebben allebei 4 benen, een hoofd en een staart. Maar als jij een merrie met een hele lange hals hebt en je neemt een hengst met een hele korte hals dan krijg je geen hals van een gemiddelde lengte. Dan krijg je een lange of een korte hals. Wil je die lange hals korter hebben dan neem je geen hengst met een korte hals maar een hengst met een correcte hals. En dan hopen dat het goed uitpakt.

Fok je met een Quarter/paint op een Konik dan bestaat de kans dat je een raar overbouwd veulen krijgt maar waar wel weer de bilspieren minder groot zijn. Om maar een voorbeeld te noemen.

En dat je in de paardenfokkerij het beste 2 ouders kan nemen die op elkaar lijken is gewoon fokkerservaring. En je zoekt in een hengst echt wel een verbeterpunt maar hij mag de goede eigenschappen van de merrie niet verslechteren.

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:46

janderegelaa schreef:
Ik vind m hartstikke helder. En ja, een genotypische match is mogelijk want ze hebben allebei 4 benen, een hoofd en een staart.

:) Ezels, zebra's en wat verder weg koeien, kamelen...
Nee, flauw.
Citaat:
Maar als jij een merrie met een hele lange hals hebt en je neemt een hengst met een hele korte hals dan krijg je geen hals van een gemiddelde lengte. Dan krijg je een lange of een korte hals.

Fokken is gokken, alle drie zijn mogelijk.
(Lang niet alle feno dingen zoals dus halslengte enz enz. worden door 1 enkel gen bepaald.)

Citaat:
Wil je die lange hals korter hebben dan neem je geen hengst met een korte hals maar een hengst met een correcte hals. En dan hopen dat het goed uitpakt.

Ik ken dit advies mbt foute beenstanden.
Binnen bepaalde grenzen zijn sommige beenstanden echt fout en het advies luidt 'wil je toch fokken met dit dier, kruis dan met een uiterst correct gebouwd/ staand/ bewegend dier'. (Geldt natuurlijk ook voor andere fouten, maar is off topic want de merrie is een prima Konik.)

Korte en lange hals zijn 'just that', niet per se fout of goed. (Het dier moet kunnen grazen en wie een dressuurpaard wil, doet verstandig aan een relatief korte hals.)
Citaat:
Fok je met een Quarter/paint op een Konik dan bestaat de kans dat je een raar overbouwd veulen krijgt maar waar wel weer de bilspieren minder groot zijn. Om maar een voorbeeld te noemen.

Ja, dat kan.
(Persoonlijk heb ik weinig bezwaar tegen overbouwd. Ik heb wel bezwaar tegen dieren onderbouwd fokken om iedereen voor de gek te houden 'dat-ie op de achterhand loopt'.)
Citaat:
En dat je in de paardenfokkerij het beste 2 ouders kan nemen die op elkaar lijken is gewoon fokkerservaring. En je zoekt in een hengst echt wel een verbeterpunt maar hij mag de goede eigenschappen van de merrie niet verslechteren.

Klopt. Het is een mening.
Geen stomme mening, maar een manier om het gokeffect binnen de perken te houden.
Geen kwestie van 'genetische mismatch', maar een manier om de genenpoel niet te erg door elkaar te klutsen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-07-21 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

pien_2010
Berichten: 42816
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:58

De voorbeelden Jan met uitleg vind ik heel duidelijk. Dus blijkbaar is de arabier een fokpaard dat bij veel rassen positief uitpakt en past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:03

Bovendien wil niet iedereen de volgende Totilas van 1.75m fokken - sommige mensen willen gewoon een fijn gebruikspaard. Op plekken waar minder op papier, maar meer op gebruik gefokt wordt, zie je inderdaad dieren die misschien niet moeders mooiste zijn, maar wel spijkerhard, level-headed en veelzijdig. Niet iedereen heeft wedstrijdambities, sommige mensen willen gewoon aan een lang teugeltje door het bos kunnen banjeren, en daarvoor hoeft je paard geen hoogbenige, spectaculair bewegende warmbloed te zijn. :=

Daarnaast bewijst de volbloedfokkerij ook wel dat ook binnen een ras veel variatie in exterieur kan zijn - daar gaat het immers niet zozeer om hoe het dier eruitziet, maar om hoe het presteert, ook al zijn ze genetisch nauw verwant -, en de honden- en kattenfokkerij laten zien dat altijd maar vergelijkbare genen op één hoop gooien, ook niet altijd de meest geweldige effecten heeft. := Zo'n doorgefokte halter quarter zou ik inderdaad niet op een ander paard zetten (ook niet op een doorgefokte halter quarter :+ ), maar er zijn natuurlijk ook dieren in de quarter- en painthoek die een veel meer gebalanceerde bouw hebben.

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 07:36

Fokken is dus niet zomaar gokken als je je aan het genotype houdt. Bovendien is het ook niet paard A x paard B en je krijgt C. Nee wat er in de moederlijn zit is ook enorm belangrijk qua maat en genen. Daar kunnen dus genen zitten die je niet ziet (fenotype) maar die er wel zijn (genotype) en waar een serieuze fokker ook rekening mee houdt door de moederlijnen uit te pluizen.

Daarnaast houdt je ook rekening met erfelijke gebreken, ook daar kun je veel informatie van uit een moederlijn halen en sommige stamboeken fokken op gezondheid. Een functioneel en gezond paard heeft een veel betere overlevingskans dan een samengevoegd raapsel wat niet gezond is.

Overbouwd moet je nooit willen..komt veel te veel gewicht op de voorhand. Het is niet voor niks dat er zoveel quarters en paints op jongere leeftijd al kapot zijn aan de voorbenen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:43

Ik hoor hier wel bijzonder veel onzin over quarters en paints. Nee ze zijn niet dressuur gefokt maar voor een heel andere sport en daarvoor bijzonder functioneel. Ik zie totilas of jazz geen reinig proef lopen.
Vanuit het perspectief van een reining ruiter zijn die dus bijzonder slecht gebouwd, want zal geen meter sliden dus beroerde achterhand.

@TS zet je vraag neer in de wnhoek daar zitten de experts op dit vlak en daar krijg je antwoord van mensen die er wel kennis van hebben :)

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:21

Hier heeft de konik merrie wel 2 goede gebruiks pony's gegeven met een paint.
echter hadden ze het uiterlijk van pa en hun bouw van hun moeder. Het sterke krachtige en gezondheid kwam overeen met moeder!. Het karakter was van hun vader trouwer en werkwilliger en beter vergevingsgezind en meer meedenken met de ruiter!.
de stokmaat bleef klein c/d pony.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:52

Ik ben natuurlijk bevooroordeeld want heb zelf rocky's, maar heb je al een aan een Rocky Mountain horse gedacht? Niet te groot en niet te klein, fantasties karakter voor recreatief rijden en gemiddeld van bouw. En nog kans op extra gang, wat natuurlijk heerlijk zit.

StalNollie
Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:58

troi schreef:
Ik hoor hier wel bijzonder veel onzin over quarters en paints. Nee ze zijn niet dressuur gefokt maar voor een heel andere sport en daarvoor bijzonder functioneel. Ik zie totilas of jazz geen reinig proef lopen.
Vanuit het perspectief van een reining ruiter zijn die dus bijzonder slecht gebouwd, want zal geen meter sliden dus beroerde achterhand.

@TS zet je vraag neer in de wnhoek daar zitten de experts op dit vlak en daar krijg je antwoord van mensen die er wel kennis van hebben :)



Dat is ook wat er hier gezegd word hoor dat ze voor hun doel wel passen in Het plaatje maar niet in Het plaatje van ts met combi van de merrie

Marcella
Berichten: 36587
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:04

Mis eigenlijk ook nog steeds de goede stand foto's met filmpjes stap, draf en galop.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:32

StalNollie schreef:
troi schreef:
Ik hoor hier wel bijzonder veel onzin over quarters en paints. Nee ze zijn niet dressuur gefokt maar voor een heel andere sport en daarvoor bijzonder functioneel. Ik zie totilas of jazz geen reinig proef lopen.
Vanuit het perspectief van een reining ruiter zijn die dus bijzonder slecht gebouwd, want zal geen meter sliden dus beroerde achterhand.

@TS zet je vraag neer in de wnhoek daar zitten de experts op dit vlak en daar krijg je antwoord van mensen die er wel kennis van hebben :)



Dat is ook wat er hier gezegd word hoor dat ze voor hun doel wel passen in Het plaatje maar niet in Het plaatje van ts met combi van de merrie

Het doel is een recreatiepony.
Zou niet weten waarom dat niet zou passen...

Fly_high
Berichten: 3274
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:53

troi schreef:
Ik hoor hier wel bijzonder veel onzin over quarters en paints. Nee ze zijn niet dressuur gefokt maar voor een heel andere sport en daarvoor bijzonder functioneel. Ik zie totilas of jazz geen reinig proef lopen.
Vanuit het perspectief van een reining ruiter zijn die dus bijzonder slecht gebouwd, want zal geen meter sliden dus beroerde achterhand.

@TS zet je vraag neer in de wnhoek daar zitten de experts op dit vlak en daar krijg je antwoord van mensen die er wel kennis van hebben :)


Alleen is er nergens gezegd dat TS western rijdt en/of wil gaan rijden met de toekomstige nakomeling van haar konik merrie toch? Of heb ik het gemist :?

Vanuit Engelse disciplines gekeken, ook al is het puur op recreatief niveau, zijn western eigenschappen zoals het duikboot-model en vlakke, neerwaartse gangen gewoon niet erg handig en ik snap niet waarom je het bewust erin zou willen fokken. Wat is de toegevoegde waarde die niet te behalen valt dmv kruisen met een gewoon rijtypisch paard?

En nog een kanttekening, koniks zagen er 90 jaar geleden nog zo uit

[ img ]

Ze zijn van oorsprong simpele lichte werkpaarden, redelijk vergelijkbaar qua bouw en gangen met het Europese rijpaard model uit die tijd. Selectie op oerpaard-kenmerken is relatief nieuw en genetisch gezien zijn koniks waarschijnlijk nog niet zo ver van de Europese rijpaardenpopulatie vandaan. Om die reden is het fokken van een vrij bewezen rijpaard x konik of volbloed x konik kruising minder gokken dan een grotere genetische afstand opzoeken en een quarter of paint erop zetten.

Het blijft uiteraard hetzelfde diersoort en paard x paard levert ongetwijfeld een paard op :) maar als het paard functioneel is voor het werk dat het moet doen is het altijd mooi meegenomen.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:44

De quarters, zeker de pleasure types (zie bijvoorbeeld https://qstallions.com/StallionDetMobil ... gn=TopSire) zijn mede gefokt als allround paard. Met een gebalanceerde bouw (zonder duikboot ) en een karakter om alles te kunnen en daarin meewerkend en gewillig te zijn.

Stuk functioneler als recreatie paard dan de gemiddelde warmbloed in nl. En door de vlakke gangen bijzonder comfortabel. Die mooie verheven draf zit voor geen meter, ik zou echt niet weten waarom je dat ambieert in een recreatie paard :)

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:47

troi schreef:
Ik hoor hier wel bijzonder veel onzin over quarters en paints. Nee ze zijn niet dressuur gefokt maar voor een heel andere sport en daarvoor bijzonder functioneel. Ik zie totilas of jazz geen reinig proef lopen.
Vanuit het perspectief van een reining ruiter zijn die dus bijzonder slecht gebouwd, want zal geen meter sliden dus beroerde achterhand.

@TS zet je vraag neer in de wnhoek daar zitten de experts op dit vlak en daar krijg je antwoord van mensen die er wel kennis van hebben :)


Als jij het functioneel vind dat ze snel kapot zijn..een ex werkgever van me handelde jarenlang in deze rassen en is ermee gestopt omdat ze zo vaak zo snel kapot waren aan de voorbenen. Wellicht met echt goede training dat de schade mee valt maar functioneler lijkt me toch een sterk gezond en in evenwicht gebouwd paard voor de recreatie.

Kanttekening dat het karakter inderdaad vaak wel erg prettig is van deze rassen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:52

Elisa2 schreef:
troi schreef:
Ik hoor hier wel bijzonder veel onzin over quarters en paints. Nee ze zijn niet dressuur gefokt maar voor een heel andere sport en daarvoor bijzonder functioneel. Ik zie totilas of jazz geen reinig proef lopen.
Vanuit het perspectief van een reining ruiter zijn die dus bijzonder slecht gebouwd, want zal geen meter sliden dus beroerde achterhand.

@TS zet je vraag neer in de wnhoek daar zitten de experts op dit vlak en daar krijg je antwoord van mensen die er wel kennis van hebben :)


Als jij het functioneel vind dat ze snel kapot zijn..een ex werkgever van me handelde jarenlang in deze rassen en is ermee gestopt omdat ze zo vaak zo snel kapot waren aan de voorbenen. Wellicht met echt goede training dat de schade mee valt maar functioneler lijkt me toch een sterk gezond en in evenwicht gebouwd paard voor de recreatie.

Kanttekening dat het karakter inderdaad vaak wel erg prettig is van deze rassen.


Er is in de opkomst idd veel 'troep' geïmporteerd. Maar dat is de afgelopen 10 jaar flink verbeterd. Eigenlijk vergelijkbaar met wat er met de tinkers is gebeurt. Er wordt nu bijv ook massaal getest op genetische problemen.

Maw dit speelt tegenwoordig gelukkig een stuk minder.

princequillo
Fotograaf
Berichten: 2429
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:01

Fly_high schreef:
troi schreef:
Ik hoor hier wel bijzonder veel onzin over quarters en paints. Nee ze zijn niet dressuur gefokt maar voor een heel andere sport en daarvoor bijzonder functioneel. Ik zie totilas of jazz geen reinig proef lopen.
Vanuit het perspectief van een reining ruiter zijn die dus bijzonder slecht gebouwd, want zal geen meter sliden dus beroerde achterhand.

@TS zet je vraag neer in de wnhoek daar zitten de experts op dit vlak en daar krijg je antwoord van mensen die er wel kennis van hebben :)


Alleen is er nergens gezegd dat TS western rijdt en/of wil gaan rijden met de toekomstige nakomeling van haar konik merrie toch? Of heb ik het gemist :?

Vanuit Engelse disciplines gekeken, ook al is het puur op recreatief niveau, zijn western eigenschappen zoals het duikboot-model en vlakke, neerwaartse gangen gewoon niet erg handig en ik snap niet waarom je het bewust erin zou willen fokken. Wat is de toegevoegde waarde die niet te behalen valt dmv kruisen met een gewoon rijtypisch paard?


Waarschijnlijk komen de reacties wat betreft een QH of PH door de OP:
Citaat:
Het veulen zou iets groter moeten worden zodat een persoon van +- 65 kg erop past. Ik ga dan automatisch aan de western-gefokte paarden denken zoals paints en quarters, gezien deze niet zo groot zijn maar wel breed gebouwd.

Ik dacht ook gelezen te hebben dat TS wel interesse heeft in de western-richting, maar volgens mij heb ik gedroomd. :o

xLaraaj
Berichten: 3668
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:11

Er is inderdaad veel miserie geweest. Door de deftige en gepassioneerde fokkers die heel veel moeite doen is dit al veel verbeterd en de problemen zijn niet altijd op de bouw te steken: sliding stops en 1000x spinnen op 2 jarige leeftijd ... jah ..
Zoals sommige dressuurveulens hun benen kromslaan en week zijn ... Daar gaat mijn hart nu ook niet harder van slaan.

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BimAsSpi, karinna, ynskek en 54 bezoekers