Verschil in groei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
silvericathy
Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Verschil in groei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-20 17:51

Hallo,

Ik vroeg me af, ik heb twee Welsh pony's de ene is 2,5 jaar (witte) en de ander 3,5 jaar (appaloosa)
Kan het zijn dat de jongste groter uitgroeid dan de oudste? Ze lijken op het oog ongeveer gelijk te zijn aan hoogte.

Ik hoop niet dat de jongere pony veel groter wordt want het is uiteindelijk de bedoeling om ze over een tijdje te laten beleren voor de wagen.


[ img ]

*het zijn trouwens volle broertjes... ;) :+

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️


Dennis
Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Verschil in groei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:16

Ik heb volle broer en zus gehad die bijna 10cm scheelde. En dat is voor een grote maatse shet heel veel.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

tjakka123
Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Verschil in groei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:00

Ja, ik en mijn broer zijn ook niet even groot :). Zijn de ouders ook even groot +- ?

silvericathy
Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-20 14:09

tjakka123 schreef:
Ja, ik en mijn broer zijn ook niet even groot :). Zijn de ouders ook even groot +- ?



Ze zijn al groter dan ouders... :+
Vader is 1,14 volgens paspoort
En moeder 1,20

Dus ik ben sowieso al benieuwd hoe groot ze gaan worden... Laatste keer, half jaar geleden ongeveer zijn ze gemeten op om en nabij de 1,24

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️

Kendra
Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Verschil in groei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:15

Mijn 'oog' zegt dat de 2,5 jarige nog wat doorgroeit, die ziet er echt uit of hij nog wat de hoogte in gaat.

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78494
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 15:07

Sowieso zijn het allebei appaloosa's en zeker geen welsh, want marmerbont en panterbont zijn niet toegestaan bij welsh-a.
Binnen de NAS is er vooral op kleur gefokt, wat resulteert ook dat er nogal met veel verschillende maten wordt gefokt. Dat kan resulteren in nogal strooien met maat bij de nakomelingen. Ik ben ook benieuwd wie de vader en de moeder zijn.

Zelf ook ooit 3 nakomelingen gefokt met dezelfde combinatie, waarvan bij het vaderdier een grotere stokmaat in de afstamming zat (zelf 1.35m) en de moeder rond de 1.26m gefokt was. Nakomeling 1 was een merrie die 1.32m is geworden. Nakomeling 2 een hengst die 1.38m is geworden. Nakomeling 3 een hengst van 1.22m. De eerste hengst is gecastreerd op 4-jarige leeftijd en toen meette die dus 1.38m, de 2de hengst is als hengst doorverkocht op 14-jarige leeftijd. Castreren heeft dus geen invloed daarbij gehad.
Alle overige nakomelingen uit diezelfde moeder zijn van hengsten die wel vast in de maat gefokt waren en ze zijn allemaal netjes vast in de maat ook gebleven, totaal zijn er 11 nakomelingen geweest.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

silvericathy
Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-20 15:21

@neonlight, de moeder is Outhome's Summer Sensation
En de vader is Gentleman v.d. Steenakkers

Vaderskant is geloof ik vrij klein in bloedlijn.
Moederskant is wat groter aangelegd geloof ik.

Heb het vorig jaar april eens uitgezocht maar dat is natuurlijk alweer een tijdje geleden en ik weet het niet meer zo goed haha

Sorry dat ik ze welsh pony's noemde... Mensen zeggen dit meestal tegen mij haha, en heb de witte bij een handelaar gekocht die hem verkocht als welsh ...ik heb echt geen verstand van de papieren en dacht zelf dat Nederlands appaloosa meer gewoon te maken had met het stamboek. :+ Weet wat geleerd vandaag.... Oeps.


*heb stiekem even in je profiel gekeken trouwens, vond het topic van reedhill's Spick en span..... Dit is de pony van mijn beste vriendin :D ... Zij heeft mij toenertijd gezegd dat ik de jongste pony moest kopen haha... Ik weet niks van papieren en stambomen enzo af, en stond te twijfelen tussen twee pony's. Uiteraard net zoals met Spickje heeft ze voor mij een goede keuze gemaakt hihi

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Verschil in groei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 15:51

Ouders zijn beide appaloosa dus was wel gek geweest als daar een welsh uit kwam :P

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78494
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:07

O, doe Evanne de groeten van me! Spick is altijd een leukerd geweest.

In de vaderlijn wordt er al behoorlijk gestrooid in de maat: http://www.appaloosa-stamboek.com/hengs ... eenakkers/

Kan zo even niets vinden over de moederlijn, met name over de moeder van de moederlijn. Vader van de moeder is dus ook niet zo vast in de maat gefokt: https://www.allbreedpedigree.com/pepper77
Ik zit dus nu al met stokmaten tussen de 0.97m en 1.46m. Dat helpt niet met vast in de maat fokken. Bovendien is er dus ook nog lijnenteelt gedaan met Pepper.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

silvericathy
Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-20 16:18

Neonlight schreef:
O, doe Evanne de groeten van me! Spick is altijd een leukerd geweest.

In de vaderlijn wordt er al behoorlijk gestrooid in de maat: http://www.appaloosa-stamboek.com/hengs ... eenakkers/

Kan zo even niets vinden over de moederlijn, met name over de moeder van de moederlijn. Vader van de moeder is dus ook niet zo vast in de maat gefokt: https://www.allbreedpedigree.com/pepper77
Ik zit dus nu al met stokmaten tussen de 0.97m en 1.46m. Dat helpt niet met vast in de maat fokken. Bovendien is er dus ook nog lijnenteelt gedaan met Pepper.



Dus simpel gezegd.... geen idee hoe groot ze worden? 8)7
Ze mogen van mij best nog even doorgroeien hoor haha.

Dat lijnenteelt zegt me niks, kun je me dat uitleggen?

Dit is trouwens gedeelte stamboom van moeders kant, je zult het vast al gevonden hebben haha

[ img ]

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78494
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Verschil in groei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:31

Nog een keer Atilla, nog meer lijnenteelt. Je kunt het ook inteelt noemen. :))
Zelfde hengsten meerdere malen gebruikt. :)

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

JorisV
Berichten: 26
Geregistreerd: 05-12-20

Re: Verschil in groei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 20:00

Nogal moeilijk om in te schatten naar de grootte. Er is een kans dat ze blijven groeien of zelfs niet meer. Misschien zal er niet eens een groot verschil zijn.

Klasse 4 alarm, beste auto beveiliging: Klik voor informatie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers