Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinniieJarig

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:02

Ja vrouwelijk is XX
Mannelijk is XY

Een vrouw (zowel mens als dier) kan dus enkel X geven aan nakomelingen. Een man kan zowel X als Y geven en bepaald zo het geslacht.

Van merrie uit kan je dus totaal geen conclusie trekken van ‘geeft vooral merries’ (of omgekeerd) dat is puur toeval door wat er van de hengst is meegekomen. Zij geeft altijd gewoon haar X door....



Bij hengsten kan je dus op grote aantallen pas conclusies gaan trekken. Van nature gaat verdeling geslachten mooi rond 50/50 zitten.
Maar er zijn wel omgevingsfactoren die kunnen meespelen en kansen beetje beïnvloeden (tijdstip inseminatie , omgeving & zuurtegraad baarmoeder,... etc )

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:17

tengeltje11 schreef:
Ja idd, maar ik vraag me nu af of er ooit al onderzocht is of het bv altijd de mannelijke helft is die het geslacht bepaald? Van mensen wel en dan ga je ervan uit dat dit bij bv paarden ook zo is, maar is dat wel effectief bewezen?


Ja, dat zeker wel!

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:27

Bij rundvee over ik geloof 30 jaar gemeten, 53% mannelijk, 47% vrouwelijk. Redelijk gelijk op dus.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:43

Tinniie schreef:
Ja vrouwelijk is XX
Mannelijk is XY

Een vrouw (zowel mens als dier) kan dus enkel X geven aan nakomelingen. Een man kan zowel X als Y geven en bepaald zo het geslacht.

Ik meen me van school te herinneren dat het bij de 3V andersom is: bij Vogels, Vlinders, Vissen zijn de dames XY. Wikipedia: geslachtschromosoom

Maar om het bij zoogdieren te houden: de zaadcel bepaald het geslacht, de vrouw bepaald welke zaadcellen een grotere kans maken de eicel te bereiken. De man levert een pakketje gemengd zaad af en heeft verder geen invloed op het bereiken van de eicel (eigen theorie :+ )

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:54

Knert schreef:
Bij mensen toch degelijk wel het geval. Wie voor kunstmatige bevruchting gaat heeft meer kans op een zoon.

Ivf bij mensen meer kans op jongens.
ICSI bij mensen geeft meer kans (51%) op dochters volgens Australisch onderzoek (en hier ook de ervaring 3x :+ ).

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 18:46

Kuggur schreef:
Hm, zijn er voorbeelden van X- chromosomale lethaalfactoren? Maar goed, die zouden logischerwijs alleen door merries vererfd kunnen worden.


Weet ik eigenlijk niet.
Maar dat is niet enkel de merrie die een X levert, anders kreeg je geen merrie veulens :D

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:37

Sizzle schreef:
Kuggur schreef:
Hm, zijn er voorbeelden van X- chromosomale lethaalfactoren? Maar goed, die zouden logischerwijs alleen door merries vererfd kunnen worden.


Weet ik eigenlijk niet.
Maar dat is niet enkel de merrie die een X levert, anders kreeg je geen merrie veulens :D

Natuurlijk levert niet alleen de merrie een x chromosoom :+
Maar alleen merries kunnen leven met zo'n soort hypothetisch x-chromosoom defect. De helft van de hengstveulenembroyo's die zo'n hypothetische merrie krijgt is niet levensvatbaar, en de helft van de merrieveulens is drager net als de moeder.
Nu duidelijker?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:58


josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:05

Ik dacht eigenlijk dat de merrie en haar omstandigheden voor het geslacht bepalend is.
En: in een stabiele kudde schijnen meer merrieveulens geboren te worden. Bij veel gedoe onderling (Oostvaardersplassen?) zouden er meer hengsten geboren worden. Net als bij mensen er na een oorlog meer mannelijke nakomelingen worden geboren.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:54

dan zou stress en honger er dus voor zorgen dat er meer mannetjes komen.....ellende maakt mannen.... dat zet alles went behalve een vent wel weer in een ander perspectief :')


Wel een interessant onderzoek tho....

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:35

josien_m_ schreef:
Ik dacht eigenlijk dat de merrie en haar omstandigheden voor het geslacht bepalend is.
En: in een stabiele kudde schijnen meer merrieveulens geboren te worden. Bij veel gedoe onderling (Oostvaardersplassen?) zouden er meer hengsten geboren worden. Net als bij mensen er na een oorlog meer mannelijke nakomelingen worden geboren.


Mmm.. zijn hier wetenschappelijke bronnen?
Interessant

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 23:15

koend schreef:
Fontaine nt
32 merries / 68 hengsten ( horsetelex)


Ik haak nog even in op dit bericht, koend.

KWPN

Ca. 103 merries en 129 hengsten, 45% om 55%. Horsetelex is niet zo'n betrouwbare bron voor dit soort informatie, omdat niet iedereen zijn veulens daar registreert. Nu staan er ook aardig wat Fontaine-veulens bij andere stamboeken dan KWPN, neem ik aan, maar KWPN geeft toch een realistischer beeld dan horsetelex.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:44

maar dan zou je bij diepvries ook duidelijk meer hengstveulens moeten zien.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:48

Je ziet bij KI vooral ook veel (vroege) verwerpingen. Of daar ook verschil zit tusen hengst en merrieveulens zou ik niet weten.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:58

Hoe is dat bewezen dat dit er meer zijn? Volgens mij zijn er bij natuurlijke dekkingen ook heel wat vroege verwerpingen, alleen wordt dit anders of niet opgevolgd en dus vaak niet opgemerkt?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 00:24

Knert schreef:
josien_m_ schreef:
Ik dacht eigenlijk dat de merrie en haar omstandigheden voor het geslacht bepalend is.
En: in een stabiele kudde schijnen meer merrieveulens geboren te worden. Bij veel gedoe onderling (Oostvaardersplassen?) zouden er meer hengsten geboren worden. Net als bij mensen er na een oorlog meer mannelijke nakomelingen worden geboren.


Mmm.. zijn hier wetenschappelijke bronnen?
Interessant

Bepalend is het verkeerde woord, maar dit is inderdaad een bekend biologisch fenomeen dat de verhouding op populatieniveau niet 50/50 is en dat omgevingsfactoren de verhouding nog schever kunnen trekken. Bij mensen is de verhouding sowieso dat er iets meer jongens dan meisjes worden geboren, de hypothese is dat dat is om te compenseren dat jongens vaker vroegtijdig sterven.
Bij herten is het ook sterk het geval volgens mij.

Ik zal eens bronnen zoeken als ik tijd heb. Alvast eentje voor mensen en oorlog https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ADT4njMAve

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 01:53

Geen paardenfokker, maar kattenfok...

Mijn vorige dekkater gaf doorgaans nesten van 1 geslacht, zowel bij mijn eigen dames als bij de dames die hij op bezoek kreeg. Een enkele keer was het een gemixt nest, maar vaker alleen katertjes of alleen poesjes. Wel was het zo dat dezelfde moederpoes van hem ook bij een volgend nest alleen dat geslacht had. Het was niet gebonden aan periodes van het jaar of aan voeding. Ik had twee dames die alleen nesten met katertjes van hem kregen en 1 dame die alleen nesten met poesjes van hem kreeg. Had ik hier een dame die van alleen katers beviel, had een vriendin 4 dagen later een nest bij haar dame van hem met alleen poesjes. Het was wel grappig, gemiddeld genomen had hij ongeveer even veel dochters als zonen verwekt.

Kittens waren overigens goed gezond zonder enige problematiek.

Maar hoe hij het voor elkaar kreeg blijft een raadsel.