10-jarige KWPN merrie zelf keuringsklaar maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
November108
Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

10-jarige KWPN merrie zelf keuringsklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-20 16:16

Goed, mijn instructrice is erg enthousiast over mijn paard en daardoor heb ik het in mijn hoofd gekregen om met haar naar de keuring te gaan om eens te zien hoever we gaan komen :D

Om te beginnen een kort paspoortje:
For Your Eyes Only TH, roepnaam Vesper
Chello III VDL x Stravinsky, Horsetelex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... es-only-th
Ze is dus springgefokt en zal voor die fokrichting gaan
Merrie uit 2010
Ze heeft eenmaal eerder een veulen gehad, in de toekomst wil ik ook wel een veulentje met haar fokken maar dit zal voor eigen gebruik zijn. Maar een correct en goed paard vind ik belangrijk.

Ze is reeds opgenomen in het stamboek door middel van een thuiskeuring bij de fokster. Dit was in 2015 met nog een veulen aan de voet. Hiervoor waren de scores: Exterieur 70, Stap 65, Draf 70. Volgens mijn instructice zou ze voor de stap nu in haar conditie wel echt hoger verdienen, maar 65 is al genoeg natuurlijk voor evt. ster als ik de KWPN-site goed begrijp.

Onze huidige situatie:
Paard loopt zo'n 5x in de week onder het zadel of bijgezet aan de longe. Ze heeft een goede algehele conditie, we zijn bezig geweest om haar in shape te krijgen en dit willen we ook graag zo houden. Aangezien een predikaat voor mij meer voor de 'leuk' is, wil ik haar graag zelf keuringsklaar maken. Het voorbrengen wil ik niet zelf doen. Voorop gesteld: ik weet dat dit een vak apart is, maar ik wil haar simpelweg geen maand of twee maanden ergens anders neerzetten en vind het leuk om hier zelf mee bezig te zijn en te leren. Ik heb in mijn omgeving wel wat mensen die dit ook betaald doen die ik voor hulp zou kunnen vragen. Mijn eerste gedachte nu was: informatie verzamelen hoe ik haar het beste kan trainen ter voorbereiding en een voorbrenger zoeken waarmee ik kan afstemmen voor de finishing touch tegen die tijd. Ik sta wel open om haar eventueel de laatste week naar een voorbrenger te brengen. Ook heb ik de mogelijkheid om te gaan oefenen op andere locaties, zal sowieso nodig zijn want we hebben geen binnenbak bij ons op stal. Qua tijdspad zal dit sowieso pas volgend jaar worden.

Nu mijn vraag aan Bokt :D
Ik kan weinig informatie vinden over oudere (nou ja, 10 dus) merries naar de keuring. Hebben jullie tips voor de voorbereiding? Verhalen uit eigen ervaring? Valkuilen waar ik op moet letten? Waar moet ik rekening mee houden en aan welke kosten moet ik denken die niet direct op de site van het KWPN vernoemd staan? Hoe hoog staan die hindernissen nu eigenlijk met losspringen :')? En in conclusie: is het haalbaar om zelf je merrie keuringsklaar te maken?

Dus Bokt, brand los :D! Ben heel benieuwd naar jullie ervaring en kennis!


November108
Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: 10-jarige KWPN merrie zelf keuringsklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 20:11

Ik geef dit topic even een schopje!
Wie heeft er tips :D?

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:24

Tip: zorg dat je paard in conditie is.

Laat ook eens een goede fokker je paard beoordelen, zodat je de zwakke punten en sterke punten kent en weet wat je moet benadrukken en wat nog moet proberen bij te trainen. Start ongeveer twee maanden voor de keuring met trainen aan de longe. Maak het longeren leuk voor je paard, wissel af met bijvoorbeeld balkjes.
Als je in een grote bak longeert laat je paard dan op de lange zijde versnellen. (let op: niet racen en vooral niet galopperen, zorg er voor dat je paard vanuit de achterhand omhoog komt en gaat showen. Hiermee oefen je de lange zijde, die je merrie op de keuring ook moet


Verder is het heeel belangrijk om te zorgen dat je paard in ieder geval het meelopen en draven aan de hand kent.

Lijkt een open deur, maar ik zie nog iedere zomer mutsen hun paard/pony voortsleuren aan een touw, zonder aanjager of niks.
Blijf dan thuis, denk ik dan altijd. Het is geen braafheidsrondje, dat paard moet lópen!

Het is best een heel kunstje om je paard optimaal voor te stellen in anderhalve minuut, wordt zwaar onderschat.


Was je paard 1 dag voor de keuring, spray Equishine. Vet de hoeven alvast in.

Op de keuring:
- Zorg dat je babyolie en schapenvacht meeneemt voor extra glans. Neem een doek mee naar het keuringsterrein, voor de laatste finishing touch!
- Vet de hoeven eventueel thuis al in en werk dit op de keuring nog eens bij wanneer nodig.

Change3x
Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: 10-jarige KWPN merrie zelf keuringsklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:38

Naast dat ze goed mee moet lopen aan de hand, is het belangrijkste is dat ze gewoon goed springt, ik raad je aan om het vrijspringen te oefenen; bij iemand of met iemand die ervaring heeft met paarden keuringsklaar maken zodat je het beste uit je paard kunt halen.

Verder is het belangrijk dat ze goed op haar voeten staat, in shape is en er verzorgd uit ziet.

November108
Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: 10-jarige KWPN merrie zelf keuringsklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-20 09:55

Dat zijn hele nuttige tips, bedankt :D

@Sharel ik was van plan om een voorbrenger te zoeken. Ik kan met mijn korte pootjes mijn merrie op mooi tempo in draf echt niet bijhouden :'). En ik las al dat het opstellen ook heel specifiek moet gebeuren voor de beste punten. Is het gebruikelijk om met de voorbrenger van te voren te oefenen?
Ze is vrij makkelijk heet te krijgen dus lijkt mij belangrijk om daar het 'goede punt' voor te vinden samen met iemand met verstand.

@Change3x hele goede tip ook, gaan we zeker meenemen!
Haar voetjes zijn nu nog niet optimaal, er was onlangs een stukje gebrokkeld voor dat ze ijzers had, maar heb met de hoefsmid besproken en hij heeft er nog 2 beurten voor nodig om het weg te werken! Dus dan moeten we het alleen maar netjes zien te houden nog haha.
Ze staat op dit moment alleen voor op ijzers. Weten jullie wat gebruikelijk is met de keuring qua ijzers?

Wellicht kan ik vandaag een standfoto maken als het nog licht genoeg is :D misschien kan iemand hier ook al wat tips van maken.

Zo huppelt ze rond in de longeerbak, dit is alweer een maand terug. Er valt nog te verbeteren maar we hebben nog even :D
[ img ]

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: 10-jarige KWPN merrie zelf keuringsklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:41

Voor op een ijzer is gebruikelijk. Zorg verder dat je een paar keer op een vreemde stal gaat vrijspringen. Vaak zijn er oefenavonden waar je heen kunt op de plaats waar de keuring is. Hier staat het lijntje uitgezet zoals ze met de keuring moet springen. Of bel een stal op waar een keuring plaatsvind om te vragen of je een keer mag komen springen.
Je ziet wel eens paarden die voor het eerst in een vreemde bak een lijntje moeten springen en die zo onder de indruk zijn dat er niets van terecht komt.
Ook zijn daar vaak grotere fokkers die je advies kan vragen of ze voldoende goed springt of dat je er nog wat aan moet sleutelen.

November108
Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: 10-jarige KWPN merrie zelf keuringsklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-20 12:56

Oefenavonden lijken me ideaal!

Het scheelt dat ze vaak op parcours mee is gegaan met de vorige eigenaar, de paar keer dat ik zelf op vreemd terrein ben geweest is ze niet snel onder de indruk, ze oogt ontzettend op haar gemak in een binnenbak. Maar goed, er op is totaal iets anders dan los natuurlijk, dus zeker goed als we op verschillende locaties gaan oefenen. Het lijntje is nieuw. Ik hoop dat ik het hier in de dichtstbijzijnde binnenbak mag oefenen. Zou ik bijvoorbeeld ook in andere regio's aan zo'n oefenavond mee kunnen doen, gewoon om vreemde binnenbakken te oefenen? :+

pillow
Berichten: 7777
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: 10-jarige KWPN merrie zelf keuringsklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:49

Als ze al vaak op concours is geweest hoeft dat oefenen op vreemd terrein niet. De ervaring is dat ze juist wat attenter zijn in een nieuwe omgeving. Vrij springen moeten ze wel even oefenen, maar ook niet teveel. Vaak zijn paarden die al concoursen hebben gelopen wat gewoon in het vrij springen, ze doen het te gemakkelijk zeg maar. Belangrijk is het correct opstellen en het draven aan een touwtje oefenen. De conditie van een sportpaard is vaak wel goed, zorg dat ze niet te dun is. Deze merrie valt voor de schoft wat weg, daar moet je de vlechtjes rechtop zetten.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

November108
Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: 10-jarige KWPN merrie zelf keuringsklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-20 20:52

Goed om te weten pillow, ik ga gewoon eens kijken in de buurt hoe ze het doet en als het vrijspringen makkelijk gaat dus niet teveel oefenen. Draven aan het touwtje gelijk vandaag maar een begin aan gemaakt in het kader van op tijd beginnen :'). Gewoon na het longeren even meegenomen met een paar keer op en neer rennen en het alert zijn dat wanneer ik ga rennen zij ook mee moet. Ze is vrij slim vind ik en pakt dingen snel op dus het idee had ze vrij snel door. Maar zo kunnen we de tijd nemen om met knopjes te gaan oefenen, wanneer ze braaf met mij mee moet lopen en wanneer ze wat meer go mag hebben.

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Re: 10-jarige KWPN merrie zelf keuringsklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:35

Zorg ervoor dat je paard goed op dr voeten staat ! Wij zijn met een 13 jarige pas geweest en ik moet zeggen best pittig. De onze hebben we zelf getraind en voorgebracht, want het voorbrengen stelt niets voor. Het is op het harde rechtuit stappen en dan draven. Dan weer voor de keurmeesters opstellen en dan ga je naar de kooi. In de kooi mag jij niets doen, jij moet in het vierkantje gaan staan en de helpers van het stamboek jagen en laten haar springen. Zou wel peeskappen opdoen, uiteraard wit.

Good dressage horses have no collor


November108
Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-20 21:39

windsor14 schreef:
Zorg ervoor dat je paard goed op dr voeten staat ! Wij zijn met een 13 jarige pas geweest en ik moet zeggen best pittig. De onze hebben we zelf getraind en voorgebracht, want het voorbrengen stelt niets voor. Het is op het harde rechtuit stappen en dan draven. Dan weer voor de keurmeesters opstellen en dan ga je naar de kooi. In de kooi mag jij niets doen, jij moet in het vierkantje gaan staan en de helpers van het stamboek jagen en laten haar springen. Zou wel peeskappen opdoen, uiteraard wit.


Ik ga dit zeker mijn hoefsmid voorleggen, hij gaf vorige week al aan dat hij wel nog 2 beurten nodig heeft een oud afgebrokkeld stuk te fixen. Dan hebben we nog wel even voor de puntjes op de i... Verkeerde beenstand is echt een afknapper toch? Ze had iig op de keuring 5 jaar geleden op die lijst van A tm I een F met aangekruist 'licht ongelijk'. Ondanks dat wel een beoordeling van 70 op exterieur toen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 bezoekers